• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

استخراج معدنی از بستر دریا اجتناب‌ناپذیر است

  • کد خبر : 40546
  • 01 اسفند 1402 - 12:04
استخراج معدنی از بستر دریا اجتناب‌ناپذیر است
به گفته رئیس سازمان بین‌المللی بستر دریا و رگولاتور سازمان ملل که بر معدن‌کاری در اعماق دریا نظارت دارد، احتمالا مدت زمان زیادی تا تبدیل شدن استخراج از بستر دریا به یک واقعیت فاصله داریم.

به گفته رئیس سازمان بین‌المللی بستر دریا و رگولاتور سازمان ملل که بر معدن‌کاری در اعماق دریا نظارت دارد، احتمالا مدت زمان زیادی تا تبدیل شدن استخراج از بستر دریا به یک واقعیت فاصله داریم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، مایکل لاج، دبیرکل سازمان بین‌المللی بستر دریا عنوان کرد: علاقه جهانی به استخراج معادن از اعماق دریا به سطوحی رسیده که از سال ۱۹۷۰ تا به حال مشاهده نشده است و طرفداران به وضوح از نقش بالقوه صنعت در انتقال انرژی هیجان‌‌زده هستند.

وی تصریح کرد: یکی از محرک‌های اصلی علاقه‌مندی‌های صنعتی، پتانسیل تولید مقادیر بیشتر مواد معدنی با قیمتی معادل یا کمتر از آن چیزی است که می‌توان با استخراج از زمین به دست آورد. این عامل یک محرک تجاری است و مطمئنا پتانسیل منابع گسترده‌ای در مواد معدنی بستر دریا وجود دارد اما سوال اینجاست که آیا در نهایت می‌توان به لحاظ اقتصادی به استخراج از بستر دریا پرداخت؟

پتانسیل و منابع این استخراج به وضوح وجود دارد؛ فناوری پیشرفته لازم نیز موجود بوده و بنابراین به نظر می‌رسد که چنین چیزی ممکن باشد. در عین حال بسیار واضح است که تقاضا برای مواد معدنی به طور تصاعدی در حال افزایش بوده و این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سازمان بین‌المللی بستر دریا در ماه آینده میلادی، برای از سرگیری مذاکرات در خصوص استخراج معادن از اعماق دریا در کینگستون جاماییکا آماده می‌شود. جلسه آتی ناظر بستر دریا به دنبال تطبیق چارچوب قانونی است که در صورت تصویب، به استخراج معادن در اعماق دریا در مقیاس تجاری کمک خواهد کرد.

سازمان بین‌المللی بستر دریا که ۳۰ سال پیش تاسیس شد، استخراج معادن و فعالیت‌های مرتبط را در منطقه‌ای که حدود ۵۴ درصد از اقیانوس‌های جهان را پوشش می‌دهد، تنظیم می‌کند. این گروه متشکل از ۱۶۸ کشور عضو و اتحادیه اروپاست که البته ایالات متحده عضو این سازمان نیست.

عمل بحث‌برانگیز استخراج معادن از اعماق دریا شامل استفاده از ماشین‌آلات سنگین برای حذف مواد معدنی و فلزات مانند کبالت، نیکل، مس و منگنز است که می‌توان آن‌ها را در گره‌هایی به اندازه سیب‌زمینی در کف اقیانوس یافت. استفاده نهایی از این مواد معدنی گسترده است و شامل باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی می‌شود.

دانشمندان هشدار داده‌اند که پیش‌بینی اثرات کامل زیست‌محیطی استخراج معادن از اعماق دریا دشوار است. در همین حال، گروه‌های کمپین زیست‌محیطی اعلام می‌کنند که این عمل نمی‌تواند به طور پایدار انجام شود و به ناچار منجر به تخریب اکوسیستم و انقراض گونه‌ها خواهد شد.

شایان ذکر است پارلمان نروژ اخیرا به پیشنهاد دولت برای باز کردن یک منطقه وسیع اقیانوسی برای استخراج معادن در اعماق دریا در مقیاس تجاری رای داد. این تصمیم نشان‌‌دهنده قصد این کشور نوردیک برای آغاز فعالیت‌های معدنی در آب‌های ملی خود در نزدیکی مجمع الجزایر سوالبارد بود. مطمئنا دولت نروژ قصد ندارد در مدت زمان کوتاهی استخراج از بستر دریا را آغاز کند. در عوض، شرکت‌های معدنی باید پیشنهاداتی را برای مجوز ارائه کنند که به صورت موردی در مجلس رای‌گیری می‌شود.

