• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
هم‌زمان با کاهش عرضه روی معدنی،

تعرفه‌های مبنای ذوب فلز روی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت

  • کد خبر : 42925
  • 27 فروردین 1403 - 10:35
تعرفه‌های مبنای ذوب فلز روی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت
تعرفه‌های مبنای ذوب فلز روی در سال جاری میلادی با روند نزولی شدیدی همراه شده که نشان‌دهنده کاهش دسترسی به زنجیره تامین معادن در این صنعت است.

تعرفه‌های مبنای ذوب فلز روی در سال جاری میلادی با روند نزولی شدیدی همراه شده که نشان‌دهنده کاهش دسترسی به زنجیره تامین معادن در این صنعت است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Teck Resources» با پرداخت ۱۶۵ دلار به ازای هر تن به شرکت «Korea Zinc» به منظور فرآوری کنسانتره روی خود موافقت کرده است که نسبت به تعرفه ذوب ۲۷۴ دلاری به ازای هر تن پرداخت شده در سال ۲۰۲۳ رقم کمتری را نشان می‌دهد. شرکت «Teck Resources» یک شرکت کانادایی است که در زمینه استخراج معادن و فلزات به ویژه روی فعالیت دارد.

لازم به ذکر است که ارقام توافق شده میان دو شرکت مذکور در سال‌های اخیر به عنوان مبنای تعرفه ذوب دیگر شرکت‌های فعال در صنعت روی در نظر گرفته شده است. همچنین تعرفه‌های ذوب در هنگام وضعیت مازاد عرضه مواد اولیه افزایش یافته است و طی دوره‌های کمبود حجم عرضه روی با روندی نزولی همراه خواهد شد.

در همین راستا، تعرفه‌های ذوب در سال ۲۰۲۳ به دلیل مشکلات واحدهای ذوب و چالش‌های ایجاد شده در روند عرضه و تقاضای کنسانتره روی در سال ۲۰۲۲، روندی صعودی به خود گرفته بود.

ارائه گزارش‌های مربوط به کاهش میزان درآمد واحدهای ذوب در سال ۲۰۲۳، به وضوح تغییر در پویایی روند عرضه روی در ۱۲ ماه گذشته را نشان می‌دهد. همچنین توقف فعالیت برخی معادن روی به دلیل روند افزایش قیمت این فلز در سال ۲۰۲۳، موجب کاهش دسترسی به فلز روی تصفیه شده در بازار شد.

تعرفه‌های مبنای ذوب روی

کاهش تولید روی از معادن

روند افزایشی قیمت روی بورس فلزات لندن در طی سال ۲۰۲۲ به روندی نزولی در اوایل سال ۲۰۲۳ تبدیل و قیمت سه ماهه روی بورس مذکور نسبت به بالاترین رقم گزارش شده در مارس ۲۰۲۲ یعنی ۴،۸۹۶ دلار در هر تن، پایین‌ترین رقم سه ساله خود برابر با ۲،۲۱۵ دلار در ماه می ۲۰۲۳ را به ثبت رساند.

روند صعودی قیمت‌ها باعث توقف فعالیت چندین معدن همچون معدن «Tara mine» در ایرلند و تحت نظارت شرکت «Boliden AB»، معدن «Middle Tennessee» تحت مدیریت شرکت «Nyrstar» و معدن «Rasp mine» در استرالیا و تحت نظارت شرکت «Toho Zinc» شد.

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، روند صعودی توقف فعالیت در تعدادی از معادن باعث شد که میزان تولید جهانی روی استخراج شده از معادن در سال ۲۰۲۳ حدود ۱٫۴ درصد کاهش را تجربه کند. گفتنی است میزان تولید روی در سال ۲۰۲۲ با افت ۲٫۶ درصدی همراه بود.

به نظر می‌رسد این روند ممتد نزولی میزان تولید روی از معادن که از دو سال گذشته آغاز شده است در سال ۲۰۲۴ هم ادامه داشته باشد.

