• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

احتمال ادامه معضل جهانی زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی

  • کد خبر : 32568
  • 10 آبان 1402 - 13:17
احتمال ادامه معضل جهانی زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی
اقدام دولت چین برای محدود کردن صادرات گرافیت، تاثیر بسیار منفی بر کشورهای تولیدکننده ترکیبات مورد استفاده در باتری خودروهای الکتریکی خواهد داشت. اهمیت این موضوع از آنجایی برجستگی خود را نشان می‌دهد که این تولیدکنندگان در دیگر کشورها، هنوز به استفاده از گرافیت مصنوعی به اندازه تولیدکنندگان در چین روی نیاورده‌اند.

اقدام دولت چین برای محدود کردن صادرات گرافیت، تاثیر بسیار منفی بر کشورهای تولیدکننده ترکیبات مورد استفاده در باتری خودروهای الکتریکی خواهد داشت. اهمیت این موضوع از آنجایی برجستگی خود را نشان می‌دهد که این تولیدکنندگان در دیگر کشورها، هنوز به استفاده از گرافیت مصنوعی به اندازه تولیدکنندگان در چین روی نیاورده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، اقدام چین در راستای اعمال محدودیت بر صادرات گرافیت که آن را اخیرا اعلام کرد، موجب سردرگمی در زنجیره تامین جهانی باتری خودروهای الکتریکی شده است.

برخی از تولیدکنندگان باتری چینی، از جمله آن‌هایی که در دیگر کشورها فعالیت می‌کنند اعلام کردند که محدودیت‌های اعلام شده بر روی صادرات گرافیت، تاثیر محدودی بر فعالیت این شرکت‌ها خواهد داشت؛ چراکه بیشتر از گرافیت مصنوعی در باتری‌ خودروهای الکتریکی که این افراد تولید می‌کنند، استفاده شده است.

لازم به ذکر است که چین بر زنجیره تامین جهانی باتری خودروهای الکتریکی از جمله تولید گرافیت به عنوان بیشترین ماده مورد استفاده در تولید آن مسلط است. واحدهای تولید در چین، اکثر گرافیت استخراج شده در معادن چین و دیگر کشورها را در کنار گرافیت مصنوعی تولید شده فرآوری می‌کنند.

کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و ایالات متحده آمریکا، از عمده خریداران گرافیت طبیعی و مصنوعی تولید و فرآوری شده در چین هستند. برخی تحلیلگران هشدار دادند که اقدامات دولت چین در راستای اعمال محدویت در صادرات گرافیت، می‌تواند حجم عرضه گرافیت مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده باتری در کشورهای دیگر را که از آن برای تولید آند باتری استفاده می‌کنند، کاهش دهد.

طبق اعلام دولت چین از اول دسامبر ۲۰۲۳، برای صادرات گرافیت مصنوعی با خلوص بالا و همچنین دیگر اشکال گرافیت طبیعی، به دریافت مجوز از دولت این کشور نیاز خواهد بود. چندین بخش اجرایی در چین و در دیگر کشورهای جهان که از گرافیت جهت تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، اعلام کردند که هنوز به دنبال شفاف‌سازی بیشتر در مورد این اقدام دولت چین هستند.

یکی از کارمندان در واحد فرآوری شرکت «Qingdao Haida Graphite Co»، مستقر در چین که درخواست کرد نامش فاش نشود، در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: محصولات این شرکت از گرافیت کروی در تولید آند به‌کاررفته در باتری‌های لیتیوم‌یونی استفاده می‌کند و محدودیت اعلام شده از سوی چین، شامل حال این شرکت تولیدکننده که محصولات خود را به کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن صادر می‌کند، خواهد شد.

به گفته وی، تاکنون دستورالعمل خاصی از سوی وزارت بازرگانی چین در راستای چگونگی اقدام جهت اخذ مجوزهای صادراتی مربوطه دریافت نکرده است و همین مسئله موجب ایجاد چالش‌هایی برای صادرات مواد اولیه فرآوری شده در این شرکت شده است؛ البته هنوز شرکت «Qingdao Haida Graphite Co» پاسخی برای اظهارات این کارمند ناشناس ارائه نکرده است.

لازم به یادآوری است که اقدام اخیر چین برای درخواست مجوز برای صادرات محصولات گالیوم و ژرمانیوم، وضعیت صادرات این دو فلز مورد استفاده در تولید صنایع تراشه‌سازی در سراسر جهان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

وزارت بازرگانی چین نیز به سوالات خبرگزاری رویترز در رابطه با چگونگی درخواست مجوز برای صادرات این مواد اولیه حیاتی تاکنون پاسخی ارائه نکرده است. یک منبع آگاه در همین رابطه خاطرنشان کرد که چین از گرافیت در تولید تجهیزات نظامی نیز استفاده می‌کند.

اقدام چین برای افزایش مقدار تولید گرافیت مصنوعی

شرکت‌های تولید‌کننده باتری چینی که در حال ساخت واحدهای فرآوری مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری در دیگر کشورها هستند، اظهار داشتند که محدودیت‌های تعیین شده توسط دولت چین، تاثیر چندانی بر فعالیت‌های آن‌ها در خارج از چین نخواهد داشت. گفتنی است که شرکت‌های تولیدکننده در چین از گرافیت مصنوعی با خلوص پایین‌تر استفاده می‌کنند که تحت پوشش دستورالعمل‌های تعیین شده توسط دولت چین برای گرافیت با چگالی ۱٫۷۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب و بالاتر قرار نمی‌گیرد.

