• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

تاثیرات پردامنه کاهش تقاضای آلومینیوم در اروپا

  • کد خبر : 40933
  • 07 اسفند 1402 - 7:47
تاثیرات پردامنه کاهش تقاضای آلومینیوم در اروپا
برخی مدیران ارشد شرکت «Norsk Hydro» طی مصاحبه‌ای اختصاصی در روز چهارشنبه 14 فوریه 2024 با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم، همچنان عامل اصلی کاهش سودآوری و مانع بازیابی ظرفیت تولید در بازار این فلز در اروپا به شمار می‌رود.

برخی مدیران ارشد شرکت «Norsk Hydro» طی مصاحبه‌ای اختصاصی در روز چهارشنبه ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم، همچنان عامل اصلی کاهش سودآوری و مانع بازیابی ظرفیت تولید در بازار این فلز در اروپا به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Norsk Hydro» میزان درآمد خود قبل از اعمال بهره، مالیات و استهلاک «EBITDA» را ۳٫۷۴ میلیارد کرون نروژ (۳۵۲ میلیون دلار آمریکا) در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که کاهش ۴۸ درصدی را نسبت به میزان درآمد ۷٫۱۸ میلیون کرون گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. شرکت مذکور، علت افت میزان درآمد خود را به کاهش قیمت‌های فروش آلومینیوم و آلومینا و کاهش حجم آلومینیوم اکستروژن و بازیافتی نسبت داد.

پال کیلدمو، مدیر ارشد مالی شرکت «Norsk Hydro»، افت حجم تقاضا برای آلومینیوم را علی‌رغم کاهش قابل‌توجه قیمت انرژی در اروپا، مانع اصلی بازیابی ظرفیت تولید شرکت مذکور معرفی کرد.

به گفته وی، ظرفیت تولید ترکیبی واحدهای «Hydro Karmoy» و «Hydro Husnes» در نروژ به طور موقت بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تن کاهش را در سال ۲۰۲۲ به دنبال کاهش تقاضا برای آلومینیوم و افزایش هزینه‌های انرژی در اروپا به ثبت رساند. بر همین اساس بعید به نظر می‌رسد بازیابی در ظرفیت تولید این شرکت در حالی که حجم تقاضا برای آلومینیوم روندی نزولی دارد، اتفاق بیفتد.

مدیر ارشد مالی شرکت «Norsk Hydro» در ادامه تصریح کرد: در صنعت آلومینیوم، اغلب در تعیین اختلاف قیمت این فلز در یک واحد ذوب اروپا موئلفه‌هایی چون تفاوت قیمت تعیین شده در بورس فلزات لندن «LME»، نرخ پریمیوم، هزینه مواد اولیه و انرژی برق مصرفی در روند تولید در نظر گرفته می‌شود که در واقع در حال حاضر این رقم چندان روند نزولی ندارد.

کیلدمو خاطرنشان کرد: با کاهش شدید قیمت انرژی در قاره اروپا، به نظر می‌رسد که حاشیه‌های سودآوری واحدهای ذوب همانند ۶ ماهه گذشته در سال ۲۰۲۳ کاهشی نباشد.

وی، بزرگ‌ترین مانع بازیابی تولید شرکت «Norsk Hydro» را کمبود فضای نگهداری دانست و ضمن اشاره به تمایل این شرکت برای راه‌اندازی مجدد فعالیت واحدهای به طور موقت متوقف شده در نروژ، آن را از نظر اقتصادی با صرفه‌تر دانست اما فروش محصولات تولیدی در این کشور را در صورت چنین اقدامی دشوار اعلام کرد.

به گفته مدیر ارشد مالی شرکت «Norsk Hydro»، در حال حاضر بازار آلومینیوم در یک وضعیت مازاد عرضه قرار دارد و به همین دلیل شرکت «Norsk Hydro» شاید مجبور شود واحدهای تولید بازیافت آلومینیوم خود را به طور موقت تعطیل کند که این اقدام بر کاهش بیشتر حاشیه سود این شرکت تاثیر می‌گذارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شرکت «Norsk Hydro»، میزان مصرف محصولات آلومینیوم اکسترود شده اروپا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ با ۱۴ درصد کاهش، حدود ۷۱۳ هزار تن اعلام شد که در مقایسه با رقم ۸۳۱ هزار تن به ثبت رسیده در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، کاهش را تجربه کرد.

همچنین پریمیوم آلومینیوم اولیه آلیاژی «P1020» و بیلت آلومینیومی طی دو ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ با افزایش همراه شده است. با این حال، پس از ثبت کاهش مداوم نرخ آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به دلیل افت تقاضای جهانی، به طور قابل‌توجهی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش را نشان می‌دهد.

در همین رابطه، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم بیلت آلومینیوم اکستروژن آلیاژی «۶۰۶۳» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در منطقه رور «Ruhr» آلمان را ۴۰۰ تا ۴۴۰ دلار در هر تن در روز ۹ فوریه سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۳۴۵ تا۳۹۰ دلار در هر تن در ابتدای سال ۲۰۲۴، روندی نزولی را به ثبت رساند. با این حال، حدود ۲۴ درصد نسبت به پریمیوم ۵۵۰ تا ۶۱۰ دلار در هر تن ارزیابی شده در روز ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ کاهش را تجربه کرد.

به علاوه موسسه مذکور، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را در روز ۱۳ فوریه ۲۰۲۴، حدود ۲۴۰ تا ۲۵۵ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۹۰ تا ۲۱۵ دلار در هر تن گزارش شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش را به ثبت رساند. با این حال، حدود ۱۸ درصد نسبت به پریمیوم ۲۹۰ تا ۳۱۰ دلار در هر تن گزارش شده در روز ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ کاهش داشت.

ثبت رکود کاهشی برای پریمیوم آلومینیوم اولیه و بیلت آلومینیوم در نیمه دوم ۲۰۲۳

هیلده مریته آشیم، مدیر اجرایی شرکت «Norsk Hydro» در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی تشدید تغییرات ژئوپلیتیکی و وضعیت اقتصادی در سطح کلان کنونی را دشوار اعلام کرد و افزود: به نظر می‌رسد رشد اقتصادی چشمگیری در نیمه اول سال ۲۰۲۴ اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: با این وجود، رشد اقتصادی در نیمه سال ۲۰۲۴ مطابق با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده محتمل خواهد بود.

آشیم در پایان خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی شرکت «Norsk Hydro» بر روی اجرای راهبردها در کوتاه‌مدت و همچنین عملیاتی ساختن اقدامات کاهشی به منظور مدیریت بازار در وضعیت افت قیمت‌ها است.

بر اساس این گزارش، گرانی‌های در حال ظهور در سمت عرضه از جمله اعمال تحریم‌های جدید بریتانیا بر فلزات روسیه و اختلالات مداوم در حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ باعث شده است که رقم پیشنهادی فروش آلومینیوم در بازار افزایش یابد زیرا اختلاف قیمت‌های آتی این فلز در معاملات بورس فلزات لندن در حالت کانتنگو بیشتر شده است که نشان از حمایت این بورس در پشت پرده از افزایش پریمیوم آلومینیوم دارد.

بعید است که پریمیوم آلومینیوم، افزایش قابل‌توجهی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند اما با این حال برخی مصرف‌کنندگان اظهار داشتند که حجم فروش آن‌ها در سال ۲۰۲۴ تا به این جای کار با این افزایش پریمیوم چندان نیز بد نبوده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40933

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.