• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
یک فعال صنعت مس در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

تضعیف صنایع داخلی، امتیازی برای رقبا

  • کد خبر : 39156
  • 09 بهمن 1402 - 12:37
تضعیف صنایع داخلی، امتیازی برای رقبا
یک تولیدکننده مقاطع مسی گفت: متاسفانه وجود مشکلات فراوان و دست‌و‌‌پاگیر در مسیر تولید باعث شده است که تولیدکنندگان تنها در فکر رفع این چالش‌ها و تامین نیاز بازارهای داخلی باشند؛ به همین دلیل علاقه‌ای برای ورود به بازارهای صادراتی ندارند و تولیدکنندگان کشورهای همسایه به راحتی موفق به مطرح کردن برند خود می‌شوند.

یک تولیدکننده مقاطع مسی گفت: متاسفانه وجود مشکلات فراوان و دست‌و‌‌پاگیر در مسیر تولید باعث شده است که تولیدکنندگان تنها در فکر رفع این چالش‌ها و تامین نیاز بازارهای داخلی باشند؛ به همین دلیل علاقه‌ای برای ورود به بازارهای صادراتی ندارند و تولیدکنندگان کشورهای همسایه به راحتی موفق به مطرح کردن برند خود می‌شوند.

خسرو نیر خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان مقاطع مسی در کشور، بیان کرد: در حال حاضر شرایط تولیدکنندگان و فعالان صنعت مس بسیار واضح و آشکار است و نمی‌توان مشکلاتی را که با آن‌ها درگیر هستند نادیده گرفت. تامین مواد اولیه به مقدار کافی و توافق با مشتریان بر سر قیمت تمام شده محصول، به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها بسیار دشوار است؛ متاسفانه این مشکل پس از تولید و فروش محصولات نیز همچنان گریبان‌گیر تولیدکنندگان است زیرا با افزایش قیمت‌‌ها، سرمایه‌ در گردش واحدهای صنعتی برای خرید مجدد مواد اولیه و تولید محصولات محدود می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه کشور، امکان واردات قطعات یدکی را نداریم و ماشین‌آلات خطوط تولید مدت زیادی است که اورهال نشده‌اند. در این شرایط تنها دو راه پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد: یا باید از قطعات چینی که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند استفاده کنند و یا از طریق واسطه‌گران قطعات مورد نیاز خود را با قیمت‌های بسیار بالایی تامین کنند. این چالش در زمینه خرید مواد مصرفی نیز وجود دارد و ما ناچار به استفاده از بوته‌های گرافیتی هندی و پاکستانی هستیم. در صورتی که در گذشته امکان خرید و واردات بوته باکیفیت از کشور انگلستان برای تولیدکنندگان وجود داشت؛ در کنار این چالش، قیمت بوته‌های گرافیتی نیز نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه برخلاف تصور افراد، مسیر تامین مواد مصرفی از منابع داخلی هم چندان هموار نیست؛ به طوری که ما برای خرید آجرهای نسوز از شرکت‌های ایرانی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم زیرا این شرکت‌ها محصول مورد نظر مشتریان را تولید نمی‌کنند و آجرهایی را که از قبل تولید شده‌اند به فروش می‌رسانند. در حالی که در گذشته آجرهای نسوز مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان تولید می‌شدند و افراد در زمان خرید محصولات دارای حق انتخاب بودند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود که برخی از تولیدکنندگان آجرنسوز تقاضای مشتریان را در اولویت قرار ندهند، صادرات محصولات است؛ این تولیدکنندگان بخش زیادی از توان خود را برای تولید محصولات و صادرات آن‌ به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و ترکیه متمرکز کرده‌اند. گفتنی است که عدم ثبات نرخ ارز در کشور، سنگینی بار مشکلات بر دوش صنعتگران را دو برابر می‌کند. زمانی که نرخ ارز بی‌مهابا روند صعودی به خود بگیرد، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت بی‌تاثیر خواهد بود؛ به همین دلیل باید گفت که با وجود این شرایط، تولیدکنندگان نمی‌توانند تعادل میان هزینه‌ها و درآمد واحدهای صنعتی را برقرار کنند. متاسفانه صنعت کشور از شرایط خوبی برخوردار نیست و ارائه برخی از راهکارها برای بهبود وضعیت آن همانند مسکن موقتی عمل می‌کند.

تحلیل قدرت تولیدکنندگان کشور

این فعال صنعت مس با اشاره به توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی، عنوان کرد: زمانی که ما قطعات مسی مورد نیاز صنایع کشور را تولید می‌کردیم، تولیدکنندگان ترکیه قادر به تولید محصولات ریخته‌گری شیرآلات بهداشتی نبودند اما اکنون با تضعیف صنایع کشور، از همتایان ایرانی خود پیشی گرفته‌اند. در حال حاضر تولیدکنندگان ترکیه‌ای محصولات خود را در بازارهای صادراتی عرضه می‌کنند اما واحدهای تولیدی کشور یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و صنعتگران چاره جز کناره‌گیری از میدان رقابت ندارند. یکی از دلایلی که سبب شده تا تولیدکنندگان داخلی مزیت رقابتی خود را از دست بدهند، واردات محصولات چینی بی‌کیفیت است. تجمیع این مشکلات باعث می‌شود تا نیروی جوان کشور امیدی برای فعالیت در حوزه تولید نداشته باشد و اولویت‌های خود را تغییر دهد؛ با ادامه این روند، روزی فرا می‌رسد که با خروج افراد باتجربه از حوزه تولید و تعطیل شدن واحدهای صنعتی، از تولیدکننده به مصرف‌کننده تبدیل خواهیم شد.

نیر خسروشاهی در رابطه با کاربرد محصولات این مجموعه، توضیح داد: مقاطع و قطعات مسی تولیدی این مجموعه در صنایع برق و الکتریک، ژنراتورسازی، حمل‌ونقل و تولید ریل‌ کاربرد دارند. گفتنی است که در گذشته قطعات مورد استفاده در صنعت حمل‌و‌نقل از کشورهای کانادا و هندوستان وارد می‌شدند اما اکنون با تولید این محصولات در داخل، دیگر نیازی به واردات نیست. ناگزیر به بیان این موضوع هستم که برخلاف تولید محصولات خاص و منحصر‌به‌فرد در کشور، با شرایط دشواری به مسیر خود ادامه می‌دهیم؛ به طوری که قیمت ضایعات مسی در عرض یک هفته از ۳۸۰ هزار تومان به ۴۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد. متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی، توان خرید کاتد مسی را نداریم در حالی که در گذشته تولیدکنندگان سهمیه خرید کاتد از بورس کالای ایران را به صورت اقساطی داشتند. لازم به ذکر است که اکنون برخی از افراد که تولیدکنندگان حقیقی نبوده و صرفا نقدینگی زیادی در اختیار دارند، کاتد مس را خریداری و انبار می‌کنند. با افزایش قیمت جهانی مس، این افراد کاتد را در بازار عرضه کرده و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند؛ در این شرایط تولیدکنندگانی که امکان خرید از بورس کالای ایران را ندارند، باید از این طریق مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. باید به این نکته اشاره کنم که با وجود این مشکلات، همچنان به حوزه تولید علاقه‌مند هستیم و امید خود را نسبت به بهبود شرایط از دست نمی‌دهیم.

متنوع‌سازی محصولات، حاشیه امن تولیدکنندگان

وی با بیان اینکه این مجموعه سبد محصولات متنوعی دارد، ابراز کرد: ما بالغ بر دو هزار نوع قالب برای تولید محصولات اکسترود شده در اختیار داریم که همین مسئله باعث شده است که کماکان بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و مشتریانی از صنایع مختلف داشته باشیم. گفتنی است که در ابتدا در زمینه تولید مقاطع آلومینیومی فعالیت داشتیم اما به دلیل تامین دشوار مواد اولیه، افزایش تعداد تولیدکنندگان و عرضه محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت در بازار، تصمیم گرفتیم تا حوزه کاری خود را تغییر دهیم.

این فعال صنعت مس در خصوص سایر موانع تولید، اظهار داشت: وارد نشدن فولاد باکیفیت برای ساخت قالب‌های دستگاه پرس اکستروژن، یکی از معضلاتی است که با آن درگیر هستیم. در گذشته واردات فولاد از کشورهای سوئد و آلمان انجام می‌شد اما اکنون فولادهای چینی بی‌کیفیت جایگزین آن‌ها شده‌ا‌ند. ضمن اینکه فولادهای وارد شده از این کشور تنوع بالایی ندارند و تولیدکنندگان در صورت نیاز به خریداری فولاد پرکربن و یا فولاد کروم‌دار، با محصول مشترکی مواجه خواهند شد. زمانی که واردکنندگان تنها در پی کسب سود باشند، محصولات بی‌کیفیتی را که عمر مفید کوتاهی دارند، وارد می‌کنند؛ به همین دلیل میزان مصرف فولاد برای ساخت قالب‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرد. در پایان باید خاطرنشان کنم که متاسفانه برخی از افرادی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از دانش و تجربه زیادی برخوردار نیستند؛ به همین دلیل موفقیت‌های بزرگی کسب نکرده و با اقدامات نسنجیده مانند خرید بدون برنامه ماشین‌آلات و کاهش غیرمنطقی حاشیه سود، سرمایه خود را به هدر داده‌اند. در نتیجه در کنار سرمایه در گردش کافی، تخصص و دانش فنی نیز باید در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39156

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.