• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیر فولادسازی مجتمع فولاد خراسان:

برای تامین الکترود همچنان وابسته هستیم

  • کد خبر : 5306
  • 14 مهر 1398 - 8:33
برای تامین الکترود همچنان وابسته هستیم
مدیر فولادسازی مجتمع فولاد خراسان گفت: الکترود یکی از ملزومات اساسی در کوره‌های قوس الکتریکی است که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود و ما از این نظر شدیدا به واردات وابسته هستیم.
مدیر فولادسازی مجتمع فولاد خراسان گفت: الکترود یکی از ملزومات اساسی در کوره‌های قوس الکتریکی است که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود و ما از این نظر شدیدا به واردات وابسته هستیم.

محمدرضا شفیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص برنامه‌های واحد فولادسازی مجتمع فولاد خراسان، اظهار داشت: فولادسازی مجتمع فولاد خراسان در سال گذشته در مجموع بالغ بر یک ‌میلیون و ۵۰ هزار تن تولید داشته و هدف‌گذاری و مهم‌ترین اولویت این مجموعه در برنامه‌های آتی، به ظرفیت رساندن میزان تولید فولادسازی شماره دو این مجتمع -که حدود دو سال پیش راه‌اندازی شده- است.

تامین مواد اولیه و تکنولوژی تولید

وی در مورد تکنولوژی کوره‌های به کار رفته در این واحد و نسبت مواد اولیه مورد استفاده در آن، بیان کرد: کوره‌های فولادسازی این مجتمع از نوع قوس الکتریکی هستند و نسبت آهن اسفنجی به کار رفته در مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها در مقایسه با میزان قراضه، حدود  ۹۵ به ۵ است. این مواد اولیه با توان ۹۰ تا ۹۵ درصد انرژی الکتریکی در کوره‌ها تبدیل به فولاد مذاب شده و در مرحله بعد به شمش فولادی تبدیل می‌شود.

مدیر فولادسازی مجتمع فولاد خراسان همچنین در مورد منابع تامین مواد اولیه فولادسازی مجتمع فولاد خراسان، تصریح کرد: مجتمع فولاد خراسان چهار کارخانه گندله‌سازی، احیا، فولادسازی و نورد دارد و دارای زنجیره کامل تولید است. بنابراین آهن اسفنجی مورد استفاده در واحد فولادسازی، از تولیدات خود مجتمع تامین می‌شود؛ ضمن اینکه ما نیز شمش فولادی مورد نیاز واحد نورد این مجتمع را تامین می‌کنیم و ۵۰ درصد شمش‌های تولیدی ما در این واحد به مصرف می‌رسد. ۵۰ درصد دیگر محصولات این واحد نیز روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

تحریم‌ و چالش‌های ایجاد شده برای فولادسازان

شفیعیان درباره تاثیر تحریم‌ها بر تامین مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان داخلی، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع تاثیر منفی زیادی روی صنایع فولاد داشته و تهیه برخی ملزومات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت را دشوار کرده است.

وی کمبود الکترود مورد نیاز در کوره‌های قوس الکتریکی را به عنوان یکی از مواردی که تامین آن نیازمند واردات است برشمرد و اذعان کرد: این الکترودها قطعه مصرفی و به شدت اساسی برای کوره‌های قوس الکتریکی محسوب می‌شوند به نحوی که در فولادسازی فولاد خراسان به ازای تولید هر تن فولاد، ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم الکترود مصرف می‌شود. متاسفانه در حال حاضر تکنولوژی تولید این الکترودها در کشور وجود ندارد و ما در این مورد شدیدا به واردات این کالا وابسته هستیم.

تاثیر کیفیت مواد اولیه در تولید محصول مرغوب

مدیر فولادسازی مجتمع فولاد خراسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید محصولات فولادی را یکی از راه‌های اساسی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش طول عمر تجهیزات واحد تولیدی دانست و درباره پارامترهای مورد نیاز یک محصول مرغوب، تشریح کرد: فرآورده‌ای که در این مجتمع تولید می‌شود، فولاد ساختمانی است که فاکتورهای فراوانی در کیفیت آن تاثیر دارد ولی پنج فاکتور اساسی در آن عبارتند از کربن، سیلیس، منگنز، فسفر و گوگرد که میزان آن‌ها با نمونه‌گیری از مذاب در واحد کنترل کیفیت سنجیده شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کم و زیاد بودن هریک از این عناصر می‌تواند تاثیر بسزایی بر کیفیت محصول نهایی داشته باشد.

شفیعیان در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد خراسان با اتکا بر همین کنترل کیفیت توانسته جایگاه امروز خود در صنعت فولاد کشور را به دست آورد و در بازار به شدت رقابتی این صنعت، حتی در سطح بین‌المللی نیز آمار فروش خوبی داشته باشد و همچنان در عرصه صادرات موفق عمل کند.

وی همچنین ضمن اشاره به لزوم اختصاص زمان خاص برای تعمیرات و نگهداری از خط تولید فولاد سازی، یادآور شد: ما در فولادسازی، هفته‌ای هشت ساعت تعمیرات هفتگی و در سال نیز هفت روز تعمیرات سالیانه داریم.

مدیر فولادسازی مجتمع فولاد خراسان در پایان ضمن اشاره به اهمیت به‌روز شدن دانش پرسنل در این واحد، تاکید کرد: این موضوع یکی از برنامه‌های روتین ما است و انواع کلاس‌های آموزشی، بازدید از نمایشگاه‌ها، دعوت از اساتید و اعزام پرسنل به شرکت‌های مشابه در دستور کار مداوم مجموعه قرار دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5306
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید