• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

استراتژي توسعه‌محور صدر تامين در حوزه معدن و صنايع معدني

  • کد خبر : 22287
  • 10 تیر 1402 - 10:58
استراتژي توسعه‌محور صدر تامين در حوزه معدن و صنايع معدني
معاون امور شرکت‌های تاصيکو گفت: هلدينگ صدر تامين در راستای سرمايه‌گذاری و مشارکت در اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج، فرآوری، ارائه خدمات نوين و تجارت معادن و مواد معدني قدم گذاشته و مرکز (هاب) اکتشافي کشور و منطقه را تشکيل داده است.

معاون امور شرکت‌های تاصيکو گفت: هلدينگ صدر تامين در راستای سرمايه‌گذاری و مشارکت در اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج، فرآوری، ارائه خدمات نوين و تجارت معادن و مواد معدني قدم گذاشته و مرکز (هاب) اکتشافي کشور و منطقه را تشکيل داده است. اين هلدينگ در سال ۱۴۰۱، چندين طرح بزرگ سرمايه‌گذاری به مبلغ ۲۳ هزار ميليارد تومان مصوب کرده که در سال جاری، تمام تلاش و توان خود را به منظور اجرايی کردن پروژه‌ها به‌کار خواهد گرفت.

سید محمدصابر پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت توسعه بخش معدن و صنایع فلزی در اقتصاد جهان، بیان کرد: با نگاهی به آمار کشورهای توسعه‌یافته که از میزان ذخایر مشابه ایران برخوردارند، می‌توان جایگاه بخش معدن در اقتصاد دنیا را به درستی درک کرد؛ به طور مثال، هم اکنون در برخی از کشورهای توسعه‌یافته، معدن سهم در خور توجهی از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را تشکیل می‌هد. در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب و روی خاورمیانه، رتبه سوم استخراج سنگ‌های تزئینی، رتبه شانزدهم تولید مس و همچنین رتبه هشتم تولید باریت و کرومیت جهان را داراست. ضمن اینکه در تولید محصولات معدنی مهم مانند سیمان، رتبه نهم و تولید فولاد، رتبه دهم دنیا را به خود اختصاص داده است. سهم ۳۲ درصدی محصولات بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی کشور، سهم بیش از ۲۵ درصدی از ارزش بازار بورس کشور و سهم حدود ۵ درصدی ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی کشور، نشان از حضور فعال بخش معدن با پنج هزار و ۷۰۰ معدن، ۲۰ هزار و ۶۰۰ واحد صنایع معدنی، ۲۸۵ میلیون تن استخراج سالیانه و ۱۰۶ هزار اشتغال مستقیم، نشان از پتاسیل بالای بخش دارد اما این میزان با توجه به پتانسیل موجود در کشور بسیار کم است که باید یک عزم جدی در افزایش سهم این بخش در کل چرخه اقتصاد، در بخش‌های مختلف حاکمیتی و سیاست‌گذاری، مورد حمایت و نظارت قرار گیرد. طرح‌ریزی توسعه‌ای برای بخش معدن و صنعت بدون توجه به تامین مواد معدنی اولیه مورد نیاز آن، راه ‌به‌جایی نخواهد برد. آمارهای رسمی منتشر شده از سوی نهادهای دولتی، حاکی از آن است که حوزه اکتشاف ذخایر معدنی به ‌عنوان قلب تپنده صنعت معدن، به‌ هیچ ‌وجه متناسب با برنامه‌ریزی و نیاز صنایع وابسته رشد نکرده و نیازمند توجه بیش‌ از پیش و سرمایه‌گذاری ویژه است.

