• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024

آمادگی کامل فولاد آمریکا برای پاسخگویی به افزایش حجم تقاضا

  • کد خبر : 27219
  • 06 شهریور 1402 - 15:16
آمادگی کامل فولاد آمریکا برای پاسخگویی به افزایش حجم تقاضا
کارشناسان در سالگرد تصویب قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) و قانون «CHIPS and Science»، از آمادگی کامل صنعت فولاد ایالات متحده آمریکا برای پاسخگویی به افزایش حجم تقاضا ناشی از ارائه این قوانین خبر دادند.

کارشناسان در سالگرد تصویب قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) و قانون «CHIPS and Science»، از آمادگی کامل صنعت فولاد ایالات متحده آمریکا برای پاسخگویی به افزایش حجم تقاضا ناشی از ارائه این قوانین خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، کوین دمپسی، رئیس و مدیر اجرایی موسسه و شرکت آهن و فولاد آمریکا (AISI) در روز ۱۱ آگوست ۲۰۲۳، بیان کرد: قوانین کاهش تورم آمریکا (IRA) و «CHIPS and Science»، بر روی صنعت فولاد به دلیل تخصیص بودجه ۳۷۰ میلیارد دلاری در قالب مشوق‌های مالیاتی تاثیر مثبت خواهد گذاشت. ارائه این قوانین موجب راه‌اندازی پروژه‌های جدید و افزایش تقاضا برای فولاد در این پروژه‌ها خواهد شد.

یکی از اهداف اصلی ارائه قانون کاهش تورم آمریکا، تولید تجهیزات در خاک این کشور با کمک انرژی‌های پاک است. این قانون اعتبارات مالیاتی برای استفاده از انرژی‌های پاک نظیر انرژی بادی، خورشیدی، هسته‌ای، هیدروژنی، سوخت‌های پاک و فرایند جداسازی دی‌اکسید کربن و ذخیره آن را ارائه می‌کند.

اسکات پل، مدیر اتحادیه تولیدکنندگان آمریکا در همین خصوص عنوان کرد: ارائه قوانین کاهش تورم آمریکا، «CHIPS and Science» و سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی، منجر به افزایش تقاضا برای فولاد در این کشور خواهد شد.

وی با اشاره به قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی و بودجه تخصیص یافته قابل‌توجه برای آن، بر تاثیر این قانون بر افزایش تقاضای فولاد به جهت ساخت اسکلت فلزی بزرگراه‌ها و پل‌ها تاکید کرد. به گفته وی، فولاد در تولید برخی قطعات سیستم‌های انرژی بادی و خورشیدی و در ساخت مرازع آن‌ها استفاده می‌شود. قانون «CHIPS and Science» نیز در صنعت ساختمان‌سازی تا حدی شرکت‌ها را ترغیب به تامین فولاد سازه‌ای خود از تولیدکنندگان درآمریکا می‌کند.

فیل بل، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آمریکا به موسسه «Fastmarkets» گفت: قانون کاهش تورم آمریکا و قانون «CHIPS and Science» علاوه بر افزایش تقاضای داخلی فولاد، از کربن‌زدایی در صنعت فولاد  نیز حمایت خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به تاثیر مثبت این دو قانون بر افزایش حجم تقاضای فولاد، بر نقش بی‌بدیل آن‌ها در سازگاری با محیط زیست تاکید کرد و گفت: فولاد برای فرایند کربن‌زدایی و محیط زیستی سالم‌تر، یکی از بهترین مواد به شمار می‌رود و می‌توان از آن در حجم وسیعی از صنایع همچون تولید سیستم‌های انرژی بادی، خورشیدی، سیستم‌های الکتریکی، راه‌اندازی‌ پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، مراکز تولید هیدروژن و خطوط انتقال انرژی استفاده کرد.

بر اساس پیش‌بینی موسسه و شرکت آهن و فولاد آمریکا، برای هر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هزینه‌های زیرساختی، به حدود ۵۰ هزار تن فولاد نیاز خواهد بود.

تامین حجم مورد تقاضای فولاد از طریق تولیدکنندگان این صنعت

به گفته برخی منابع آگاه، اگرچه ظرفیت تولید صنعت فولاد ایالات متحده آمریکا در حال حاضر با تمام توان خود فعال نیست اما همین ظرفیت تولید فعلی نیز جوابگوی این حجم افزایش تقاضا برای فولاد را دارد و انتظار می‌رود با استفاده از سیاست‌گذاری‌های ارائه شده، نیازی به تامین این مواد از خارج از آمریکا نخواهد بود.

