• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین عنوان کرد:

بیکاری کارگران، نتیجه کمبود مواد اولیه

  • کد خبر : 7584
  • 05 اردیبهشت 1401 - 18:24
بیکاری کارگران، نتیجه کمبود مواد اولیه
نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین گفت: قیمت‌گذاری شمش فولادی برای تولیدکنندگان القایی مقرون‌به‌صرفه نیست و کمبود مواد اولیه به حدی رسیده است که مجبور به توقف تولید و تعدیل نیرو شده‌ایم.

نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین گفت: قیمت‌گذاری شمش فولادی برای تولیدکنندگان القایی مقرون‌به‌صرفه نیست و کمبود مواد اولیه به حدی رسیده است که مجبور به توقف تولید و تعدیل نیرو شده‌ایم.

فتاح جانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار کرد: هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین دارای سه شرکت ذوب آهن نگین کاسپین (سهامی خاص)، صنایع فولادی افق کاسپین، فولاد آلیاژی نگین ابهر بوده و دارای ۳۲۰ نیروی انسانی است.

نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین به توضیحاتی درباره شرکت ذوب آهن نگین کاسپین پرداخت و گفت: این شرکت متعلق به بخش خصوصی است که در سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی افق ابهر در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار تن محصول در سال از طریق ذوب ضایعات فرآوری شده آهن و آهن اسفنجی جهت ریخته‌گری پیوسته و تولید انواع شمش و اسلب فولاد آلیاژی، ساختمانی و صنعتی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: سرانجام از سال ۱۳۹۶ در زمینه تولید شمش فولادی (بیلت) ۱۵۰ از طریق دو کوره القایی ۱۲ تنی و با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنیم. عمده مصارف این شمش در تولید مقاطع فولادی میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن است. همچنین این مجموعه دارای دو خط ریخته‌گری پیوسته بوده که تجهیزات آن تمام الکترونیک است و از گیوتین نیز جهت برش شمش و اسلب فولادی در ان استفاده می‌شود.

ناچار به تعدیل نیرو شدیم

جانی با انتقاد از کمبود مواد اولیه در بازار عنوان کرد: مجموعه ما مواد اولیه مورد نیاز خود را هم از بورس کالای ایران و هم به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولیدی آهن اسفنجی و همچنین از واسطه‌گران بازار فولاد تامین می‌کند اما با این وجود متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه و محدودیت‌های انرژی به ویژه برق به صورت تقریبا نیمه فعال به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. در حقیقت، قیمت شمش فولادی در مقایسه با قیمت مواد اولیه، منطقی نیست. کمبود مواد اولیه به حدی رسیده است که در مقاطعی مجبور به توقف تولید شدیم و حتی نیروهای خود را تعدیل کرده‌ایم. هم‌اکنون نیز هیچ بهبودی در وضعیت واحدهای القایی مشاهده نمی‌‌شود.

وی در ادامه به فعالیت دیگر شرکت‌های هلدینگ کاسپین توضیحاتی اشاره کرد و گفت: صنایع فولادی افق کاسپین در سال ۱۳۹۸ با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن در سال به ثبت رسیده که در حال تولید ۳۰۰ هزار تن انواع ورق‌های فولادی با استفاده از شمش‌های اسلب است.

نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین اذعان کرد: همچنین شرکت فولاد آلیاژی نگین ابهر نیز با هدف ایجاد یک مجتمع کامل در هلدینگ با ظرفیت تولید اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال، در حال تولید ۱۵۰ هزار تن انواع شمش و اسلب فولاد آلیاژی و ساختمانی و صنعتی از طریق ذوب ضایعات فرآوری شده آهن و آهن اسفنجی است که متاسفانه این دو شرکت نیز همچون ذوب آهن نگین کاسپین در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

جانی در خصوص عمده‌ترین مشکلات این مجموعه، عنوان کرد: کمبود انرژی و مواد اولیه، عمده‌ترین مشکلات شرکت ما است. به طوری که از سویی، از تامین آهن اسفنجی و فروآلیاژها بازمانده‌‌ایم و از سوی دیگر، اقدام‌ها و تصمیم‌های وزارت صنعت‌، معدن و تجارت تاکنون در خصوص بهبود وضعیت کمبود آهن اسفنجی در بورس کالای ایران کارساز نبوده است. حتی برای بیان مشکلات این واحد تولیدی و بیکاری کارگران به استانداری و فرمانداری نیز مراجعه کرده‌ایم و جلسه‌ای هم در خصوص چالش‌های به وجود آمده، با ستاد امنیت کارگری داشتیبم که متاسفانه نتیجه‌بخش نبود.

تعامل خوب با مشتریان

نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات متعدد در تامین مواد اولیه، خوشبختانه دارای مشتریان ثابتی هستیم که به صورت نقدی به معامله با آن‌ها می‌پردازیم. عمده این مشتریان واحدهای نوردی مستقر در استان آذربایجان شرقی هستند.

به گفته جانی، فروش صادراتی هلدینگ نیز تاکنون به صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های بازرگانی انجام شده است.

کارخانه از رونق افتاد

نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع فولادی افق کاسپین در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های این هلدینگ تاکید کرد: برنامه‌‌های توسعه‌ای متعددی برای شرکت صنایع فولادی افق کاسپین را در پیش داریم که متاسفانه با وجود مشکلات ایجاد شده در تامین مواد اولیه، کارخانه از رونق قبل فاصله گرفته و امکان تحقق اهداف تعریف شده فراهم نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7584
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

09اردیبهشت
موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان:

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

09اردیبهشت
محصولات ویژه مباركه در خدمت ارتقای كیفی خودروهای داخلی
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

محصولات ویژه مباركه در خدمت ارتقای كیفی خودروهای داخلی

09اردیبهشت
ریل ذوب آهن، پشتیبان توسعه تجارت كشور
معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد:

ریل ذوب آهن، پشتیبان توسعه تجارت كشور