• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
یک ساختار هوشمندانه؛

استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو

  • کد خبر : 43022
  • 28 فروردین 1403 - 16:05
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با برخورداری از ظرفیت بالای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، هر یک به میزان دو میلیون و 500 هزار تن در سال، از بازیگران مهم زنجیره فولاد به شمار می‌آید.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با برخورداری از ظرفیت بالای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، هر یک به میزان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال، از بازیگران مهم زنجیره فولاد به شمار می‌آید. با توجه به چشم‌اندازهای سیمیدکو برای ارتقای جایگاه این شرکت در زنجیره، افزایش ظرفیت تولید محصولات هر یک پنج میلیون تن در سال تعریف شده و سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های انرژی و آب نیز برای تامین نهاده‌های تولید انجام شده است. با توجه به رویکردهای فراگیر پیشرفت سازمانی، سیمیدکو در چشم‌اندازهای آتی خود بهبود و به‌روزرسانی سیستم‌های مدیریتی را در حوزه‌های مختلف ترسیم کرده است تا بتواند جایگاه خود را در میان رقبا ارتقا دهد و به شرکتی سرآمد در زنجیره فولاد تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی که از مهم‌ترین ارکان اساسی در رشد اقتصادی کشور به شمار می‌آید، به اجرای برنامه‌های منسجم و هدفمند در قالب چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت نیاز دارد. بنابراین تحقق این مهم زمانی رخ خواهد داد که با شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها، برنامه‌های راهبردی در راستای ارتقای بهره‌وری، افزایش ظرفیت‌های تولید، استقرار سیستم‌های مدیریتی نوین و… تدوین شود. شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) از جمله فعالان زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید که با رسالت نقش‌آفرینی موثر در توسعه صنعت فولاد کشور از طریق تولید محصولات با کیفیت و تامین پایدار مواد اولیه در راستای تکمیل زنجیره ارزش پای به عرصه تولید نهاد. در چشم‌اندازهای این شرکت، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مجموعه تولیدی شرق کشور با تولید پایدار محصول تا سال ۱۴۰۶ تعریف شده است. بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، عملیاتی، مالی، منابع انسانی و … سیمیدکو همگی در راستای رسیدن به این چشم‌انداز تعریف و اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر، توسعه در تمام ابعاد و ارکان سازمانی سیمیدکو مورد توجه قرار می‌گیرد و برنامه‌های این شرکت در جهت دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت هدایت می‌شوند.

جهش تولید در افق توسعه سیمیدکو

ترسیم چشم‌اندازهای توسعه به فعالیت شرکت‌ها معنا و مفهوم می‌بخشد و جهت‌گیری مشخصی را به برنامه‌های سازمان می‌دهد. بنابراین بررسی میزان تحقق اهداف پیشین و بازبینی و تدوین چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت، از مهمترین ابعاد مدیریت سازمانی به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت تحقق چشم‌اندازها و تدوین برنامه‌های استراتژیک، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، در پایان هر سال با برگزاری جلسات متعدد، میزان تحقق اهداف و برنامه‌های خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس متناسب با پیشبرد آن‌ها، نقشه استراتژی شرکت مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا مسیر درست برنامه‌ها مشخص شود. در جلسات بازبینی تحقق چشم‌اندازها، استراتژی‌های سیمیدکو نیز با راهبردهای هلدینگ فولاد خوزستان سنجیده می‌شوند تا یکپارچگی لازم میان اهداف و برنامه‌های سیمیدکو و شرکت مادر برقرار شود زیرا سیمیدکو با برخورداری از ظرفیت تولید بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، قادر به تامین بیش از نیمی از خوراک واحدهای فولادسازی گروه فولاد خوزستان است و به این ترتیب می‌تواند در چشم‌اندازهای توسعه صنعت فولاد کشور نقش‌آفرینی موثری داشته باشد.

در تدوین برنامه‌های سازمانی و هم‌سوسازی راهبردهای سیمیدکو و گروه فولاد خوزستان، از ابزارهای مدیریتی مناسب از جمله رویکرد کارت امتیازی متوازن و کمی‌سازی چشم‌اندازها استفاده شده و اقدامات استراتژیک برای رسیدن به چشم‌اندازها مشخص می‌شود. علاوه‌براین، سیمیدکو جلسات متعددی را باهدف استقرار نظام مدیریت استراتژیک در مجموعه برگزار می‌کند تا به واسطه برنامه‌ریزی استراتژیک و تدوین برنامه‌های عملیاتی، اهداف سازمانی خود را به ثمر برساند.

دستیابی به ظرفیت اسمی و افزایش ظرفیت‌های تولید، از اولین چشم‌اندازها و برنامه‌های استراتژیک سیمیدکو به شمار می‌آیند که در چند سال اخیر برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای رشد تولید در این شرکت انجام شده است. ثمره برنامه‌ریزی‌های سیمیدکو در رکوردشکنی‌های روزانه و ماهانه تولید و حمل و بارگیری در واحدهای تولید کنسانتره این شرکت قابل مشاهده است. در برنامه تولید کنسانتره سیمیدکو در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول تعریف شده بود اما با توجه به تامین به‌ موقع کلوخه معدنی و قطعات استراتژیک و همچنین همت و مشارکت منابع انسانی، تولید کنسانتره با عبور ۵ درصدی از برنامه، به یک میلیون و ۳۱۶ تن در این بازه زمانی رسید.

به نظر می‌رسد با تداوم روند فعلی، کلیه برنامه‌های سیمیدکو در واحد تولید کنسانتره محقق شود و بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن یعنی بیش از ظرفیت اسمی کنسانتره در این شرکت تولید خواهد شد. واحد گندله‌سازی سیمیدکو نیز دارای ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن است اما تولید این محصول در بازه زمانی مذکور به ظرفیت اسمی نرسیده و فقط ۷۰ درصد از ظرفیت تولید این شرکت محقق شده است. علت نرسیدن به ظرفیت اسمی را می‌توان عواملی مانند اعمال محدودیت‌های انرژی برق صنایع در فصل گرم سال و انجام عملیات تعمیر و نگهداری اساسی دانست.

سیمیدکو با توجه به راهبردهای گروه فولاد خوزستان، استراتژی‌های خود را به سمت ارتقای ظرفیت تولید محصولات هدایت می‌کند؛ به طوری که ظرفیت تولید کنسانتره و گندله سنگ‌‎آهن در این شرکت تا دو برابر افزایش یابد. با این وجود، تامین پایدار مواد اولیه یکی از معضلات اساسی در دستیابی به اهداف تولید است. با توجه به این مسئله، سیمیدکو سرمایه‌گذاری در توسعه معدن‌کاری و استخراج سنگ‌آهن در منطقه سنگان را در دستور کار دارد و در قالب کنسرسیوم‌های معدنی برای توسعه معدن‌کاری و استخراج سنگ‌‎آهن از ذخایر معدنی منطقه مشارکت می‌کند. این اقدام را می‌توان گام روبه‌جلوی سیمیدکو برای تحقق چشم‌اندازهای این شرکت در افق ۱۴۰۶ دانست.

سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه سیمیدکو

در چند سال اخیر زنجیره فولاد کشور با محدودیت‌های بسیاری در حوزه زیرساخت‌های انرژی و آب مواجه شده و این مسئله با بروز چالش‌های فراوانی برای تحقق اهداف و برنامه‌های فعالان زنجیره همراه بوده است؛ موضوعی که پیشبرد برنامه‌های فعالان صنایع معدنی و فلزی را بر اساس راهبردهای سازمانی دشوار می‌کند. با توجه به اهمیت برخورداری از زیرساخت‌های مناسب، بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای سیمیدکو به مشارکت و راهبری پروژه‌های ایجاد زیرساخت‌های برق و آب اختصاص یافته است. احداث نیروگاه گازی با ظرفیت ۴۰ مگاوات به منظور تامین برق مورد نیاز کارخانه‌ها، از جمله مهم‌ترین اقدامات سیمیدکو در راستای رفع معضلات تامین پایدار انرژی به شمار می‌آید.

باید در نظر داشت که کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله سیمیدکو در نزدیکی قطب‌ سنگ‌آهن شمال شرق کشور واقع شده‌اند و این مسئله یک مزیت ارزشمند برای دستیابی به برنامه‌های تولید این شرکت به شمار می‌آید. با این حال، منطقه سنگان و معادن سنگ‌آهن آن در مناطق کویری و کم‌برخوردار از منابع آبی قرار دارد و این مسئله منجر به تشدید تنش‌های آبی برای این فعال زنجیره فولاد کشور می‌شود. در این راستا، سیمیدکو در پروژه‌های احداث شبکه جمع‌آوری پساب شهری و تصفیه‌خانه شهرستان خواف مشارکت کرده است تا بتواند بدون نیاز به بهره‌برداری از منابع آب‌ منطقه، آب مورد نیاز کارخانه‌ها را از این طریق تامین کند. سرمایه‌گذاری در دو پروژه اول که در امتداد یکدیگر هستند، نه‌ تنها برخی از مشکلات تامین آب کارخانه‌های سیمیدکو را رفع کرده است بلکه یک گام ارزشمند در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سیمیدکو در منطقه به شمار می‌آید.

سیمیدکو در فضای داخلی کارخانه نیز پروژه فیلتراسیون و آبگیری از باطله را اجرا کرده است که این پروژه با جداسازی آب از باطله و بازگردانی ۸۰ درصد آن به چرخه تولید، بخش بزرگی از مشکلات تامین آب این شرکت و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها را برطرف می‌سازد. با اجرای پروژه فیلتراسیون و آبگیری از باطله، دو میلیون مترمکعب در مصرف آب کارخانه تولید کنسانتره صرفه‌جویی شده است. مشارکت سیمیدکو در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ زیرساخت‌های انرژی و آب، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای سیمیدکو در تحقق اهداف و برنامه‌های آینده را به تصویر می‌کشد.

کلید نقش‌آفرینی موثر

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با قرارگیری در حلقه‌های نخست زنجیره ارزش و تامین حدود نیمی از خوراک واحدهای فولادسازی گروه فولاد خوزستان، نقشی استراتژیک در تحقق اهداف کلان این گروه ایفا می‌کند. نگاه فراگیر و راهبردهای سازمانی سیمیدکو، منجر به توسعه‌ای همه‌جانبه در این شرکت شده است. در این راستا می‌توان به کسب جوایز مختلف و افتخارات این شرکت در حوزه‌های مدیریت کیفیت، منابع انسانی و … اشاره کرد. این شرکت در چهاردهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، موفق به دریافت تندیس بلورین شده است. دریافت این جایزه نشان می‌دهد که سیمیدکو در شناخت نقاط قوت و ضعف سازمانی، برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت مالی در راستای تامین سرمایه پروژه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌محور خود موفق عمل کرده است و در فضای رقابتی حاکم بر زنجیره فولاد، جایگاهی ویژه را در میان رقبا به خود اختصاص می‌دهد.

سیمیدکو در مسیر توسعه خود با استفاده از الگوی سازمان یادگیرنده و متعالی، اتخاذ رویکرد مهارت‌افزایی، توسعه شایستگی‌ها و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعالی، انتقال تجربه و دانش فنی و تخصصی بومی در صنعت فولاد و تمرکز در به‌کارگیری نیروی انسانی در تهیه و تنظیم مدارک تخصصی را در دستور کار قرار داده و به نتایج و دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه منابع انسانی دست یافته است. از جمله این دستاوردها می‌توان به مواردی مانند تحول در تشخیص نیازهای آموزشی مبتنی بر شغل به نیازسنجی شغلی، فردی و سازمانی، تحول در روش‌های آموزشی از رویکردهای آکادمیک به نوین و اثربخش، تحول از رویکرد غیرفعال به رویکرد فعال یادگیری و مبتنی بر بازده و تحول در نظام انگیزشی و تشویقی از رویکرد کمیت‌گرای بیرونی به بهره‌ور درونی اشاره کرد.

استراتژی‌های توسعه‌محور شرکت صنعتی و معدنی سناباد تمامی حوزه‌ها و رویکردهای مدیریتی از جمله مدیریت فرایندها، ریسک، دانش، فناوری، منابع انسانی، مسئولیت‌های اجتماعی و … را در برمی‌گیرد. این شرکت با استقرار سیستم‌های مدیریت ریسک، یکپارچه‌سازی نظام استانداردها و سامانه‌های اطلاعاتی و بهبود فرایندهای نگهداری و تعمیرات در مسیر تعالی سازمانی گام برداشت و بازنگری فرایندهای کسب‌وکار، بهبود رویکردهای «BPM»، استقرار سیستم مدیریت دانش مبتنی بر استانداردهای جهانی در راس اهداف و چشم‌اندازهای مدیریتی خود در افق ۱۴۰۴ قرار داده است. به نظر می‌رسد که سیمیدکو در چشم‌اندازهای آینده به عنوان شرکتی برخوردار از سیستم‌های مدیریتی جامع و رهبری انعطاف‌پذیر، نه‌ تنها برنامه‌های راهبردی خود را به ثمر می‌‎رساند بلکه با در پیش گرفتن روندی پرشتاب در مسیر توسعه، به یکی از شرکت‌های سرآمد و پیشتاز در چشم‌اندازهای گروه فولاد خوزستان تبدیل خواهد شد و توسعه‌ همه‌جانبه‌ای را رقم خواهد زد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43022

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی
عضو هیئت مدیره شرکت فولادریزان شهرکرد مطرح کرد:

ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی

11اردیبهشت
سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرشید پارس:

سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز

11اردیبهشت
ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!
مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب عنوان کرد:

ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.