مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا گفت: اگر به دنبال پیشرفت در حوزه معدن هستیم، در گام نخست باید پایانهها راهاندازی شود و پایانههای موجود در کوتاهمدت به بلوغ برسند تا بتوانیم پایانههای بیشتری به سازمانهای بندری و ریلی کشور اضافه کنیم و از ظرفیتهای موجود بهره ببریم.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، محسن نادری بیان کرد: محور اصلی فعالیت شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا «هیمکو»، احداث پایانه مکانیزه ریلی در غرب بندر شهید رجایی بوده که تکلیف اصلی ما، توسعه پایانههای مکانیزه ریلی مرتبط با بخش معدن و فلزات است.
وی افزود: اگر بتوانیم در کشور پایانهداری را توسعه دهیم، خصوصا در مراکزی که بار را دریافت میکنند، میتوانیم یکی از مشکلات اصلی شرکتهای معدنی که فعالیت آنها حملونقل ریلی است را حل کنیم. بررسیها نشان میدهد که امکان بهبود فعالیت ریلی در کشور وجود دارد و توسعه پایانهها میتواند به این موضوع کمک کند.
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا عنوان کرد: هیمکو در راستای اینکه بتواند بار را از مراکز صدور بار مانند کارخانجاتی که تولیدکننده مواد فله معدنی و یا محصولات فولادی هستند، از واگنها یا کامیونها دریافت کرده و در بنادر تخلیه کند، برای احداث یک پایانه مکانیزه ریلی قراردادی با سازمان بنادر منعقد کرده است.
نادری ادامه داد: این پروژه ۱۰ میلیون تنی در غرب بندر شهید رجایی، به عنوان قطب اصلی فعالیتهای فله معدنی در کشور میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات و راهنمای تولید و ساخت پایانهها در آینده نزدیک کشور باشد.
وی تصریح کرد: گام اول در این پروژه، احداث بخش دو میلیون تنی برای ساماندهی حملونقل مواد فله معدنی و انبارهای سنتی در غرب بندر شهید رجایی است. گام دوم به میزان پنج میلیون تن است تا بتوانیم با تامین تجهیزات و امکانات در سایت به صورت مکانیزه و با احداث یک واگن برگردان و تجهیزات مکانیزه ریلی و متریال هندلینگ، در آنجا خدمترسانی کنیم. در گام سوم در تلاش هستیم با احداث اسکله و توسعه کار تا ۱۰ میلیون تن مواد فله معدنی و دو میلیون تن گوگرد را پوشش دهیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا تصریح کرد: علاوه بر این پایانه، ۳۰ دستگاه واگن خریداری کردهایم. این اقدام همچون تمرینی است در حوزه فعالیتهای لجستیک و حملونقل ریلی که بعد از احداث این پایانه به ۶۰۰ واگن ارتقا پیدا خواهد کرد.
نادری با اشاره به همتراز بودن مسیر اقتصادی معدن با نفت در کشور، مطرح کرد: یکی از چالشهای اصلی شرکتهای معدنی و فولادی، حملونقل و لجستیک است که طبعا برای مواد فله معدنی که مصرفکننده اصلی این بخش هستند و تناژ بالایی را جابهجا میکنند، حملونقل ریلی از حملونقل جادهای مناسبتر است. بنابراین اگر بتوانیم نیازهای مراکز صدور بار که پایانههای خوبی دارند و متصل به ریل کشور هستند را رفع کنیم، ظرفیتهای ریلی کشور تا چند برابر قابل استفاده میشود و میتوانیم طی پنج سال آینده، شاهد تحولات جدی در صنعت حملونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی در کشور باشیم.
وی با تاکید بر اینکه کشور ما تشابه زیادی با کشور برزیل در حوزه معدن دارد، اظهار داشت: امروزه هزینه حملونقل جادهای، دو برابر ریلی تمام میشود. بنابراین باید برنامهریزی شود و دولت بخش ریل موجود را در قالب (ROT) و (BOT) به معدنداران واگذار کند که در این صورت، بخش معدن و لجستیک به شدت فعال خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا در پاسخ به این سوال که جهت توسعه بخش معدن چه باید کرد، گفت: اگر به دنبال پیشرفت در حوزه معدن هستیم، سه گام اساسی را باید در سه مرحله کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برداریم. در اولین گام، باید پایانهها راهاندازی شود و پایانههای موجود در کوتاهمدت به بلوغ برسند تا بتوانیم پایانههای بیشتری به سازمانهای بندری و ریلی کشور اضافه کنیم و از ظرفیتهای موجود بهره ببریم.
نادری خاطرنشان کرد: در میانمدت باید سیاستگذاری در زمینه حملونقل ریلی بر مبنای نیاز مصرفکننده اصلی طراحی و اجرا شود و در بلندمدت اگر به دنبال توسعه زیرساختها در تمام حوزهها و اتمام پروژههای ناتمام هستیم، باید موقعیت جدیدی مثل یک وزارت جدید به نام وزارتخانه ساخت تشکیل دهیم و تمام معاونت وزارتخانهها که برای ساختوساز و اجرای پروژهها هزینه کرده و افرادی که از دولت بودجه دریافت میکنند را زیرمجموعه این وزارتخانه قرار دهیم تا بتوان چالشهای اصلی را مدیریت و پروژههای مختلف را در اولویتبندی قرار داد. در نهایت با این سه گام میتوان به سرعت ظرف سه تا پنج سال آینده، شاهد پیشرفت و تحولات ویژه با امکانات موجود در کشور باشیم.
یادآور میشود شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا «هیمکو» در صنعت پایانهداری، لجستیک و حملونقل ریلی فعالیت دارد و با محوریت شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات «و معادن» و همچنین مشارکت سایر شرکتهای بزرگ معدنی ایران همچون تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکتهای معدنی و صنعتی گلگهر، چادرملو و گهرزمین و شرکت سرمایهگذاری امید تاسیس شده و در حال فعالیت است.
انتهای پیام//