• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
سرپرست بازرگانی شرکت سپنتا روی مطرح کرد:

خشت اول را نهاد معمار کج

  • کد خبر : 44307
  • 19 اردیبهشت 1403 - 5:37
خشت اول را نهاد معمار کج
سرپرست بازرگانی شرکت سپنتا روی، تولیدکننده شمش روی گفت: در سال جاری سازمان‌های دولتی متولی با ابلاغ دستورالعمل جدیدی مبنی بر اعلام برنامه تولید واحدها تا پایان سال و ثبت آن در سامانه‌های مربوطه باعث شده‌اند که واحدهایی که توان تولید بالاتری از ظرفیت اسمی خود را دارند، با چالش‌هایی مواجه شوند.

سرپرست بازرگانی شرکت سپنتا روی، تولیدکننده شمش روی گفت: در سال جاری سازمان‌های دولتی متولی با ابلاغ دستورالعمل جدیدی مبنی بر اعلام برنامه تولید واحدها تا پایان سال و ثبت آن در سامانه‌های مربوطه باعث شده‌اند که واحدهایی که توان تولید بالاتری از ظرفیت اسمی خود را دارند، با چالش‌هایی مواجه شوند. اگرچه هدف از انجام این کار ادامه فعالیت واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در خصوص فروش سوخت است اما این موضوع سبب شده تا صنعت روی کشور با کمتر از توان واقعی خود فعالیت داشته باشد.

پریسا باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص عملکرد صنعت روی و شرایط تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: متاسفانه وضعیت فعالان این صنعت تحت تاثیر شرایط کشور و تحولات جهانی، در سال گذشته چندان مناسب نبود؛ البته باید توجه داشت که افزایش نرخ تورم روی فعالیت تمام اقشار جامعه تاثیر می‌گذارد و تولیدکنندگان از این موضوع مستثنی نیستند. از سوی دیگر فعالان صنعت روی نیز به دلیل اینکه مواد اولیه خود را وارد کرده و واردات رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد، نوسان آن تاثیرات زیادی بر فعالیت‌ واحدهای تولیدی می‌گذارد. علاوه‌براین، تغییراتی که در فرایندهای صادراتی و وارداتی به وجود می‌آید، همواره تولیدکنندگان روی در کشور را با چالش‌ها و موانع متعددی روبه‌رو می‌کند. یکی از تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که از فروردین ماه ۱۴۰۳ اتخاذ شده و مسیر حرکت تولیدکنندگان را ناهموار ساخته است، اعلام برنامه تولید مجموعه تا پایان سال جاری به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و ثبت آن در سامانه جامع تجارت است؛ این مسئله باعث می‌شود که ما برای تامین سوخت مورد نیاز خود دچار چالش شویم. البته باید توجه داشت که امکان ارائه برنامه تولید وجود دارد اما این برنامه باید منطبق با ظرفیت اسمی مجموعه باشد و هیچ شرکتی اجازه تولید بیش از مقدار مندرج در پروانه بهره‌برداری خود را ندارد. این در حالی است که توان تولیدی شرکت سپنتا روی بیش از ظرفیت اسمی آن است و مجوز افزایش ظرفیت تولید و اجرای طرح توسعه‌ به دلیل حساسیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست صادر نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است در صورت عدم اخذ مجوز‌های لازم برای افزایش ظرفیت درج شده در پروانه بهره‌برداری و رشد تولید محصولات، شرکت‌ها امکان ادامه فعالیت با همین تعداد از کارکنانی که در آن‌ها مشغول به کار هستند، نداشته باشند و کارفرما اقداماتی را در راستای تعدیل نیرو انجام دهد. حتی ممکن است در آینده اکثر سرمایه‌گذاران برای اینکه متحمل خسارات مالی هنگفتی نشوند، از ادامه فعالیت در صنعت روی منصرف شده و سرمایه خود را در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی در خصوص وضعیت تولیدکنندگان در سال گذشته، ادامه داد: احتمال می‌دهیم یکی از دلایلی که باعث اتخاذ این تصمیم شده، کنترل میزان مصرف سوخت و جلوگیری از فروش غیرقانونی آن باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که به دنبال اصلاح زیرساخت‌های موجود و فعالیت واحدهای تولیدی با پروانه بهره‌برداری و تولید محصولات مطابق با مقدار ثبت شده در آن‌ها هستند. متاسفانه باید اذعان کنم که علی‌رغم نام‌گذاری سال‌های اخیر بر محورهای حمایت از تولیدکنندگان و رشد تولید، وعده‌های مسئولان عملی نشده و مساعدت‌های لازم از فعالان این حوزه به عنوان یک کارآفرین و نیرویی که تمام تلاش خود را برای گردش چرخ اقتصاد کشور صرف می‌کند، به عمل نمی‌آید. در مقابل تولیدکنندگان دائما با چالش‌های بزرگ و زیادی دست به گریبان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به رفع تعهد ارزی، تعلیق کارت‌های بازرگانی و… اشاره کرد. البته شرکت سپنتا روی با تمام این مسائل روبه‌رو نبوده و همواره تلاش می‌کند که خود را با قوانینی که از سوی دولت وضع می‌شود، تطبیق دهد؛ به همین دلیل سعی بر این داریم که فعالیت خود را با رعایت تمام قوانین ادامه داده و تاثیر مثبتی بر رشد و اعتلای صنعت روی ایران داشته باشیم. اگرچه مجددا تاکید می‌کنم که چالش رفع تعهد ارزی، از موانع بزرگی بود که در مقابل مسیر حرکت این مجموعه در سال گذشته قرار داشت و حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان صورت نگرفت.

