• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی سفیر فولاد زرین:

بازار پروفیل‌های فولادی اشباع شده است

  • کد خبر : 28618
  • 21 شهریور 1402 - 16:57
بازار پروفیل‌های فولادی اشباع شده است
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی سفیر فولاد زرین، تولیدکننده پروفیل فولادی گفت: صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور با پیشرفت قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است و انواع لوله و پروفیل استاندارد و با کیفیت توسط شرکت‌های داخلی تولید و به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی سفیر فولاد زرین، تولیدکننده پروفیل فولادی گفت: صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور با پیشرفت قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است و انواع لوله و پروفیل استاندارد و با کیفیت توسط شرکت‌های داخلی تولید و به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود. در چنین شرایطی، صدور مجوز جهت احداث و راه‌اندازی خطوط تولید جدید و همچنین سرمایه‌گذاری در این زمینه نه تنها نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت بلکه منجر به افزایش رقابت در سطح بازار و ایجاد چالش برای شرکت‌های کوچک‌مقیاس خواهد شد.

سید مجتبی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و  تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: کمبود مواد اولیه و عدم تامین سرمایه در گردش، دو چالش عمده‌ای است که در نیمه نخست سال جاری با آن مواجه بوده‌ایم. میزان سهمیه ورق گرم مجموعه در بورس کالای ایران، ۸۸۰ تن در ماه است اما افزایش رقابت در این تالار صنعتی و به دنبال آن رشد کاذب قیمت ورق باعث شده است که نتوانیم ماده اولیه مورد نیاز خود را به میزان کافی تامین کنیم. ما معتقدیم که سازوکار معامله ورق در بورس کارشناسانه نیست و شرکت‌های بزرگ که از قدرت خرید بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک‌مقیاس برخوردارند، موفق به خرید حجم انبوهی از ورق در یک رقابت نابرابر می‌شوند. در حال حاضر قیمت ورق در بورس کالای ایران، حدود ۳۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت آن در بازار آزاد، به ۳۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. بنابراین خرید ورق از بازار چندان مقرون به صرفه نیست و ما باید آن را از بورس تامین کنیم که این مسئله هم با چالش‌های مذکور همراه است.

وی تصریح کرد: از طرفی خرید مواد اولیه مورد نیاز، مستلزم تامین سرمایه در گردش کافی است. تسهیلات سرمایه در گردش تا مدتی قبل، بدون مشکل خاصی به تولیدکنندگان اعطا می‌شد اما متاسفانه هم‌اکنون هیچ تسهیلاتی به شرکت‌های تولیدی تعلق نمی‌گیرد و این امر باعث شده است در تامین سرمایه در گردش و به دنبال آن مواد اولیه با چالش مواجه شویم. زمانی هم که نتوانیم ورق مورد نیاز خود را تامین کنیم، ناچار به توقف تولید و تعطیلی کارخانه خواهیم شد که این مسئله به هیچ وجه به نفع کارفرما و نیروی انسانی نیست.

حال بازار پروفیل‌ فولادی خوب است

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی سفیر فولاد زرین با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه مشغول به‌کار هستند، مطرح کرد: انواع پروفیل‌های ساختمانی، گلخانه‌ای و صنعتی با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساخت داخل در شرکت تولیدی صنعتی سفیر فولاد زرین تولید می‌شوند و هم‌اکنون بازار این محصولات از رونق نسبتا مناسبی برخوردار است. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ در شهرک صنعتی غیرانتفاعی استان اصفهان آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه در این سال‌ها توانسته‌ایم با تولید پروفیل‌های باکیفیت مشتریان خود را حفظ کنیم. به همین منظور تلاش کرده‌ایم از تکنسین‌های فنی با دانش و تجربه در خط تولید خود استفاده کنیم و نیروی انسانی غیرمتخصص شرکت نیز آشنایی کامل با فرایند تولید پروفیل دارند.

