سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۱۳ /دوشنبه/۱۱ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:03 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف افزایش رقابت در سطح بازار،

تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی در اروپا افزایش یافت

شماری از فعالان بازار آلومینیوم و لیتیوم در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی، یک اقدام در جهت حمایت از تولید این نوع از خودروها در قاره اروپاست. با این حال، چنین عاملی نمی‌تواند به تنهایی شرایط نزولی حجم تقاضا برای خودروی الکتریکی تولیدی کشورهای اروپایی را در بازار داخلی قاره سبز معکوس کند.

شماری از فعالان بازار آلومینیوم و لیتیوم در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی، یک اقدام در جهت حمایت از تولید این نوع از خودروها در قاره اروپاست. با این حال، چنین عاملی نمی‌تواند به تنهایی شرایط نزولی حجم تقاضا برای خودروی الکتریکی تولیدی کشورهای اروپایی را در بازار داخلی قاره سبز معکوس کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، سخنگوی کمیسیون اروپا عنوان کرد: قانونی به تصویب رسیده که در آن تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی افزایش یافته است. بر این اساس، مفاد این قانون از روز چهارم جولای ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

این تعرفه‌ها در چندین سطح تعیین شده و علاوه بر ۱۰ درصد تعرفه‌های فعلی که بر واردات تمام خودروهای الکتریکی چینی اعمال شده است، اخذ می‌شود.

میزان تعرفه‌های وارداتی اخذ شده، به آن دسته از خودروهای الکتریکی چینی که یارانه‌های دولتی به آن‌ها تخصیص یافته و شرایط را برای رقابت خودروهای الکتریکی تولید کشورهای اروپایی در بازار دشوار کرده‌اند، بستگی دارد.

کمیسیون اروپا میزان تعرفه‌های وارداتی مشخصی را برای سه تولیدکننده بزرگ خودروهای الکتریکی چینی به شرح زیر اعلام کرده است؛ میزان تعرفه اضافه وضع شده علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی فعلی برای شرکت «BYD» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان برابر با ۱۷ درصد؛ شرکت «Geely» برابر با ۲۰ درصد و برای شرکت «SAIC» برابر با ۳۸٫۱ درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است که در خصوص بررسی تخصیص یارانه‌های دولتی به واردات خودروهای چینی به اروپا، کمیسیون اروپا تحقیقاتی را به منظور صحت این مسئله آغاز کرده است و هر شرکت صادرکننده خودروهای چینی که در این تحقیقات همکاری نکند، مشمول پرداخت تعرفه ۳۸٫۱ درصدی خواهد شد؛ البته باید عنوان کرد که فقط برندهای خودروهای الکتریکی چینی مشمول افزایش پرداخت تعرفه‌های وارداتی نخواهند شد.

طبق اظهارات سخنگوی کمیسیون اروپا، آن دسته از برندهای خودروهای اروپایی که خودروهای الکتریکی خود را در چین تولید می‌کنند نیز مشمول پرداخت تعرفه اضافه تا حدود ۲۱ درصد خواهند شد و احتمال می‌رود برای شرکت تسلا، نرخ تعرفه وارداتی به صورت جداگانه تعریف شود.

وزارت بازرگانی چین این اقدام کمیسیون اروپا را حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از صنایع داخلی با وضع مالیات یا محدودیت برای خودروهای الکتریکی چینی اعلام کرد.

وزارت بازرگانی چین روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ در بیانیه‌ای اقدام کمیسیون اروپا را حمایت از تولید داخلی با برچسب غیرواقع‌بینانه خواند که موجب تشدید اصطکاک تجاری و از بین بردن رقابت عالانه تحت عنوان تلاش در جهت ایجاد تعادل در رقابت خواهد شد.

ولادیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرد: اتحادیه اروپا چاره‌ای جز انجام اقدامی در برابر روند افزایشی واردات خودروهای الکتریکی از چین که یارانه‌های دولتی زیادی بابت تامین باتری به آن‌ها پرداخت شده است، ندارد؛ چراکه اگر واکنشی در این رابطه صورت نگیرد، صنعت خودروی اروپا در معرض آسیب جدی خواهد گرفت.

دامبروسکیس در ادامه تصریح کرد: اندک زمان باقی‌مانده تا اجرای قانون تعرفه‌های وارداتی جدید در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، فرصت مناسبی خواهد بود که مذاکراتی با دولت مرکزی چین به منظور تغییر وضعیت و اصلاح آن صورت پذیرد.

اقدام کمیسیون اروپا در خصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چینی، به دنبال تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا در ارتباط با افزایش تعرفه‌های واردات ۱۰۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی وارداتی چینی انجام شد. گفتنی است تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی چینی به آمریکا قبل از وضع تعرفه‌های جدید، حدود ۲۵ درصد تعیین شده بود.

تاکنون تولیدکنندگان چینی خودروهای الکتریکی واکنشی به اجرای تعرفه‌های وضع شده جدید از سوی دولت ایالات متحده آمریکا از خود نشان نداده‌اند.

یک تحلیلگر صنعت خودرو عنوان کرد: اگرچه تعرفه‌های وضع شده بر روی واردات خودروهای الکتریکی از سوی دولت آمریکا به نظر بر روی روند صادرات این نوع خودروها از چین تاثیر می‌گذارد اما صادرات خودروهای الکتریکی چینی، تنها به بازار ایالات متحده آمریکا متکی نیست و در حال حاضر اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مقصد صادراتی برای خودروهای الکتریکی چین به شمار می‌رود.

تاثیر وضع تعرفه‌های جدید واردات بر تولید خودروهای الکتریکی در اروپا

واکنش‌ها به تعرفه‌های جدید واردات خودروهای الکتریکی چینی از سوی کمیسیون اروپا در میان دولت‌ها و مشارکت‌کنندگان بازار متفاوت بوده است.

یکی از معامله‌گران در بازار آلومینیوم اظهار داشت: تعرفه‌های جدید در حمایت از تولید خودروهای الکتریکی در قاره اروپا که در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، وضع شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی انجمن خودروسازی آلمان (VDA)، سهم تولید خودروهای الکتریکی در کشور آلمان به عنوان قطب اصلی این نوع از خودروها در ماه‌های اخیر، روند کاهشی را به ثبت رسانده است.

طبق این داده‌ها، سهم آلمان از تولید خودروهای الکتریکی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ با کاهش ۱٫۵ واحد درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، به ۲۸٫۴ درصد از حجم کل تولید خودروها رسید که پایین‌ترین میزان از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. شماری از مشارکت‌کنندگان بازار، توقف پرداخت یارانه‌های دولتی و افزایش فشار هزینه‌های پرداختی مصرف‌کننده را از جمله مهم‌ترین عوامل این روند نزولی اعلام کردند.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازی آلمان (VDA)، میزان حجم کل تولید خودرو در این کشور در ماه می ۲۰۲۴، حدود ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو ارزیابی شد که کاهش ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

هیلدگارد مولر، مدیر انجمن خودروسازی آلمان (VDA) در بیانیه‌ای مطرح کرد: وضع تعرفه‌های جدید وارداتی خودروهای الکتریکی، چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی اروپا و آلمان را رفع نخواهد کرد.

به گفته وی، وضع تعرفه‌های جدید وارداتی از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا ممکن است به سرعت به یک کشمکش تجاری میان کشورهای صادرکننده و واردکننده تبدیل شود و بر روند معاملات تجاری میام طرفین تاثیر منفی بگذارد.

گفتنی است پریمیوم آلومینیوم اولیه در اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است؛ همچنین علی‌رغم سرعت کند روند تولید در قاره اروپا، هزینه‌های حمل‌و‌نقل افزایش یافته و دسترسی به محموله‌های آلومینیوم در قاره اروپا با روندی نزولی همراه شده است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله‌ها در بندر روتردام هلند را رقمی حدود ۳۲۵ تا ۳۵۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۹۰ تا ۲۱۵ دلار در هر تن تعیین شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش را تجربه کرده است.

یکی دیگر از معامله‌گران فلز آلومینیوم در بازار اروپا ابراز امیدواری کرد که تعرفه‌های جدید وضع شده بر واردات خودروهای الکتریکی در قاره اروپا، حجم تقاضا برای آلومینیوم اولیه را افزایش دهد.

