• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

افزایش سهام شرکت‌های معدنی به نسبت شرکت‌های فناورمحور

  • کد خبر : 13033
  • 02 اسفند 1401 - 8:52
افزایش سهام شرکت‌های معدنی به نسبت شرکت‌های فناورمحور
وب سایت «MINING.COM»، تعداد 50 شرکت برتر معدنی جهان را بر اساس ارزش جاری بازار رصد کرد و ارزش بازار این 50 شرکت در پایان سال 2022، در مجموع به حدود 1.39 تریلیون دلار رسید.

وب سایت «MINING.COM»، تعداد ۵۰ شرکت برتر معدنی جهان را بر اساس ارزش جاری بازار رصد کرد و ارزش بازار این ۵۰ شرکت در پایان سال ۲۰۲۲، در مجموع به حدود ۱٫۳۹ تریلیون دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از وب‌ سایت «Mining.com»، رقم اعلام شده اختلاف جزئی با رقم اعلامی درباره ارزش این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ دارد. شاخص میانگین صنعتی داو جونز، حدود ۹ درصد و شاخص «S&P500» بورس سهام نیویورک نزدیک به ۲۰ درصد در طول سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

سال ۲۰۲۲ با یک روند افزایشی شدید در شاخص‌های ارزشی آغاز شد و سهام‌های منحصربه‌فرد این شرکت‌ها بالاترین رکوردهای ۵۲ هفته‌ای را در ماه‌های مارس تا آپریل ۲۰۲۲ به ثبت رساندند و در عین حال ارزش مجموع سهام ۵۰ شرکت برتر، بیش از یک تریلیون دلار کاهش یافت. این رقم نشان از یک روند کاهشی با شیب نزولی است اما در مقایسه با سایر بخش‌ها، به ویژه شرکت‌های فناورمحور بزرگ، بسیاری از این زیان‌ها تا پایان سال جبران شدند.

ارزش جاری پنج شرکت برتر فناورمحور حدود ۴٫۵۵ تریلیون دلار در ابتدای سال ۲۰۲۳ است که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۲٫۹ تریلیون دلار کاهش را نشان می‌دهد. این رقم با مجموع ارزش جاری حدود ۴۵۴ میلیارد دلاری شرکت‌های برتر در حوزه معدن قابل مقایسه است.

نادیده گرفتن این واقعیت سخت است که تنها با سرمایه شرکت اپل حتی پس از کاهش نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲، می‌توان ۱۰۰ شرکت معدنی با ارزش دنیا را خرید و حتی با مابقی سرمایه شرکت اپل می‌توان هزینه تولید معدن مس در طول سه سال و هزینه خرید سنگ‌آهن حمل شده از طریق دریا در سال ۲۰۲۲ را پرداخت کرد.

در حالی که مواد معدنی و فلزات حیاتی اکنون به بحث ژئوپلیتیک تبدیل شده‌اند و اقتصادهای توسعه‌یافته سرانجام با این واقعیت مواجه هستند که تا حد زیادی از دور زنجیره تامین کالاهای سخت (منابع طبیعی) جهانی خارج شده‌اند، می‌توان عنوان کرد که هنوز میان ارزش‌گذاری نسبی دارایی‌های مجازی و دارایی‌های واقعی یک گسل بزرگی وجود دارد.

در سال ۲۰۱۹، برنشتاین پل گیت مقاله‌ای را پس از برگزاری کنفرانس مدیران مالی نیویورک در مورد کربن‌زدایی و حجم عظیم فلزات و مواد معدنی و سرمایه‌گذاری هنگفت در پروژه‌های جدید مورد نیاز برای دستیابی به اهداف آب و هوایی جهان نوشت.

پل گیت در مورد صرفه اقتصادی دستیابی به این اهداف و ارزش‌گذاری نسبی سهام‌های بزرگ شرکت‌های فناورمحور و شرکت‌های موجود در صنعت معدن چنین اظهار داشت: یادآوری این نکته مهم است که وقتی تاثیر کربن‌زدایی بر قیمت مس برجسته می‌شود، در این میان معنای خاصی وجود ندارد که بتوان آن را به معنای ناکامی در گذار از فرایندهای صنعتی و اقتصادی به روش سنتی به اقتصاد مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر تقلی کرد.

ارزش جاری بازار شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک یا نتفلیکس نشان می‌دهد که سرمایه کافی برای گذار به اقتصاد مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. هر چند این واقعیت با اولویت آشکار و اعلام شده ما مبتنی بر آینده اقتصاد پایدار برای فرزندان مغایرت دارد و نباید به اشتباه از این مسئله به این نتیجه رسید که برخی محدودیت‌های مالی برای اهداف انتخابی وجود دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13033

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.