سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۴۱ /چهارشنبه/۳ بهمن ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۴ /چهارشنبه/۱۳ تیر ۱۴۰۳

اقدامی دو سر باخت؛

آینده صنعت خودروهای الکتریکی در قاره سبز چیست؟

طی بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین از روز چهارم ماه جولای 2024، افزایش حدود 38.1 درصدی بر (EV) را تجربه خواهند کرد.

طی بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین از روز چهارم ماه جولای ۲۰۲۴، افزایش حدود ۳۸٫۱ درصدی بر (EV) را تجربه خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود این اقدام اتحادیه اروپا نه تنها به تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین لطمه بزند بلکه منجر به افزایش رقابت میان خودروسازان در اروپا ‌شود. همچنین با توجه به این مسئله، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی ممکن است برای دور زدن تعرفه‌های وضع شده، در بخش تولید این نوع از خودروها در اروپا سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، تعرفه‌های وضع شده به میزان همکاری تولیدکنندگان چینی فعال در بازار اروپا با هیئت ناظر و مسئول بر بررسی تخصیص یارانه‌های دولتی به خودروهای الکتریکی وارداتی در سال ۲۰۲۳ بستگی خواهد داشت.

این سخنگو در ادامه افزود: افزایش تعرفه‌ها در پی آغاز تحقیقات در راستای بررسی احتمال پرداخت یارانه دولتی به خودروهای الکتریکی وارداتی تولیدی چین به اروپا در ماه اکتبر ۲۰۲۳، به تولیدکنندگان خودروهای چینی از جمله شرکت‌های «BYD»، «Geely» و «SAIC» اطلاع‌رسانی شده است.

در همین راستا، نرخ تعرفه‌های واردات برای شرکت «SAIC»، علاوه بر تعرفه واردات ۱۰ درصدی فعلی، حدود ۳۸٫۱ درصد تعیین شده است. همچنین تعرفه‌های واردات برای شرکت «BYD» حدود ۱۷٫۴ درصد اعلام شده و نرخ تعرفه‌های واردات برای شرکت «Geely» حدود ۲۰ درصد گزارش شده است.

لازم به ذکر است که بیشترین تعرفه‌های ورادات خودروهای الکتریکی چینی به شرکت «SAIC» تعلق دارد. طبق گزارش سالانه شرکت «SAIC»، این شرکت در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ صادر کرد که ۱۸٫۷۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش را به ثبت رساند. علاوه‌براین، از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی صادر شده، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خورو به مقصد اروپا ارسال شد.

برخی از منابع اعلام کردند که اروپا از نظر حجم واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین از دیگر مناطق جهان پیشی گرفته است. همین مسئله باعث شده افزایش تعرفه‌های واردات بر خودروهای الکتریکی وارداتی، به طور فزاینده‌ای میزان رقابت میان خودروسازان در قاره سبز را افزایش دهد.

گفتنی است روند افزایشی واردات خودروهای الکتریکی به اروپا از چین از سال ۲۰۲۱ آغاز شد. بر اساس داده‌های انجمن خودروهای سواری چین (CPAC)، از میان یک میلیون و ۲۰۳ هزار دستگاه خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو صادر شده از مبدا چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۸ درصد به اروپا ارسال شد.

به گفته یک تحلیلگر صنعت خودرو، انتظار می‌رود اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی به چین، باعث کاهش حجم خودروهای تولیدی چین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود. همچنین با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا نیز در ماه می ۲۰۲۴ تعرفه واردات خودروهای چینی به این کشور را ۱۰۰ درصد افزایش داد، این اقدامات منجر به افزایش فشار بر خودروسازان چینی خواهد شد.

افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی به اروپا

یکی دیگر از تحلیلگران صنعت خودرو اظهار داشت: خودروسازان چینی ممکن است برای مقابله با افزایش تعرفه‌های وضع شده، به سرمایه‌گذاری در بخش تولید خودرو در قاره اروپا اقدام کنند.

در همین راستا، شرکت «BYD» در ماه دسامبر ۲۰۲۳ از ساخت یک کارخانه تولید خودرو در مجارستان خبر داد. همچنین شرکت «Chery» با امضای قرارداد همکاری با شرکت «Ebro»، متعهد شده است که یک کارخانه جدید در شهر بارسلونا خواهد ساخت و بر روی تولید ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۷ و ۱۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۹ سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

یکی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین با بیان اینکه اگرچه اقدام جدید اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی را با چالش جدیدی مواجه خواهد کرد اما به گفته وی، این خودروسازان به ادامه حضور خود در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی که هنوز پتانسیل زیادی در آن وجود دارد، خوش‌بین هستند.

آمار حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین

حجم فروش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو (NEV) در چین طی ماه می ۲۰۲۴، حدود ۷۹۰ هزار دستگاه خودرو اعلام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۳۶ درصد افزایش را تجربه کرد. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط انجمن خودروهای سواری چین (CPAC)، حجم فروش انباشته خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو در پنج ماهه ابتدایی ۲۰۲۴، به سه میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۳۴ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش شرکت «BYD»، حجم فروش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو تولیدی این شرکت در ماه می ۲۰۲۴، حدود ۳۳۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو ارزیابی شد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۳۸ درصد افزایش را به ثبت رساند.

کاهش قیمت کربنات لیتیوم

یکی از تولیدکنندگان خودروی الکتریکی مستقر در شیامن چین اظهار داشت: افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است حجم تقاضا برای لیتیوم را محدود کند و سرعت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا را به دلیل افت حجم خودروهای الکتریکی و مقرون به صرفه وارداتی از چین کاهش دهد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین و جهت عرضه در بازار فیزیکی این کشور، رقمی حدود ۹۸ هزار تا ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن در روز چهارم ژوئن ۲۰۲۴ ارزیابی شد که در مقایسه با قیمت ۱۰۴ هزار تا ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ یوان در هر تن اعلام شده در تاریخ ۳۰ می سال میلادی جاری حدود ۵٫۰۹ درصد کاهش را تجربه کرد.

تحت فشار قرار گرفتن قیمت‌ کربنات لیتیوم به دلیل احتمال افت حجم تقاضا

شماری از منابع خاطرنشان کردند که کاهش قیمت کربنات لیتیوم تا حد زیادی به دلیل احتمال افت حجم تقاضا از سوی بخش خودروهای الکتریکی، در بحبوحه روند نزولی حجم خرید مواد فعال نیکل کبالت منگنز و لیتیوم فرو فسفات کاتد بوده که منجر به افت حجم نقدینگی شده است.

حجم عرضه کربنات لیتیوم در بازار داخلی چین نیز به دلیل افزایش میزان تولید از سوی تولیدکنندگان نمک لیتیوم همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در همین رابطه، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لیتیوم در چین در ابتدای هفته سوم ژوئن ۲۰۲۴ تاکید کرد: فعالیت خود را پس از یک وقفه سه هفته‌ای که از تعطیلات روز جهانی کارگر در ابتدای ماه می آغاز شده بود، از سر گرفته است.

انتهای پیام//

در بازار خودروهای الکتریکی طی سال 2024 چه گذشت؟

۱۳:۴۶ /شنبه/۲۲ دی ۱۴۰۳

نگرانی روزافزون؛

۶:۲۵ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳

طی ماه‌های پایانی 2024،

۱۳:۴۲ /سه شنبه/۲۷ آذر ۱۴۰۳

خودروسازان آمریکایی خطاب به دولت جدید:

۷:۱۹ /دوشنبه/۱۲ آذر ۱۴۰۳

همگام با رکود بازار مواد معدنی حیاتی،

۸:۰۱ /دوشنبه/۲۱ آبان ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/11/2

245286

فلزات آنلاین

1403/11/2

665606

فلزات آنلاین

1403/11/2

1092273

فلزات آنلاین

1403/11/2

3548585

فلزات آنلاین

1403/11/2

24813

فلزات آنلاین

1403/11/2

14031

فلزات آنلاین

1403/11/2

41198

فلزات آنلاین

1403/11/2

48908

فلزات آنلاین

1403/11/2

44236

فلزات آنلاین

1403/11/2

42676

فلزات آنلاین

1403/11/2

31626

فلزات آنلاین

1403/11/2

30589

فلزات آنلاین

1403/11/2

29664

فلزات آنلاین

1403/11/2

38984

فلزات آنلاین

1403/11/2

37373

فلزات آنلاین

1403/11/2

60860

فلزات آنلاین

1403/11/2

28609

فلزات آنلاین

1403/11/2

43327

فلزات آنلاین

1403/11/2

48261

فلزات آنلاین

1403/11/2

5279700