• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

افزایش تقاضا و ایجاد ثبات در قیمت‌ کالاهای اساسی در چین

  • کد خبر : 11565
  • 10 بهمن 1401 - 6:36
افزایش تقاضا و ایجاد ثبات در قیمت‌ کالاهای اساسی در چین
به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین و تغییر سیاست‌های این کشور و تلاش سرمایه‌گذاران برای سنجش انتظارات برای سال 2023، قیمت کالاها وضعیت پرنوسانی را در سال 2023 تجربه خواهند کرد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین و تغییر سیاست‌های این کشور و تلاش سرمایه‌گذاران برای سنجش انتظارات برای سال ۲۰۲۳، قیمت کالاها وضعیت پرنوسانی را در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری بلومبرگ، به دنبال گزارش‌ها مبنی بر اینکه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ممکن است سیاست‌های نظارتی شدید بر صنعت املاک و مستغلات را کاهش دهد، قیمت نفت خام و مس روز جمعه ۶ ژانویه ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به دنبال این مسئله، خسارات سنگینی بر روند تقاضای کالاهای چین ناشی از افزایش مبتلایان به ویروس کرونا وارد شد. مسیر نامطمئن چین برای بازیابی اقتصاد، پس از ثبت چهارمین افزایش سالانه قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ ممکن است ثبات در قیمت کالاها را به ارمغان بیاورد.

بحران انرژی اروپا و سیاست مالی انقباضی جهانی، از دیگر موضوعات مهم تاثیرگذار بر روند اقتصادی هستند. در مورد بحران انرژی اروپا می‌توان بیان کرد اگرچه قیمت گاز طبیعی ممکن است کاهش یافته باشد اما این بدان معنا نیست که بحران انرژی در اروپا پایان یافته است. در خصوص سیاست‌های مالی انقباضی جهانی نیز می‌توان به قیمت طلا رجوع کرد.

پیش از ارائه گزارش مشاغل که اواخر روز جمعه ۶ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد، قیمت شمش طلا به بالاترین حد ۶ ماهه خود رسید و همچنان نوسان قیمت آن ادامه دارد که این موضوع می‌تواند بر تصمیمات بعدی فدرال رزرو تاثیر بگذارد.

فراز و نشیب روند تقاضا برای کالاها

افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و در پیش بودن تعطیلات سال نو چینی می‌تواند وضعیت بسیار نامطلوبی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در چین برای روند تقاضای کالاها ایجاد کند. در مورد آنچه فرای این موضوع اتفاق می‌افتد، با اطمینان کمتری می‌شود، صحبت کرد. آن دسته از افرادی که بر روی بازیابی روند تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ حساب باز می‌کنند، روز جمعه ۶ ژانویه ۲۰۲۳ پس از ارائه گزارش خبرگزاری بلومبرگ نسبت به تقویت برنامه‌های خود در رابطه با کاهش محدودیت‌ها جهت کاهش بدهی در صنعت املاک که باعث رکود طولانی‌مدت در این بخش شده است، اقدام کردند.

به عنوان نمونه می‌توان به قیمت سنگ‌آهن که از آن با عنوان معیاری برای شروع افزایش مجدد روند تقاضای معاملات در بازار فلزات نام برده می‌شود، به منظور پیش‌بینی وضعیت تقاضای کالاها در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد.

در کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاران به‌ ویژه در حوزه نفت، به دنبال موشکافی و بررسی شاخص‌های سفرهای هوایی تا تراکم ترافیک به جهت یافتن سرنخ‌هایی به منظور بازگشت به روند عادی پس از شیوع گسترده ویروس کرونا خواهند بود. ارقام مرتبط با معاملات تجاری و اعتباری بانک‌ها که هفته آینده منتشر می‌شود، تصویری از اختلالات ناشی از تغییر سیاست‌های کویید صفر در چین را ارائه می‌دهد. ارائه داده‌های اقتصادی سال ۲۰۲۲ چین از جمله رشد تولید ناخالص داخلی و مقدار تولید فولاد، در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد.