در پاسخ به این سوال که آیا اکنون کشورهای دیگر نیز شروع به استخراج معادن در اعماق می‌کنند یا خیر، مایکل لاج مطرح کرد: واضح است که اکنون ما به سطح بسیار بالایی از تقاضا برای استخراج از اعماق دریا رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد که در آینده استخراج از اعماق دریا امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: اینکه آیا در آب‌های بین‌المللی نیز چنین رویکردی عملی خواهد شد یا محدود به آب‌های ملی می‌شود، تقریبا نمی‌توان با قطعیت درباره این مسائل صحبت کرد و به شرایط و ضوابط بستگی خواهد داشت.

شورای سازمان بین‌المللی بستر دریا، سازمانی متشکل از ۳۶ کشور عضو، پیش‌تر عنوان کرده بود که قصد دارد به کار خود بر روی مقررات استخراج معادن در اعماق دریا ادامه دهد و تا ماه جولای ۲۰۲۵، نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

تا به امروز ۲۴ کشور در سراسر جهان خواستار توقف این اقدامات شده‌اند؛ در حالی که شرکت‌های چندملیتی مانند گوگل، سامسونگ و ولوو متعهد شده‌اند که هیچ ماده معدنی مورد نیاز خود را از بستر دریا تامین نکنند.

درک کاملی از اکوسیستم‌های دریایی وجود ندارد و کمپین‌های تبلیغاتی نگران هستند که فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری در اعماق دریا، به طور دائم این اکوسیستم را تغییر دهد؛ اگرچه هنوز بخش‌های ناشناخته زیادی وجود دارد اما محل زیست گونه‌های شناخته شده و منحصربه‌فردی است.

لاج تاکید کرد: این اقدام هنوز عملی نشده و بنابراین بسیار سخت است که به طور قطعی بگوییم که حجم مخرب بودن استخراج از اعماق دریا که از سوی برخی مطرح می‌شود، آیا با اغراق همراه است یا خیر؟ این یک فرایند بسیار زمان‌بر بوده و بیش از ۳۰ از عملیات اکتشاف می‌گذرد. اطلاعات و داده‌های زیادی در این زمینه جمع‌آوری شده اما این فناوری همچنان در حال توسعه است. نتایج جدیدتر آزمایش‌های فناوری از نظر تاثیر، بسیار کم و در مقایسه با سایر اشکال استخراج، بسیار دلگرم‌کننده بوده است.

اشتهای رو به رشد جهان برای استخراج مواد معدنی مورد نیاز در فرایند انتقال انرژی، هیچ نشانه‌ای از کاهش ندارد. با این وجود، آژانس‌ بین‌المللی انرژی هشدار داده است که عرضه امروز، کمتر از آن چیزی بوده که برای تغییر بخش انرژی مورد نیاز است. این بدان دلیل است که تمرکز جغرافیایی نسبتا بالایی در تولید بسیاری از عناصر انتقال انرژی وجود دارد.

ترژه آزلند، وزیر انرژی نروژ در این خصوص در ماه گذشته میلادی گفت: تصمیم دولت برای پیشبرد استخراج معادن در اعماق دریا، گامی ضروری به سوی دنیای ناشناخته‌ای است که می‌تواند به شکستن سلطه روسیه و چین بر عناصر نادر خاکی کمک کند.

لاج با اشاره به انتظار آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر اینکه تقاضا برای مواد معدنی حیاتی طی سال‌های آینده به سرعت افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در وضعیت نسبتا ناامیدکننده‌ای قرار داریم و با ذخایر مستقر در زمین، حتی نزدیک به دستیابی به این اهداف نیستیم.

وی یادآور شد: با وجود افزایش سریع تولید که در کشورهایی مانند اندونزی در حال وقوع است اما هنوز به نقطه‌ای نزدیک به سطح تقاضا نیز نرسیده‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40546

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.