• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024

افزایش استفاده از سکوهای گاز مخزن‌دار شناور در آفریقا

  • کد خبر : 33725
  • 23 آبان 1402 - 8:04
افزایش استفاده از سکوهای گاز مخزن‌دار شناور در آفریقا
برخی تحلیلگران و شرکت‌های تولیدکننده انرژی اعلام کردند که قاره آفریقا در خط مقدم استفاده از سکوهای مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع قرار دارد؛ چراکه کشورهای این قاره به دنبال پاسخگویی سریع و ارزان به حجم تقاضای فزاینده قاره اروپا به (FLNG) هستند.

برخی تحلیلگران و شرکت‌های تولیدکننده انرژی اعلام کردند که قاره آفریقا در خط مقدم استفاده از سکوهای مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع قرار دارد؛ چراکه کشورهای این قاره به دنبال پاسخگویی سریع و ارزان به حجم تقاضای فزاینده قاره اروپا به (FLNG) هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت‌های «Eni»، «BP» و «UTM Offshore» نیجریه قصد دارند با افزایش حجم تولید گاز طبیعی مایع خود در پروژه‌های تحت مدیریت آن‌ها در سواحل شرقی و غربی آفریقا حجم صادرات خود را افزایش دهند. در همین راستا، اولین محموله گاز طبیعی مایع استخراج شده به وسیله سکوهای مخزن‌دار شناور (FLNG) کشور موزامبیک در ماه نوامبر سال جاری میلادی و اولین محموله صادراتی گاز طبیعی مایع جمهوری کنگو در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به مقاصد هدف خود ارسال شدند.

در حال حاضر کشورهای قاره آفریقا سالانه ۴۰ میلیون تن گاز طبیعی مایع به دیگر کشورهای جهان صادر می‌کنند. شرکت «Westwood Global Energy group» پیش‌بینی می‌کند که با آغاز فعالیت پروژه‌های استخراج گاز طبیعی مایع در موزامبیک، نیجریه، سنگال، موریتانی و جمهوری دموکراتیک کنگو تا سال ۲۰۲۷، حدود ۱۰٫۲ میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال به ظرفیت تولید فعلی گاز طبیعی مایع استخراج شده به وسیله سکوهای مخزن‌دار شناور (FLNG) قاره آفریقا اضافه شود.

لوکا ویگناتی، مدیر بخش صنایع بالادستی شرکت «Eni» به خبرگزاری رویترز گفت: سکوهای مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع، ابزاری مناسب برای توسعه استخراج گاز مایع به روشی سریع‌تر و کارآمدتر نسبت به دیگر روش‌های موجود خواهد بود.

شرکت «Westwood Global Energy group» پیش‌بینی می‌کند طی پنج سال آینده، حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به منظور توسعه استفاده از سکوهای مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع تخصیص داده شود. سهم قاره آفریقا از این مقدار، تنها کمتر از ۶۰ درصد معادل ظرفیت حدود ۱۸٫۳ میلیون تن گاز طبیعی مایع استخراج شده به وسیله سکوهای مخزن‌دار شناور (FLNG) تا سال ۲۰۲۷ خواهد بود.

انتظار می‌رود پس از سال ۲۰۲۷، حدود ۳۶٫۵ میلیون تن گاز طبیعی مایع دیگر به ارزش ۲۲ میلیارد دلار به ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع استخراج شده به وسیله سکوهای مخزن‌دار شناور (FLNG) در کشورهای قاره آفریقا افزوده شود.

کاهش هزینه استخراج گاز مایع

سکوی‌های مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع (FLNG) کشتی‌هایی هستند که می‌توانند گاز مایع را مستقیما از میادین گازی فراساحلی، پمپاژ و به مایع تبدیل کرده و آن را ذخیره و صادر کنند. این سکوهای شناور، نیازمند زیرساخت‌های بزرگ و پرهزینه مورد نیاز برای فرآوری گاز در خشکی نیستند و از جوامعی که به نزدیک بودن این تاسیسات در خشکی به محل زندگی خود معترض بوده نیز به دور هستند.

شرکت‌های ناظر، شرکت‌های انرژی و بانک‌داران معتقدند که پیشرفت‌های حاصل، استفاده از فناوری در ساخت این سکوی‌های شناور و تسریع در زمان تحویل آن‌ها، حجم تقاضا برای این نوع کشتی‌ها را از زمان پیشگامی شرکت «Shell» در این عرصه افزایش داده است اما زمان تحویل سکوی‌های مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع ساخت این شرکت با نام «FLNG Prelude» با تاخیر مواجه شده و در حال حاضر این سکوی شناور در سواحل استرالیا لنگر انداخته است.

فولا فاگبول، معاون ارشد شرکت «African Finance Corporation» که به تامین مالی توسعه پروژه‌های استفاده از سکوی‌های مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع (FLNG) در آفریقا کمک می‌کند، معتقد است که هزینه استفاده از یک سکوی‌های مخزن‌دار شناور به منظور استخراج و تولید گاز طبیعی مایع، بسیار کمتر از هزینه تولید این گاز با استفاده از سایر روش‌های معمول است.

یکی از تحلیلگران بخش انرژی در این رابطه بیان کرد: هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای سکوی‌های مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع (FLNG) کشور کامرون با نام «Golar»، حدود ۵۵۰ دلار در هر تن گاز است؛ در حالی که هزینه استخراج و تولید گاز مایع از طریق یکی از تاسیسات مستقر در سواحل خلیج ایالات متحده آمریکا، حدود ۹۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن گاز است.

قاره آفریقا با وجود افزایش قیمت انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، همچنان به استخراج گاز طبیعی مایع در دریاها ادامه می‌دهد؛ چراکه هم‌اکنون تمرکز کشورهای جهان بر تامین گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و این مسئله بر تامین سوخت‌های فسیلی تاثیر گذاشته است.

 

تاثیر افزایش قیمت گاز بر افزایش تولید و استخراج آن در برخی از کشورها

گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، برخی سرمایه‌گذاران را در مورد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های چند میلیارد دلاری در بخش سوخت‌های فسیلی با چرخه ۲۰ تا ۳۰ ساله محتاط کرده است. گفتنی است سکوی‌های مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع (FLNG) چرخش سرمایه سریع‌تری دارند.

شرکت «Eni» قصد دارد تنها با یک چرخه سرمایه‌گذاری چهار ساله، تولید این نوع از کشتی‌ها را آغاز کند. این شرکت در ادامه تاکید کرد که برای استخراج ذخایر عظیم گازی، نیازی به داشتن یک چرخه سرمایه‌گذاری ۲۵ ساله نیست.

این شرکت بر این باور است که در حال حاضر برای استخراج گاز، نیازمند یک چرخه سرمایه‌گذاری پنج تا ۱۰ ساله مناسب بوده و این انعطاف‌پذیری موضوعی است که دیگر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران نیز باید بر روی آن تمرکز کنند.

تمرکز قاره آفریقا بر استفاده از (FLNG)

در حال حاضر قاره آفریقا حدود ۵۰ درصد از ظرفیت استخراج گاز طبیعی مایع با استفاده از سکوی‌های مخزن‌دار شناور را به خود اختصاص داده است. این سکوی‌های مخزن‌دار شناور فراساحلی نیازمند دریافت برخی از تاییدیه‌های ایمنی مانند آنچه که پروژه ۲۰ میلیارد دلاری شرکت «TotalEnergies» با نام «Afungi» در شمال کشور موزامبیک را به تاخیر انداخته است، نیستند.

گاوین تامپسون، معاون پژوهشی شرکت «Wood Mackenzie» در حاشیه کنفرانس انرژی در قاره آفریقا که در شهر کیپ تاون برگزار شد، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که قاره آفریقا در حال حاضر در کانون توجه توسعه و استفاده از سکوی‌های مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع (FLNG)  قرار دارد.

وی افزود: تمرکز آفریقا بر روی یک کشور در این قاره نخواهد بود؛ چراکه کشورهای شرق و غرب قاره آفریقا در این زمینه در حال افزایش رقابت با یکدیگر هستند.

معاون پژوهشی شرکت «Wood Mackenzie» اظهار داشت: در این رابطه، کاهش هزینه‌ها یک عامل بسیار مهم تلقی می‌شود. بر همین اساس داده‌های شرکت «Wood Mackenzie» نشان می‌دهد که کل هزینه‌های سرمایهگذاری در صنایع بالادستی در سراسر قاره آفریقا در حال کاهش است.

در همین راستا شرکت «Eni» در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵، دو سکوی‌ مخزن‌دار شناور در جمهوری دموکراتیک کنگو با میزان تولید کل پیش‌بینی شده سه میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال مستقر کند.

به علاوه این شرکت قصد دارد تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سرمایه‌گذاری مشترک با دیگر شرکای تجاری خود برای پروژه سکوهای مخزن‌دار شناور با قابلیت استخراج گاز طبیعی مایع (FLNG) و با امکان تولید ۳٫۴ میلیون تن گاز طبیعی مایع در حوضه آبی «Rovuma» در کشور موزامبیک را تا ماه ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کند.

برونو ایتوآ، وزیر انرژی جمهوری دموکراتیک کنگو، در کنفرانس انرژی قاره آفریقا که در شهر کیپ تاون برگزار شد، عنوان کرد: اولین محموله صادرات گاز طبیعی مایع تولید شده به وسیله سکوی‌های مخزن‌دار شناور، تا ماه دسامبر ۲۰۲۳ به مقاصد هدف ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: این تنها یک اقدام برای سرمایه‌گذاری تلقی نمی‌شود بلکه یک فرصت فوق‌العاده برای به جا گذاشتن یک میراث برای آیندگان در این قاره است.

در عین حال موضوع صادرات گاز آفریقا می‌تواند یک مسئله بحث برانگیز باشد؛ چراکه حدود ۶۰۰ میلیون نفر یعنی حدود نیمی از ساکنان این قاره به برق دسترسی ندارند. برخی از دولت‌های کشورهای آفریقا که با بحران بدهی دست و پنجه نرم می‌کنند، قصد دارند که از این طریق حق بهره مالکانه و مالیات دریافت کنند.

فاگبول، معاون ارشد شرکت «African Finance Corporation» در کنفرانس انرژی قاره آفریقا، خاطرنشان کرد: باید حجمی از گاز طبیعی مایع تولید شده به وسیله سکوی‌های مخزن‌دار شناور برای مصرف داخلی در کشورهای قاره آفریقا توسط دولت‌ها در نظر گرفته شود اما به دلیل محدودیت مالی مشتریانی در پرداخت هزینه‌ها، تامین مالی پروژه‌هایی که بازارهای داخلی را هدف قرار می دهند، دشوار خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: تمرکز دولت‌‌ها در این قاره بر تامین حجم تقاضای مورد نیاز گاز طبیعی مایع در دیگر کشورها و صادرات آن از طریق دریا به این مقاصد هدف است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33725

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

26اردیبهشت
قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب
یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب

26اردیبهشت
تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت
با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.