• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

شرکت ملی مس، جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار خواهد گرفت

  • کد خبر : 6843
  • 22 آبان 1400 - 10:57
شرکت ملی مس، جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار خواهد گرفت
صنعت مس کشور یک از صنایع پیشرو در اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. چراکه ایران با داشتن ذخایر هفت میلیارد تنی مس و دارا بودن 5 درصد از ذخایر مسی دنیا، می‌تواند عقب‌ماندگی تاریخی خود را در این حوزه جبران کند. شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان متولی صنعت مس کشور در حوزه بالادست، اقدام به تعریف طرح‌های توسعه‌ای متعددی، هم در حوزه معدنکاری و هم تولید کنسانتره و کاتد مس کرده است که اجرای این طرح‌ها می‌تواند منافع بسیاری را نصیب سهامداران این شرکت و صنایع مصرف‌کننده کشور کند. در این خصوص خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت‌وگو کرده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
صنعت مس کشور یک از صنایع پیشرو در اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. چراکه ایران با داشتن ذخایر هفت میلیارد تنی مس و دارا بودن ۵ درصد از ذخایر مسی دنیا، می‌تواند عقب‌ماندگی تاریخی خود را در این حوزه جبران کند. شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان متولی صنعت مس کشور در حوزه بالادست، اقدام به تعریف طرح‌های توسعه‌ای متعددی، هم در حوزه معدنکاری و هم تولید کنسانتره و کاتد مس کرده است که اجرای این طرح‌ها می‌تواند منافع بسیاری را نصیب سهامداران این شرکت و صنایع مصرف‌کننده کشور کند. در این خصوص خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت‌وگو کرده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

جزئیاتی در خصوص طرح سرمایه‌گذاری کلان توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و هدف از انجام این اقدام، بفرمایید.

در اکتشافات جدیدی که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در فاصله ۴٫۵ کیلومتری از معدن سرچشمه صورت گرفته، محدوده جدیدی به نام سریدون با ذخیره بیش از دو میلیارد تن، اکتشاف شده است که تا انتهای سال جاری و یا در نهایت اوایل سال ۱۴۰۱ به ذخایر اساسی شرکت اضافه می‌شود. بنابراین تلاش خود را بر این گذاشتیم که کار جمع‌بندی ذخایر این محدوده جدید را به طور دقیق به اتمام برسانیم. طبیعی است که با توجه به اکتشاف این ذخایر، به تجهیزات و تکنولوژی جدید و همچنین به حداقل سه کارخانه کنسانتره جدید ۱۵۰ هزار تنی با توجه به حجم ذخیره موجود در این محدوده نیاز خواهد بود. لازمه تامین این زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری جدید است که سعی کردیم با برگزاری جلساتی، به صورت جدی برای تخصیص دادن میزان سرمایه لازم به این طرح اکتشافی در صنعت مس کشور، شفاف‌سازی کنیم.

اخیرا شرکت ملی صنایع مس ایران اقدام به افزایش سرمایه کرده است. این اقدام برای چه منظور صورت گرفته و به چه میزان است؟

ضروری است که به سرمایه‌گذاری در صنعت مس به ویژه در حوزه بالادست وارد شویم. چراکه در سال ۲۰۵۰، میزان مصرف انرژی برق به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی در دنیا، از ۱۹ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و مهم‌ترین عنصر به دلیل خاصیت بالای هدایت الکتریکی در این استراتژی مس است. از آنجا که در اقصی نقاط کشور ذخایر مس وجود دارد، کشور می‌تواند با توجه به میزان سوددهی و همچنین جایگاهی که مس در بازارهای بین‌المللی دارد از رتبه بالایی بهره‌مند شود. پس بهتر است این سرمایه‌گذاری از محل افزایش سرمایه که خود نیز از محل سود انباشته است و هم هزینه کمتر و هم سرعت بهتری دارد، صورت بگیرد. شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای افزایش بهره‌برداری از ذخایر معدنی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در نظر دارد سرمایه خود را از ۱۰ هزار میلیارد تومان کنونی با افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی، به ۳۰ هزار میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و با توجه به میزان جدید سرمایه، شرکت ملی صنایع مس ایران به بزرگ‌ترین شرکت بورسی ایران تبدیل خواهد شد. این نکته را هم باید ذکر کرد که برای افزایش سرعت مصرف برای این پول‌ها، باید یک سری قوانین بازنگری و موانع سر راه از بین برود تا بتوانیم سرعت انجام کار را افزایش دهیم. به همین منظور نیز گزارش‌های لازم به بورس ایران ارائه شده و این سازمان موافقت مشروط اولیه را اعلام کرده است. البته با توجه به اینکه یکی از سهامداران عمده شرکت، سازمان خصوصی‌سازی است، بنابراین منتظر هستیم تا این سازمان نیز مجوزهای لازم و موافقت خود را برای این افزایش سرمایه، اعلام کند. نهایتا باید افزایش سرمایه را به بورس اعلام کنیم و پس از آن بتوانیم با برگزاری مجمع عمومی و اخذ موافقت سهامداران، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را اعمال کنیم.

طرح ذوب سونگون در چه وضعیتی قرار دارد؟

قرارداد ذوب سونگون ابلاغ شده و در حال حاضر عملیات اجرای این طرح آغاز شده است؛ به طوری که نیروها در حال تجهیز کارگاه هستند. برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که در این منطقه بتوانیم ۱۲۰ هزار تن آند تولید کنیم و به خواسته دیرینه مردم آذربایجان مبنی بر تبدیل کنسانتره به مواد مس کاتدی را پس از سال‌ها جامه عمل بپوشانیم.

آیا امسال نیز شاهد شکستن رکوردها توسط شرکت ملی صنایع مس ایران خواهیم بود؟

در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰، بخش معدن و صنایع معدنی کشور با کمبود شدید برق در دو ماه ابتدایی تابستان مواجه شده بود. این در حالی است که شرکت ملی صنایع مس ایران در هفت ماه امسال رکوردهای بسیار خوبی از نظر تولید و فروش برجای گذاشت. به طوری که فروش شرکت مس در این مدت از ۴۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد و معادل ۱۲ ماه سال گذشته درآمد کسب کردیم. همچنین تولید معدنی، کنسانتره و کاتد در هفت ماهه امسال با رشد همراه بوده است. به طوری که تولید کاتد در این مدت به ۱۶۷ هزار تن رسید و حدود ۳٫۵ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته ثبت شد. همچنین تولید کنسانتره در هفت ماه حدود حدود ۷۱۸ هزار تن بود که رشد ۱٫۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد. در صورتی که مشکلات مجددا راه تولید را سد نکنند، تصمیم گرفته‌ایم در ادامه سال بتوانیم در سال جاری رکوردهای مطلوبی در تولید و فروش به دست بیاوریم. در ارزیابی شرایط تولید، فروش و سرمایه‌گذاری، روند مثبتی را شاهد بوده و در تلاش هستیم تا با اکتشافات جدیدی که در حال شکل‌گیری و انجام است، شرکت مسیر صعودی خوبی را طی کند.

آیا برنامه‌ای برای فعالیت در صنایع پایین‌دست نیز در دستور کار خود قرار داده‌اید؟

شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به رسالت خود، عمدتا در حوزه بالادست فعالیت می‌کند و در حال حاضر، بیش از ۴۵ طرح جدید در دستور کار خود قرار داده‌ایم که به زودی از صفر تا  ۱۰۰ همه طرح‌ها و تاثیرات و نتایج آن‌ها از نظر اقتصادی بر کشور را به طور کامل شرح خواهیم داد. هدف نهایی ما این است که ظرف چهار سال آینده شرکت ملی صنایع مس ایران جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر تولید مس قرار بگیرد.

