تلاشگران مدیریت راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شدند لکوموتیو آلمانی «Mak» شماره ۰۱ را به طور کامل بازسازی و راهاندازی کنند و آن را در مدار بهرهبرداری این مجتمع عظیم صنعتی قرار دهند. این چهارمین لکوموتیوی است که با تکیه بر دانش و توان تلاشگران ذوب آهن بازسازی میشود و بازسازی پنجمین لکوموتیو نیز به زودی انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص بازسازی قطعات و تجهیزات لکوموتیوها، بیان کرد: کارکنان شرکت با همت و تلاش خود و بهرهگیری از دانش روز توانستند لکوموتیوهایی که در گذشته توسط شرکتهای بزرگ خارجی در کشور با هزینههای سرسامآور تعمیر میشد را در قالب فعالیتهای دانشبنیان، اقتصاد مقاومتی، مهندسی معکوس و ساخت داخل تعمیر کنند و تمام تجهیزات و قطعات مورد نیاز آنها را در داخل ذوب آهن اصفهان بسازند.
وی با اشاره به اینکه تلاشگران شرکت توانستند در قالب یک طرح دانشبنیان، قطعات و تجهیزات لکوموتیو آلمانی را طی چهار ماه در سه شیفت داخلیسازی و تکمیل کنند، افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان این آمادگی را دارد که علاوه بر نوسازی و بازسازی قطعات و تجهیزات لکوموتیوهای این شرکت، خدماتی نیز به سایر شرکتها و ناوگان حملونقل ریلی ارائه کند.
حامد محمدی، مدیر راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان در همین رابطه عنوان کرد: تعمیرات لکوموتیوهای «MAK» آلمانی که در سال ۱۹۹۲ میلادی ساخته شده است، به صورت کامل در مدیریت راهآهن و ترابری در قسمت تعمیرات ناوگان انجام میشود. در سالهای قبل، به دلیل تحریمهای ایجاد شده و عدم تامین قطعات یدکی، تعمیرات با وقفه مواجه شد اما پس از تصمیم به بهرهگیری از راهکار داخلی با تکیه بر توان و دانش متخصصان این بخش، در بسیاری از تعمیرات و تامین قطعات نیاز به شرکت سازنده برطرف شد.
حامد شریعتی، کارشناس دفتر فنی مدیریت راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص مطرح کرد: به دلیل عدم امکان تامین قطعات از کشور سازنده و محدودیتهای موجود، در جهت تعمیرات و تامین قطعات مورد نیاز، تیم دفتر فنی، کروکیبرداری قطعات آسیب دیده را انجام داد و پس از تهیه نقشه و تعیین آلیاژ با ثبت سفارش و پیگیری مستمر از طریق مدیریتهای سفارشات و خرید، قطعات مورد نیاز توسط سازندگان داخلی ساخته و تحویل داده شد.
وی ادامه داد: از جمله قطعات حساس بومیسازی شده میتوان به میللنگ، شاطون کمپرسور، سوپاپهای دمنده و مکنده کمپرسور، بوش سیلندر، سیلندرهای ترمز، گاردان، ضربهگیر، قلاب اتوماتیک و بازسازی بلوک موتور اشاره کرد.
مجید وحید دستجردی، فورمن مکانیک این بخش شرکت نیز ابراز کرد: یکی از دستاوردهای بینظیر برای کشور ایران و مهمتر از همه مدیریت راهآهن ذوب آهن اصفهان، بازسازی و راهاندازی لکوموتیو متوقف و خارج از بهرهبرداری ۰۱ آلمان بود که توسط تیم بسیار ماهر و مجرب در کارگاه تعمیرات ناوگان انجام شد. این بازسازی شامل تعمیرات سیستمهای هیدرولیکی گیربکس اتوماتیک، سیستمهای هیدرو استاتیکی، سیستمهای پنوماتیک، بازسازی موتور و مهمتر از همه سیستمهای الکترونیک و کنترلهای بسیار پیشرفته بود. حاصل این عملیات بازسازی، اضافه شدن این لکوموتیو در مدار بهرهبرداری ذوب آهن بود که نهتنها دستاوردی غرورآفرین است بلکه برای کارخانه سازنده لکوموتیو نیز غیرقابل باور بود.
مهدی ملکی، تکنسین برق مدیریت راهآهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص اظهار داشت: این لکوموتیوها مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی پیشرفته از نوع کارتهای الکترونیکی کنترل موتور، سیستم ناوبری و حرکت، سیستم ایمنی و ترمز الکترو پنوماتیکی هوشمند بوده که این کارتها ساخت شرکتهای مطرح چون زیمنس است. با توجه به تحریمها و تکیه بر توان داخلی، اقدام به تعمیر و مهندسی معکوس و تولید این کارتها شد که این مهم، گامی بلند در راستای شکستن انحصار خارجی و رفع وابستگی محسوب میشود.