• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» مطرح کرد:

اجرای پروژه‌های پیشران «ومعادن» در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد

  • کد خبر : 28366
  • 19 شهریور 1402 - 10:48
اجرای پروژه‌های پیشران «ومعادن» در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» گفت: امروز از مجموع ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی کشور، تعداد هشت پروژه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری‌ توسعه معادن و فلزات در مناطق مختلف کشور در دست هدایت، راهبری و اجراست که اغلب در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» گفت: امروز از مجموع ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی کشور، تعداد هشت پروژه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری‌ توسعه معادن و فلزات در مناطق مختلف کشور در دست هدایت، راهبری و اجراست که اغلب در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، محمدحسین قائمی‌راد بیان کرد: پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی «ومعادن»، شامل احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن است که ۱۱.۳ درصد پیشرفت دارد و احداث واحد ذوب و فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن در دست اقدام است.

وی افزود: پروژه آهن اسفنجی در کردستان (بیجار) با سرمایه‌گذاری‌ ۱۱۴ میلیون یورو در بخش ارزی و ۹۴۰ میلیارد تومان در بخش ریالی در حال اجراست. آهن اسفنجی این کارخانه، سرد است و در آن از فناوری‌های احیا مستقیم میدرکس و نیز از ابداع متخصصان داخلی پرد (PERED) استفاده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» عنوان کرد: پروژه دیگر، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن صبانور است که دارای ظرفیت دو میلیون تن در سال بوده و پیمانکار آن از طریق مناقصه عمومی انتخاب شده است.

قائمی‌راد تصریح کرد: پروژه واحد کنسانتره‌سازی در همدان واقع شده و برای آن سرمایه‌گذاری‌ ارزی ۹۵ میلیون یورو و سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص پروژه صبا امید غرب که شامل یک واحد گندله سازی به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن است، مطرح کرد: این پروژه اکنون حدود ۴۳.۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» اضافه کرد: پروژه بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان که ۳۶۶ مگاوات ظرفیت دارد، به  بهره‌برداری رسیده است و در دو مدول ۱۸۳ مگاواتی به‌ اجرا گذاشته شد.

قائمی‌راد ادامه داد:  پروژه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی آرتاویل با مالکیت ۴۰ درصدی «ومعادن»، حدود ۳۷.۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می‌رود در سال آینده به بهره‌برداری برسد. این پروژه که در استان اردبیل واقع شده است، سال ۱۴۰۰ با سرمایه‌گذاری‌ ۶۰ هزار میلیارد ریال (ریالی) آغاز شد و اشتغال مستقیم ۲۷۵ نفر را فراهم خواهد ساخت.

وی اضافه کرد : پروژه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی فولاد اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی «ومعادن»  هم‌اکنون حدود ۱۰.۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در استان فارس واقع شده است. انتظار می‌رود این پروژه در سال ۱۴۰۴ در مدار تولید قرار گیرد.

نهایی‌سازی تدوین برنامه راهبردی «ومعادن» (سند برنامه استراتژیک)

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» تصریح کرد: مهم‌ترین اهداف تدوین این برنامه راهبردی که با هماهنگی شرکت فولاد مبارکه به‌ عنوان سهام‌دار بیش از ۵۰ درصدی «ومعادن» انجام شد، تعیین جایگاه هر یک از شرکت‌ها در فرایند رشد هلدینگ، برآورد میزان منابع و مصارف و تنظیم جریان وجه نقد، جلوگیری از موازی‌کاری شرکت‌ها و تقسیم کار بر اساس مزیت‌های نسبی است.

به گفته قائمی‌راد، بر اساس هدف‌گذاری برنامه پنج ساله، باید سود خالص هلدینگ از ۳۹۱ میلیون دلار (براساس نرخ دلار در بازار آزاد) در سال ۱۴۰۱، به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۶ برسد.

وی بیان کرد: فرایند نظارتی، دریافت گزارش‌های سه‌ ماهه، گزارش‌های کنترل پروژه ماهیانه، ایجاد هم‌افزایی در گروه، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری به منظور تکمیل زنجیره، مطالعه بازار و سرمایه‌گذاری برای برقراری توازن در زنجیره ابجاد شده است؛ در واقع پس از اینکه طرح‌های فولاد کردستان به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن، فولاد اقلید به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن و فولاد آرتاویل به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن آهن اسفنجی در هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌ اجرا درآمد، هلدینگ تصمیم گرفت با تصاحب ۵۲ درصد سهام شرکت بین‌‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)، پروژه‌های یادشده به شیوه (EPC) به ایریتک واگذار شود.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» اظهار داشت: تولید ۳.۸ میلیون تن آهن اسفنجی، نیاز به ۵.۵ میلیون تن گندله دارد که توسط شرکت معدنی و صنعتی صبانور تامین خواهد شد و برای تامین برق مورد نیاز، بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان هم توسط شرکت پویاانرژی با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات احداث شد و اواخر سال‌ گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قائمی‌راد تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه‌های اکتشافی هلدینگ توسط شرکت صبانور انجام می‌شود و پهنه‌‌هایی شامل شهرک، باباعلی و گلالی اکنون در دست حفاری قرار دارند تا بتوان میزان ذخایر و استخراج را افزایش داد. علاوه‌براین، با استفاده از  فولاد قروه و بیجار در غرب کشور و اقلید در استان فارس که با سرمایه‌گذاری  «ومعادن» در حال احداث هستند، دو پهنه قروه و بیجار نیز در دست اکتشاف قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون کار اکتشافی چندانی روی دو پهنه یاد شده انجام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود به هاب معدنی غرب کشور تبدیل شوند و خوراک سه شرکت فولادسازی در دست احداث از این محل تامین شود.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» پیرامون پهنه راور در منطقه کرمان که کارهای اکتشافی روی آن در حال انجام است، گفت: این پهنه معدن سرب و روی است.

قائمی‌راد تاکید کرد: جانجا در استان سیستان و بلوچستان، مهم‌ترین پهنه‌ای است که از سال گذشته در دست اقدام قرار گرفته و قرار است ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس به مدت ۲۵ سال تولید شود. بنا بر محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن ۳۱۲ میلیون تن با عیار متوسط ۰.۲۶ درصد مس و ۰.۲۵ گرم بر تن طلا ارزیابی شده است و از نظر بنده می‌تواند به‌ عنوان پروژه پیشران قلمداد شود.

افزایش ظرفیت تولید برق در پویا انرژی

وی ضمن یادآوری مشکل قطع برق صنایع در کشور، مطرح کرد: اکنون در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، یک هلدینگ تخصصی به نام پویا انرژی با سهام‌داری ۱۰۰ درصدی در حوزه تامین برق داریم که همواره تلاش می‌شود  ظرفیت تولید برق این شرکت افزایش یابد. سال گذشته نیز ظرفیت نیروگاه سمنان (زیرمجموعه پویا انرژی) با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، از ۳۶۶ مگاوات به ۷۳۲ مگاوات افزایش یافت.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» مطرح کرد: افزایش ظرفیت نیروگاه سمنان در واقع به عنوان نخستین پروژه پیشران پیشرفت کشور محسوب می‌شود که به بهره‌برداری رسید و اینکه پروژه با راهبری «ومعادن» در مدت ۱۱ ماه راه‌اندازی شد، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

قائمی‌راد یادآور شد: طرح‌های توسعه زیادی توسط پویا انرژی در حال بررسی است و این شرکت، جزو اولویت‌های هلدینگ «ومعادن» برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. پروژه واحد بخار نیروگاه شهید باکری سمنان، به تازگی با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت کلنگ‌زنی شد و اکنون در مرحله تامین مالی قرار دارد و انتظار می‌‎رود این پروژه را هم بتوان در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری رساند.

وی عنوان کرد: چند ماهه گذشته شاهد اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که سودآوری شرکت‌های معدنی را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به اینکه این شرکت‌ها سهامی عام هستند سهام‌داران خرد که برای پوشش تورم به خرید سهام این شرکت‌ها روی آورده‌اند، در نهایت متضرر شده‌اند؛ این سیاست‌های خلق‌الساعه باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است.

کاهش سود غول‌های معدنی‌ به دنبال دریافت حق انتفاع معادن

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» اظهار داشت: مطابق بند ۲ الحاقی تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد استخراج سنگ‌آهن از معادنی که پروانه بهره‌برداری آن‌ها به نام سازمان ایمیدرو و یا شرکت‌های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری به ماخذ حداقل ۵ درصد (۵ درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت کنند. در واقع دستورالعمل اجرایی این بند هنوز اعلام نشده است اما در صورت اجرایی شدن این بند، از مجموع سود خالص سه شرکت بزرگ معدنی کشور یعنی معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ آهن گهرزمین و معدنی و صنعتی چادرملو، در مجموع حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

قائمی‌راد در پایان یادآور شد: انتظار می‌رود در فرایند تصمیم‌گیری مواردی از این قبیل اینکه دولت با شرکت‌های بزرگ مشورت کند تا آن‌ها بتوانند منافع سهام‌داران را پیگیری کنند، لحاظ شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28366

نوشته‌های مشابه

22اردیبهشت
به دنبال تسریع در اجرای طرح‌های پیشران فولاد کردستان هستیم
22اردیبهشت
اجرای پروژه‌های جدید در سه حوزه تولید، توسعه و زیرساخت
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

اجرای پروژه‌های جدید در سه حوزه تولید، توسعه و زیرساخت

22اردیبهشت
جهش ۷۷ درصدی تولید تختال در فرودین ماه ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

جهش ۷۷ درصدی تولید تختال در فرودین ماه ۱۴۰۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.