از آنجا که ذخایر جدیدی در منطقه سیستان و بلوچستان شناسایی شده است، آیا برای ذخایر مس این محدوده نیز برنامه‌ای دارید؟

در اکتشافات صورت گرفته، ذخایر مناسبی با عیار ۰٫۳ درصدی در این محدوده معدنی شناسایی شده است. در صورتی قصد داشته باشیم از دیدگاه کارشناسی به موضوع واگذاری و استخراج از این ذخایر بپردازیم، بهترین کار این است که ذخایر اکتشاف شده از طریق مناقصه، مزایده و… به شخص، شرکت و یا نهادی داده شود که به بهترین نحو استخراج و فرآوری را انجام دهد.

در صنعت مس، یکی از الزامات فعالیت در حوزه‌های مختلف به ویژه معدنکاری، لزوم وجود توان فنی و تخصصی است که این امر در صنایع دیگر کمتر به چشم می‌خورد. از این رو، با توجه به عیاری که ذکر شد، برای بهره‌برداری از این ذخایر، متخصصین فنی که سال‌ها کسب تجربه کرده‌اند باید اکتشاف، استخراج و فرآوری این محدوده را در دست بگیرند و سرعت‌بخشی و اقتصادی بودن طرح را تضمین کنند.

تضمینی برای انتقال آب دریای عمان برای طرح‌های توسعه در سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد؟

اگر کسی قصد احداث کارخانه در منطقه سیستان و بلوچستان را داشته باشد، قطعا زیرساخت‌هایی مانند تامین آب را هم آماده خواهد کرد. استراتژی‌های اقتصادی برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز توسط مجموعه‌های اقتصادی به صورت خودکار شکل خواهد گرفت. طرح‌های توسعه‌ای سیستان و بلوچستان نیز به همین شکل بوده و طبق برنامه تمام زیرساخت‌ها و همچنین اقتصادی بودن این طرح‌ها، تضمین شده هستند و تمام ملزومات پشت سر هم به شکل یک زنجیره، تامین می‌شوند و از این بابت نگرانی نداریم. به طور مثال، برای طرح‌های توسعه‌ای در منطقه کرمان، طرح انتقال آب خلیج فارس را پیگیری کردیم و به سرانجام رساندیم.

در خصوص عرضه صادراتی کاتد مس در بورس کالای ایران توضیحاتی بفرمایید و چرا شرکت ملی صنایع مس ایران برای نخستین بار این روش فروش را در پیش گرفت؟

برای اولین بار در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۰، عرضه کاتد مس در رینگ صادراتی بورس کالا را کلید زدیم و طی هفته‌های بعد نیز این کار استمرار خواهد داشت. هدف از این عرضه، آن بود که شفافیت برای عرضه و به فروش رساندن محصول را نشان بدهیم زیرا عرضه در رینگ صادراتی بورس کالای ایران برای هر تولیدکننده‌ای آزاد بوده و در صورتی که عرضه‌کننده و خریدار واجد شرایط باشند، می‌توان بدون هیچ محدودیت و مانعی برای این کار اقدام کرد. هر چند که در ادامه برای تحلیل این که آیا عرضه کاتد مس در رینگ صادراتی، فروش محصول را سهل‌تر خواهد کرد یا خیر، باید حداقل مدت زمان دو ماه طی شود تا با آمار و ارقام صحیح‌تری بتوانیم تحلیل دقیق ارائه کنیم اما به صورت کلی از نظر شفاف‌سازی روند مثبتی را آغاز کرده‌ایم.

