برخی از خودروسازان چینی همچون شرکت «Great Wall Motor» در نظر دارند به لطف طرح پرداخت یارانه موسوم به «EV 3.5» که به تازگی در تایلند به تصویب رسیده است، نفوذ خود را در بازار خودروهای الکتریکی تایلند افزایش دهند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Great Wall Motor» در روز شنبه ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که این شرکت یادداشت تفاهمی در راستای طرح پرداخت یارانه خودروهای الکتریکی «EV 3.5» با دولت تایلند به امضا رسانده است. دولت تایلند هدف از ارائه این طرح را ایجاد انگیزه برای تولید و خرید خودروهای الکتریکی (EVs) در بازار این کشور اعلام کرده است.
از دیگر شرکتهای خودروساز چینی که از طرح پرداخت یارانه کشور تایلند بهرهمند خواهند شد، میتوان به شرکتهای «Changan Automobile» و «SAIC Motor» اشاره کرد.
یکی از تحلیلگران صنعت خودروسازی بیان کرد: این اقدام موقعیت پیشرو خودروسازان چینی را در بازار خودروهای الکتریکی تایلند تقویت میکند و موجب افزایش جذب سرمایهگذاریهای خارجی در این کشور خواهد شد.
بر اساس طرح پرداخت یارانه «EV 3.5» که روند اجرای آن از ماه نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد، مبلغ یارانهای تا سقف دو هزار و ۸۱۱ دلار برای خرید هر خودروی الکتریکی در بازه زمانی سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ پرداخت میشود.
طبق این طرح از سال ۲۰۲۶ به بعد، خودروسازان خارجی که از این یارانه بهرهمند میشوند، باید به ازای هر خودرویی که به تایلند صادر میکنند، دو خودرو در این کشور تولید کنند.
علاوه بر شرکتهای خودروسازی چینی «Great Wall Motor» و «SAIC Motor» که جای پای خود را در بازار خودروهای الکتریکی تایلند محکم کردهاند، شرکت خودروساز چینی «BYD» از برنامه خود برای ساخت کارخانهای در منطقه رایونگ تایلند با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودروی الکتریکی از سال ۲۰۲۴ خبر داد. همچنین شرکت «Changan Automobile» با تخصیص یارانه ۴٫۰۵ میلیارد یوانی (۵۶۸٫۳۹ میلیون دلاری)، در نظر دارد فرایند تولید خودروهای الکتریکی در تایلند را از سال ۲۰۲۵ آغاز کند.
از یک سو، تحقیقات در راستای مخالفت با طرح پرداخت یارانههای دولتی به خودروهای الکتریکی ساخت چین از سوی اتحادیه اروپا آغاز شده و منجر به یک وضعیت عدم اطمینان فزاینده در اروپا نسبت به خرید خودروهای الکتریکی تولید این کشور شده است. از سوی دیگر، تمایل بازار خودروهای الکتریکی در برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند به حضور تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی افزایش یافته است.
دادههای انجمن خودروسازان چین (CAAM) نشان میدهد که حجم صادرات خودروها در چین طی سال ۲۰۲۳، به چهار میلیون و ۹۱۰ هزار دستگاه خودرو رسید که روند افزایشی حدود ۵۸ درصدی را نشان میدهد. در این میان، حجم صادرات خودروهای مبتنی بر انرژیهای نو تولید چین نزدیک به ۲۵ درصد از این حجم را به خود اختصاص داد. مقاصد اصلی این خودروهای صادراتی، قاره اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرقی بودند.
بر اساس دادههای خبرگزاری «Autolifethailand»، حجم فروش خودروهای تمام الکتریکی در تایلند از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به طور پیوسته از ۱۹۰ هزار دستگاه خودرو، به ۹۷۰ هزار دستگاه خودرو افزایش یافت. شرکت تسلا و شرکت خودروسازی چینی «BYD»، به ترتیب بیشترین خودروهای الکتریکی را در سال ۲۰۲۳ به فروش رساندند. گفتنی است که حجم فروش دو شرکت مذکور، حدود ۴۰ درصد از بازار تایلند را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد.
افزایش قیمتهای کربنات لیتیوم چین
قیمتهای کربنات لیتیوم چین در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۴ افزایش یافت. دلیل این روند صعودی، افزایش حجم ذخیرهسازی مجدد در انبارها از سوی برخی از مصرفکنندگان قبل از آغاز تعطیلات سال نو چینی و باز شدن پنجره آربیتراژ صادرات برای بازارهای فیزیکی و بورسهای آتی بود. قیمت هیدروکسید لیتیوم در چین، به دلیل تداوم روند نزولی عرضه و تقاضا در بازار، روند نزولی بیشتری به خود گرفت.
ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، حدود ۹۵ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان (۱۳,۳۳۳ تا ۱۴,۰۳۴ دلار) در هر تن را در روز پنجشنبه ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۴ نشان داد که نسبت به قیمت ۹۴ هزار تا ۹۸ هزار یوان در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک تا دو هزار یوان در هر تن کاهش داشت.
افزایش سرعت کاهش قیمت لیتیوم در بازار چین
انتهای پیام//