• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اقدامات ایمیدرو برای رفع کمبود نیروی انسانی ماهر بخش معدن

  • کد خبر : 26245
  • 28 مرداد 1402 - 7:20
اقدامات ایمیدرو برای رفع کمبود نیروی انسانی ماهر بخش معدن
ایمیدرو با هدف رفع کمبود نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر در بخش معدن و صنایع معدنی، هشت برنامه را اجرایی کرده است.

ایمیدرو با هدف رفع کمبود نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر در بخش معدن و صنایع معدنی، هشت برنامه را اجرایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، این سازمان به عنوان راهبر توسعه زنجیره معدن و صنایع معدنی، با توجه به کمبود نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر در بسیاری از حوزه‌های معدنی از جمله حفاری اکتشافی، استخراج، رانندگی و سرویس و نگهداری ماشین‌آلات معدنی، آتش‌باری، چال‌زنی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست، برنامه‌های مختلفی را برای رفع این مشکل به اجرا گذاشته است.

از جمله این برنامه‌ها، طرح توانمندسازی فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی (فاجد) است که در آن، فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی، تحت عنوان کارورز به مدت ۱۱ ماه به واحدهای پذیرنده معرفی می‌شوند. کمک هزینه پرداختی (۵۰ درصد توسط بنگاه‌های پذیرنده و ۵۰ درصد دیگر توسط ایمیدرو) پرداخت می‌شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی شبانه‌روزی تربیت تکنسین مهارتی (یک تا سه ماهه)، گام دیگر ایمیدرو برای تربیت نیروهای مورد نیاز عملیات معدنی و به منظور پرکردن خلا نیروی انسانی بین مهندس و کارگر در حوزه‌های فرآوری، حفاری مغزه‌گیری، استخراج معادن زیرزمینی، سنگ‌های تزئینی و کارشناسان ایمنی است.

برنامه دیگر ایمیدرو برای رفع کمبود نیاز نیروی ماهر، برگزاری کارگاه‌‎های آموزشی (تخصصی و عمومی) در جوار معادن است. این برنامه با هدف ایجاد تعامل بین مربی و کارآموز و بر اساس نیاز معادن و درخواست سازمان‌های صمت و نظام مهندسی معدن در سطوح کارگری و کارشناسی شاغل در معادن بخش خصوصی برگزار می‌شود. برای شرکت‌کنندگان کارگاه‌های مذکور، گواهینامه‌های معتبر آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود.

برگزاری دوره کارآموزی در راستای دروس عملی برای دانشجویان در معادن، از جمله برنامه‌های دیگر ایمیدرو است که با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای آشنایی دانشجویان مشغول به تحصیل با وظایف مشاغل بخش معدن و صنایع معدنی و کسب مهارت و تجربه در محیط واقعی کار انجام می‌شود.

تجهیز و راه‌اندازی مراکز و دپارتمان‌های تخصصی معدن و صنایع معدنی، طرح دیگر ایمیدرو برای رفع کمبود نیروی انسانی ماهر است که با توجه به ظرفیت غنی معادن و تنوع مواد معدنی استان‌ها و با هدف آموزش و ایجاد اشتغال‌زایی برای افراد بیکار اعم از کارجوی شهری، روستایی و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

در طرح امریه سربازی، جذب و پذیرش مشمولان وظیفه برای بهره‌گیری از توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی و خدماتی افراد مورد نظر است و این امکان برای افراد وجود دارد که دوران سربازی خود را به جای پادگان در معادن بگذرانند. (تفاهم‌نامه مربوط بین ایمیدر و نیروهای مسلح در مرحله اقدام است)

هفتمین برنامه ایمیدرو برای رفع کمبود نیروهی مهارتی در معادن، آموزش افراد مورد نیاز مناطق معدن‌خیز کشور (افراد بومی) است. این طرح در مرحله نخست در منطقه جنوب کشور (شهرستان کهنوج و جیرفت) برای ایجاد اشتغال حداکثر ۳۰۰ نفر از افراد بومی بیکار جنوب کشور، طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

طرح دیگر، استفاده از ظرفیت‌های سربازان وظیفه مستقر در مناطق معدن‌خیز کشور است. این طرح با همکاری ستاد نیروهای مسلح (قرارگاه مرکزی مهارت آموزی) به منظور ایجاد اشتغال برای سربازان مستعد و علاقه‌مند به کار در بخش معدن و صنایع معدنی نیروهای مسلح که حداکثر سه ماه از خدمت سربازی آن‌ها باقی مانده است، برنامه‌ریزی و اجرا شد.

در مرحله نخست، این طرح در استان کرمان و با همکاری استانداری، جهاد دانشگاهی، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمان برای ۱۸۰ نفر اجرایی شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26245

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی
مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.