صنعت مس و در مقیاس بزرگ‌تر صنایع معدنی کشور از چه ابزارهای موجود دیگری در بورس کالا می‌توانند استفاده کنند تا بتوانند راحت‌تر فروش خود را پیش ببرند؟

در آینده‌ای نزدیک به احتمال بسیار زیاد روی موضوع فروش طولانی‌مدت محصولات در بورس کالا مانور زیادی خواهیم داد و انجام آن را در دستور کار قرار داده‌ایم اما برای استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی در بورس کالا، به این نکته مهم باید توجه کرد که توان شرکت‌های داخلی برای معاملات آتی کمی ضعیف است و باید فضا برای مصرف‌کننده نیز فراهم شود تا بتواند شرایط خرید برای ۶ ماه آینده را به طور مثال، فراهم کند. به صورت کلی، مشتری باید علم به این موضوع داشته باشد که شرایط خرید مس از بورس کالا به چه نحوی در حال حاضر برنامه‌ریزی است و چه زمانی سرمایه مورد نیاز را باید فراهم کند که ضرر نکند؛ همچنین نوسانات قیمتی را در نظر داشته باشد که چه زمانی برای خرید مناسب است و چه زمانی نامناسب. همه این موارد نیز باید طی جلساتی تحلیل و بررسی شود و در کشور اگر قرار است تغییری در این خصوص رخ دهد نیاز به هم‌اندیشی کلی است.

در خصوص تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، چه سازوکاری را در دستور کار خود قرار داده‌اید؟

باید توانایی واردات سیستم‌های به‌ روز از هر دو وجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از خارج از کشور را داشته باشیم. علاوه‌براین، ما نیاز به تغییر نگرش داریم؛ به این معنی که متولی اکتشاف بتواند تعریف خاصی را بر اساس نیاز و اساس اقتصادی ارائه دهد. به عبارت دیگر به یک چارچوب نیاز داریم که چه مواردی، در چه زمانی و چه مکانی و چه تجهیزاتی در سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز است. در این رابطه، همه موارد باید دارای یک قاعده مدون باشند. از سوی دیگر، پرورش نیروی انسانی که بتواند با شرایط مختلف خود را وفق داده و به ادامه کار خود بپردازد، موضوع دیگر مورد بحث است که باید به آن سر و سامان داده شود. برای ارائه آموزش‌های لازم در دانشگاه به نیروی انسانی که بتواند با شرایط و تکنولوژی جدید فعال شده و شروع به کار کند، نیاز به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید داریم که از سوی شرکت مس، اقدامات لازم صورت گرفته است.

با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و نگرانی از کمبود گاز، برای گذشتن از سد این چالش، چه راه حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

شرکت‌های بزرگ اخیرا اقدام به انعقاد قرارداد برای احداث نیروگاه کرده‌اند اما طبیعتا به منابعی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید احتیاج داریم تا به واسطه استفاده از آن‌ها، امکان تامین منابع گاز مورد نیاز هم برای تولید و هم برای ماشین‌آلات برای ما فراهم شود.

شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش سودآوری خود چه برنامه‌ریزی‌هایی را به ویژه در بورس صورت داده است؟

امور بورس، بحث پیچیده و گسترده‌ای دارد که نمی‌توان به راحتی درباره آن صحبت کرد. به صورت کلی، شرکت ملی صنایع مس ایران، طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در دستور کار قرار داده‌ است که سودآوری بیشتر شرکت را در سال جاری و به ویژه سال آینده تضمین خواهد کرد. به طوری که در فروردین ماه ۱۴۰۱، معدن و کارخانه درآلو با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار تن کنسانتره افتتاح خواهد شد. در پایان خرداد ماه سال آینده نیز، معدن و کارخانه ۱۵۰ هزار تنی در دره‌زار افتتاح شده و یک کارخانه تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب که حدود ۵۰ سال بلااستفاده روی زمین مانده بودند نیز تا خرداد ماه ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد تا این سرباره‌ها هم تبدیل به کنسانتره شوند. بنابراین در سال ۱۴۰۱، سه کارخانه و معدن جدید که ظرفیت تولید کنسانتره مس را تا ۳۵۰ هزار تن افزایش می‌دهد افتتاح خواهیم کرد. قطعا افتتاح چنین کارخانجات و معادنی، در میزان سوددهی در بازار تاثیرگذار خواهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6843

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
جانجا؛ تحول‌آفرین در استان سیستان و بلوچستان