• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
موسسه «Fastmarkets» گزارش داد:

مروری بر چهار نکته کلیدی در کنفرانس «Asian BRM»

  • کد خبر : 43337
  • 03 اردیبهشت 1403 - 13:02
مروری بر چهار نکته کلیدی در کنفرانس «Asian BRM»
در گزارش فعلی به چهار نکته کلیدی پیرامون کنفرانس مواد اولیه حیاتی به‌ کار رفته در باتری در قاره آسیا «Asian BRM» که به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر سئول کره‌ جنوبی طی روزهای 22 تا 23 آوریل 2024 برگزار شد، به تفصیل اشاره می‌شود.
در گزارش فعلی به چهار نکته کلیدی پیرامون کنفرانس مواد اولیه حیاتی به‌ کار رفته در باتری در قاره آسیا «Asian BRM» که به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر سئول کره‌ جنوبی طی روزهای ۲۲ تا ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ برگزار شد، به تفصیل اشاره می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت‌های «Pilbara Minerals» و «Albemarle» اخیرا در ماه مارس ۲۰۲۴ اقدام به برگزاری مزایده آنلاین برای فروش اسپودومن تولیدی خود در بازار فیزیکی کرده‌اند؛ دو شرکت مذکور دلیل انجام این کار را افزایش شفافیت قیمت‌های اسپودومن در بازار اعلام کردند. در همین راستا، شرکت‌ «Pilbara Minerals» پیشنهاد خرید محموله پنج هزار تن خشک (dmt) کنسانتره اسپودومن با محتوای حدود ۵٫۵ درصد اکسید لیتیوم را به قیمت یک هزار و ۱۰۶ دلار در هر تن خشک با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) که قبل از برگزاری مزایده آنلاین در ۱۸ مارس ۲۰۲۴ در پلتفرم خرید دیجیتالی این شرکت با نام «Battery Material Exchange» ارائه شده بود را پذیرفت.

همچنین پیشنهاد خرید محموله ۱۰ هزار تن کنسانتره اسپودومن با محتوای حدود ۵٫۷۷ درصد اکسید لیتیوم با قیمت ۹,۳۷۲ یوان (یک هزار و ۲۹۵ دلار) در هر تن با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین در مزایده آنلاین شرکت «Albemarle» ارائه شد. علاوه‌براین، دیگر مزایده آنلاین برای فروش کنسانتره اسپودومن شرکت نامبرده در ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ برگزار شد.

لازم به ذکر است که شرکت‌ «Pilbara Minerals» در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ زمانی که قیمت لیتیوم در حال افزایش بود، به منظور فروش کنسانتره اسپودومن تولیدی خود در بازار فیزیکی تصمیم به برگزاری مزایده آنلاین گرفت. به گفته برخی منابع، برگزاری چنین مزایده‌هایی تاثیری مثبت در افزایش شفافیت قیمت در بازار اسپودومن با توجه به وضعیت نامناسب نقدینگی مداوم در آن زمان داشت.

تمایل فعالان بازار به شرکت در مزایده خرید آنلاین اسپودومن

شرکت «Albemarle» در ۱۳ مارس ۲۰۲۴ در همین خصوص اعلام کرد که تمایل مجدد به حضور در مزایده‌های آنلاین برای فروش اسپودومن نشان از شفافیت ایجاد شده در قیمت‌ها و امکان ارائه پیشنهادات قیمتی از سوی فعالان بازار از طریق برگزاری مزایده‌های خصوصی دارد.

چندین تولیدکننده دیگر اسپودومن نیز در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» از ایده راه‌اندازی یک پلتفرم تجاری برای برگزاری مزایده‌های آنلاین فروش اسپودومن استقبال کردند. موسسه «Fastmarkets» در سال ۲۰۲۳ به دنبال افزایش برگزاری مزایده‌های آنلاین برای فروش اسپودومن، روندی صعودی را برای معاملات انجام شده در بازار فیزیکی گزارش کرد. در همین رابطه موسسه مذکور از تغییر سیاست‌گذاری خود مبنی بر تبدیل ارزیابی دو مرتبه در یک هفته‌ای به ارزیابی روزانه برای قیمت کنسانتره اسپودومن با محتوای حدود ۶ درصد اکسید لیتیوم با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی خبر داد.

بر همین اساس، ارزیابی دو مرتبه در یک هفته‌‌ای موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کنسانتره اسپودومن با محتوای حدود ۶ درصد اکسید لیتیوم با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقم یک هزار و ۱۵۰ تا یک هزار و ۲۵۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به قیمت یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۲۵۰ دلار در هر تن گزارش شده در تاریخ ۱۰ آوریل سال مذکور افزایش داشت.

افزایش حجم معاملات اسپودومن در بازار فیزیکی در سال ۲۰۲۳

افزایش قیمت کبالت به دلیل کاهش حجم تقاضا

مازاد عرضه هیدروکسید کبالت و کاهش تقاضا برای سولفات کبالت در صنایع پایین‌دستی، مانع از افزایش قیمت کبالت شده است. در همین راستا، قیمت هیدروکسید کبالت در سه ماهه اول ۲۰۲۴ به دلیل تاخیرهای ایجاد شده ناشی از مسائل لجستیکی از شهر بندری دوربان در کشور آفریقای جنوبی به عنوان یکی از مقاصد اصلی صادرات این محصول به چین، افزایش یافت. با این حال، این افزایش قیمت‌ها از آوریل سال ۲۰۲۴ به دلیل افت حجم تقاضا برای هیدروکسید کبالت در صنایع پایین‌دستی و کاهش قیمت آن روندی نزولی به خود گرفته است.

به گفته یکی از مصرف‌کنندگان هیدروکسید کبالت، احتمال می‌رود صادرات محموله‌های این محصول به مقصد چین از بندر دوربان سه تا چهار هفته با تاخیر انجام شود. همچنین با توجه به وضعیت رکود بازار سولفات کبالت و انتظار برای ادامه روند نزولی قیمت‌ها در آینده، مصرف‌کنندگان عجله‌ای برای خرید محموله‌های هیدروکسید کبالت بیشتر نداشته باشند.

شماری از منابع آگاه به وضعیت بازار کبالت عنوان کردند که افت حجم تقاضا در صنایع پایین‌دستی و حجم محموله‌های کافی برای عرضه در بازار از جمله عواملی هستند که مانع از افزایش قیمت سولفات کبالت در پایان مارس ۲۰۲۴ شدند و این مسئله در نهایت کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشت.

یکی از تولیدکنندگان سولفات کبالت اظهار داشت: با توجه به وضعیت مازاد عرضه و وجود حجم تقاضا برای خرید محموله‌ها، قیمت سولفات کبالت همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده است؛ تولیدکنندگان سولفات کبالت با توجه به رکود بازار مجبور به پذیرش پیشنهادات قیمتی پایین‌تر هستند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت هیدروکسید کبالت با محتوای حداقل ۳۰ درصد کبالت، با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) رقم حدود ۶٫۸۵ تا ۷٫۱۵ دلار در هر پوند در ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ را نشان داد که ۰٫۰۵ تا ۰٫۱۵ دلار به ازای هر پوند نسبت به قیمت ۷٫۰۰ تا ۷٫۲۰ دلار در هر پوند اعلام شده در تاریخ ۱۰ آوریل سال جاری میلادی کاهش داشت. به علاوه رقم گزارش شده حدود ۰٫۸۰ دلار در هر پوند به نسبت قیمت ۷٫۱۰ تا ۷٫۲۵ دلار در هر پوند تعیین شده در ۲۸ مارس ۲۰۲۴ کاهش را تجربه کرد.

طبق ارزیابی هفتگی، موسسه مذکور قیمت سولفات کبالت با محتوای حداقل ۲۰٫۵ درصد کبالت با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده رقمی حدود ۳۱,۸۰۰ تا ۳۲,۵۰۰ یوان در هر تن در ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به قیمت ارائه شده در تاریخ ۱۰ آوریل سال جاری میلادی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ یوان در هر تن کاهش را به ثبت رساند. همچنین این رقم اعلام شده در قیاس با قیمت ۳۳,۰۰۰ تا ۳۴,۰۰۰ یوان در هر تن ارزیابی شده در روز ۲۲ مارس ۲۰۲۴ حدود ۱,۵۰۰ تا ۲,۰۰۰ یوان در هر تن کاهش را تجربه کرد.

چشم‌انداز روند عرضه و قیمت نیکل

شماری از منابع اعلام کردند که پس از بازیابی حجم تقاضا برای نیکل در بخش خودروهای الکتریکی (EV) و کاهش حجم عرضه از اندونزی به دلیل عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در این کشور، سرعت روند نزولی قیمت‌های این ماده معدنی کاهش پیدا کرده است.

به گفته یکی از معامله‌گران بازار بین‌المللی، افزایش اخیر قیمت نیکل را می‌توان به بازیابی حجم تقاضا برای باتری و وضعیت مبهم روند عرضه نیکل از کشور اندونزی نسبت داد. در همین راستا، قیمت مبنای نیکل در پایان روز معاملاتی ۱۱ آوریل ۲۰۲۴ در بورس فلزات لندن حدود ۱۷ هزار و ۹۰۵ دلار در هر تن تعیین شد که ۴٫۷ درصد نسبت به قیمت ۱۸ هزار و ۷۹۵ دلار در هر تن ارزیابی شده در ۱۰ آوریل سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند؛ با این حال، حدود ۶٫۶ درصد به نسبت قیمت ۱۶ هزار و ۷۹۵ دلار به ازای هر تن در ساعات آغازین روز معاملاتی مذکور افزایش داشت.