نقش پررنگ صدر تامين در توسعه بخش معدن و صنايع معدنی

وی در ارتباط با اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در این زمینه، عنوان کرد: این موضوع سبب شده تا هلدینگ صدر تامین در راستای سرمایه‌گذاری و مشارکت در اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج، فرآوری، ارائه خدمات نوین و تجارت معادن و مواد معدنی قدم بگذارد و مرکز (هاب) اکتشافی کشور و منطقه را شکل دهد. این هدف با استراتژی تعیین شده در گام‌های مختلف شامل تاسیس شرکت اکتشاف و حفاری، تامین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و تامین تجهیزات مرحله دوم دستگاه‌های حفاری، نرم‌افزارهای معدنی و بومی‌سازی و آموزش آن‌ها در داخل کشور قدم برخواهد داشت. هلدینگ صدر تامین در تلاش است تا با نظارت دقیق موجب اجرای صحیح پروژه‌ها و سرعت بخشیدن به آن‌ها شود. تغییرات مدیریتی و استفاده از نیروی انسانی متخصص، بازدید مستمر از پروژه‌ها، ارائه گزارش‌های ماهانه از عملکرد پروژه‌ها، کمک به تامین مالی به موقع از سایر تمهیدات در این مورد است. این هلدینگ در سال ۱۴۰۱، چندین طرح بزرگ سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان مصوب کرده که در سال جاری تمام تلاش و توان خود را به منظور اجرایی کردن پروژه‌ها خواهد داشت. در سال ۱۴۰۵، دو طرح کلان تولید پنج تن طلا در سیستان و بهره‌برداری از بلوک ۶ معدن ۴ پروده طبس به بهره‌برداری خواهند رسید و مابقی پروزه‌ها طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ بهره‌برداری خواهند شد.

معاون امور شرکت‌های تاصیکو در ادامه به سرمایه‌گذاری این هلدینگ در صنعت طلا اشاره کرد و گفت: کشور ایران دارای ذخایر قابل قبولی از طلا است؛ اگرچه تاکنون نسبت به سایر صنایع، اکتشافات جامعی برای طلا صورت نگرفته است. ذخیره محتوی فلز طلا در ایران بیش از ۶۰۰ تن بوده؛ در حالی که این عدد در ترکیه ۵۰۰ و عربستان تقریبا ۳۰۰ تن است. البته اکتشافات طلا نسبت به دیگر کشورهای جهان در منطقه خاورمیانه، ایران و کشورهای همسایه کمتر بوده و در نتیجه ذخایر طلای محتوی کمتری تاکنون کشف شده است. میزان تولید طلا در این منطقه بسیار پایین‌‌تر از سایر کشورهای جهان است. مهم‌ترین چالش در این حوزه، عدم اکتشاف و نبود تکنولوژی و دانش فنی برای بهره‌برداری بهینه است. در ایران، بزرگ‌ترین میزان ظرفیت تولید برای معدن زرشوران به ظرفیت سه تن در سال است که به دلیل ضعف‌های موجود در طراحی و نبود تطابق تکنولوژی مورد استفاده در فرآورده‌های ماده معدنی، حدود یک تن در سال تولید می‌شود. راهکار پیشرو، تعریف ابرپروژه‌های اکتشافی، استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات به روز دنیا است.

پرورش ضمن اشاره به تشکیل هلدینگ تخصصی در صنعت طلای کشور توسط «تاصیکو»، مطرح کرد: این هلدینگ از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در معادن طلای سیستان و بلوچستان و کردستان به ظرفیت مجموع ۶ تن در سال و به مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو در حال سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری طی سال پیشرو است. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها در هلدینگ صدرتامین، ظرفیت تولید طلای کشور دو برابر می‌شود. تجمیع این معادن و سایر معادن طلای کشور و ایجاد ابرپروژه‌ها، به افزایش سودآوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت. طرح هلدینگ تخصصی طلای ایران منجر به ایجاد ارزش افزوده در کشور، ساختار پایدار مالی و امکان توسعه مجدد و مشارکت سهام‌داران خصوصی در تولید و بازار سرمایه را فراهم می‌کند. هلدینگ تخصصی طلا، منجر به ایجاد بستر مناسب برای مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در شکل‌گیری و انجام پروژه‌های کلان کشور در زمینه اکتشاف، استخراج و تولید شمش طلا از طریق پذیره‌نویسی سهام در سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با جذب سپرده‌های کوچک و بزرگ با هدف کسب سود و افزایش ثروت سهام‌داران و همچنین منجر به ارتقای شفافیت می‌شود.