افت و خیز حجم عرضه در بازار نفت

نفت خام، سال ۲۰۲۳ را با کاهش شدید تقاضا آغاز کرد؛ چراکه کاهش حجم تقاضا و افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در چین موجب اشباع تقاضا در این بازار شده بود. احساسات در بازار در ژانویه ۲۰۲۳ تحت تاثیر رویدادهای بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا یعنی چین و در جبهه عرضه، سرنوشت صادرات روسیه پس از اعمال تحریم‌ها خواهد بود. سازمان نفتی اوپک پلاس قبل از برگزاری نشست بعدی خود در اوایل فوریه ۲۰۲۳ زمان زیادی جهت نظارت بر تحولات در این بازار دارد.

عربستان سعودی تعهد قاطعانه‌ای نسبت به کاهش عرضه بزرگ نفت اعلام شده توسط سازمان اوپک پلاس در سال ۲۰۲۲ نشان داد و اصرار دارد که این سازمان در حفظ تعادل حجم عرضه نفت در بازارهای جهانی دست به اقدامات پیش‌دستانه خواهد زد. عملکرد متزلزل نفت خام تاکنون اعضای سازمان اوپک پلاس را در حالت آماده باش بالا نگه می‌دارد. در همین رابطه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا اولین گزارش ماهانه خود در سال ۲۰۲۳ را در روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه ارائه داد. گزارش پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان اوپک در هفته پس از آن منتشر شد.

کاهش قیمت گاز طبیعی در کشورهای اروپایی با شیب ملایم

معاملات آتی گاز طبیعی در سراسر جهان با شروع فصل زمستان به شدت کاهش یافت و به نظر می‌رسد قیمت‌ها به روند نزولی خود ادامه دهند؛ چراکه کاهش حجم تقاضا موجب کاهش ترس از کمبود انرژی خواهد شد. افزایش تقاضای گاز طبیعی در چندین کشور اروپایی طی هفته گذشته به ثبت رسید؛ این در حالی است که روند افزایش تقاضا با شیب ملایم برای کشورهای ایالات متحده آمریکا و ژاپن تا اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۳ پیش‌بینی شد.

با این حال بحران انرژی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که قیمت گاز طبیعی در اروپا در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۲۱ قرار دارد اما همچنان سه برابر بیشتر از میانگین ۱۰ ساله از ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ است. قرار است عرضه سوخت برای سال‌ها محدود بماند؛ چراکه حجم کمتری به مرحله تولید رسیده و عرضه می‌شود.

اقدام فدرال رزرو در جهت کاهش قیمت فلزات گران‌بها

قیمت طلا نیز شروعی چشمگیری را در سال ۲۰۲۳ داشت. قیمت‌ طلا در روز پنجشنبه پنجم ژانویه به دلیل ارائه گزارش آماری فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا مبتنی بر رویکرد انقباضی، روند نزولی به خود گرفت اما قبل از آن بالاترین حد خود در بیش از ۶ ماه گذشته را به ثبت رساند. این موضوع بخشی از تنش‌هایی است که فلز طلا پس از افزایش قیمت‌ها ناشی از پیش‌بینی‌های فدرال رزرو مبنی بر کاهش شیب قیمت‌ها و به دنبال آن کاهش تورم با آن مواجه شد.

رکود اقتصادی جهانی می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن به منظور حفظ سرمایه‌های خود هستند اما هنوز هم این خطر وجود دارد که سرمایه‌گذاران اقدام فدرال رزرو برای کاهش تورم را نادیده بگیرند.

با توجه با آمارهای ارائه‌شده از سوی فدرال رزرو آمریکا، این اقدامات پیش‌بینی شده می‌تواند بر قیمت فلزات گران‌بها تاثیر بگذارد. با توجه به این مسئله، آمارهای ارائه شده در روز جمعه ۶ ژانویه ۲۰۲۳ حاکی از کاهش ارقام مرتبط با افراد شاغل و افزایش بیکاری‌ها است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11565

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ریل ملی ذوب‌ آهن
29اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۹۲۹ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.