گفتنی است که قیمت مبنای نیکل در بورس فلزات لندن، بدترین عملکرد را در میان دیگر فلزات پایه در این بورس در سال ۲۰۲۳ از خود به نمایش گذاشت؛ به علاوه نیکل حدود ۴۵ درصد از ارزش خود را از ابتدای سال ۲۰۲۴ از دست داد. یکی دیگر از منابع در همین خصوص عنوان کرد که ابهامات پیرامون تخصیص سهمیه تولید به معادن نیکل اندونزی باعث ایجاد نگرانی در مورد تامین سنگ معدنی این فلز شده است.

لازم به ذکر است که وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی حدود ۱۰۷ پروانه فعالیت در صنعت نیکل را صادر کرده که حجم ذخایر مجموع این معادن ۱۵۳ میلیون تن سنگ معدن نیکل پیش‌بینی شده است. این وزارتخانه در تلاش است تا مجوز سهمیه‌های تولید از معادن نیکل بیشتری را صادر کند، با این حال هنوز جدول زمانی برای انجام این کار ارائه نکرده است.

اندی فریدا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» در همین رابطه بیان کرد: وضعیت صدور سهمیه تولید معادن در اندونزی در نهایت مانعی بر سر رشد عرضه نیکل ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین به طور کلی قیمت‌ها در بازار نیکل روندی صعودی به خود می‌گیرند.

بر همین اساس می‌توان به افزایش قیمت سولفات نیکل به دلیل جهش حجم تقاضا برای آن از سوی صنعت باتری اشاره کرد. طبق اعلام موسسه «Fastmarkets»، قیمت سولفات نیکل با محتوای حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد نیکل با در نظر گرفتن حجم ۱۰ قسمت در میلیون کبالت، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ رقمی حدود ۲۹,۰۰۰ تا ۲۹,۵۰۰ یوان (سه هزار و ۱۹۳ تا سه هزار و ۲۴۸ دلار) در هر تن ارزیابی شد که در مقایسه با قیمت ۲۵,۰۰۰ تا ۲۶,۰۰۰ یوان در هر تن گزارش شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱۴٫۷ درصد افزایش را به ثبت رساند.

جهش قیمت نیکل سولفات به دلیل افزایش تقاضا برای آن در بخش باتری

نوسان قیمت مواد اولیه مورد نیاز در تولید آند

در حالی که افت حجم تقاضا برای آند روی وضعیت عرضه و تقاضای گرافیت مصنوعی و طبیعی در سال ۲۰۲۳ تاثیر گذاشته بود، بازیابی اخیر در حجم سفارش‌ها برای آند در صنایع پایین‌دستی تغییرات قیمتی این دو ماده اولیه را به دنبال داشت.

اخیرا موسسه «Fastmarkets» قیمت کک نفتی سوزنی با محتوای حداقل ۰٫۵ درصد سولفور به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید آندهای گرافیت مصنوعی، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین را رقمی حدود ۴,۹۰۰ تا ۵,۲۰۰ یوان در هر تن در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که در مقایسه با قیمت ۴,۷۰۰ تا ۵,۰۰۰ یوان در هر تن ارزیابی شده در تاریخ ۱۳ مارس سال جاری میلادی به میزان ۴٫۱۲ درصد افزایش را تجربه کرد.

به گفته تعدادی از منابع، قیمت کک نفتی سوزنی در دو هفته ابتدایی آوریل ۲۰۲۴ پیش از آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها از سوی تولیدکنندگان آند، روندی ثابت به خود گرفت. در همین رابطه و طبق ارزیابی موسسه «Fastmarkets» قیمت گرافیت ورقه‌ای با محتوای حداقل ۹۴ درصد کربن به عنوان یک ماده اولیه اصلی برای تولید آندهای گرافیت طبیعی، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل محموله در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، رقمی حدود ۴۶۰ تا ۵۱۰ دلار در هر تن در ۱۱ آوریل سال جاری میلادی اعلام شد که ۱٫۰۳ درصد به نسبت قیمت ۴۷۰ تا ۵۱۰ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ کاهش داشت.

تفاوت در حجم عرضه و تقاضای گرافیت مصنوعی و طبیعی و تاثیر آن بر ایجاد نوسانات اخیر قیمتی

شماری از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که کاهش هزینه‌های تولید آند گرافیت مصنوعی، تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید این نوع از گرافیت را افزایش داد و سهم بازار محصول نامبرده را به حدود ۹۰ درصد در سال ۲۰۲۳ رساند. بر همین اساس، سهم بازار مواد اولیه گرافیت طبیعی از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.

به گفته یک معامله‌گر بازار در سمت عرضه، تولیدکنندگان به سمت استفاده از کک سوزنی کلسینه شده به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در تولید الکترودهای گرافیتی روی آورده‌اند. علاوه‌براین، موجودی کک سوزنی سبز انبار ذخایر تولیدکنندگان مذکور که برای تولید آند مورد استفاده قرار می‌گیرند، با کاهش همراه شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43337

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.