ثبت شرکت ملی طلای ايران در هلدينگ صدر تامين

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تورم‌ جهانی و همچنین افزایش تقاضای طلا در جهان، قیمت این فلز طی چند سال آتی افزایشی خواهد بود، خاطرنشان کرد: طلا به عنوان پشتوانه اصلی پول ملی کشورها شناخته می‌شود و بازار طلای جهانی، یکی از محافل تعیین‌کننده قیمت سایر اقلام و خدمات در اکثر کشورها است. ذخایر طلای هر کشور، پشتوانه ارز ملی آن کشور است. با وجود نفت، بورس، ارزهای دیجیتال، دیگر فلزات گران‌بها و سایر دارایی‌های ارزشمند، طلا همچنان ارزشمندترین سرمایه مالی به حساب می‌آید. اهمیت طلا به عنوان یک منبع ثروت و همچنین نقش کنترلی آن در سامانه پولی جهان به عنوان اصلی‌ترین مبنای مبادلات تجاری، دو نیرو محرکه اصلی در اکتشاف، استخراج و تولید شمش طلا به شمار می‌آید. تجمیع معادن طلای کشور، تولید سالانه این شرکت را به ۱۰ تا ۱۲ تن طلا و درآمد سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رساند. علاوه بر همه این موارد، ایجاد اشتغال پایدار، بومی‌سازی دانش فنی و ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، کاهش عیار ماده معدنی در باطله‌های معدن و ایجاد صرفه اقتصادی برای معادن با عیار کم‌ طلا را به‌ همراه خواهد داشت. طرح شرکت ملی طلای ایران در هلدینگ صدر تامین، تهیه و موافقت اولیه تشکیل شرکت پروژه سهامی عام از سازمان بورس اوراق بهادار کشور اخذ شده است.

معاون امور شرکت‌های تاصیکو در رابطه با برنامه‌های صدر تامین در سال جاری، اظهار داشت: ما بزرگ‌ترین معادن خصوصی طلا و برنامه‌ریزی برای رسیدن به ۴۰ درصد از بازار كشور را داریم. تاسیس شركت سهامی پروژه برای پروژه‌های طلا و سایر عناصر گران‌بها از جمله نقره، از مهم‌ترین اقدامات هلدینگ در سال ١٤٠٢ خواهد بود. در حوزه زغال‌سنگ، افزایش تولید تا پنج میلیون تن كنسانتره زغال با تملک معادن جدید در مناطق چهارگانه زغال به خصوص در ذخایر زغال‌سنگ‌های حرارتی كشور، از اهداف صدرتامین است. زغال‌سنگ در كشور به دلایل مختلف از جمله گاز ارزان، قیمت دستوری و عدم توسعه صنایع پایین‌دست مغفول مانده است و صرفا در بخش كمی از ظرفیت زغال‌سنگ‌های كک‌شو برای تامین زغال و كک مورد نیاز ذوب‌آهن طی این سال‌ها استفاده شده كه با تدوین طرح جامع زغال و شناسایی حلقه‌های با ارزش افزوده بالا و كاربردهای مختلف این ماده معدنی، می‌توان نقشه راهی را تدوین کرد. این كار در مجموعه ما با همكاری دانشگاه شاهرود در حال تدوین است.

پرورش در پایان یادآور شد: در حوزه مس، سرمایه‌گذاری در پایین‌دست و بالادست این صنعت از برنامه‌های آتی هلدینگ خواهد بود كه علاوه بر ایجاد ارزش، منجر به كاهش وابستگی شركت مس باهنر در تامین ماده اولیه و جلوگیری از بازار انحصاری در حلقه كاتد خواهد شد. البته این هلدینگ قصد رقابت با ملی مس را ندارد و صرفا تامین ماده اولیه مورد نیاز شركت مس باهنر و جلوگیری از خام فروشی مد نظر است. تكمیل طرح‌های موجود در شركت ذوب‌آهن اصفهان مثل باتری كک‌سازی شماره ٢ ، بازسازی كوره‌های LF و … و همچنین طرح‌های جدید مثل كلاف آلیاژی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22287

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
حضور فعال منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.