در حدود یک سال گذشته یعنی ماه نوامبر ۲۰۲۳، اولین گزارشهای خبری در مورد کاهش حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سطح جهان از سوی رسانههای مختلف منتشر شد. تعدادی از خودروسازان از جمله شرکتهای جنرال موتورز و فورد بر همین اساس تصمیم گرفتند ظرفیت تولید خود را کاهش داده و برنامه عرضه مدلهای جدید از خودروهای الکتریکی را به تاخیر بیندازند. پس از این دو شرکت، سایر خودروسازان از این اقدام پیروی کرده و ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی خود را کاهش دادند. اخیرا کنفرانسی با موضوع خودروهای الکتریکی در شهر لندن برگزار شد که شماری از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی«BloombergNEF» در آن شرکت کردند و نظرات خود را در رابطه با اینکه آیا واقعا سرعت فروش خودروهای الکتریکی در جهان کاهش یافته است یا خیر، بیان کردند؛ همچنین تحلیلگران حاضر در این کنفرانس، ارزیابیهای خود را در خصوص درست بودن کاهش حجم فروش خودروهای الکتریکی ارائه دادند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه تحقیقاتی«BloombergNEF»، نرخ رشد جذب خودروهای الکتریکی در بازارهای مصرفی جهان در حال کاهش بوده و از سوی دیگر، روند حجم فروش خودروهای الکتریکی ممکن است در پایان سال ۲۰۲۴ به یک رکود جدید برسد.
طبق تخمینهای ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی مذکور، حجم فروش خودروهای الکتریکی از جمله خودروهای الکتریکی باتریدار و خودروهای اتصال الکتریکی دوگانهسوز در پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۶٫۷ میلیون دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت که در مقایسه با تعداد ۱۳٫۹ میلیون دستگاه خودروی گزارش شده در سال ۲۰۲۳، روندی افزیشی را تجربه میکند.
مقایسه حجم فروش خودروهای الکتریکی در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴
طبق گزارشهای دریافتی، حجم فروش جهانی خودروهای الکتریکی در نیمه نخست سال جاری میلادی حدود ۲۶ درصد افزایش یافت. بر اساس دادههای منتشر شده در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، حجم فروش خودروهای الکتریکی رشد ۳۰ درصدی را به ثبت رساند؛ اگرچه رقم اعلام شده برای ماه سپتامبر سال جاری میلادی حاکی از رشد بسیار مناسب در فروش خودروهای الکتریکی بود اما در مقایسه با افزایش ۳۳ درصدی حجم فروش خودروهای مذکور در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ و افزایش ۶۰ درصدی گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، روندی نزولی را تجربه کرده است.
گزارشهای منتشر شده نشان میدهد در کشورهایی مانند ژاپن و آلمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان، نه تنها نرخ سرعت رشد فروش خودروی الکتریکی در بازار کاهش را تجربه کرده بلکه حجم فروش این خودروها در بازار کشورهای مذکور نیز روندی کاهشی را به ثبت رسانده است. طبق آمار ارائه شده، حجم فروش خودروهای الکتریکی در ماه آگوست ۲۰۲۴ در آلمان حدود ۶۱ درصد کاهش یافت.
اگرچه آمار منتشر شده در ظاهر اندکی نگرانکننده به نظر میرسد اما اوضاع در بازار خودروهای الکتریکی آنطور که به نظر میرسد، نیست. طبق گزارشهای منتشر شده، حجم فروش خودروهای الکتریکی در جهان در ماه آگوست ۲۰۲۳ پیش از آغاز روند کاهش و یا توقف پرداخت یارانههای دولتی به خرید این خودروها در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، افزایش قابلتوجهی را به ثبت رساند.
سرعت رشد فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است
در حال حاضر بررسی و ارزیابی حجم تقاضای خودروهای الکتریکی در اروپا اندکی مشکل به نظر میرسد؛ چراکه بسیاری از خودروسازان در قاره سبز عرضه مدلهای جدید و مقرونبه صرفهتر خودروهای الکتریکی خود را تا سال ۲۰۲۵، درست در زمانی که اصلاحاتی در خصوص میزان انتشار خودروهای الکتریکی صورت میپذیرد، به تعویق انداختهاند. در همین راستا، اگرچه خودروهای الکتریکی تولید شده در اروپا به طور کامل استانداردهای لازم و تعیین شده برای سال ۲۰۲۴ را کسب کردهاند اما با این حال، خودروسازان انگیزه چندانی برای فروش خودروهای تولید خود در سال جاری میلادی ندارند.
لازم به یادآوری است که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز سناریو مشابهی اتفاق افتاد که در آن، حجم فروش خودروهای الکتریکی روند نزولی را قبل از آغاز اصلاحات انجام شده برای میزان مجاز انتشار کربن تولید خودروهای مذکور تجربه کرد و پس از انجام این کار، دوباره حجم فروش خودروهای ذکر شده، روند صعودی قابلتوجهی را به ثبت رساند.در همین رابطه، احتمال میرود روند رشد چشمگیر خودروهای الکتریکی دوباره با عرضه مدلهای مقرون به صرفهتر این خودروها مانند Renault 5» «Hyundai Inster»، «Fiat Grande Panda»، «Skoda Epiq و «VW ID2.all» در بازار قاره اروپا تکرار شود.
