• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان:

مسئولان باید به زنجیره ارزش تولید توجه ویژه‌ای داشته باشند

  • کد خبر : 3914
  • 05 بهمن 1398 - 20:37
مسئولان باید به زنجیره ارزش تولید توجه ویژه‌ای داشته باشند
مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان، کاهش تولید صنایع بالادستی را به زیان صنایع پایین‌دستی عنوان کرد و گفت: اگر معدن‌دار میزان استخراج فلز روی را کاهش دهد و در ادامه آن کارخانه‌دار، مجبور به کاهش فرآوری و استحصال فلز روی شود، قطعا میزان تولید ما به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان مهم شمش روی، کاهش می‌‎یابد و متحمل زیان‌‌های بسیاری خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان، کاهش تولید صنایع بالادستی را به زیان صنایع پایین‌دستی عنوان کرد و گفت: اگر معدن‌دار میزان استخراج فلز روی را کاهش دهد و در ادامه آن کارخانه‌دار، مجبور به کاهش فرآوری و استحصال فلز روی شود، قطعا میزان تولید ما به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان مهم شمش روی، کاهش می‌‎یابد و متحمل زیان‌‌های بسیاری خواهیم شد.

مسعود رزاز در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشـت: محصولات ما شامل انواع و اقسام ریل‌‌های تلسکوپی، دکل‌های برق، گاردریل جاده‌ها و لوله‌های آب است. ولی لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای و لوله‌های گالوانیزه برق بخش قابل توجهی از تولیدات شرکت ما را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر و بر اساس استانداردهای جدید، لوله‌های برق ساختمان‌ها باید گالوانیزه باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان گفت: در ابتدای سال ۱۳۷۹ آغاز به کار کردیم و ظرفیت تولید شرکت نزدیک به ۱۵ هزار تن در سال است که البته در حال حاضر میزان تولید بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در نوسان است. فاصله میزان تولید با ظرفیت اسمی بسیار زیاد است و باید تلاش خود را برای رسیدن به تولید با تمام ظرفیت، بیشتر کنیم.

رزاز اضافه کرد: تعداد پرسنل مجموعه در مقایسه با سال‌های آغازین تولید، سیر صعودی داشته به طوری که در آغاز، تعداد پرسنل مجموعه نزدیک به ۵۰ نفر بود که این رقم در حال حاضر به ۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

شمش روی در صنعت گالوانیزه به مثابه طلا است

مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان با تاکید بر اینکه مواد اولیه مورد نیاز شرکت از بازار داخلی شمش روی تامین می‌شود، اظهار داشت: شمش روی به عنوان یکی از مهم‌ترین ماده اولیه تولید محصولات ما محسوب می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ درصد آن از شرکت‌های تولید شمش روی داخلی همانند کالسیمین، خالص‌سازان روی زنجان و بسیاری دیگر از شرکت‌های تولیدکننده شمش روی تهیه می‌شود.

رزاز ادامه داد: در حال حاضر، خرید هفتگی شمش روی ما حدود ۲۰ تا ۳۰ تن و سالانه حدود یک هزار تن است. با این حال، خرید چنین تناژی همواره ثابت نیست و دائما در حال نوسان بوده و حتی در برخی از ماه‌ها به دلایل مختلف ازجمله کاهش عرضه شمش روی توسط شرکت‎‌های تولیدی و یا افزایش هزینه حمل‌ونقل، با افت شدید مواجه می‌شود.

وی درباره خرید شمش روی به صورت هفتگی  توضیح داد: سعی می‌کنیم شمش روی را هفتگی به میزات ۲۲ تن که معادل حداکثر تناژ قابل حمل توسط کامیون‌ است، خرید کنیم تا در هزینه حمل و نقل صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان اشاره کرد: خلوص شمش روی مورد نیاز ما ۹۹٫۸ درصد است و قیمت شمش روی طی چند هفته اخیر به صورت میانگین رقمی در حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان برای هر کیلوگرم بود.