در حال حاضر هیچ یک از فولادسازان در آمریکا با ظرفیت کامل مشغول به تولید نیستند و این بدان معناست که امکان تولید فولاد بیشتر از این واحدهای تولیدی در این کشور وجود دارد. به علاوه، در چند سال آینده نیز واحدهای تولیدی بیشتری فعال می‌شوند و میلیون‌ها تن به ظرفیت تولید فولاد آمریکا اضافه خواهد شد.

به گفته دمپسی، حجم تقاضا از صنایع مختلف برای فولاد افزایش یافته است و به طور قطع می‌توان بیان کرد که صنعت فولاد آمریکا، توان تامین داخلی این حجم از تقاضای جدید را دارد.

بر اساس آخرین گزارش موسسه و شرکت آهن و فولاد آمریکا، نرخ ظرفیت بهره‌برداری واحدهای تولید فولاد در هفته منتهی به پنجم آگوست ۲۰۲۳، حدود ۷۵٫۹ درصد بود که اندکی نسبت به نرخ ظرفیت بهره‌برداری ۷۸ درصدی این واحدها در هفته منتهی به مدت مشابه سال قبل میلادی کاهش یافت.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آمریکا، به طور کلی واحدهای تولید فولاد در ایالات متحده آمریکا در هر ماه، با نرخ ظرفیت بهره‌برداری حدود ۷۶ تا ۷۷ درصد فعالیت می‌کنند و بنابراین همچنان فضا برای افزایش نرخ ظرفیت بهره‌برداری به منظور پاسخگویی به افزایش حجم تقاضا برای فولاد وجود دارد. دستیابی به هدف تامین نیاز صنایع به فولاد در آمریکا حتی بدون واردات این محصول نیز امکان‌پذیر است.

بل در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت افزایش بیشتر حجم تقاضا برای فولاد، تولیدکنندگان این محصول در آمریکا آمادگی لازم برای تامین فولاد مورد نیاز این کشور را دارند و در صورت افزایش حجم تقاضا، ظرفیت تولید فولاد خود را به تناسب افزایش خواهند داد.

تمرکز قانون کاهش تورم آمریکا بر زنجیره تامین انرژی‌های تجدیدپذیر

قانون کاهش تورم آمریکا، تولید داخلی با استفاده از فناوری‌های انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی، فرایند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن و استفاده از هیدروژن پاک از طریق زنجیره‌های تامین را ترویج می‌کند.

وی تصریح کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری از طریق قانون کاهش تورم آمریکا برای صنعت فولاد، در زنجیره تامین هزینه خواهد شد؛ به علاوه شرکت‌های جدیدی در حال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آهن اسفنجی هستند. همچنین برخی دیگر از شرکت‌ها درصددند تا در مراکز هیدروژن پاک، فرایند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن و حتی استفاده از انرژی هسته‌ای برای تامین انرژی واحدهای تولیدی فولادی سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته رئیس و مدیر اجرایی موسسه و شرکت آهن و فولاد آمریکا (AISI)، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که افزایش استفاده از انرژی‌های پاک همچون انرژی‌های بادی و خورشیدی روند صعودی به‌خود گرفته است. همچنین طرح‌هایی برای افزایش استفاده از انرژی هسته‌ای ارائه شده است و پرداخت مشوق‌ها مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا در این راستا ادامه خواهد داشت.

دمپسی خاطرنشان کرد: قانون «CHIPS and Science» تمرکز خود را بیشتر بر روی صنعت نیمه‌هادی معطوف ساخته که در نتیجه آن، راه‌اندازی تاسیسات در این صنعت افزایش یافته است و استفاده از فولاد در آن نقش بسزایی خواهد داشت. بنابراین این قانون منجر به افزایش تقاضا برای فولاد اما نه به اندازه قانون کاهش تورم آمریکا خواهد شد.

طبق گزارش کاخ سفید، قانون «CHIPS and Science» با هدف تقویت تولید داخلی حدود ۵۲٫۷ میلیارد دلار برای تحقیق، توسعه و تولید نیمه‌هادی‌ها در آمریکا تخصیص خواهد داد.

تقاضای بازار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

بر اساس قانون کاهش تورم آمریکا، سرمایه‌گذاری‌هایی که برای تولید انرژی پاک در زنجیره تامین فولاد انجام می‌شود، در بحبوحه فشار بیشتر در این صنعت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، در فرایند فولادسازی هزینه خواهد شد.

در حال حاضر تقاضا در بازار برای محصولات فولادی با انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر افزایش یافته است. بر همین مبنا تولیدکنندگان فولاد در سراسر ایالات متحده آمریکا، تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری و نوآوری برای کاهش بیشتر کربن تولیدی پیدا کرده‌اند و عرضه محصولات فولادی با کربن تولیدی کمتر روند صعودی به خود گرفته است.

وی در ادامه به افزایش حجم تقاضای مشتریان برای این نوع فولاد در در بازار ساخت‌وساز و خودرو اشاره کرد و افزود: تلاش‌ها برای کاهش هرچه بیشتر کربن تولیدی در زنجیره‌های تامین ادامه دارد. فولادسازان نیز در همین راستا و در جهت تامین تقاضای مشتریان، تولید محصولات کم‌کربن خود را افزایش داده‌اند.

شرکت «SSAB Americas» برای تولید ورق فولادی با انتشار کربن صفر تحت برند «SSAB Zero»، از فولاد بازیافتی و انرژی بادی تجدیدپذیر تامین شده توسط شرکت «MidAmerican Energy» در شهر ماسکتین در ایالت آیووا استفاده می‌کند.

همچنین شرکت «Cleveland-Cliffs» اعلام کرد که از هیدروژن در سراسر فرایند تولید فولاد خود به دلیل مقرون به صرفه بودن و پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی تزریق هیدروژن در واحد تولید فولاد «Middletown Works» با استفاده از روش کوره بلند این شرکت در ماه می ۲۰۲۳، استفاده خواهد کرد.

به علاوه شرکت «Nucor» در ماه آگوست ۲۰۲۳، قرارداد خرید ۲۵۰ مگاوات انرژی برق از منابع تجدیدپذیر از شرکت «Sebree Solar» به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت «NextEra Energy Resources» برای یکی از پروژه‌های خود در شهرستان هندرسون در ایالت کنتاکی را منعقد کرد.

شرکت «Nucor» در ماه ژوئن ۲۰۲۳ قراردادی را با شرکت «ExxonMobil» برای راه‌اندازی یک پروژه مبتنی بر فرایند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن (CCS) در واحد فولادسازی و تولید آهن اسفنجی این شرکت در ایالت لوئیزیانا به امضا رساند. بر اساس این قرارداد، حدود ۸۰۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال از واحد تولید این شرکت جداسازی، حمل و ذخیره می‌شود.

پیاده‌سازی چنین طرح‌هایی، تاثیر مثبت و بلندمدت قانون کاهش تورم آمریکا را نشان می‌دهد که باعث گذار به انرژی‌های پاک و ایجاد شغل خواهد شد.

آنتونیو کاریلو، رئیس و مدیر اجرایی شرکت «Arcosa Wind Towers» طی رویدادی که در روز ۹ آگوست ۲۰۲۳ برگزار شد و رئیس جمهور آمریکا از سایت تولیدی جدید این شرکت در شهر بلن در ایالت نیومکزیکو بازدید کرد، گفت: در این واحد تولیدی توربین‌های بادی تولید خواهد شد تا بتواند حجم مورد تقاضای روبه‌رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه جنوب غربی این کشور را تامین کند.

وی تصریح کرد: این شرکت و صنعت تولید توربین‌های بادی آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۲، با چالش‌ها و بی‌ثباتی‌های فراوانی روبه‌رو بود. تاکنون این واحد تولیدی بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سفارش برای توربین‌های بادی دریافت کرده است. راه‌اندازی چنین طرح‌هایی را می‌توان به عنوان یک مثال ملموس از تاثیر مستقیم سیاست بر تجارت مطرح کرد.

به گفته کاریلو، شرکت «Arcosa Wind Towers» تصمیم گرفته است سرمایه‌گذاری‌های خود را در آمریکا انجام دهد و راه‌اندازی واحد تولید توربین‌ بادی این شرکت را می‌توان به عنوان یک اقدام مثبت در این راستا دانست. چنین اقداماتی نه تنها مصرف سوخت‌های فسیلی در صنایع تولیدی آمریکا را کاهش می‌دهد و آن را به سمت استفاده از فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی باد سوق می‌دهد بلکه موجب تولید ابزارها و فناوری‌های جدیدی مبتنی بر این انرژی‌ها در آمریکا خواهد شد.

