• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد:

بومی‌سازی شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ ذوب آهن

  • کد خبر : 22875
  • 19 تیر 1402 - 7:16
بومی‌سازی شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ ذوب آهن
مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت شرکت ذوب آهن اصفهان از بومی‌سازی موفق شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ شرکت ذوب آهن اصفهان، با همکاری شرکت ذوب و تکمیل آپادانا خبر داد.

مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت شرکت ذوب آهن اصفهان از بومی‌سازی موفق شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ شرکت ذوب آهن اصفهان، با همکاری شرکت ذوب و تکمیل آپادانا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، اصغر امینی در خصوص بومی‌سازی انجام شده بیان کرد: شیپوری‌های داخل اسکروبر تصفیه گاز کوره بلند ۳، وظیفه تنظیم فشار گاز دهانه کوره را بر عهده دارند که بر اثر کار مداوم این قطعات دچار فرسایش شدید شده بود.

وی افزود: هر مجموعه از شیپوری‌ها، وزنی معادل ۵٫۵ تن دارد و با نصب قطعات دیگر، در مجموع وزنی بالغ بر ۱۷ تن در فضایی با ارتفاع سه متر و در قطر ۱.۷ متر خواهند داشت. خرید قطعات از خارج از کشور، بین دو تا پنج برابر هزینه بیشتر به کارخانه تحمیل می‌کرد؛ در حالی که بومی‌سازی آن‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها، ارتقای مهارت کارکنان، جلوگیری از خروج ارز، کاهش آلودگی زیست‌محیطی ناشی از حمل‌و‌نقل قطعه و افزایش رقابت‌‎پذیری صنایع محلی را رقم زد.

مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: با حمایت‌های معاونت بهره‌برداری و با همکاری بخش گازرسانی و دفتر فنی مدیریت انرژی، قطعات مهندسی معکوس شدند و سپس نقشه‌ها در مهندسی نت مکانیک نهایی شده و از طریق مدیریت سفارشات و مدیریت خرید، برای جذب شرکت‌های همکار و ساخت آن اقدام شد.

مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: خاص بودن نوع آلیاژ و همچنین ابعاد و اندازه‌های دقیق آن، از جمله چالش‌های ساخت این قطعه مهم بود که شرکت ذوب و تکمیل آپادانا ساخت آن را عملیاتی کرد.

سیدمحمد حسینی، از تلاشگران مدیریت خرید تجهیزات شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این مجموعه در زمینه بومی‌سازی قطعات مکانیکی اقدامات بسیار خوبی داشته که از جمله آن‌ها ساخت اسکروبرهای تصفیه گاز کوره بلند شماره ۳  کارخانه است. این مدیریت در زمینه بومی‌سازی این قطعه با شرکت‌های توانمند داخلی وارد مذاکره شده و سرانجام طی برگزاری مناقصه شرکت ذوب و تکمیل آپادانا برنده شد و ساخت آن را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: با انجام این پروژه، ۲۰۰ هزار دلار از خروج ارز جلوگیری به عمل آمد و نسبت به مشابه خارجی ۶۰ درصد ساخت آن ارزان‌تر و البته با کیفیت مطلوب انجام گرفت. این تجهیز با موفقیت در شرکت تست شده است و دو مجموعه نهایی آن تا نیز پایان تیر ماه به کارخانه تحویل داده می‌شود.

مرتضی رضایی، مدیرعامل شرکت ذوب و تکمیل آپادانا نیز در این زمینه اظهار داشت: این شرکت تولید قطعات فولادی و آلیاژی مربوط به صنایع سیمان، معادن، نیروگاه‌ها و فولاد را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است و از سال ۱۳۹۷ با ساخت صفحه‌های مشبک مربوط کوره آهک پلی زیوس بخش آگلومراسیون، همکاری خود را با شرکت ذوب آهن اصفهان آغاز کرد.

وی در خصوص همکاری با شرکت ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: قطعاتی از جمله بوش‌های آلزن و تجهیزات مربوط به نورد ۵۰۰ و شیپوری‌های داخل اسکروبرهای تصفیه گاز کوره بلند ۳ نیز در این مجموعه ساخته شده است. شرکت ذوب آهن اصفهان، قدیمی‌ترین کارخانه فولاد کشور و عامل مطرح شدن استان اصفهان به عنوان یک استان صنعتی است و تقریبا کلیه صنایع ریخته‌گری و ماشین‌سازی طی چند دهه اخیر در استان اصفهان و حتی سایر استان‌ها به واسطه شرکت ذوب آهن اصفهان شکل گرفته‌اند.

روح‌الله سلطانی، مدیر تکنولوژی شرکت ذوب و تکمیل آپادانا نیز در ادامه به بیان چالش‌های تولید شیپوری تصفیه گاز کوره بلند پرداخت و گفت: این قطعه نمونه ساخته شده داخلی نداشت و به دلیل در حال کار بودن نمونه خارجی، امکان انجام تست‌های مورد نظر وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: به ناچار قطعه مذکور از ابتدا شبیه‌سازی و بعد از موفقیت در تست‌های نرم‌افزاری، مدل‌سازی و ریخته‌گری شد. از دیگر چالش‌های پیش رو برای ساخت این قطعه مهم، یکنواخت بودن ضخامت آن در همه نقاط بود که با توجه به ضدسایش بودن مواد و عدم امکان ماشین‌کاری، عملیات ریخته‌گری آن با حساسیت بالایی همراه بود.
انتهای پیام//
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22875

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.