سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۴ /چهارشنبه/۱۴ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:37 /سه شنبه/13 شهریور 1403

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

بررسی ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری دنیا بر اساس نوع و منطقه

وسایل نقلیه موتوری در طول سال‌های متمادی از روندی صعودی برخوردار بوده و نرخ رشد مرکب آن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳، حدود ۲.۱ درصد برآورد شده‌ است. خودروهای سواری و تجاری سبک، در مجموع بیشترین سهم را از ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری در سال‌های مورد بررسی داشته‌اند.

وسایل نقلیه موتوری در طول سال‌های متمادی از روندی صعودی برخوردار بوده و نرخ رشد مرکب آن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳، حدود ۲.۱ درصد برآورد شده‌ است. خودروهای سواری و تجاری سبک، در مجموع بیشترین سهم را از ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری در سال‌های مورد بررسی داشته‌اند. کشور چین از نظر حجم ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری در سال ۲۰۲۳، رتبه اول را داشت. این کشور در تمامی سال‌های مورد بررسی بزرگ‌ترین سازنده وسایل نقلیه موتوری نبوده بلکه با رشد در طول زمان، به بزرگ‌ترین تولیدکننده این وسایل در دنیا تبدیل شده‌ است. بعد از چین، منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان ساخت و تولید را در سال ۲۰۲۳ داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، در زندگی روزمره، بخش عمده وسایل نقلیه موتوری توسط خودروهای سواری و وسایل حمل‌ونقل عمومی داخلی شهری و برون‌شهری مانند اتوبوس‌‌ها تشکیل می‌شود. ماشین‌‌های سنگین مانند کامیون‌‌ها و دامپ‌تراک‌ها نقش بسیار مهمی در صنعت ایفا می‌کند. به‌ طور کلی، وسایل نقلیه موتوری یکی از ارکان اصلی زندگی در دنیای مدرن امروزی است.

خودروی سواری، رکن اصلی تولیدات وسایل نقلیه موتوری

روند ساخت و تولید وسایل موتوری در طول سال‌های متمادی با نرخ رشد مرکب ۲.۱ درصد، صعودی بوده‌ است. نمودار یک، تعداد وسایل نقلیه موتوری ساخته شده در دنیا را بر اساس نوع آن‌ها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، تعداد وسایل نقلیه موتوری ساخته شده در دنیا به بیش‌ از ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۸، بیشترین حجم از ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری دنیا با ۹۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه به ثبت رسید.

در سال ۲۰۲۰، ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری دنیا به ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت؛ در حالی که در سال قبل از آن، حدود ۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه بود. با شیوع کرونا در ماه دسامبر ۲۰۱۹، صنایع خودروسازی نیز در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر این رویداد قرار گرفتند و این امر منجر به کاهش تولیدات خودرو در سراسر دنیا شد.

با توجه به بررسی‌های آتورپات، خودروهای سواری در طول دوره مورد بررسی سهم چشمگیری را از صنعت ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری داشتند. سالیانه به‌ طور میانگین ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در دنیا تولید شده‌ است. روند سهم خودروهای سواری از وسایل نقلیه موتوری دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ با میانگین ۷۳.۱ درصد نوسانی بوده‌ است. در سال ۲۰۲۳، سهم خودروهای سواری از ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری دنیا به ۷۲.۷ درصد رسید و نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۰.۲ واحد درصد کاهش یافت.

سایر انواع وسایل نقلیه موتوری سهم به مراتب کمتری را نسبت به خودروهای سواری داشتند. متوسط سهم وسایل نقلیه تجاری سبک از کل ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری در طول دوره مورد بررسی برابر با ۲۲ درصد بوده‌ است. در سال ۲۰۲۳، سهم این دست از وسایل نقلیه موتوری به ۲۲.۹ درصد رسید؛ در حالی که در سال ۲۰۲۲ بیش‌ از ۲۳.۲ درصد بود. ماشین‌های سنگین نیز در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ به ترتیب سهمی معادل با ۴ و ۳.۹ درصد از کل ساخت و تولید وسایله نقلیه موتوری دنیا داشت. اتوبوس‌ها، کمترین سهم را در طول دوره مورد بررسی داشتند که در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۰، سهم مذکور بدون تغییر و برابر با ۰.۳ درصد بود.

هرچند که افت ساخت و تولید وسایل حمل‌ونقل موتوری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن ناشی از همه‌گیری کرونا بود اما روند ساخت و تولید وسایل حمل‌ونقل موتوری بعد از رفع بحران به‌ صورت کامل بازیابی نشد. گفتنی است که سیاست‌گذاری‌های دولت چین از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ جهت محدود کردن صادرات عناصر و فلزات نادر خاکی برای تولید تراشه و نیمه‌هادی‌های مورد استفاده در صنایع مورد نیاز از جمله صنعت خودروسازی بوده‌ است. این امر موجب کمبود تراشه برای صنعت خودروسازی شد و صنایع خودروسازی برای تامین تراشه، ملزم به خرید با قیمت‌های بالاتر شدند.