آینده صنعت فولاد

با نگاهی به آینده مشخص می‌شود که صنعت فولاد، شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در تولید انرژی پاک از طریق استفاده از توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و مراکز تولید انرژی هیدروژنی خواهد بود که به نوبه خود به نفع صنعت فولاد تمام می‌شود.

به گفته دمپسی، سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد در طیف وسیعی از زمینه‌ها خواهد بود و به نظر می‌رسد حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت افزایش یابد.

در همین رابطه تقاضا برای فولاد به منظور استفاده در تولید توربین‌های بادی چه در خشکی و چه در دریا افزایش یافته است و تولیدکنندگان زیادی در این امر می‌توانند نقش خود را ایفا کنند.

رئیس و مدیر اجرایی موسسه و شرکت آهن و فولاد آمریکا (AISI) مطرح کرد: به عنوان مثال، در تولید پنل‌های خورشیدی، در سیستم‌های ردیابی آن و سازه‌هایی که این سیستم‌ها را بر روی آن نصب می‌کنند، از فولاد استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در بسیاری از محصولات فولادی نورد تخت که در چند سال آینده عرضه می‌شوند، افزایش یافته است.

بل در همین راستا تاکید کرد: سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود استفاده از روش‌های جدید تولید فولاد، روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

طبق گفته وزارت انرژی آمریکا و بر اساس قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی، حدود هشت میلیارد دلار بودجه برای توسعه برخی مراکز از جمله پروژه‌های تولید، فرآوری، تحویل، ذخیره‌سازی و استفاده از هیدروژن توسط مصرف‌کنندگان نهایی تخصیص یافته است.

مدیر اتحادیه تولیدکنندگان آمریکا در همین رابطه اظهار داشت: تمایل برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه تولید برق، هر ساله در حال افزایش است و با افزایش استفاده از روش کوره قوس الکتریکی در تولید فولاد، حجم تقاضا برای استفاده از این انرژی‌ها در شبکه برق رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و از منابع تجدیدپذیر متنوعی در همین راستا استفاده خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ برای مدرن‌سازی، کربن‌زدایی و الکتریکی‌سازی صنعت فولاد آمریکا در دسته‌بندی محصولات مختلف فولادی از ورق تا اسلب گرفته تا پلیت و ریل فولادی و حتی فولاد الکتریکی در حال انجام است که در توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین شبکه برق آمریکا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بل با اطمینان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی به جد در حال انجام است و ظرفیت تولید فراوانی برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا وجود خواهد داشت.

مدیر اتحادیه تولیدکنندگان آمریکا یادآور شد: سهم بازار داخلی برای تولیدکنندگان فولاد ایالات متحده آمریکا، در بخش‌های انرژی خورشیدی و بادی با افزایش همراه خواهد شد و افزایش تقاضا برای فولاد در تولید پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، تاثیر مثبتی از هم‌اکنون تا چهار یا پنج سال آینده و فراتر از آن، بر فرایند تولید در ایالات متحده آمریکا خواهد داشت.

بل مطرح کرد: یک‌سری اهداف سیاسی واضح وجود دارد که سعی ‌می‌کند نوع خاصی از تولید در آمریکا افزایش یابد. به همین دلیل اطمینان حاصل خواهد شد اهرم‌های سیاسی زیادی تعیین شود تا حرکت به سوی این اهداف سوق پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع یک برداشت بسیار مهم در این راستا به شمار می‌رود. همچنین از زمان اعلام قوانین مذکور، افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌ها روندی صعودی به خود گرفته است و این روند قرار است در سه یا چهار سال آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27219

نوشته‌های مشابه

31اردیبهشت
سه گام استراتژیک «فخوز» در مسیر توسعه و جهش تولید
مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

سه گام استراتژیک «فخوز» در مسیر توسعه و جهش تولید

30اردیبهشت
ارائه راهکارهای مختلف برای افزایش میزان تولید گندله
در نشست کمیته تولید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح شد‌‌؛

ارائه راهکارهای مختلف برای افزایش میزان تولید گندله

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.