• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

افزایش واردات زغال‌سنگ چین از مغولستان در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 38767
  • 02 بهمن 1402 - 7:18
افزایش واردات زغال‌سنگ چین از مغولستان در سال ۲۰۲۴
بنا بر اظهارات برخی از معامله‌گران و فعالان بخش معدن، حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو چین از مغولستان ممکن است در سال 2024 پس از افزایش دو برابری در سال 2023، به دلیل بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل همراه با کاهش قیمت آن در مقایسه با عرضه داخلی و بین‌المللی، یک رکود را به ثبت برساند.

بنا بر اظهارات برخی از معامله‌گران و فعالان بخش معدن، حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو چین از مغولستان ممکن است در سال ۲۰۲۴ پس از افزایش دو برابری در سال ۲۰۲۳، به دلیل بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل همراه با کاهش قیمت آن در مقایسه با عرضه داخلی و بین‌المللی، یک رکود را به ثبت برساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، از آنجایی که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد و واردکننده زغال‌سنگ در جهان به شمار می‌رود، تغییر رویکرد چین به افزایش ذخایر زغال‌سنگ کک‌شو از مغولستان می‌تواند تاثیر منفی بر واردات این محصول از استرالیا بگذارد. لازم به یادآوری است استرالیا به عنوان دومین تولید بزرگ زغال‌سنگ کک‌شو جهان، تا زمان مناقشه دیپلماتیک این کشور با چین در سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین تامین‌کننده زغال‌سنگ کک‌شو چین به شمار می‌رفت.

یکی از معامله‌گران زغال‌سنگ مستقر در پکن پیش‌بینی می‌کند که حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو چین از مغولستان در سال ۲۰۲۴، ممکن است بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد؛ چراکه با افزایش خطوط ارتباط جاده‌ای جدید در مغولستان، تردد کامیون‌های حمل بار بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است که مغولستان، محموله‌های زغال‌سنگ را بیشتر به وسیله کامیون‌های حمل بار از طریق هفت بندر در امتداد مرزی چین که بیش از چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر (دو هزار و ۸۵۸ مایل) امتداد دارد، به این کشور صادر می‌کند.

به گفته چندین معامله‌گر زغال‌سنگ در چین، با توجه به سهولت قوانین ترخیص کالا در گمرک میان چین و مغولستان که به دلیل مشکلات حمل‌ونقل با مانع مواجه شده بود، واردات زغال‌سنگ به چین از طریق مغولستان افزایش خواهد یافت.

این معامله‌گران خاطرنشان کردند: با افزایش خطوط زمینی منتهی به بنادر چین، از کارکنان گمرک این کشور درخواست شده است که بررسی اسناد گمرکی را تسریع بخشند. بر همین اساس وسایل نقلیه خودکار برای انتقال محموله‌های زغال‌سنگ از مرز مغولستان، به انبار ذخایر در چین مستقر شده‌اند.

یکی از فروشندگان چینی زغال‌سنگ مستقر در سنگاپور اظهار داشت: حجم تجارت رو به گسترش زغال‌سنگ میان مغولستان و چین تا حد زیادی مبتنی بر اقدامات دوجانبه دولت این کشورها افزایش یافته است.

وی افزود: در زمان ممنوعیت صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین، دولت این کشور زغال‌سنگ مغولستان را به عنوان جایگزینی بالقوه در نظر گرفت و از آن زمان چین تمرکز خود را بر روی بهبود خطوط حمل‌و‌نقل مرزی خود با این کشور معطوف کرده است.

لازم به ذکر است حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا به چین زمانی کاهش یافت که دولت چین، ممنوعیت غیررسمی واردات چند کالا را پس از درخواست دولت استرالیا برای انجام تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا اعلام کرد. با این حال، روند تجارت زغال‌سنگ با عادی شدن روابط میان این دو کشور از سال ۲۰۲۳ از سر گرفته شد.