وی افزود: تعرفه‌های وضع شده تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت تولید خودروسازی در قاره اروپا خواهد گذاشت. با این وجود، در حال حاضر حجم تقاضا برای خودروهای تولیدی اروپا چندان مناسب نیست.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم اولیه ریخته‌گری آلیاژ سیلیسیومی ۷ با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله‌ها در بنادر اصلی آلمان را ۴۸۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۳۱ می ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به پریمیوم ۴۵۰ تا ۵۲۰ دلار در هر تن گزارش شده در یک ماه قبل از تاریخ اعلام شده افزایش را به ثبت رساند.

عدم واکنش بازار لیتیوم به تعرفه‌های جدید واردات خودروهای الکتریکی چینی

با وجود اینکه تمرکز اصلی وضع تعرفه‌های جدید واردات خودروهای الکتریکی چینی، بر حمایت از صنعت تولید داخلی اروپا معطوف شده اما واکنش بازار لیتیوم به این تعرفه‌ها همچنان بسیار محدود عنوان شده است.

اگرچه برخی از تحلیلگران معتقدند که تعرفه‌های وضع شده، تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت تولید خودرو در قاره اروپا خواهد گذاشت اما شماری دیگر بر این باورند که تعرفه‌های مذکور، به تنهایی محرک کافی برای رشد مصرف مواد اولیه حیاتی تولید شده در قاره سبز محسوب نمی‌شود.

به گفته یکی از معامله‌گران بازار، واردات خودروهای الکتریکی چینی به اروپا تنها مشکل صنعت تولید خودرو در قاره سبز به شمار نمی‌رود. کاهش یا توقف پرداخت یارانه‌های دولتی برای خودروهای الکتریکی، یکی دیگر از مشکلات مهم در این رابطه به شمار می‌آید که حجم تقاضا برای این نوع از خودروها را کاهش داده است.

تعدادی از مشارکت‌کنندگان بازار، روند کند افزایش میزان تولید خودروهای الکتریکی و باتری در اروپا را به عنوان چالش اصلی صنعت خودرو و باتری در قاره اروپا معرفی می‌کنند.

لازم به یادآوری است که در ماه دسامبر ۲۰۲۳، دولت آلمان پرداخت مبلغ یارانه‌ تا سقف چهار هزار و ۵۰۰ یورو (چهار هزار و ۸۱۰ دلار) که به منظور حمایت از خرید خودروهای الکتریکی اختصاص یافته بود را به بهانه کاهش هزینه‌ها متوقف کرد.

در بازه زمانی مشابه، دولت فرانسه اعلام کرد که طرح اختصاص یارانه به خودروهای الکتریکی این کشور به دلیل نگرانی‌ها در مورد میزان انتشار بالای دی‌اکسید کربن، مشمول خودروهای الکتریکی چینی نخواهد شد.

گفتنی است که حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سطح جهان کاهش یافته و این مسئله بر فعالیت برخی از شرکت‌های حاضر در این بخش تاثیر نامطلوب گذاشته است.

روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، دفتر مرکزی شرکت «Umicore» در بلژیک به عنوان تولیدکننده مواد فعال کاتدی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کاهش شدید رشد تقاضا برای خودروهای الکتریکی، موجب شده است تا حجم تقاضا برای باتری طی هفته‌های اخیر با روند نزولی همراه شود.

در بیانیه این شرکت، کاهش حجم فروش به دلیل ایجاد تاخیر در افزایش حجم پیش‌بینی‌شده در ثبت قراردادهای جدید در اروپا ذکر شده است؛ چراکه مشتریان در حال کاهش دامنه اجرای پروژه‌های مرتبط با روند الکتریکی‌سازی خود هستند.

یکی از چالش‌هایی که در رابطه با تعرفه‌های جدید وضع شده می‌توان بیان کرد، این است که حتی پس از افزایش مقدار تعرفه واردات خودروهای چینی، این خودروها نسبت به خودروهای الکتریکی تولید شده در قاره اروپا گزینه مقرون به صرفه‌تری خواهند بود.

فیبی اوهارا، تحلیلگر بخش باتری فعال در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: خودروهای الکتریکی ساخت اروپا در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط ​​۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی است که قیمت خودروهای الکتریکی چینی ۲ درصد کاهش را در مدت زمان مشابه به ثبت رساند.

این بدان معناست که حتی پس از اجرای تعرفه‌های واردات در قاره اروپا، قیمت خودروهای الکتریکی تولید چین همچنان نسبت به نرخ خودروهای الکتریکی تولید اروپا به مراتب ارزان‌تر و رقابتی‌تر خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعهدات بلندمدت تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در چین در راستای تولید انبوه خودروها و عرضه آن در بازار نتیجه‌بخش بوده و عملکرد آن‌ها در تولید به گونه‌ای است که حتی پس از اجرای تعرفه‌های جدید از سوی اروپا، به دلیل منعطف بودن حاشیه سود این تولیدکنندگان چینی، همچنان امکان کسب سود در بازار اروپا برای آن‌ها فراهم خواهد بود.

در مجموع، تغییرات اندکی از نظر قیمت خودروهای الکتریکی و همچنین تصمیم‌ شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها در چین در راستای عرضه دیگر مدل خودروها به منطقه اروپا ایجاد خواهد شد.

میانگین درآمد سالانه خودروسازان در ۲۰۲۳ در مقایسه با میانگین قیمت خودروهای الکتریکی

قیمت خودروهای الکتریکی تولید اروپا، قبل و بعد از اعمال تعرفه‌های وارداتی

روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴، قیمت لیتیوم باتری در اروپا در بحبوحه افت حجم تقاضا در این منطقه و کاهش قیمت آن در آسیا روند نزولی به خود گرفت.

در همین رابطه موسسه «Fastmarkets» قیمت هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله در بنادر اصلی اروپا جهت عرضه در بازار فیزیکی را رقمی حدود ۱۳٫۵ تا ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به قیمت ۱۴ تا ۱۵٫۲ دلار به ازای هر کیلوگرم گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش را تجربه کرد.

همچنین موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله در بنادر اصلی اروپا جهت عرضه در بازار فیزیکی را ۱۳٫۷۵ تا ۱۵ دلار در هر کیلوگرم در روز ‌پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن سال میلادی ارزیابی کرد که در مقایسه با قیمت ۱۴ تا ۱۵٫۲ دلار به ازای هر کیلوگرم ارائه شده در یک هفته پیش از تاریخ ذکر شده کاهش داشت.

اگرچه پیش‌بینی شده است حجم تقاضا برای محصولات تولیدی شرکت‌هایی مانند شرکت «Umicore» در سال ۲۰۲۴ روندی نزولی به خود بگیرد اما انتظار می‌رود حجم فروش این شرکت در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، به طور نسبی برابر یا اندکی کمتر باشد.

یکی از فعالان بازار لیتیوم تاکید کرد: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی طی ماه‌های آینده روندی نزولی را تجربه می‌کند. با این حال، انتظار می‌رود مصرف خودروهای الکتریکی در سطح جهان رشد دو رقمی را به ثبت برساند.

انتهای پیام//

در سال جاری میلادی،

6:29 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت:

9:11 /دوشنبه/7 خرداد 1403

طی دو ماهه ابتدایی 2024،

7:28 /دوشنبه/7 خرداد 1403

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

12:32 /شنبه/29 مهر 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/11

155571

فلزات آنلاین

1403/04/11

483684

فلزات آنلاین

1403/04/11

635024

فلزات آنلاین

1403/04/11

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/11

23407

فلزات آنلاین

1403/04/11

2488

فلزات آنلاین

1403/04/11

41839

فلزات آنلاین

1403/04/11

51616

فلزات آنلاین

1403/04/11

44720

فلزات آنلاین

1403/04/11

41584

فلزات آنلاین

1403/04/11

26398

فلزات آنلاین

1403/04/11

28557

فلزات آنلاین

1403/04/11

26304

فلزات آنلاین

1403/04/11

36844

فلزات آنلاین

1403/04/11

33516

فلزات آنلاین

1403/04/11

46196

فلزات آنلاین

1403/04/11

25527

فلزات آنلاین

1403/04/11

41247

فلزات آنلاین

1403/04/11

45130

فلزات آنلاین

1403/04/11

3548200