ورق برگشت

سرپرست بازرگانی شرکت سپنتا روی در پاسخ به این سوال که علت موفقیت این مجموعه نسبت به سایر رقبا چیست، گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذار و کارفرما در شرکت سپنتا روی از توانمندی‌های فراوانی برخوردار بوده و تلاش‌ زیادی برای اعتلای صنعت روی و توسعه صادرات استان دارد. البته باید توجه داشت که این مسائل زنجیره‌وار به یکدیگر متصل بوده و با رشد تولید محصولات، میزان اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور نیز در مدار رشد قرار می‌گیرند. همچنین مدیرعامل این مجموعه پیگیری‌های مکرری برای تامین مواد اولیه داشته و رایزنی‌های متعددی با سایر کشورها برای واردات خوراک مورد نیاز انجام داده‌ است؛ همین اقدامات سبب شد که شرکت سپنتا روی بتواند در مسیر توسعه حرکت کرده و عملکرد خوبی داشته باشد. شایان ذکر است زمانی که سرمایه‌گذار فعلی، شرکت سپنتا روی را خریداری کرد این مجموعه در وضعیت مناسبی نبود و حتی در شرف تعطیلی قرار داشت اما با اقدامات مدیرعامل جدید، شرایط تغییر کرد و تولید روزانه شرکت سپنتا روی از پنج تن به ۲۵ تن افزایش یافت؛ اگرچه با توجه به مواردی که پیش‌تر مطرح شد، علی‌رغم توان تولیدی بالا ناچاریم روزانه ۱۰ تن شمش روی تولید کنیم. باید اضافه کنم زمانی که این مجموعه خریداری شد، صنعت روی کشور نیز در رکود به سر می‌برد اما مدیرعامل تمایل زیادی برای هدایت سرمایه‌ خود در جهت توانمندی‌های استان زنجان و بهره‌مندی از منابع طبیعی آن یعنی معدن انگوران که یکی از معادن غنی روی کشور به شمار می‌آید، داشت.

باقرزاده در رابطه با شرایط بازارهای داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: متاسفانه در سال گذشته تقاضای مشتریان چندان مناسب نبود و علت آن را می‌توان به این موضوع نسبت داد که اکثر صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده همانند گالوانیزه‌کاران به دلیل کاهش توان تولیدی و ارزش سرمایه‌های خود، از قدرت رقابت‌پذیری بالایی در بازار برخوردار نبوده و از گردونه رقابت خارج شده‌اند.

وی با اشاره به منابع تامین‌کننده مواد اولیه این واحد تولیدی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته خوراک مورد نیاز شرکت از معدن انگوران تامین می‌شد اما اکنون واردات خاک معدنی از سایر کشورها انجام می‌شود. لازم به ذکر است که فقط در برخی موارد آن هم در صورت عرضه خاک در بورس کالای ایران و موفقیت در رقابت زیاد خریداران، مواد اولیه از منابع داخلی خریداری می‌شود. از سوی دیگر، ذخایر معدن انگوران همانند سابق نیست و سال‌های زیادی است که بهره‌برداری از آن صورت می‌گیرد؛ همچنین موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی به این معدن طوری است که در فصول سرد با بارش باران و برف، احتمال مسدود شدن آن وجود دارد. به همین دلیل اگر شرکت‌ها برای تولید محصولات وابسته به خاک معدن انگوران باشند، عملا نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و باید به دنبال شناسایی معادن جدید در کشور و یا واردات خاک معدنی باشند. در حال حاضر کشورهای همسایه مانند افغانستان و ترکیه از منابع معدنی غنی روی بهر‌ه‌مند هستند و اکثر واحدهای تولیدی از این کشورها اقدام به واردات می‌کنند اما از کشورهای آفریقایی هم توسط برخی از تولیدکنندگان، خاک معدنی خریداری می‌شود که در مقایسه با مسافت کوتاه‌تر حمل بار از کشورهای همسایه، واردات از آن‌ها مقرون به صرفه نیست. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که اختلاف قیمت خاک معدنی داخلی و وارداتی چندان زیاد نیست زیرا بهای هر دو بر اساس نرخ‌ جهانی مصوب می‌شود و میزان عرضه و کیفیت خاک، مولفه‌های تاثیرگذار برای تعیین منبع خرید آن هستند.

سرپرست بازرگانی شرکت سپنتا روی در خصوص عوامل موثر بر کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی، ابراز کرد: باید توجه داشت که مولفه‌های متعددی روی هزینه‌ها تاثیر می‌گذارند اما یکی از این موارد نیروی انسانی است که می‌توان با رعایت نکات ایمنی و آموزش کارکنان فعال در خطوط تولید، خطای آن‌ها را که ممکن است هزینه‌های بیشتری را به مجموعه وارد کند، کاهش داد. در خصوص نیروی‌های ستادی نیز این افراد تحصیل کرده بوده و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شده است و خطرات زیادی همانند کارکنان خطوط تولید، نیروی‌های ستادی را تهدید نمی‌کند. در نتیجه برگزاری دوره‌های آموزشی و ایمن‌سازی فرایندها برای افرادی که به طور مستقیم در خط تولید مشغول به کار هستند، بسیار ضروری است. خوشبختانه اقدامات لازم در این زمینه در شرکت سپنتا روی انجام شده و مسئول «HSE» مجموعه دائما در حال بررسی و بازدید از خطوط تولید است. علاوه‌براین، نکات لازم به کارکنان یادآوری شده و علائم ایمنی در تمام نقاط کارخانه نصب شده‌اند و به صورت ادواری کلاس‌های آموزشی مختلف مانند چگونگی انجام امور، مسائل ایمنی، نحوه استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی، اقدامات امدادی و کمک‌های اولیه و… برای آن‌ها برگزار می‌شود.

مشتری‌مداری، رمز موفقیت

باقرزاده در رابطه با اقدامات شرکت سپنتا روی در مبحث برندینگ و توسعه بازارهای هدف، تصریح کرد: در بازارهای داخلی، بورس کالای ایران یکی از درگاه‌های مهم برای برندسازی مجموعه به شمار می‌آید که خوشبختانه در یک سال اخیر علاوه بر تولیدات شرکت، به دلیل تولید شمش روی به صورت کارمزدی و عرضه بخشی از آن در این تالار صنعتی، برند سپنتا روی همواره روی تابلو اعلانات قرار داشته و همین مسئله باعث شده است که مشتریان تمایل زیادی برای خرید از ما داشته باشند. ضمن اینکه تولید و آماده‌سازی محصولات باکیفیت مطابق با نیاز و درخواست‌های مشتریان و تحویل آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن نیز سبب شد تا اعتبار شرکت سپنتا روی در بازار بیش از پیش افزایش یابد؛ به همین دلیل یکی از اولویت‌های ما در این مجموعه، پایبندی به حقوق مشتری و مشتری‌مداری است. در بازارهای خارجی هم زمانی که برندهای باکیفیت شناسایی شوند، تقاضا برای خرید محصولات از آن‌ها افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، شرکت سپنتا روی بعد از صادرات محصولات خود به کشور ترکیه و خرده‌فروشی آن‌ها توسط خریدار ترکیه‌ای، با حجم زیادی از تقاضای مشتریان جدید برای خرید محصولات به صورت مستقیم از مجموعه مواجه شد؛ شایان ذکر است که علاوه بر ترکیه، کشورهای چین و امارات متحده عربی نیز مقاصد صادراتی این شرکت بوده‌اند.

وی در پایان در خصوص دورنمای صنعت روی در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام برنامه تولید شرکت‌ها به سازمان‌های دولتی و وجود محدودیت‌هایی برای تولید محصولات بیش از ظرفیت اسمی، نه‌تنها ممکن است تولیدکنندگان از اهداف مدنظر خود در مسیر رشد تولید در سال جاری دور شوند، بلکه این احتمال نیز وجود دارد که عملکردهای منفی را به ثبت برسانند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44307

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲

30اردیبهشت
درآمد «فخاس» با رشد چشمگیر ۲۲۲ درصدی همراه شد
30اردیبهشت
بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.