در همین زمینه شرکت‌های تولیدکننده در چین، مقادیر زیادی گرافیت مصنوعی تولید می‌کنند که استفاده از آن، موجب کاهش زمان شارژ باتری‌ها می‌شود؛ اگرچه گرافیت مصنوعی در شرکت‌های تولیدکننده باتری در کشورهای غربی در حال افزایش است اما همچنان استفاده از گرافیت طبیعی توسط این تولیدکنندگان بیشتر است؛ چراکه تولید گرافیت مصنوعی مبتنی بر نفت، آلایندگی بیشتری را ایجاد می‌کند. به علاوه آندهای تولید شده از گرافیت طبیعی، هزینه بالاتری نسبت به آندهای تولید شده از گرافیت مصنوعی دارند.

شرکت چینی «Gotion High Tech» که درآلمان باتری‌ تولید می‌کند در نظر دارد یک واحد فرآوری مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در ایالات متحده آمریکا را راه‌اندازی کند. این شرکت در ادامه تاکید کرد که گرافیت به‌کار رفته در تولید باتری‌های این شرکت، دارای چگالی کمتر از ۱٫۷ گرم بر سانتی‌متر مکعب است که باعث می‌شود محدودیت‌های اعلام شده توسط دولت چین بر آن تاثیری نگذارد.

شرکت «BTR New Material Technology»، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آند در جهان، به رسانه دولتی شانگهای «The Paper» اعلام کرد که تاثیر این قانون بر فعالیت‌های این شرکت بسیار محدود خواهد بود؛ چراکه چگالی گرافیت تولیدی این شرکت که از آن برای تولید باتری خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، بین ۱٫۵ تا ۱٫۷ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

شرکت «Ningbo Shanshan»، یکی دیگر از تولیدکنندگان برجسته آند در چین، به رسانه دولتی شانگهای «The Paper» اعلام کرد که این محدودیت‌های تعیین شده هیچ تاثیری بر صادرات محصولات گرافیت مصنوعی این شرکت نخواهد داشت.

شرکت‌های «BTR New Material Technology» و «Ningbo Shanshan» که قصد دارند واحدهای تولیدی خود را در کشورهای اندونزی و فنلاند راه‌اندازی کنند، تاکنون به درخواست خبرگزاری رویترز در این رابطه پاسخی نداده‌اند.

 افزایش مقدار تولید گرافیت طبیعی

از میان برخی شرکت‌های مطرح در جهان که از گرافیت طبیعی در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، می‌توان به شرکت‌ «Hitachi Chemical» به عنوان زیرمجموعه هلدینگ «Resonac Holdings Corp»، شرکت «POSCO Future M» و شرکت «Mitsubishi Chemical» اشاره کرد.

یکی از سخنگویان هلدینگ «Resonac Holdings Corp» عنوان کرد: در حال حاضر محدودیت‌های اعلام شده برای صادرات گرافیت از چین، هیچ تاثیری بر فعالیت‌های تجاری مرتبط با صنعت باتری این شرکت نگذاشته است.

این سخنگو ضمن خودداری از اظهار نظر در مورد جزئیات خرید گرافیت، تاکید کرد که مسیرهای مختلفی بسته به نوع محصولات تولیدی برای تامین گرافیت وجود دارد. شرکت‌های «Mitsubishi Chemical» و «POSCO Future M» تاکنون در رابطه با این محدودیت‌ها واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

شرکت استرالیایی «Syrah Resources» به عنوان یکی از تامین‌کنندگان گرافیت شرکت خودروسازی تسلا، اظهار داشت که این شرکت در حال ساخت واحدی برای تولید آند در ایالت لوئیزیانای ایالات متحده آمریکا است. این شرکت در ادامه تاکید کرد که انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان در دیگر کشورها، حجم خرید گرافیت طبیعی مورد نیاز خود قبل از اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با محدودیت‌های صادرات گرافیت از چین را افزایش دهند.

شرکت «Epsilon Advanced Materials» اخیرا اعلام کرد که قصد دارد یک واحد تولیدی با ارزش ۶۵۰ میلیون دلار برای تولید مواد اولیه به‌کاررفته در باتری‌ها از جمله گرافیت مصنوعی را در ایالت کارولینای شمالی آمریکا افتتاح کند. این شرکت در حال مذاکره با تامین‌کنندگان به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها از جمله گرافیت طبیعی است.

سانیت کاپور، مدیرعامل این شرکت هندی به خبرگزاری رویترز گفت: محدود کردن مقدار گرافیت صادراتی از چین و احتمالا افزایش قیمت گرافیت که بعد از این اتفاق ایجاد خواهد شد، چالش‌ها در زمینه تامین این ماده را تشدید می‌کند و نیاز به توسعه واحدهای تولید و فرآوری گرافیت مصنوعی در ایالات متحده آمریکا را برجسته خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32568

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی
عضو هیئت مدیره شرکت فولادریزان شهرکرد مطرح کرد:

ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی

11اردیبهشت
ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!
مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب عنوان کرد:

ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.