• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024

بانک مرکزی چین، پیشتاز خرید طلا در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 32977
  • 15 آبان 1402 - 14:22
بانک مرکزی چین، پیشتاز خرید طلا در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳
بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور، به دنبال کاهش اتکا به دلار آمریکا از طریق افزایش ذخایر فلز طلای خود هستند.

بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور، به دنبال کاهش اتکا به دلار آمریکا از طریق افزایش ذخایر فلز طلای خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از فایننشال تایمز، در حالی که کشورها در تلاش برای در امان ماندن در برابر تورم و کاهش اتکای خود به دلار آمریکا هستند، بانک‌های ‌مرکزی جهان رکورد خرید طلا در سطح جهان را در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ را به ثبت رساندند. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌ مرکزی چین در ۹ ماهه سال جاری میلادی، ۸۰۰ تن طلا خریداری کرده‌ است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش تمایل به خرید شمش طلا، موجب عدم افزایش بازدهی اوراق قرضه و ارزش دلار آمریکا در چین شد و این فلز گران‌بها با قیمت دو هزار دلار در هر اونس تروا معامله شد.

افزایش قیمت‌ مصرف‌کننده کالاها و کاهش ارزش ارز در بسیاری از بازارها، باعث هجوم مصرف‌کنندگان به خرید طلا به‌ عنوان کالایی برای حفظ ارزش پول شده است. به علاوه در زمان افزایش تورم جهانی، در حالت کلی تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد. افزایش تمایل بانک‌های مرکزی به خرید طلا نیز ناشی از تمایل کشورها برای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا به عنوان یک ذخیره ارزی نشات می‌گیرد.

این مسئله پس از اینکه آمریکا از دلار در تحریم‌های خود بر علیه روسیه به عنوان یک سلاح استفاده کرد، افزایش یافت. در همین راستا روند افزایش خرید طلا توسط چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار این فلز گران‌بها، از ۱۱ ماه گذشته آغاز شد. بانک مرکزی چین در گزارش اخیر خود اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ تاکنون، حدود ۱۸۱ تن شمش طلا خریداری کرده است؛ همچنین حجم ذخایر این فلز گران‌بها در این بانک در سال ۲۰۲۳، حدود ۴ درصد افزایش را تجربه کرده است.

بانک مرکزی لهستان با ۵۷ تن و بانک مرکزی ترکیه با ۳۹ تن، به عنوان بزرگ‌ترین خریداران طلا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ در رتبه‌های بعد از چین قرار گرفتند. حدود هشت بانک مرکزی در دیگر کشورها نیز بیش از یک تن شمش طلا خریدند. تداوم افزایش نرخ خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی، تحلیلگران بازار را شگفت‌زده کرده است؛ چراکه آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند نرخ خرید این فلز از پایان سال ۲۰۲۲ به بعد با روند نزولی مواجه خواهد شد. اخیرا نیز با آغاز درگیری‌های اسرائیل با گروه حماس، حجم خرید طلا طی ۱۶ روز اخیر، حدود ۱۰ درصد روند صعودی را به ثبت رسانده است.

جان رید، استراتژیست ارشد بازار در شورای جهانی طلا بیان کرد: انتظار می‌رود مجموع خریدهای رسمی طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان در سال ۲۰۲۳، از رقم یک هزار و ۸۱ تن در سال ۲۰۲۲ فراتر خواهد رفت.

افزایش حجم خرید شمش طلا توسط بانک‌های مرکزی

لازم به ذکر است که بانک‌های مرکزی، حجم خرید طلای خود را به صندوق بین‌المللی پول گزارش می‌دهند. این روند افزایشی اخیر برای خرید شمش طلا نشان می‌دهد که حجم واقعی خرید توسط بانک‌های مرکزی به‌ویژه در چین و روسیه، بسیار بالاتر از گزارش‌های رسمی بوده است. به علاوه شورای جهانی طلا حجم خرید این فلز توسط بانک مرکزی چین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ را حدود ۱۲۹ تن اعلام کرده بود.

همچنین حجم کل فلز طلای خریداری شده رسمی توسط بانک‌های مرکزی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نیز حدود ۳۳۷ تن به ثبت رسید. این رقم نسبت به عدد ثبت شده در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ بیش از دو برابر افزایش داشت اما ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش را تجربه کرد.

تحلیلگران بانک مونترآل (BMO) مطرح کردند: حجم ذخایر طلا در انبارهای سرمایه‌گذاران در چین و حجم ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور به طور قابل‌توجهی بالاتر از حجم تقاضای سالانه مصرف‌کنندگان و خریدهای رسمی بوده که ممکن است اعلام شود. افزایش حجم خرید طلا توسط بانک مرکزی چین همراه با کاهش ارزش یوان و عملکرد ضعیف بازار سهام در و بخش آشفته املاک و مستغلات در این کشور، از جمله عواملی است که مصرف‌کنندگان در چین را به افزایش حجم خرید طلا ترغیب کرد.

بیشترین حجم خرید طلا در چین میان دیگر بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳

علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذاران معتقدند فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد، عوامل ذکر شده تاکنون مانع از افزایش قیمت طلا از بالاترین میزان تاریخی خود یعنی دو هزار و ۷۲ دلار در هر اونس تروا شده‌اند.

این اتفاق منجر به خروج هشت میلیارد دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با پشتوانه طلا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ شد. به طور کلی، حجم تقاضا برای طلا تاکنون بدون احتساب حجم مبادله شده این فلز در بورس اوراق بهادار، حدود ۶ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بود و به یک هزار و ۱۴۷ تن رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32977

نوشته‌های مشابه

01خرداد
شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پیش‌قراول مسیر نوآوری
معاون توسعه و مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر مطرح کرد:

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پیش‌قراول مسیر نوآوری

01خرداد
«کگل» در مسیر تبدیل شدن به برندی جهانی
«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

«کگل» در مسیر تبدیل شدن به برندی جهانی

01خرداد
پنج عامل مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا چیست؟
رویارویی با چالش‌های مواد معدنی حیاتی؛

پنج عامل مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.