لازم به یادآوری است وقوع آتش‌سوزی در معدن «Ozernoy» در روسیه در ماه نوامبر ۲۰۲۳ موجب شد طرح افزایش میزان تولید روی از معادن که قرار بود بیشترین حجم اضافه شده در معادن روی جهان محسوب شود موقتا متوقف شد.

با توجه به وقوع این آتش‌سوزی به نظر می‌رسد امکان آغاز مجدد فرآیند فرآوری سنگ معدن روی تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی در این معدن وجود ندارد. طبق بررسی‌های انجام شده میزان تولید روی در معدن «Ozernoy» حدود ۳۵۰ هزار تن سالانه گزارش شده است.

انجمن بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) آخرین بار در نشست خود در ماه اکتبر ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود که میزان تولید روی از معادن در سال ۲۰۲۴ حدود ۴٫۹ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. با این وجود احتمال می‌رود انجمن نامبرده در نشست آتی خود که به زودی برگزار خواهد شد رقم پیش‌بینی شده را مورد بازبینی قرار دهد.

تغییرات سالانه میزان تولید جهانی روی از معادن

بازیابی فعالیت واحدهای ذوب روی

اگرچه حجم عرضه روی از معادن روندی کاهشی به خود گرفته اما میزان تولید جهانی واحدهای ذوب این فلز از سال ۲۰۲۲ با افزایش همراه بوده است.

بر اساس گزارش موسسه «SMM»، میزان تولید روی تصفیه شده در کشور چین به ۶٫۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید که افزایش سالانه ۱۰٫۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این روند صعودی باعث شد پس از ثبت یک روند نزولی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید روی تصفیه شده در جهان حدود ۳٫۸ درصد افزایش را تجربه کند.

با این حال، هنوز برخی از واحدهای ذوب در کشور‌های غربی مانند واحد ذوب «Budel» در هلند با مشکلاتی چون افزایش قیمت‌های انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. گفتنی است فعالیت واحد ذوب مذکور به دلیل افزایش قیمت انرژی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به طور موقت متوقف شد.

از سوی دیگر، واحد ذوب Nordenham» در آلمان پس از پایان یک سال فاز تعمیر و نگهداری قصد دارد فعالیت خود را دوباره با افزایش میزان تولید آغاز کند.

شاید بتوان وجود عملکرد ضعیف در تولید روی از معادن در سراسر جهان و آغاز مجدد فعالیت برخی از واحدهای ذوب را یکی از دلایل اصلی کاهش سالانه تعرفه‌های ذوب این فلز در نظر گرفت.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت کنسانتره روی با شرط تحویل به بنادر چین را رقمی حدود ۵۰ تا ۸۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نشان از یک روند نزولی دارد.

افزایش حجم ذخایر فلز روی در انبارهای «LME»

به نظر می‌رسد محدودیت در دسترسی به مواد اولیه در زنجیره تولید روی هنوز هیچ تاثیر قابل‌توجهی در روند عرضه و تقاضای این فلز نگذاشته است.

فلز روی حتی با بهبود وضعیت کلان اقتصادی جهانی نیز نسبت به دیگر فلزات پایه در بورس فلزات لندن، عملکرد به مراتب ضعیف‌تری داشته است. در حال حاضر قیمت روی بورس فلزات لندن حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن گزارش شده که نسبت به قیمت سه ماهه این فلز در «LME» در ابتدای سال ۲۰۲۴، تنها ۳ درصد و در مقایسه با قیمت مس در این بورس، حدود ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

گفتنی است از فلز روی در تولید قالب فولاد گالوانیزه که بیشتر در بخش ساخت‌و‌ساز به‌کار می‌رود، استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد با افزایش فعالیت واحدهای ذوب طی ۱۲ ماه گذشته، هیچ‌گونه کمبودی در وضعیت بازار روی تصفیه شده مشاهده نشده است.

علاوه‌براین، حجم ذخایر روی تصفیه شده در انبارهای بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۳، از ۲۷ هزار و ۷۵۰ تن به ۲۲۳ هزار و ۲۲۵ تن رسید. به دلیل روند صعودی صدور حواله‌های فروش برای محموله‌های روی در انباراهای ذخیره بورس فلزات لندن، حدود ۲۷ هزار تن دیگر در سال ۲۰۲۴ تاکنون به مجموعه حجم ذخایر انبارهای بورس مذکور افزوده شده است. اختلاف قیمت‌های فلز روی در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که ممکن است روند افزایش حجم ذخایر انبارها ادامه پیدا کند.

روند صعودی مبنای قیمت سه ماهه فلز روی در بورس مذکور، منجر به تاثیرگذاری بر وضعیت کانتنگو در ماه مارس ۲۰۲۴ و ثبت رقم ۵۰ دلار در هر تن برای آن شد. رقم اعلام شده در روز دوشنبه هشتم آوریل ۲۰۲۴، حدود ۳۸ دلار در هر تن تعیین شد که همچنان نسبت به ارقام گزارش شده طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بیشتر بود.

تغییرات ایجاد شده در پیش‌بینی وضعیت بازار روی

اکثر تحلیلگران بر این باورند که وضعیت بازار روی در سال جاری میلادی همچنان در شرایط مازاد عرضه قابل‌توجه برای دومین سال متوالی باقی بماند.

انجمن بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) در نشست اخیر خود که در ماه اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شد، حجم مازاد عرضه ۳۶۷ هزار تنی را برای بازار روی پیش‌بینی کرده بود. بسیاری از تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه ۲۰۲۴، بر پیش‌بینی حجم مازاد عرضه ۳۰۰ هزار تنی برای فلز روی در سال جاری میلادی با یکدیگر اتفاق نظر داشتند.

با این حال، با توجه به محدودیت دسترسی در بخش کنسانتره روی در بازار به نظر می‌رسد ارقام پیش‌بینی شده دوباره مورد بازبینی قرار گیرند. در همین راستا، برخی تحلیلگران در بانک «Macquarie» پیش‌بینی کسری ۶۱ هزار تنی را برای کنسانتره روی در سال ۲۰۲۴ ارائه کردند.

بانک «Macquarie» در بیانیه خود که در ماه مارس ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد با توجه به محدودیت در دسترسی به بازار کنسانتره روی، این بانک پیش‌بینی خود در رابطه با میزان تولید جهانی روی تصفیه شده را برای سال میلادی جاری ۰٫۴ درصد کاهش خواهد داد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود میزان تولید روی تصفیه شده در کشورهای غربی و کشور چین به دلیل کمبود مواد اولیه حدود ۰٫۵ درصد کاهش را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند.

طبق اعلام بانک مذکور، در حال حاضر چندین واحد ذوب در چین در واکنش به کاهش دسترسی به مواد اولیه و افت حاشیه سود خود به دلیل کاهش تعرفه‌های ذوب که حدود ۴۰ درصد از حاشیه سود یک واحد ذوب را به خود اختصاص می‌دهد، در حال ورود به فاز تعمیر و نگهداری و یا کاهش ظرفیت تولید هستند.

این بانک پیش‌بینی کرده است که شرایط بازار کنسانتره روی در سال ۲۰۲۵، دوباره به وضعیت مازاد عرضه خواهد رسید. با این حال، ممکن است قیمت آن به دلیل وضعیت فعلی بازار روی با افزایش همراه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42925

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!
مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب عنوان کرد:

ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!

11اردیبهشت
صادرات به شرط دستیابی به استانداردهای کیفی بالا
یک فعال صنعت مس در گفت‌وگو با «فلزات‌‌آنلاین» عنوان کرد:

صادرات به شرط دستیابی به استانداردهای کیفی بالا

11اردیبهشت
بازار سیم و کابل تولیدکننده و مصرف‌کننده را سردرگم کرده است
مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

بازار سیم و کابل تولیدکننده و مصرف‌کننده را سردرگم کرده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.