• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

احتمال افزایش مصرف زغال‌سنگ در صنعت برق چین

  • کد خبر : 40572
  • 01 اسفند 1402 - 5:54
احتمال افزایش مصرف زغال‌سنگ در صنعت برق چین
میزان انتشار جهانی کربن از نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ، معمولا طی ماه‌های مارس و آوریل به پایین‌ترین حد خود در سال کاهش می‌یابد؛ چراکه استفاده از این سوخت فسیلی در وسایل گرمایشی پس از اتمام فصل زمستان در نیمکره شمالی زمین، با روند نزولی همراه می‌شود.

میزان انتشار جهانی کربن از نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ، معمولا طی ماه‌های مارس و آوریل به پایین‌ترین حد خود در سال کاهش می‌یابد؛ چراکه استفاده از این سوخت فسیلی در وسایل گرمایشی پس از اتمام فصل زمستان در نیمکره شمالی زمین، با روند نزولی همراه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در صورتی که مقامات دولت چین از بسته‌های حمایتی با هدف احیای تولید در بخش صنایع در فصل بهار سال جاری میلادی رونمایی کنند، میزان تولید انرژی از زغال‌سنگ در نیروگاه‌های تولید برق و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این صنعت در سال ۲۰۲۴ روند صعودی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که رشد اقتصادی چین از سال ۲۰۲۲، به دلیل بحران بدهی بلندمدت در بخش املاک و مستغلات این کشور با کندی همراه شده است اما انتظار می‌رود با اعلام بسته‌ها و مشوق‌های حمایتی دولت چین، شرایط برای بازیابی رشد اقتصادی و فعالیت‌های تجاری در این کشور فراهم شود.

احتمال کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی ناشی از مصرف زغال‌سنگ

تحلیلگران بر این باورند که چین از ماه مارس ۲۰۲۴، در نظر دارد از ابزارهای مالی مانند کاهش مالیات و پرداخت مستقیم وام‌های دولتی برای احیای روند سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در بخش‌های کلیدی اقتصاد خود استفاده کند.

این اقدامات در صورت موفقیت‌آمیز بودن ممکن است میزان مصرف را در صنایع بی‌شماری از چین افزایش دهد که در مجموع منجر به افزایش استفاده از انرژی برق و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور خواهد شد.

با توجه به وضعیت حساس کنونی اقتصاد چین، تولیدکنندگان برق در این کشور احتمالا هنگام افزایش بار پایه در تولید برق از ارزان‌ترین منبع سوخت موجود یعنی زغال‌سنگ، این‌ مرتبه در حجم بیشتری استفاده خواهند کرد.

از آنجایی که چین نزدیک به ۶۰ درصد از زغال‌سنگ جهان را مصرف می‌کند، استفاده بیشتر از زغال‌سنگ در این کشور به معنای افزایش میانگین مصرف سوخت فسیلی نام برده و جهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهانی خواهد بود.

سیستم برق چین همچنان متکی بر زغال‌سنگ

داده‌های منتشر شده از سوی اندیشکده «Ember» نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، حدود پنج هزار و ۷۶۰ تراوات ساعت برق از زغال‌سنگ در چین تولید شد که ۶ درصد بیشتر از میزان کل برق تولید شده با استفاده از سوخت مذکور در سال ۲۰۲۲ بود.

با این وجود، به دلیل افزایش سریع میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، سهم زغال‌سنگ در میزان کل تولید برق چین در سال ۲۰۲۳ به ۶۲٫۱ درصد کاهش یافت که کمترین میزان به ثبت رسیده از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

اگر مصرف کلی انرژی برق از سوی بخش مشاغل، واحدها و کارخانه‌های تولیدی در چین افزایش پیدا کند، نیروگاه‌های برق در این کشور برای اطمینان از دسترسی شبانه‌روزی بخش‌های نام برده به انرژی با کمترین هزینه ممکن، احتمالا به استفاده از زغال‌سنگ بیشتری روی خواهند آورد.

استفاده بیشتر از زغال‌سنگ به نوبه خود منجر به افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف این سوخت فسیلی در تولید برق خواهد شد.

مصرف ۶۰ درصد زغال‌سنگ جهان برای تولید برق در کشور چین

در سال ۲۰۲۳، مجموع میزان انتشار دی‌اکسید کربن در چین از تولید برق با استفاده از سوخت زغال‌سنگ، به پنج میلیارد و ۵۶۰ میلیون تن رسید که تقریبا ۶ درصد بیشتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ بود. با کاهش مصرف زغال‌سنگ در سراسر جهان، سهم چین از میزان انتشار کل گازهای گلخانه‌ای مبتنی بر مصرف زغال‌سنگ، به رکورد ۶۴٫۴ درصد در سال ۲۰۲۳ جهش یافت و در صورتی که رشد عرضه بخش برق این کشور همچنان متکی به استفاده از سوخت فسیلی مذکور باشد، این میزان انتشار در سال ۲۰۲۴ همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

سوخت‌های جایگزین

از آنجایی که چین دارای بزرگ‌ترین سیستم تولید برق مبتنی بر نیروگاه‌های برقی‌آبی جهان و دومین کشور بزرگ دارای نیروگاه تولید برق از انرژی هسته‌ای در جهان است، بنابراین گزینه‌های دیگری پیش روی تولیدکنندگان انرژی در این کشور به جای استفاده از زغال‌سنگ قرار دارد.

گزینه‌های دیگری همچون استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌های تولید برق چین وجود دارد که با انتشار گازهای گلخانه‌ای به مراتب کمتری نسبت به زغال‌سنگ همراه است. استفاده از سوخت گاز، حدود ۳٫۱ درصد از سهم کل تولید برق چین در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد.

نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در تولید برق چین نقش پررنگی دارند و سهم آن‌ها در کل میزان تولید برق این کشور در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۴ درصد برآورد شده است.

ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، سریع‌تر از هر منبع انرژی دیگری در چین در حال افزایش است. بنابراین انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان سهم رو به‌ رشدی از سهم کل تولید برق در چین را به خود اختصاص خواهند داد.

با این وجود، به نظر می‌رسد که زغال‌سنگ همچنان نقش اصلی در سیستم‌های برق چین در آینده‌ای قابل پیش‌بینی را خواهد داشت و اگر شرکت‌های تولید برق تحت فشار قرار گیرند تا میزان انرژی مورد نیاز کارخانجات تولیدی را تامین کنند، زغال‌سنگ اولین گزینه‌ای خواهد بود که به سراغ آن می‌روند.

این بدان معناست که حتی اگر تولید برق از زغال‌سنگ در دیگر کشورهای جهان به دلیل عدم نیاز به وسایل گرمایشی در فصل بهار سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، استفاده از زغال‌سنگ و انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت برق جهان همچنان به دلیل افزایش مصرف زغال‌سنگ در تولید برق چین، با روند افزایشی همراه خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40572

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.