مصطفوی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم هم‌اکنون بازار کار مناسب و نیروی انسانی کافی جهت فعالیت در واحدهای صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: این مسئله که گفته می‌شود در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی در بخش صنعت مواجهیم، صحیح نیست. خوشبختانه بازار کار خوبی برای صنایع مختلف کشور به ویژه فولاد ایجاد شده است و اگر کارفرمایان پاداش و مشوق‌هایی برای نیروی انسانی در نظر گرفته و به نوعی سبب دلگرمی آن‌ها شوند، بدون شک افراد نیز با انگیزه لازم و تمام توان خود در این واحدهای مختلف صنعتی مشغول به کار خواهند شد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از تولید، گفت: متاسفانه علی‌رغم اهمیت بالای صنعت فولاد در توسعه‌ و پیشرفت اقتصادی کشور، هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان مقاطع فولادی نمی‌شود و به قول معروف این حمایت‌ها در حد صفر است! برای مثال، قطعی برق واحدهای صنعتی که از اواسط خرداد ماه سال جاری آغاز شده بود و هفته گذشته به پایان رسید، منجر به افت چشمگیر تولید در شرکت‌های بزرگ و کوچک فولادی کشور شد؛ در حالی که کارخانجات مختلف در شهرک‌های صنعتی، هزینه هنگفتی را بابت تامین برق مورد نیاز خود می‌پردازند، نباید با معضل قطعی برق مواجه شوند اما متاسفانه برق مجموعه ما طی سه ماه اخیر، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هر هفته قطع می‌شد و نتیجه‌ای جز کاهش تولید و درآمد در این مدت در پی نداشت.

تولید پروفیل به صورت غیرمستقیم

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی سفیر فولاد زرین در ارتباط با فرایند تولید پروفیل در این مجموعه، اظهار داشت: انواع پروفیل‌ها در شرکت ما به صورت غیرمستقیم تولید می‌شوند؛ بدین صورت که ورق فولادی پس از برش‌کاری در سایزهای مختلف، نواربر شده و به شکل لوله درمی‌آید. در ادامه با استفاده از قالب‌های خاص و پس از عملیات شکل‌دهی، به قوطی و پروفیل در اشکال مختلف تبدیل می‌شود.

مصطفوی در ادامه به جایگاه صنعت لوله و پروفیل ایران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور با پیشرفت قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه شده و به نوعی حرف اول در سطح منطقه را می‌زند؛ ضمن اینکه انواع پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی به کشورهای همسایه یعنی عراق و افغانستان صادر می‌شود. اگرچه ما در حوزه صادرات فعالیتی نداریم و به دنبال تامین نیاز بازار داخلی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار لوله و پروفیل فولادی کشور از انواع محصولات باکیفیت و استاندارد اشباع شده است و بر همین اساس نباید مجوز راه‌اندازی خطوط تولید جدید در این بخش صادر شود، گفت: استان اصفهان، مهد صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید و واحدهای فولادی بسیاری در سطح استان، مشغول تولید لوله و پروفیل هستند. بنابراین صدور مجوزهای جدید و همچنین سرمایه‌گذاری در راستای راه‌اندازی خطوط تولید لوله و پروفیل نه تنها منجر به توسعه و رشد تولید در این بخش نخواهد شد بلکه می‌تواند فروش و درآمدزایی واحدهایی که مدت‌ طولانی از آغاز فعالیت آن‌ها در این عرصه می‌گذرد را با چالش همراه کند.

این فعال صنعت پروفیل فولادی کشور با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری لازم جهت راه‌اندازی خط تولید لوله و پروفیل فولادی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و چالش‌های موجود که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، سرمایه‌گذاری چندانی در زمینه احداث کارخانجات لوله و پروفیل فولادی صورت نمی‌پذیرد و افرادی که همچنان در این عرصه فعالیت می‌کنند، به نوعی تولید را نسل به نسل از گذشتگان خود به ارث برده‌اند.

مصطفوی در پایان یادآور شد: حمایت از تولید، تنها راهکار برون‌رفت از تورم و مشکلات اقتصادی است و بر همین اساس امیدواریم دولت و مسئولان مربوطه، حمایت از فعالان بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهند و شاهد کاهش مشکلات موجود به ویژه در تامین مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28618

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.