رزاز تاثیر کاهش تولید صنایع بالادستی را به ضرر صنایع پایین‌دستی عنوان کرد و ادامه داد: اگر معدن‌دار میزان استخراج خاک روی را کاهش دهد و در نتیجه، آن کارخانه‌دار، فرآوری و استحصال فلز روی را کاهش دهد، قطعا تولید ما به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان مهم شمش روی، کاهش یافته و متحمل زیان‌‌های بسیاری خواهیم شد. بنابراین باید به صنایع بالادست به دلیل اینکه تامین‌کنندگان اصلی صنایع پایین‌دست هستند، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

صادرات واسطه‌ای

رزاز با تاکید بر عدم صادرات به صورت مستقیم، بیان کرد: به دلیل وجود مسائل و مشکلات عدیده‌ای که در بحث صادرات از لحاظ بازگرداندن ارز آن به داخل کشور وجود دارد، محصولات را به صورت مستقیم صادر نمی‌کنیم. یعنی محصولات را به افراد مختلف می‌فروشیم و آن‌ها نیز به صورت مستقل به صادرات آن مبادرت می‌ورزند.

مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان، افزود: ازجمله کشورهایی که محصولات ما به آنجا صادر می‌شود می‌توان به کشورهای همسایه شامل ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، عراق و افغانستان، اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات جاری تولید در صنعت گالوانیزه، یادآور شد: مشکلات فراوانی در خصوص فعالیت‌های تولیدی وجود دارد که می‌توان به مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی، صادرات، مسائل کارگری و… اشاره کرد. همچنین با توجه به وضعیت نابسامان بازار و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، در اغلب موارد قادر به حل مسائل و مشکلات موجود نیستیم و در این زمینه خواستار مرتفع شدن برخی از مشکلات جاری تولید توسط مسئولین ذی‌ربط هستیم.

مشکلات بی پایان تولید

رزاز ضمن تاکید بر اینکه در فصل زمستان به دلیل مصرف بالای گاز، شرکت‌های تولیدی با چالش‌های اساسی روبرو می‌شوند، یادآور شد: یکی از انرژی‌های اساسی مورد نیاز این صنعت برای تولید، گاز است که در فصل زمستان به دلیل کمبود یا قطعی انرژی، جایگزین‌های مناسبی برای آن مد نظر قرار می‌دهیم. یکی از سوخت‌های جایگزین، گازوئیل است که در فصل زمستان در زمان قطع گاز، از آن به عنوان یک حامل انرژی جایگزین استفاده می‌کنیم. متاسفانه امسال علی‌رغم درخواست ما برای دریافت ۱۰۰ هزار لیتر گازوئیل، فقط ۴۰ هزار لیتر گازوئیل دریافت کردیم. در واقع با دریافت کمتر از نیاز، از فرآیند تولید خیلی عقب ماندیم و این نشان از عدم توجه و حمایت دولت است.

مدیرعامل شرکت صنایع لوله‌های گالوانیزه روی‌پوشان، با انتقاد از نگاه و رویکرد برخی از مسئولین به تولیدکنندگان، افزود: باید بپذیریم که در شان، مقام و جایگاه تولید و تولیدکننده نیست که مسئولان صنعتی به آن به مثابه یک دزد یا اختلاسگر نگاه کنند. باید چنین نگرشی اصلاح شود؛ باید توجه داشت که تولید یکی از ارکان مهم توسعه و ایجاد اشتغال و امید در یک جامعه رو به رشد است.

رزاز در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان به راحتی پشت تولیدکننده را خالی می‌کنند و هیچ‌گونه ارزشی برای تولیدکننده قائل نیستند. از طرفی به این امر توجه نمی‌کنند که اگر تولید و تولیدکننده وجود نداشته باشد قطعا اشتغالی هم وجود نخواهد داشت بنابراین باید در نظر گرفت که از طریق تولید است که می‌توان کشوری را به خودکفایی رساند وگرنه می‌دانیم که در شرایط موجود، عزت واردکننده به مراتب بیشتر از تولیدکننده است. لذا وجود فضای آرام و بدون استرس، از بدیهیات رسیدن به رونق تولید است که اگر دولت‌مردان بتوانند همین حداقل‌ها را برای ما تامین نمایند؛ بی‌تردید جایگاه ما تولیدکنندگان این نیست که امروز شاهد آن هستیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3914
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد