سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۲۶ /دوشنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۵۶ /دوشنبه/۲۵ فروردین ۱۴۰۴

در صنعت خودروسازی،

اروپا از اهداف کربن‌زدایی خود عقب‌نشینی کرد

کارشناسان بر این باورند که تصمیم جدید اروپا مبنی بر کاهش محدودیت‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط خودروسازان، چالش‌های جدیدی در مسیر کاهش انتشار کربن در بخش حمل‌ونقل این قاره به وجود خواهد آورد.

کارشناسان بر این باورند که تصمیم جدید اروپا مبنی بر کاهش محدودیت‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط خودروسازان، چالش‌های جدیدی در مسیر کاهش انتشار کربن در بخش حمل‌ونقل این قاره به وجود خواهد آورد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، کمیسیون اروپا در روز چهارم مارس ۲۰۲۵، طی انتشار طرحی موسوم به اقدام صنعت خودروسازی (AIAP)، سخت‌گیری‌های مربوط به کاهش انتشار کربن برای سال ۲۰۲۵ را تعدیل کرد. به این ترتیب، تولیدکنندگان خودرو (OEMs) دیگر مجبور نیستند که بلافاصله به استانداردهای جدید پایبند باشند بلکه می‌توانند میانگین انتشار کربن خود را در یک بازه زمانی سه‌ ساله مدیریت کنند و تا سال ۲۰۲۷ به سطوح مورد نظر برسند.

سازمان‌هایی نظیر انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA) اعلام کردند که طرح مذکور، فرصت مناسبی جهت تجدید قوا برای تولیدکنندگان خودرو فراهم می‌کند تا بتوانند در راستای توسعه خودروهای بدون آلایندگی بهتر عمل کنند.

کانر واتس، تحلیلگر تقاضای مواد اولیه باتری خودروهای برقی در موسسه «Fastmarkets» هشدار داد: این طرح می‌تواند در آینده زمینه‌ساز اتخاذ رویکردهای مشابهی شود که در نهایت سیاست‌های حمایتی اتحادیه اروپا را در زمینه برقی‌سازی تضعیف می‌کند.

کارشناسان نیز بر این باورند که این سیاست‌های جدید می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهمی مانند صنعت باتری و ایستگاه‌های شارژ را با رکود مواجه کند.

کریس هرون، دبیرکل انجمن «E-Mobility Europe» در همین راستا اظهار داشت: ممکن است تقاضا با سرعت مورد نیاز رشد نکند و این مسئله شرایط سرمایه‌گذاری را نامطلوب‌تر خواهد کرد.

دو فو، معاون بخش تحقیقات بازار باتری در شرکت «Rystad Energy» بیان کرد: تمرکززدایی در تامین مالی می‌تواند ساختار زنجیره تامین باتری در اروپا را متحول کند. در نتیجه، برخی کشورها بسته به میزان مشوق‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های نیروی کار و شرایط نظارتی به مکان‌های مطلوب‌تری برای احداث ابرکارخانه‌ها تبدیل خواهند شد.

واتس خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا سیاست یکپارچه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های سبز ندارد و این وظیفه به صورت مجزا بر عهده کشورهای عضو این اتحادیه است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در این بخش دشوارتر و پرهزینه‌تر از قبل نیز شده است.

فو تاکید کرد: به منظور جلوگیری از چندپارگی بازار و توزیع متوازن ظرفیت تولید در سراسر اروپا لازم است که از این پس بین سیاست‌های ملی هر کشور و راهبرد مرکزی و اصلی اتحادیه اروپا که در طرح اقدام صنعت خودروسازی (AIAP) آورده شده است، هماهنگی دقیقی برقرار شود.

وی همچنین با اشاره به بخش زیرساخت‌های مربوط به ایستگاه‌های شارژ، اضافه کرد: طرح جدید کمیسون اروپا به جای تخصیص منابع مالی جدید، بیشتر بر اجرای قوانین موجود تمرکز دارد و تعهد جدیدی برای سرمایه‌گذاری و تامین بودجه اضافی ارائه نکرده است.

تاثیرات احتمالی بر فروش خودروهای برقی

دو فو همچنین هشدار داد که حفظ مقرون‌به‌صرفگی خودروهای برقی بدون انتشار آلاینده در شرایطی که هزینه‌های تولید و قیمت انرژی افزایش یافته، چالش مهم دیگری است.

انجمن «E-Mobility» مستقر در بروکسل اعلام کرد: اگرچه خطر کاهش فروش خودروهای برقی در سال جاری میلادی وجود دارد اما رشد کلی فروش همچنان نسبت به سال ۲۰۲۴ مثبت خواهد بود. دلیل این موضوع نیز عرضه مدل‌های جدید خودروهای برقی است که می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود.

هرون مطرح کرد: رشد بازار خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ چندان چشمگیر نخواهد بود زیرا انتظار می‌رود که برخی خودروسازان از سیاست‌های جدید استفاده کنند و تعهدات مربوط به افزایش فروش خودروهای برقی خود را نادیده بگیرند.

وی همچنین طرح مذکور را ناعادلانه شمرد و اضافه کرد: این طرح به شرکت‌هایی که از قبل برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و با قوانین سخت‌گیرانه قبلی هماهنگ شده بودند، آسیب می‌زند.

پیش‌بینی رشد بازار خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۵

گروه «Transport & Environment» مستقر در بروکسل اعلام کرد: طرح جدید کمیسیون اروپا در مقایسه با هدف‌گذاری قبلی می‌تواند فروش خودروهای برقی را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تا حدود ۸۸۰ هزار دستگاه کاهش دهد.

این گروه همچنین هشدار داد که با کاهش فشار بر صنعت خودروسازی، انگیزه برای عرضه مدل‌های ارزان‌تر خودروهای برقی کمتر خواهد شد.

کمیسون اروپا ضمن تاکید بر پا برجا بودن اهداف مربوط به سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵، اعلام کرد که مسیر کلی سیاست‌های اروپا برای کاهش انتشار کربن تغییری نکرده است. با این حال، هرون هشدار داد که این طرح جدید نباید آغازگر یک روند مستمر برای کاهش سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی در صنعت خودروسازی شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌های این طرح باید به اندازه‌ای پایدار و کنترل‌ شده باشند که بتوان به اهداف کربن‌زدایی در بلندمدت دست یافت.

به گفته فو، مطمئنا اتحادیه اروپا به انتشار دستورالعمل‌های لازم و ارائه تدابیر جدید برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن ادامه خواهد داد.

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر طرح پیشنهادی توسط اداره کل اقدام اقلیمی کمیسون اروپا (DG CLIMA) در دست بررسی قرار دارد و پس از اتمام بررسی‌ها، برای تصویب فوری به پارلمان اروپا و سپس شورای اروپا ارائه خواهد شد.

طبق گزارشات موسسه «Fastmarkets»، روند بررسی اهداف مربوط به سال ۲۰۳۵ نیز تا پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و احتمالا منجر به تغییرات یا اصلاحات جدیدی شود.

هرون با تاکید بر تداوم حرکت صنعت خودروسازی به سمت برقی‌سازی، هشدار داد که برخی گروه‌ها با تبلیغ بی‌طرفی فناوری (مفهومی که از تمام فناوری‌های مربوط به کاهش آلایندگی حمایت می‌کند)  و سوخت‌های الکترونیکی (e-fuels)، تمرکز اصلی را از توسعه خودروهای برقی منحرف می‌کنند.

سازمان «FuelsEurope» در هفته منتهی بهروز هفتم مارس و در واکنش به طرح جدید اتحادیه اروپا اعلام کرد که برقی‌سازی، رکن اصلی کربن‌زدایی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است اما با این حال نباید به اجبار تحمیل شود.

سازمان مذکور که نماینده پالایشگاه‌های اروپایی است، اعلام کرد: سوخت‌های پایدار از جمله زیست‌سوخت‌های پیشرفته «Advanced Biofuels» و سوخت‌های الکترونیکی، راهکاری مکمل برای کاهش انتشار کربن در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه می‌دهند؛ در حالی که حق انتخاب خودروسازان و مصرف‌کنندگان را نیز حفط می‌کنند.

آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپایی در سال ۲۰۲۳ با کمیسیون اروپا به توافقی دست یافت تا بتواند استفاده از سوخت‌های کربن‌خنثی «climate-neutral fuels» را تسهیل کند؛ البته به این شرط که این سوخت‌ها با انرژی پاک تولید شوند.

با این حال، این تصمیم نگرانی‌هایی را برانگیخت. کارشناسان و سیاست‌گذاران هشدار دادند که این توافق می‌تواند منجر به درخواست‌های مشابه از سوی سایر کشورها شده و به تدریج به رویه‌ای تبدیل شود که در نهایت سیاست‌های اقلیمی و تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کمیسیون اروپا پیش‌تر در اجرای طرح ممنوعیت فروش خودروهای آلاینده با مخالفت شدید برخی کشورها از جمله آلمان، لهستان، جمهوری چک و ایتالیا مواجه شده بود. در حال حاضر نیز این نگرانی وجود دارد که این مخالفت‌ها در برنامه‌های اتحادیه اروپا برای کربن‌زدایی بخش حمل‌ونقل اختلال ایجاد کند.

انتهای پیام//

یک سوال تفکربرانگیز؛

۷:۵۷ /یکشنبه/۳۱ فروردین ۱۴۰۴

در بازار ایالات متحده آمریکا،

۹:۱۱ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

با توجه به تحولات منطقه‌ای اخیر،

۱۲:۰۴ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو:

۱۱:۱۴ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو مطرح کرد

۱۱:۵۷ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیزل پارت صوفیان:

۰:۴۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

۰:۴۲ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

۰:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/7

222417

فلزات آنلاین

1404/02/7

882230

فلزات آنلاین

1404/02/7

1401263

فلزات آنلاین

1404/02/7

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/7

27816

فلزات آنلاین

1404/02/7

16634

فلزات آنلاین

1404/02/7

43078

فلزات آنلاین

1404/02/7

65608

فلزات آنلاین

1404/02/7

49801

فلزات آنلاین

1404/02/7

43707

فلزات آنلاین

1404/02/7

36726

فلزات آنلاین

1404/02/7

35948

فلزات آنلاین

1404/02/7

35714

فلزات آنلاین

1404/02/7

43732

فلزات آنلاین

1404/02/7

38728

فلزات آنلاین

1404/02/7

61045

فلزات آنلاین

1404/02/7

33225

فلزات آنلاین

1404/02/7

42897

فلزات آنلاین

1404/02/7

56224

فلزات آنلاین

1404/02/7

6653100