• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
فواد میثمی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

آینده‌ای روشن پیش روی طلا

  • کد خبر : 44339
  • 19 اردیبهشت 1403 - 12:24
آینده‌ای روشن پیش روی طلا
طلا از جمله گران‌بهاترین و با ارزش‌ترین فلزات در جهان به شمار می‌آید که جایگاه ارزشمند خود را از قرن‌ها پیش تا به امروز در جوامع مختلف حفظ کرده و جایگاه آن در اقتصاد جهانی غیرقابل انکار است.

طلا از جمله گران‌بهاترین و با ارزش‌ترین فلزات در جهان به شمار می‌آید که جایگاه ارزشمند خود را از قرن‌ها پیش تا به امروز در جوامع مختلف حفظ کرده و جایگاه آن در اقتصاد جهانی غیرقابل انکار است. این فلز گران‌بها همواره به عنوان یکی از دارایی‌های امن برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و افزایش تقاضا و خرید طلا توسط غول‌های اقتصادی دنیا مانند هند و چین، سبب بالارفتن جایگاه آن در اقتصاد جهان شده است. در این میان، عوامل متعددی بر وضعیت بازار، میزان تقاضا و قیمت این فلز گران‌بها تاثیرگذار بوده که هرکدام از آن‌ها می‌توانند بر جذابیت سرمایه‌گذاری در این عرصه بیفزایند. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی وضعیت بازار طلا طی ماه‌های اخیر و همچنین پیش‌بینی قیمت این فلز گران‌بها، گفت‌وگویی با فواد میثمی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه معادن طلای کردستان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص وضعیت بازار طلا در سال ۱۴۰۳ و همچنین شرایط فعلی حاکم بر بازارهای داخلی و جهانی این فلز گران‌بها توضیحاتی ارائه فرمایید.

در حال حاضر شرایط فعلی حاکم بر بازار داخلی و جهانی طلا تحت تاثیر عوامل متعددی است که از جمله این عوامل می‌توان به نوسانات بازار سهام و اقتصاد جهانی، افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری محبوب، افزایش نرخ تورم در بسیاری از کشورها، کاهش ارزش پول ملی کشورهای مختلف، اثرات ویروس کرونا در بازار جهانی، بی‌ثباتی سیاسی در برخی کشورها، جنگ‌ها و تنش‌های جهانی، تاثیرات صنعتی به ‌ویژه در بخش نفت و معدن و تحولات حقوق، تجارت و سیاست بین‌الملل اشاره کرد. عوامل جهانی همیشه در حال تغییر هستند و تحلیل دقیق را حتی برای کارشناسان با تجربه چالش‌برانگیز می‌کنند. با اذعان به ماهیت گمانه‌زنی این پیش‌بینی‌ها، سفری روشنگرانه به آینده بالقوه طلا برای سال ۲۰۲۴ و پس از آن را داریم. در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲، قیمت طلا در یک هزار و ۸۱۹ دلار و ۷۰ سنت در هر اونس بسته شد اما یک سال بعد در سال ۲۰۲۳، قیمت این فلز گران‌بها به دو هزار و ۶۲ دلار و ۴۰ سنت رسید که حاکی از افزایش ۱۳٫۳ درصدی در یک سال است. هم‌اکنون قیمت طلا به حدود دو هزار و ۳۰۰ دلار رسیده است؛ یعنی حدود ۱۳ درصد در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش یافته که ناشی از ترکیبی از عوامل ذکر شده است. با توجه به خطرات متعددی که در حال حاضر اقتصاد جهانی را احاطه کرده است، طلا به عنوان یک پناهگاه امن بالقوه برای سرمایه گذارانی که به دنبال ثبات در میان این عدم قطعیت‌ها هستند، برجسته می‌شود. این تطبیق‌پذیری و انعطاف در طول تاریخ، طلا را به یک دارایی جذاب در زمان نوسانات اقتصادی و بی‌ثباتی ژئوپلیتیک تبدیل کرده است. این به دلیل ارزش درک شده به عنوان یک ذخیره پایدار ثروت است که به ویژه در زمان عدم قطعیت جذاب می‌شود. در اینجا، می‌توان به برخی از رویدادهای ژئوپلیتیک قابل‌توجهی که بر قیمت طلا تاثیر گذاشته است، اشاره کرد:

  • در طول جنگ خلیج فارس در اوایل دهه ۱۹۹۰ و جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، قیمت طلا به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. عدم قطعیت و بی‌ثباتی ناشی از این درگیری‌ها باعث شد تا سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت طلا باشند.
  • رای برگزیت در سال ۲۰۱۶، باعث عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی قابل‌توجهی نه تنها در بریتانیا بلکه در سطح جهان شد. این امر در ادامه منجر به افزایش قیمت طلا شد زیرا در آن زمان سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن بودند.
  • ادامه جنگ در اوکراین و خاورمیانه می‌تواند باعث ایجاد تنش و عدم قطعیت در صحنه جهانی شود. از نظر تاریخی، این زمان‌ها برای دارایی‌هایی مانند طلا صعودی بوده است.
  • تنش‌های تجاری بین ایالات متحده امریکا و چین که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تشدید شد، تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت طلا داشت. عدم قطعیت در مورد تجارت جهانی و ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاران را به سمت طلا سوق داد.

توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هر موقعیتی منحصر به فرد است و عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت طلا تاثیر بگذارند اما تاریخ نشان می‌دهد که وقتی عدم اطمینان ایجاد می‌شود، مردم به دنبال امنیت هستند و این دقیقا همان چیزی است که طلا ارائه خواهد داد. در کنار این اتفاقات و همچنین شرایط کنونی بازار جهانی و داخلی، می‌توان باور داشت که با توجه به تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن بر نرخ تورم و ارزش پول ملی، طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار با افزایش قیمت در داخل نیز مواجه شده است.

افزایش تقاضا در کشورهایی مانند چین و هند و کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا تا چه اندازه بر وضعیت بازار طلا تاثیر می‌گذارد؟

افزایش تقاضا برای طلا در کشورهایی مانند چین و هند به دلیل فرهنگ مصرفی مردم، صرفه جویی در طلا به عنوان سرمایه‌گذاری و مصرف در صنایع مختلف مانند جواهرات است. افزایش تقاضا ممکن است قیمت طلا را افزایش دهد زیرا این افزایش تقاضا باعث رشد حجم پول در بازار می شود و بنابراین بازار این فلز گران‌بها تحت تاثیر بسیاری قرار می‌گیرد اما با توجه به تاثیر متقابل سایر عوامل مانند تغییرات نرخ ارز، نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشورهای تولیدکننده طلا، این تقاضا ممکن است تاثیر کمتری نسبت به انتظار داشته باشد. همچنین اگر تولیدکنندگان نتوانند تقاضای افزایش یافته را تامین کنند، ممکن است منجر به کاهش تقاضا شود و تاثیری بر قیمت طلا نداشته باشد. بنابراین افزایش تقاضا در کشورهایی مانند چین و هند تاثیر زیادی بر وضعیت بازار طلا دارد اما عوامل دیگری مانند تعیین دقیق عرضه، نرخ تورم، شرایط اقتصادی کشورهای تولیدکننده، نرخ ارز و سایر عوامل بازار طلا باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی، کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا نیز می‌تواند تاثیرات زیادی بر وضعیت بازار طلا داشته باشد. زیرا با کاهش نرخ بهره، امکان سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کاهش می‌یابد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در کالاهایی مانند طلا خواهند بود که دارای پایداری ارزش هستند و این مهم باعث افزایش تقاضا برای آن‌ها می‌شود. با کاهش نرخ بهره، احتمالا قیمت طلا افزایش خواهد یافت زیرا با رشد ثبات سرمایه‌گذاری در طلا، افزایش عرضه پول در بازار ناشی از کاهش نرخ بهره منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود. لازم به ذکر است که طلا و نرخ بهره معمولا رابطه معکوس دارند و زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه بازدهی بالاتری را ارائه می‌دهند و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کنند. از آنجایی که طلا هیچ بازدهی تولید نمی‌کند، زمانی که نرخ بهره بالا باشد، جذابیت کمتری دارد. از این رو سرمایه‌گذاران اغلب با افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاری خود را از طلای بدون بازده به گزینه‌های با بازده بالاتر تغییر می‌دهند.

ارزیابی شما از آینده این فلز گران‌بها در بازارهای داخلی و جهانی چیست و آیا رکورد قیمت سه هزار دلاری هر انس  طلا در ماه‌های آینده شکسته خواهد شد؟ راه های بهبود شرایط حاکم بر بازار داخلی طلا چیست و چه عواملی را در این زمینه موثر می دانید؟

واقعیت امر این است که نمی‌توان با قاطعیت در خصوص آینده بازار طلا صحبت کرد زیرا این بازار تحت تاثیر عوامل بسیاری است و شرایط آن بیشتر به فرایندهای رویداد پیچیده بستگی دارد. چشم‌انداز فعلی چندین کاتالیزور را ارائه می دهد که می‌تواند ارزش طلا در کوتاه‌مدت (یک ساله) و بلندمدت (دو تا پنج سال) را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد؛ صرف نظر از اینکه آیا همه این عوامل کاملا محقق می‌شوند یا خیر. بر اساس مطالعه و تحلیل بسیاری از کارشناسان اقتصادی، از جمله عوامل موثر بر افزایش تقاضای طلا می‌توان به رشد جمعیت جهان، تمایل به سرمایه‌گذاری در کالاهای پایدار و طبیعی و فرهنگ مصرف مردم اشاره کرد. تحلیلگران کالایی که پیش‌بینی‌های بلندمدت انجام می‌دهند، بر این باورند که با افزایش تقاضا برای این فلز گران‌بها، قیمت طلا و حتی نقره به طور کلی در چند دهه آینده افزایش خواهد یافت. به نظر می رسد سناریوی هفت هزار دلار در هر اونس در پیش‌بینی‌‎های طلا برای سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد یافت اما پیش‌بینی قیمت پس از این تاریخ می‌تواند به سناریوهای مختلفی بستگی داشته باشد. در نهایت، وقتی نوبت به پیش‌بینی‌های بلندمدت می‌رسد، سوالات اساسی در خصوص اهمیت دارایی‌های امن مانند طلا در چشم‌انداز مالی در حال تغییر وجود دارد. باید توجه داشت که روند بازار طلا همیشه قابل پیش‌بینی و قطعی نیست و تحولات غیرمنتظره و ناگهانی ممکن است باعث تغییر ارزش آن شود. کاهش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده آمریکا می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت طلا داشته باشد. در نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC ) که در روز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، نرخ بهره در محدوده ۵٫۲۵-۵٫۵۰ درصد ثابت ماند. در همین راستا، جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: تا زمانی که اطمینان بیشتری حاصل نشود که تورم به هدف ۲ درصد خواهد رسید، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، تورم پیشرفتی کاهشی به سمت هدف ۲ درصدی نداشته است.

افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه مارس ۲۰۲۲ آغاز شد و سپس این نرخ به محدوده ۵٫۲۵-۵٫۵۰ درصد رسید. از ماه جولای (تیر)، فدرال رزرو این نرخ را ثابت نگه داشته و زمان کاهش نرخ بهره به سوال اصلی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران تبدیل شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر (شهریور) ۳۸ درصد است. با این حال، برخی پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق تا پایان سال جاری رخ دهد. تحلیل‌های ارائه شده توسط منابع موثق از پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴، اکثرا افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند که پیش‌بینی برخی از آ‌ن‌ها به شرح زیر است: بانک آمریکا دو هزار و ۴۰۰ دلار در هر اونس؛ بانک یو بی اس دو هزار و ۲۰۰؛ گلدمن ساکس دو هزار و ۱۳۳؛ بانک جهانی یک هزار و ۹۰۰؛ سیتی گروپ دو هزار و ۴۰۰؛ ING  دو هزار و ۱۰۰؛  ولز فارگو دو هزار و ۱۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰؛ رونالد استوفرل، Incrementum AG دو هزار و ۵۰۰؛ زک شیدت، نامه بازنشستگی ثروتمند سه هزار؛ یورگ کینر، پایتخت آسیای سوئیس دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و رابرت کیوساکی، پنج هزار دلار به ازای هر انس. البته باید توجه داشت که روند بازار طلا همیشه قابل پیش‌بینی و قطعی نیست و تحولات غیرمنتظره و ناگهانی ممکن است باعث تغییراتی در ارزش آن شود. بنابراین پیش‌بینی فوق‌العاده‌ای در خصوص قیمت آتی طلا نیست و با توجه به شرایط فعلی و تحولات آتی بازار نمی‌توان دقت بالایی در پیش‌بینی این موضوع داشت. با این حال، مدیریت ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد و برای رسیدن به ارزش بهینه سرمایه‌گذاری در بازار طلا، تحلیل صحیح و کاملی از تمامی عوامل ذکر شده در نظر گرفته شود زیرا پیش‌بینی رفتار طلا نیز مانند هر بازار دیگری پیچیده و دشوار است.

راهکارهای پیشنهادی شما برای بهبود شرایط حاکم بر بازار داخلی طلا چیست و چه عواملی را در این زمینه موثر می‌دانید؟

باید گفت قیمت طلا به طور گسترده تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان قرار دارد و پیش‌بینی دقیق آن غیرممکن است. در نهایت نباید فراموش کرد که بازار طلا تحت تاثیر تحولات جهانی از یک سو و شرایط داخلی کشور از سوی دیگر است. بنابراین برای بهبود وضعیت بازار طلا باید ضمن توجه به تمامی این عوامل، آن‌ها را به درستی تحلیل کرد و پیش‌بینی دقیق و اساسی از رفتار بازار داشت. با توجه به اینکه هنوز به پایان سال ۱۴۰۳ نرسیده‌ایم و شرایط ممکن است در آینده تغییر کند اما از جمله عواملی که می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا در ایران در سال ۱۴۰۳ شود، می‌توان به کاهش نرخ تورم، افزایش تولید طلای داخلی، کاهش نرخ مالیات، رشد اقتصادی بالا و افزایش ارزش پول ملی، افزایش نرخ بهره، افزایش ثبات سیاسی و اقتصادی و پیش‌بینی روند بهبود و ثبات اقتصادی در کشور به علاوه محافظه‌کاری در سیاست‌گذاری اقتصادی اشاره کرد. در کنار عوامل جهانی در سال ۱۴۰۳، وضعیت بازار طلا در ایران بسیار به نرخ تورم و ارزش پول ملی بستگی دارد. در صورت افزایش نرخ تورم، قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد و بالعکس؛ همچنین در صورت افزایش ارزش پول ملی، قیمت طلا کاهش خواهد یافت. باید در نظر داشت که اقتصاد جهانی بسیار پویا و پیچیده است و به همین دلیل هنوز نمی‌توان به طور دقیق علل سقوط قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ در ایران را تشخیص داد و باید منتظر عوامل متعددی برای بررسی وضعیت بازار بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44339

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
به دنبال رشد و توسعه پايدار در سطح ملي و فراملي هستيم/ پتانسيل‌هاي بالقوه صنعت لوله و پروفيل بالفعل شوند
رسول صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا در گفت‌وگو با «فلزاتآنلاین»:

به دنبال رشد و توسعه پايدار در سطح ملي و فراملي هستيم/ پتانسيل‌هاي بالقوه صنعت لوله و پروفيل بالفعل شوند

24اردیبهشت
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی بیرجند با شرکت کارند صدر جهان
22اردیبهشت
توسعه صنايع پايين‌دستي در گرو سياست‌گذاري‌هاي کلان کشور
رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

توسعه صنايع پايين‌دستي در گرو سياست‌گذاري‌هاي کلان کشور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.