• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

انجام موفقیت‌آمیز عملیات نوسازی خط اسیدشویی شماره یک فولاد مباركه

  • کد خبر : 26393
  • 29 مرداد 1402 - 13:01
انجام موفقیت‌آمیز عملیات نوسازی خط اسیدشویی شماره یک فولاد مباركه
هم‌زمان با انجام عملیات نوسازی ریومپ مرحله اول خط تاندم پنج‌ قفسه‌ای نورد سرد، عملیات نوسازی خط اسیدشویی شماره یک این ناحیه نیز با موفقیت انجام شد.
هم‌زمان با انجام عملیات نوسازی ریومپ مرحله اول خط تاندم پنج‌ قفسه‌ای نورد سرد، عملیات نوسازی خط اسیدشویی شماره یک این ناحیه نیز با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، هم‌زمان با انجام عملیات نوسازی ریومپ مرحله اول خط تاندم پنج‌ قفسه‌ای نورد سرد فولاد مبارکه، پروژه توقف ۱۵ روزه خط اسیدشویی شماره یک این ناحیه نیز آغاز شد و علاوه بر نوسازی بسیاری از بخش‌های این خط تولیدی، مزایای دیگری نظیر بهینه‌سازی خط، تحکیم و تداوم تولید کمی و کیفی و ارتقای فرایندهای زیست‌محیطی را به ارمغان آورد.

محسن استکی، مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه در این راستا بیان کرد: خط اسیدشویی شماره یک در ورودی ناحیه نورد سرد، وظیفه اکسیدزدایی و آماده‌سازی ورق برای فرایندهای بعدی نورد سرد یا فروش مستقیم را بر عهده دارد. محصولات این واحد سیکل سرد، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی را تغذیه می‌کند. این خط از تکنولوژی قدیمی غوطه‌وری برای اکسیدزدایی استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه کلاف‌های خطوط نورد از خطوط اسیدشویی تغذیه می‌شود، تا به‌ حال امکان توقف بلندمدت سالانه در این خطوط فراهم نشده بود اما خوشبختانه با حمایت مدیریت ارشد سازمان، فرصت توقف به‌ دلیل ریومپ مرحله اول خط تاندم ایجاد شد و با کمک مدیریت برنامه‌ریزی تولید برای برقراری فلومتریال در خطوط ناحیه نورد سرد و تمهیداتی که در ماه‌های قبل انجام‌ شده بود، امکان توقف ۱۵ روزه برای خط اسیدشویی شماره یک مهیا شد و با همکاری و هماهنگی واحدهای پشتیبانی و دیگر واحدهای فولاد مبارکه، حداکثر استفاده از این توقف انجام شد.

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه افزود: با همت و تلاش کارکنان واحد اسیدشویی و با کمک و همراهی سایر واحدهای پشتیبانی و ذی‌ربط، در جریان این عملیات تعمیراتی، کارهای مختلفی با موفقیت انجام شد و شرایط رسیدن به اهداف تعیین‌ شده را مهیا ساخت.

استکی در ادامه به برخی از اهداف محقق شده در این عملیات اشاره کرد و گفت: بهینه‌سازی، تحکیم تداوم تولید کمی و کیفی این واحد و ارتقای شرایط زیست‌محیطی، افزایش ایمنی واحد، بومی‌سازی تجهیزات از جمله استرینگ حوضچه و حوضچه‌های شست‌وشو، کاهش توقفات اضطراری، افزایش رضایتمندی کارکنان و کاهش مصارف آب و انرژی، از جمله این اهداف است.

حسین داستانی، رئیس واحد اسیدشویی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: با توجه به وضعیت فرسودگی تجهیزات و به‌ منظور اطمینان و حفظ تداوم تولید اسمی و کیفی مورد انتظار در سال‌های آتی، بهینه‌سازی واحد اسیدشویی در این مقطع اجتناب‌ناپذیر بود.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای این تعمیرات از بهمن‌ ماه سال گذشته با مشخص کردن نقاط بحرانی و تجهیزات معیوب، تهیه و تدارک مواد مورد نیاز و انجام چند ماه کار مقدماتی فشرده فنی و تدارکاتی آغاز شد.

داستانی در ادامه به اهم فعالیت‌های انجام‌ شده در این عملیات تعمیراتی مهم و اثربخش اشاره کرد و گفت: بازسازی حوضچه‌های اسید، بهینه‌سازی سیستم مکش بخار، طراحی، ساخت و نصب استرینگ حوضچه و حوضچه شست‌وشوی شماره یک، بهینه‌سازی سیستم شست‌وشوی ورق، اصلاح و محکم‌سازی سازه و استراکچر حوضچه‌های اسید و شست‌وشو، بهینه‌سازی لوپ ورودی و خروجی، بهینه‌سازی تابلو فیلد بریدل شماره ۶، سرویس کامل موتورهای DC و تابلوهای TPS، نوسازی اساسی بازیابی‌های یک و ۲ و بهینه‌سازی و ارتقای X-Ray، اهم فعالیت‌های انجام شده در این بخش است.

احمد رضایی، سرپرست تعمیرات خط اسیدشویی شماره یک شرکت فولاد مبارکه در این خصوص اظهار داشت: به لطف خداوند و با همت همه همکاران مرتبط، این تعمیرات و بهینه‌سازی مهم و اساسی که در ۲۰ سال گذشته از نظر حجم و گستردگی کار بی‌سابقه است و در روند تولید کمی و کیفی واحد نقش بسزایی دارد، با موفقیت انجام شد و علاوه بر مواردی که سایر همکاران به آن‌ها اشاره کردند، دستاوردهای بسیاری را نیز دربر داشته است.

 وی تصریح کرد: طراحی، ساخت و نصب دیواره حوضچه چنتیلاتور و حوضچه شست‌شو، بهینه‌سازی و نوسازی سیستم مکش بخارات اسید که به کاهش شدید بخارات اسید در سطح واحد منجر شد، افزایش رضایتمندی همکاران واحد اسیدشویی شماره یک و همکاران سایت‌های جنبی، ارتقای ایمنی کارکنان واحد و کاهش خوردگی و خرابی تجهیزات واحد و جرثقیل سقفی و افزایش آماده‌به‌کاری جرثقیل سقفی، از جمله این دستاوردها بوده است.

رضایی یادآور شد: در این تعمیرات مجموعا ۱۵۶ عدد درخواست کار صادر و ۳۰ هزار نفر ساعت کار انجام شد که شامل ۱۷ هزار و ۹۰۲ نفر ساعت مکانیک، چهار هزار و ۲۰۸ نفر ساعت برق و اتوماسیون، سه هزار و ۱۰۰ نفر ساعت نظافت صنعتی، دو هزار و ۶۲۰ نفر ساعت فلزکاری حوضچه‌ها و ۴۶۰ مترمربع لاستیک و ۱۲۰ مترمکعب آجرنسوز است.

رضا دراهکی، سرپرست فرایند نگهداری و تعمیرات نورد سرد شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: تعمیرات سالانه واحد اسیدشویی شماره یک، از روز ۲۱ تیر آغاز شد و پس از ۱۵ روز با موفقیت به پایان رسید. در این فرایند، کلیه فعالیت‌های تعمیراتی برنامه‌ریزی‌شده با همکاری نیروهای تعمیراتی محلی واحد، دفتر فنی تعمیرات ناحیه نورد سرد، تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، نسوز و حمل‌ونقل انجام شد.

وی مطرح کرد: تعمیرات اساسی و اصلاح حوضچه‌های اسید، حوضچه‌های شست‌وشو، چنتیلاتور، استراکچرهای واحد، فک ماشین جوش، لوله‌های حوضچه‌های اسید و شست‌وشو و موتورهای واحد، ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های اساسی بود که در بازه زمانی مذکور انجام شد.

محمد رضا دوالی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد سرد در همین راستا خاطرنشان کرد: خوشبختانه کلیه فعالیت‌های تعمیراتی بدون هیچ‌گونه حادثه انسانی و تجهیزاتی انجام شد که با توجه به حجم فعالیت‌ها، این امر از مهم‌ترین دستاوردهای این تعمیرات است. 

وی یادآور شد: در جریان این پروژه تعمیراتی، همکاری و هم‌دلی مدیریت و کارکنان همه واحدها مثال‌زدنی بود؛ به‌ نحوی‌ که تمامی امور برنامه‌ریزی‌ شده در ایمنی کامل طبق برنامه از پیش تعیین‌ شده انجام شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26393

نوشته‌های مشابه

09اردیبهشت
رکوردشکنی‌های پیاپی فولاد هرمزگان در سال جهش تولید
در واحد احیا مستقیم «هرمز» تحقق یافت؛

رکوردشکنی‌های پیاپی فولاد هرمزگان در سال جهش تولید

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.