• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه عنوان کرد:

تامین بیش از ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مباركه از طریق ساخت داخل

  • کد خبر : 43681
  • 09 اردیبهشت 1403 - 7:06
تامین بیش از ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مباركه از طریق ساخت داخل
رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه از تامین 90 درصد نیاز بزرگ‌ترین فولادساز کشور از طریق ساخت داخل خبر داد و گفت: بیش از 11.5 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی از بومی‌سازی فولاد مبارکه در سال 1402 حاصل شده است.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه از تامین ۹۰ درصد نیاز بزرگ‌ترین فولادساز کشور از طریق ساخت داخل خبر داد و گفت: بیش از ۱۱٫۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی از بومی‌سازی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ حاصل شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، مهدی شهیدی در خصوص واحد بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه، بیان کرد: این واحد زیرمجموعه مدیریت برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید است که شامل ۱۲ کارشناس و چهار تکنسین می‌شود. این همکاران آماده‌سازی درخواست‌های خرید، انجام، کنترل و مدیریت فرایند بومی‌سازی را بر عهده داشته و درخواست‌هایی را که ماهیت ساخت داخل دارند، از لحاظ کیفیت و تکمیل بودن اطلاعات فنی جهت یک خرید بی‌عیب مورد پایش قرار می‌دهند. ماهیت برخی درخواست‌ها از همان ابتدا خرید خارجی است یا اینکه قبلا درخواست خرید داخلی موفق نداشته‌اند. همکاران ما هم در زمینه فعالیت‌های تخصصی بخش‌بندی و تقسیم‌بندی شده‌اند و به مسائل تخصصی و فنی زمینه فعالیت خود اشراف دارند و هم ظرفیت بازار را در زمینه ساخت قطعات می‌شناسند؛ بنابراین بین نیاز و توانمندی ارتباط برقرار می‌کنند.

وی در ارتباط با سامانه جامع بومی‌سازی فولاد مبارکه، عنوان کرد: این سامانه را سال گذشته راه‌اندازی کردیم تا اگر توانمندی خاصی داخل کشور وجود دارد که همکاران ما از آن اطلاع ندارند، به‌ موازات خرید خارج روی این سامانه نیز بارگذاری ‌شود. تامین‌کننده‌ها یا سازنده دانش‌بنیان به این سامانه، مراجعه و متناسب با توانمندی برای ساخت تجهیز بارگذاری‌ شده اعلام آمادگی می‌کنند. این اعلام آمادگی بر روی کارتابل کارشناس بومی‌سازی به‌ عنوان یک وظیفه درج می‌شود که پیرو آن، فرایند پیگیری بومی‌سازی تجهیز یا قطعه انجام خواهد شد.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه افزود: در این فاصله شرکت‌هایی بوده‌اند که در زمینه قطعاتی که قبلا درخواست خرید خارجی داشته‌ایم، اعلام توانمندی و همکاری کرده‌ و همکاران من جهت ارزیابی شرکت‌ها اقدام کرده‌اند و درخواست بومی‌سازی به سمت شرکت‌ها سوق داده شده است.

شهیدی با اشاره به اینکه فرایند بومی‌سازی در فولاد مبارکه یک کار گروهی است که شامل تلاش و کوشش همه همکاران شرکت می‌شود، مطرح کرد: این فرایند که از ابتدای بهره‌برداری شرکت مورد توجه مدیران ارشد و همکاران بوده است، با حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ساخت داخل شروع شده و امروز بیش از ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه از طریق ساخت داخل تامین می‌شود. در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۱٫۵ میلیون یورو صرفه‌جویی حاصل از بومی‌سازی ما بوده است؛ رقمی که به‌ صورت خالص وارد فولاد مبارکه شده و اگر موارد جانبی که مترتب بر این امر بوده است را در نظر بگیریم، می‌توانیم توانمندسازی، ایجاد اشتغال و قطع وابستگی را هم اضافه کنیم که قاعدتا به رقم بیشتری خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در فولاد مبارکه، در جریان بومی‌سازی تولید تکنولوژی نیز انجام شده است، گفت: از ابتدای راه‌اندازی، تعدادی از نقشه‌های ساخت از طراح کارخانه، دریافت و توسط شرکت‌هایی که در دسترس بودند، ساخته شد. بعد از ۱۰ سال از آغاز این روند، مدیریت شرکت به این نتیجه رسید که مدیریت ساخت داخل را برای ارتقای سهم ساخت داخل ایجاد کند. دفترچه‌های ساخت تهیه و به‌ تبع آن، دفاتر فنی در شرکت‌های سازنده ایجاد شد که سهم ساخت داخل را به‌ شدت افزایش داد. ۱۰ سال این روند ادامه داشت و پس از آن واحد بومی‌سازی ایجاد شد. با توجه ‌به بلوغ شرکت‌های سازنده، محوریت ساخت داخل به آن‌ها سپرده شده و کل مجموعه فولاد مبارکه همکار این دوستان شد؛ یعنی کار تیمی بسیار گسترده‌ای میان شرکت‌های سازنده و فولاد مبارکه پدید آمد و این همکاری به کسب تکنولوژی ساخت منجر شد.

رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌ای که برای این شرکت‌ها داریم، این است که به‌ صورت تخصصی به حوزه تولید قطعات مورد نیاز ما وارد شوند. اگر سازنده‌ای صاحب نشان تجاری شود، قاعدتا اکتساب تکنولوژی، حرکت فراتر از لبه تکنولوژی و ارتقای کیفیت محصول را مدنظر خود قرار می‌دهد. با توجه ‌به این رسالت، تعدادی از شرکت‌ها در زمینه نیازهایی که قابلیت و صرفه اقتصادی داشته‌اند، آموزش داده شده‌اند و صاحب نشان تجاری ایرانی شدند و حتی در حوزه صادرات محصول خود نیز فعالیت می‌کنند.

شهیدی در پایان در خصوص شاخص‌ترین پروژه‌هایی که در واحد بومی‌سازی تعریف شدند، یادآور شد: موتور ۶ مگاوات قفسه نورد، سگمنت‌های ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا و ریخته‌گری فولاد مبارکه و پمپ‌های انرژی سیالات به علاوه پروژه‌های کد ۸۰، از شاخص‌ترین پروژه‌های بومی‌سازی برای سال جدید است که حدود ۳۰ تا ۴۰ پروژه را شامل می‌شود.

علی‌یار عراقی ، مدیر برنامه‌ریزی خرید شرکت فولاد مبارکه نیز در ارتباط با تامین کمک‌ذوب‌ها و بومی‌سازی در بزرگ‌ترین فولادساز کشور، اظهار داشت: مقوله کمک‌ذوب‌ها مثل فرومنگنزها و یا ترکیبات آلیاژی خاص به ذوب اضافه می‌شوند. تولیدکننده‌های محدودی در کشور هستند که توانسته‌اند کیفیت و نیاز فولاد مبارکه را پوشش دهند و ناچار بیشتر این‌ها از خارج تامین می‌شود. یکی از برنامه‌های بومی‌سازی سال ۱۴۰۳، حرکت به سمت بومی‌سازی برخی از این کمک‌ذوب‌ها به کمک شرکت‌های گروه فولاد مبارکه است و در دو سال گذشته، مواردی بوده که شرکت‌های گروه به سمت تولید و نوآوری این کمک‌ذوب‌ها رفته‌اند. با توجه‌ به اینکه این نوع کالاها حجم زیادی از خریدهای خارج ما را شامل شده و جزو نیازهای شرکت‌های فولادساز محسوب می‌شوند، یکی از اهداف سال ۱۴۰۳ این است که بتوانیم حتی یک مورد از این کالاها را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که در زمینه تولید مواد اولیه کار می‌کنند، بومی‌سازی کنیم. بومی‌سازی در زمینه قطعات و تجهیزات بسیار خوب عمل کرده اما به‌ دلیل شرایط موجود، در زمینه مواد اولیه ورود خاصی نداشته است. با این حال، این امر جزو برنامه‌های امسال ماست و تا پایان سال اخبار آن منتشر خواهد شد.

وی در همین راستا ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ برای کمک‌ذوب‌های تامین خارج، ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. با سرمایه‌گذاری در این زمینه، شرکت فولاد مبارکه و همچنین کشور از واردات این اقلام بی‌نیاز می‌شود. این امر از سال‌ها قبل آغاز شده است اما به ‌دلیل دانش، تجهیزات و سرمایه‌گذاری سنگین مورد نیاز، هنوز شرکت توانمندی در این زمینه پیدا نکرده‌ایم که در این زمینه فعالیت کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43681

نوشته‌های مشابه

22اردیبهشت
آماده ورود و عرضه محصول در بازار نفت و پتروشیمی هستیم
مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا مطرح کرد:

آماده ورود و عرضه محصول در بازار نفت و پتروشیمی هستیم

22اردیبهشت
رشد ۵۰ درصدی سود خالص پرتو تابان در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات عنوان کرد:

رشد ۵۰ درصدی سود خالص پرتو تابان در سال ۱۴۰۲

22اردیبهشت
اما و اگرهای جهش تولید
وظیفه‌ی دولت چیست؟

اما و اگرهای جهش تولید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.