• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
با تحریم آلومینیوم روسیه،

انتقال انرژی به اتحادیه اروپا مختل خواهد شد

  • کد خبر : 43765
  • 10 اردیبهشت 1403 - 6:44
انتقال انرژی به اتحادیه اروپا مختل خواهد شد
اتحادیه اروپا در حالی آماده تحریم آلومینیوم روسیه شده که این تصمیم ممکن است به‌ طور جدی بر صنعت انرژی اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد.

اتحادیه اروپا در حالی آماده تحریم آلومینیوم روسیه شده که این تصمیم ممکن است به‌ طور جدی بر صنعت انرژی اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از باشگاه آلومینیوم، این فلز در خودروهای الکتریکی به‌ کار می‌رود تا وزن آن‌ها را کاهش دهد. بسیاری از شرکت‌های خودروساز اروپایی نظیر مرسدس، پورشه و بی ام دبلیو، به‌ دنبال سرمایه‌گذاری بر تولید آلومینیوم با ردپای کربنی پایین هستند. علاوه بر صنعت خودروسازی، آلومینیوم در صنایع تجدیدپذیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و این فلز در تولید کابل‌های انتقال نیرو کاربرد دارد.

بیشتر شرکت‌های تولیدکننده به‌ دنبال تولید آلومینیوم سبز هستند اما هنوز نیمی از آلومینیوم تولید شده در جهان از طریق سوخت زغال‌سنگ تامین می‌شود. آلومینیوم روسیه رقیب بزرگی برای صنعت آلومینیوم جهان است؛ چراکه از هیدرو انرژی رودخانه‌های سیبری برای تامین انرژی خود استفاده می‌کند. ردپای کربنی این آلومینیوم ۷۰ درصد کمتر از متوسط کربن تولید شده در حالت عادی است.

از پایان سال گذشته، اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی برای تولید صنعتی فلزات قرار داده است و سال‌هاست که روسیه به‌ عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی به اروپا عمل کرده است.

سال گذشته با اعمال تعرفه مالیاتی بر صنعت آلومینیوم روسیه، صادرات این کشور کاهش یافت. با این وجود، هنوز ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم از روسیه به اروپا صادر می‌شود که ۸ درصد از نیاز اروپا را تامین می‌کند.

در حال‌ حاضر شرایط در بازار آلومینیوم اروپا بسیار پیچیده شده است. طی چند سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت آلومینیوم اولیه اروپا تعطیل شد که علت آن افزایش قیمت برق بوده است. الکتریسیته به‌ عنوان سر منشا تولید آلومینیوم، تعیین‌کننده قیمت این فلز است؛ تولید‌کنندگان اروپایی که از انرژی هیدروالکتریک جهت تولید آلومینیوم استفاده می‌کنند، نمی‌توانند حجم تولید خود را به اندازه‌ای برسانند که آن را جایگزین آلومینیوم روسیه کنند.

در نبود فلز روسیه، مشتریان اروپایی آلومینیوم مورد نیاز خود را از فروشندگان خاورمیانه تامین خواهند کرد که از جمله‌ می‌توان به امارات‌ متحده‌ عربی، عمان و سایر کشورها اشاره کرد. شایان ذکر است که آلومینیوم تامین‌ شده از این منطقه، ردپای کربنی بالا و همچنین هزینه حمل‌ونقل سنگینی از دریای سرخ دارد.

تحریم روسیه نه‌ تنها برای این کشور عواقب منفی خواهد داشت بلکه روند عملکرد اتحادیه اروپا را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. اتحادیه اروپا مجبور است برای جایگزین‌سازی فلز روسیه، فلز مورد نیاز خود را از خاورمیانه و آسیا تامین کند؛ همچنین دیگر امکان تهیه آلومینیوم سبز از روسیه وجود نخواهد داشت و آلومینیومی با ردپای کربنی بیشتر وارد بازار اروپا خواهد شد.

از سوی دیگر، انرژی مورد نیاز صنایع فلزی اروپا که تا سال گذشته قسمت اعظم آن از روسیه تامین می‌‌شد، هم‌اکنون به اتحادیه اروپا منتقل نمی‌شود که این امر اتحادیه اروپا با چالش مواجه کرده است. با توجه به موارد ذکر شده، پیش‌بینی می‌شود صنایع مختلف نظیر خودروسازی و… در اروپا در بلندمدت با مشکلات بزرگی روبه‌رو شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43765

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
تحقق ۱۰۰ درصدی تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۲
معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مطرح کرد:

تحقق ۱۰۰ درصدی تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۲

26اردیبهشت
راه‌اندازی پمپ سوم و در مدار قرار گرفتن کامل مجموعه پوسته‌زدا
26اردیبهشت
چشم‌انداز توسعه بازارهای شرکت فولاد خوزستان چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.