به گزارش رسانه دولتی چین، برای افزایش حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو مغولستان، مقامات شهر مرزی گانکیمائودو (Ganqimaodu) چین که تقریبا ۶۰ درصد زغال‌سنگ کک‌شو از مغولستان از این طریق وارد این کشور می‌شود، حدود ۴۰ میلیون یوان (۵٫۵۸ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ برای بهبود زیرساخت‌های ارتباطی مرزی میان این دو کشور سرمایه‌گذاری کردند.

به طور متوسط روزانه یک هزار و ۱۳۶ کامیون در هفته اول دسامبر سال ۲۰۲۳ از گانکیمائودو (Ganqimaodu) وارد چین شدند. بر اساس داده‌های شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی «Haitong Securities»، حجم تردد کامیون‌های حمل زغال‌سنگ از این طریق حدود ۳۹ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۲۲ تجربه کرد.

آغاز مجدد صادرات زغال‌سنگ حرارتی استرالیا به چین

صرفه بالای اقتصادی زغال‌سنگ صادراتی مغولستان به چین

به گفته برخی از تحلیلگران، کاهش حاشیه سود فولادسازان در چین ناشی از رکود در بخش املاک این کشور، حجم تقاضا برای واردات زغال‌سنگ ارزان‌تر از مغولستان را افزایش داده است.

سیمون وو، فعال صنعتی در شرکت «Wood Mackenzie» بیان کرد: زغال‌سنگ کک‌شو تولید شده در چین و سایر کشورهای جهان برای فولادسازان این کشور که کسب سود و درآمد آن‌ها با مشکل مواجه شده‌ است، مقرون به صرفه نیستند.

ارزیابی و تحلیل خبرگزاری رویترز از داده‌های ارائه شده توسط گمرک چین نشان می‌دهد که زغال‌سنگ کک‌شو وارداتی از مغولستان در سال ۲۰۲۳، به‌ طور متوسط ۹۷۴ یوان (۱۳۵٫۹۸ دلار) در هر تن قیمت‌ داشت که حدود ۲۰ درصد کمتر از قیمت زغال‌سنگ وارداتی از روسیه و حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت زغال‌سنگ صادر شده از استرالیا به این کشور بود.

همچنین حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو از مغولستان به چین در سال ۲۰۲۳، به بیش از ۵۰ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ دو برابر افزایش را به ثبت رساند. به علاوه، حدود ۲٫۳ میلیون تن زغال‌سنگ کک‌شو از استرالیا به چین در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ صادر شد.

با افزایش حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از مغولستان، ارزش سهام شرکت «Tavan Tolgoi JSC» این کشور بیش از دو برابر از آغاز سال ۲۰۲۳ افزایش را به ثبت رساند. به علاوه ارزش سهام شرکت «Mongolian Mining Corp» در بورس هنگ‌کنگ در مدت زمان مشابه، بیش از سه برابر افزایش را تجربه کرد.

باتسنگل گوتوف، مدیرعامل شرکت «Mongolian Mining Corp» به خبرگزاری رویترز گفت: این شرکت با در اختیار داشتن مدیریت دو معدن زغال‌سنگ در جنوب منطقه گبی مغولستان، هر سه ماه حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن زغال‌سنگ کک‌شو را به چین صادر خواهد کرد.

افزایش واردات زغال‌سنگ کک‌شو از مغولستان و روسیه

لازم به ذکر است در سال ۲۰۲۲، مغولستان یک خط ریلی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تنی در سال را از منطقه تاوان تولگوی تا شهر گاشوون سوخایت در نزدیکی شهر مرزی گانکیمائودو (Ganqimaodu) چین تکمیل کرد اما هنوز به شبکه ریلی چین متصل نشده است.

مدیرعامل شرکت «Mongolian Mining Corp» تصریح کرد: مسئله مهم بعدی در این راستا، تکمیل خطوط راه‌آهن برون‌‎مرزی مذکور خواهد بود.

بر اساس داده‌های ارائه شده در روزنامه خلق چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳، انتظار می‌رود با تکمیل خطوط راه‌آهن جدید حجم محموله‌های صادراتی از مغولستان به چین از حدود ۸٫۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، به ۸۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38767

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.