لازم به ذکر است که بیشترین تاثیر در ساخت و تولید خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک بود. افزایش قیمت خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک نیز بر کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش تولید بی اثر نبوده‌ است. با این حال، ساخت و تولید وسایل نقلیه در منطقه چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر از ۵۲۵ دستگاه کاهش یافت که نسبت به دیگر مناطق ناچیز بود. در حالی که تولید و ساخت وسایل نقلیه موتوری منطقه آمریکا بیش‌ از چهار میلیون و ۴۷۰ هزار دستگاه افت کرد. این امر نیز عامل کمبود تراشه ناشی از اعمال محدودیت‌های صادراتی چین را در عدم بازیابی کامل صنعت خودروسازی جهان تقویت می‌کند.

صنعت ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری در مناطق مختلف دنیا

نمودار ۲، سهم مناطق مختلف دنیا از ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری را نشان می‌دهد. سهم کشور چین در سال ۲۰۰۰، حدود ۳.۵ درصد از کل این صنعت در دنیا بود. این سهم در سال ۲۰۲۳ به ۳۲.۲ درصد رسید. به بیان دیگر، روند ساخت و تولید وسایل نقلیه چین با نرخ رشد ۱۲.۴ درصد صعودی بوده‌ است. بررسی‌های آتورپات نشان داد که در سال ۲۰۰۰، ساخت وسایل نقلیه موتوری کشور چین، حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه بود که نسبت به کل ساخت و تولید وسایل نقلیه دنیا سهمی معادل با ۳.۵ درصد داشت. در سال ۲۰۲۳، تعداد وسایل نقلیه موتوری ساخته شده در چین به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، بالغ‌ بر ۱۱.۶ درصد افزایش یافت. ناگفته نماند که سهم کشور چین در سال ۲۰۲۲ از کل ساخت و تولید وسایل نقلیه موتوری دنیا ۳۱.۹ درصد برآورد شد. این کشور در سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین سازنده خودرو در دنیا بود.

روند تولیدات وسایل نقلیه موتوری کشورهای اروپایی در طول دوره مورد بررسی با میانگین ۲۰ میلیون دستگاه در هر سال نوسانی بوده اما سهم این منطقه از کل تولیدات وسایل نقلیه موتوری دنیا، نزولی برآورد شده‌ است. علت این امر را می‌توان رشد تولیدات وسایل نقلیه موتوری دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ دانست. با این حال، سهم کشورهای اروپایی در سال ۲۰۰۰، حدود ۳۴.۶ درصد اعلام شد و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب به ۱۸.۹ و ۱۹.۴ درصد رسید.

روند تولیدات وسایل نقلیه موتوری کشورهای منطقه آفریقا و آمریکا نیز در طول بازه مورد بررسی نوسانی بوده و سهم این منطقه از کل تولیدات وسایل نقلیه دنیا کاهش یافته‌ است. سهم کشورهای منطقه آفریقا و آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۲۱.۷ درصد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۰.۴ واحد درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۲۳، بالغ‌ بر ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه موتوری در این منطقه تولید شد که نسبت به سال قبل از آن، حدود یک میلیون و ۵۳۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرد. تولیدات وسایل نقلیه موتوری منطقه آفریقا و آمریکا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود چهار میلیون و ۴۷۰ دستگاه کاهش یافت و به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه رسید. گفتنی است که سهم ساخت و تولید وسایل نقلیه منطقه آمریکا و آفریقا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۲۱، بالغ‌ بر ۱.۹ واحد درصد کاهش یافت؛ در حالی که سهم منطقه چین در همین بازه مذکور حدود ۴.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

تولیدات وسایل نقلیه موتوری منطقه آسیا و اقیانوسیه (بدون احتساب کشور چین) در طول سال‌های متمادی با نرخ رشد مرکب ۲ درصد، روندی صعودی داشته‌ است. در سال ۲۰۲۳، بالغ‌ بر ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه موتوری در این منطقه تولید شد که نسبت به سال قبل از آن ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرد. گفتنی است که تولیدات وسیله نقلیه موتوری منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۳، به بیشینه خود در طول دوره مورد بررسی رسید. تولیدات وسایل نقلیه موتوری منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود چهار میلیون و ۵۳۰ هزار دستگاه کاهش یافت و به ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسید.

انتهای پیام//

پس از توافق میان سه کشور محقق شد؛

9:24 /شنبه/23 تیر 1403

در سال جاری میلادی،

6:29 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت:

9:11 /دوشنبه/7 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/11

161714

فلزات آنلاین

1403/06/11

547589

فلزات آنلاین

1403/06/11

707860

فلزات آنلاین

1403/06/11

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/11

22572

فلزات آنلاین

1403/06/11

13456

فلزات آنلاین

1403/06/11

45314

فلزات آنلاین

1403/06/11

49178

فلزات آنلاین

1403/06/11

44588

فلزات آنلاین

1403/06/11

40982

فلزات آنلاین

1403/06/11

27309

فلزات آنلاین

1403/06/11

28195

فلزات آنلاین

1403/06/11

26832

فلزات آنلاین

1403/06/11

35439

فلزات آنلاین

1403/06/11

33298

فلزات آنلاین

1403/06/11

43342

فلزات آنلاین

1403/06/11

26299

فلزات آنلاین

1403/06/11

40122

فلزات آنلاین

1403/06/11

43528

فلزات آنلاین

1403/06/11

3624400