دبیر کل انجمن لوازم خانگی گفت: براساس برنامهریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون ۲۲۰ میلیون دلار داخلیسازی در صنعت لوازم خانگی محقق شده و به ویژه در بخش بردهای الکترونیکی و موتور جاروبرقی پیشرفتهای خوبی حاصل شده است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، عباس هاشمی در نشست خبری اظهار داشت: توسعه پایدار صنعتی جز با توسعه زیرساختها و قطعهسازی کشور امکانپذیر نیست.
وی یادآور شد: تجربه سالهای گذشته و تولیدات تحت لیسانس شرکتها نشان داد وقتی همزمان با تولید، مباحث ارتقای فناوری و تعمیق داخلیسازی دنبال نشود، با کوچکترین تلنگر و تحریمها سرمایهگذاریهای انجام شده بینتیجه میماند.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اکنون انجمن لوازمخانگی به موازات دپارتمان تولیدکنندگان محصولات نهایی در این صنعت، یک دپارتمان قطعهسازی نیز ایجاد کرده که هدف از آن، تبیین جایگاه قطعهسازان در انجمن برای تعمیق ساخت داخل، فراهم کردن بستر مناسب برای بههمرسانی تولیدکنندگان لوازم خانگی و قطعهسازان و ارتقای کیفی قطعهسازی در این صنعت است.
هاشمی توضیح داد: براساس هماهنگی با معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور که به تازگی انجام گرفت، مقرر شده تا قطعهسازان داخلی به برخی صنایع هایتک (High Tech) شناسانده شوند، تا تولید قطعاتی که ساخت آنها در داخل امکانپذیر نیست، در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است. در اسپلیــت یونیــت ۴۵ تـــا ۵۰ درصـــد، در لباسشویی و یخچال و فریزر ۷۰ تا ۷۵ درصد، در بخاریهای گازی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد و در کولر آبی نیز ۱۰۰ درصد است.
دبیر کل انجمن لوازمخانگی یادآور شد: امروز در محصولی نظیر تلویزیون به دلیل انحصاری بودن تولید ماژول در چند شرکت محدود در سراسر جهان، داخلیسازی پایین است و سرمایهگذاری در این قطعه در تیراژهای پایین تولید اقتصادی نیست.
هاشمی همچنین به تیراژ دست کم ۱۰میلیون دستگاهی به عنوان یک تیراژ اقتصادی برای تولید کمپروسورهای برودتی اشاره کرد که در یخچال و فریزر، یخچالهای صنعتی و چیلرها مورد استفاده قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: سالهای گذشته دو واحد کمپروسورسازی، یکی در قزوین و دیگری در شیراز به دلیل نداشتن شمارگان تولید اقتصادی به زیاندهی رسیدند، در حالی که افزون بر ۳۰۰میلیون مارک برای آنها سرمایهگذاری شده بود.
صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری
این مقـــام صنفــی عنــوان کــرد: سالهـای گذشته بهطور متوسط صادرات ۲۴۰ تا ۲۵۰میلیون دلاری لوازم خانگی تحقق یافت و اکنون خط تولید و مونتاژ برخی انواع لوازم خانگی ایرانی در بعضـــی از کشورهــا راهانــدازی شــده و با صادرات قطعات منفصله (CKD)، در این کشورها عملیات تولید و عرضه به بازارهای هدف انجام میشود.
وی تاکید کرد: صادرات منظم و رو به رشد، نیازمند تامین زیرساختهای لازم و اصلاح برخی قوانین است.
به گفته هاشمی، ایران مزیتهای مختلف نسبی در تامین برخی مواد اولیه نظیر ورقهای فولادی، محصولات پتروشیمی و مقاطع مسی و برنجی دارد، همچنین ارزان بودن انرژی و نیروی کار و موقعیت راهبردی ایران، توسعه صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان حتی با وجود رقیب قدرتمندی منطقهای امکانپذیر است.
بر اساس گزارشی از ایرنا، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید دو میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی امسال تا پایان آبان ماه است.
همچنین در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال رشد ۲۹.۲ درصدی را نشان میدهد.
مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد و در مقایســه با مــدت مشابــه ســـال گذشته رشد ۵۸.۲درصدی دارد.
کولـــر آبــی بـــا افــــت ۱۱.۲ درصـــدی در همسنجـــی بـــا ســــال گذشتـــه ۷۵۸ هــــزار و ۲۰۰دستگاه به تولید رسید.
بیستمین نمایشگاه لوازمخانگی با شعار «درخشش تولید در کشاکش تحریم» پس از انجام هماهنگیهای لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در متراژ ۱۶هزار مترمربع و با حضور ۱۷۵ واحد تولیدی داخلی، بدون حضور خارجیها برگزار میشود.
این نمایشگاه چهار روزه از روز جمعه آینده (پنجم دی ماه) آغاز خواهد شد و با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع، متخصصان داخلی و واحدهای صنعتی تا دوشنبه (هشتم دی ماه) ادامه خواهد یافت.