به عنوان مثال، خودروی الکتریکی شرکت فیات با مدل «۵۰۰e» بر اساس تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقاتی «BloombergNEF» و علیرغم برخورداری از باتریای به ارزش سه هزار یورو، حدود ۱۲ هزار یورو قیمتگذاری شده که در مقایسه با مدل استاندارد خودروی «Fiat 500» با نرخ ۱۳ هزار یورو قیمت پایینتری دارد. گفتنی است خودروی احتراق داخلی مدل فیات «Fiat 500» کمتر از ۱۹ هزار یورو قیمتگذاری شده است، بنابراین درخواست از مصرفکنندگان بازار برای پرداخت هزینهای بیش از ۶۰ درصد بیشتر از قیمت تعیین شده برای خودروی الکتریکی شرکت فیات با مدل «۵۰۰e» یک استراتژی نامعقول محسوب میشود.
از سوی دیگر، مصرفکنندگان در چین همچنان بیشترین تاثیرگذاری را بر بازار جهانی خودروهای الکتریکی دارند. در همین راستا، از هر ۱۰ خودروی اتصال الکتریکی دوگانهسوز فروخته شده در سراسر جهان، تعداد ۶ عدد از آن در سال جاری میلادی در بازار چین عرضه شده است. با این حال، سهم این کشور در فروش خودروهای الکتریکی در بازار داخلی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. علاوهبراین، حجم فروش خودروهای مذکور در بازار چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ حدود ۵۰ درصد جهش را به ثبت رساند.
یک نکته قابل توجه درباره رشد فروش خودورهای الکتریکی در بازار داخلی چین این است که خودروهای اتصال الکتریکی دوگانهسوز فروخته شده، سهم بالاتری نسبت به خودروهای الکتریکی باتریدار را به خود اختصاص دادهاند. علاوهبراین، حجم کل فروش خودروهای الکتریکی باتریدار در بازار خردهفروشی چین تاکنون حدود ۱۸ درصد و حجم کل فروش خودروهای اتصال الکتریکی دوگانهسوز در بازار خردهفروشی کشور نامبرده در سال ۲۰۲۴، حدود ۳۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.
در مجموع میتوان بیان کرد مهمترین بخش از روایتهای مطرح شده در خصوص کاهش سرعت حجم فروش خودروهای الکتریکی را خودروهای الکتریکی باتریدار نسبت داد. با این تفاسیر، اگرچه حجم فروش جهانی خودروهای الکتریکی باتریدار همچنان در سال جاری میلادی روندی صعودی را دنبال خواهد کرد اما حجم فروش این خودروها در چین همچنان به دلیل سهم بالاتر خودروهای اتصال الکتریکی دوگانهسوز رشد کمتری را تجربه خواهد کرد.
مقایسه حجم فروش خودروهای اتصال الکتریکی دوگانهسوز در مقابل خودروهای الکتریکی باتریدار
مطابق با آمارها، حجم فروش خودروهای الکتریکی در بازار ایالات متحده آمریکا نسبت به بازار اروپا و چین بسیار کمتر بوده است. بر اساس گزارشهای منتشر شده، حدود ۳۹۰ هزار خودرو الکتریکی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ در بازار آمریکا عرضه شده که یک رکورد جدید برای فروش این نوع خودروها در این کشور محسوب میشود.
شرکت تسلا در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد حجم فروش خودروهای الکتریکی این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون کاهش یافته و به کمتر از ۵۰ درصد از حجم کل خودروهای الکتریکی فروخته شده در بازار ایالات متحده آمریکا رسیده است. با این حال، به نظر میرسد سهم خودروهای الکتریکی تولیدی شرکتهای جنرال موتورز و هیوندای در بازار آمریکا در مقایسه با سهم شرکت تسلا کاهش بیشتری را به ثبت رسانده است. علاوهبراین، طبق آمار منتشر شده عرضه خودروی الکتریکی جدید هوندا با نام «Prologue» فروش بسیار مناسبی را در بازار آمریکا تجربه میکند. طبق پیشبینیهای صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقاتی«BloombergNEF»، انتظار میرود حجم فروش خودروهای برقی در بازار بینالمللی به طور متوسط رشد ۱۰ درصدی را در پایان سال جاری میلادی به ثبت برساند.
در پایان میتوان عنوان کرد اگرچه سرعت رشد فروش خودروهای الکتریکی در جهان کاهش یافته است اما به تدریج حجم آن در ماههای آینده روندی صعودی به خود خواهد گرفت و انتظار میرود سهم فروش این خودروها در پایان سال ۲۰۲۴، به حدود ۲۰ درصد از حجم کل فروش جهانی انواع خودروها برسد.
انتهای پیام//