چین از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در دنیا است. تولید خودرو این کشور در سال ۲۰۲۳، به ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۹.۶ درصد افزایش یافته است. سال ۲۰۲۳ میلادی، بیشترین میزان تولید خودرو در طول دوره مورد بررسی بوده است. با وجود افزایش سهم خودروهای الکتریکی شامل باتریدار و هیبریدی، همچنان خودروهای احتراق داخلی بیشترین سهم را در میان دیگر خودروها دارند. با افزایش سهم خودروهای الکتریکی، چین به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی باتریدار و هیبریدی قابل شارژ در سال گذشته تبدیل شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، از ابتدای اختراع خودرو توسط کارل بنز در سال ۱۸۸۶ تاکنون، صنعت خودروسازی تغییر چشمگیری کرده و به یکی از بزرگترین صنایع دنیا تبدیل شده است. از ابتدای فعالیت شرکتهای خودروسازی، موتورهای بخار شکل گرفتند و اکنون به موتورهای پیشرفته احتراق داخلی و حتی الکتریکی رسیدهاند. امروزه خودروها به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره انسانها تبدیل شدهاند. از مزایای خودرو برای انسان میتوان به راحت بودن، طی کردن مسیر در زمان کمتر و از معایب آن میتوان به انواع آلودگیها و ترافیک اشاره کرد. با این حال، افزایش جمعیت میتواند میل و تقاضا به استفاده از خودروها را افزایش دهد. بنابراین برای تامین تقاضا تعداد و تنوع خودروسازها افزایش یافته است. به طور کلی، میتوان خودروهای تولید شده را به دو دسته خودروهای احتراق داخلی و الکتریکی تقسیم کرد که در این بین، خودروهای هیبریدی قابل شارژ و خودروهای الکتریکی باتریدار از جمله رایجترین انواع خودروهای الکتریکی در بازار شناخته میشوند.
کشور چین، از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در دنیا محسوب میشود. گفتنی است که به علت جمعیت بالا، این کشور یکی از بزرگترین بازارهای مصرف خودرو بوده است. بنابراین بیشتر تولیدات خودروی این کشور در بازار داخلی مصرف میشود.
نمودار یک، بیانگر ساخت و تولید انواع خودروی سواری از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ در کشور چین است. روند ساخت و تولید انواع خودروهای سواری چین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، نسبتا ثابت و میانگین آن ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در هر سال بوده است. بر اساس نمودار یک، کشور چین در سال اخیر بالغ بر ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه تولید کرد اما میزان تولید این کشور در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه بود. بیشترین ساخت و تولید انواع خودروهای سواری چین در سال ۲۰۲۳ و کمترین آن در سال ۲۰۱۴ یعنی ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه ثبت شد.
خودروی الکتریکی در صف تولید خودروساز چینی
بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه «Electric Vehicles Initiative» در سال ۲۰۲۳، کمتر از ۶۰ درصد از کل خودروهای الکتریکی در کشور چین بوده است. در سال ۲۰۲۳، حدود ۶ میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی باتریدار و دو میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی قابل شارژ توسط صنعت خودروسازی چین تولید شد. گفتنی است که در کشور چین، تولیدات خودروی الکتریکی باتریدار سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲، بالغ بر ۲۲ درصد و خودروهای هیبریدی قابل شارژ نیز ۸۰.۶ درصد افزایش یافت.
نمودار ۲، نشانگر سهم انواع خودروهای تولید شده در چین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ است. بر اساس نمودار مذکور، میتوان دریافت که سهم تولید خودروهای الکتریکی باتریدار و هیبریدی قابل شارژ طی ۱۰ سال اخیر در صنعت خودروسازی چین افزایش یافته است. در سال گذشته، سهم خودروهای الکتریکی باتریدار به ۲۴ درصد رسید؛ در حالی که سهم خودروهای مذکور در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۱.۵ درصد اعلام شد. خودروهای هیبریدی قابل شارژ نیز در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب سهمی معادل با ۶.۶ و ۱۱ درصد از صنعت خودروسازی چین داشت. در نتیجه، مابقی تولیدات خودرو نیز شامل دیگر خودروهای سواری همانند خودروهای احتراق داخلی میشود که بیشترین سهم را تاکنون در صنعت خودروسازی چین داشتهاند اما روند تولید خودروهای احتراق داخلی در طول دوره مورد بررسی کاهشی بوده است. بنابراین در سال گذشته، سهم خودروهای احتراق داخلی سواری کشور چین از کل خودروهای تولید شده به ۶۵.۱ درصد رسید. این سهم معادل با ۱۷ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۱۸ هزار دستگاه کاهش داشته است. به طور کلی مشهود است که صنعت خودروسازی چین در ۱۰ سال گذشته به سمت افزایش سهم خودروهای الکتریکی (هیبریدی و باتریدار) رفته است که مهمترین دلیل آن سیاستهای دولت بود.
یکی از مهمترین دلایل موفقیت این کشور در توسعه خودروهای برقی، سختگیری و حمایت دولت برای خرید خودروهای برقی است که میتوان به معافیت مالیاتی و حمایتهای غیرمالی اشاره کرد. این سیاستها به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانهای این کشور اتخاذ شده است. علاوهبراین، بخش مهم و قلب خودروی الکتریکی، منبع تامین نیروی محرکه آن یعنی باتری مورد استفاده در ساختار خودرو است. بنابراین برای ساخت و تولید خودروهای الکتریکی، باتریهایی نیاز است که بتواند انتظارات مطلوب مشتریان را برآورده کند. با افزایش تولید خودرو در سالهای اخیر و همچنین افزایش سهم خودروهای الکتریکی، تقاضای مصرف باتری نیز افزایش یافت. بر همین اساس برای تامین تقاضای مورد نیاز صنعت خودروسازی، تولید و واردات مواد مصرفی مورد نیاز برای تولید باتری نیز رشد پیدا کرد. بر اساس آمار منتشر شده از گمرک چین در سال ۲۰۲۳، اکسیدهای کبالت و لیتیوم وارد شده به چین مجموعا سه هزار و ۹۳۰ تن بود. در حالی که در سال ۲۰۲۲، حدود سه هزار و ۲۶۰ تن مواد مصرفی مورد نیاز تولید باتری وارد چین شد. با توسعه صنعت باتریهای قابل شارژ در چین، تولید خودروهای برقی برای خودروسازان چینی مقرون به صرفهتر شد. در نتیجه این کشور در زمینه تولید خودرو برقی به یکی از قطبهای تولیدکننده خودروی الکتریکی تبدیل شده است.
باتری چین، کمترین قیمت میان دیگر کشورها
شاخص قیمت جهانی باتری مورد استفاده در خودروهای الکتریکی (در سال ۲۰۱۵ معادل با ۱۰۰ واحد فرض شده است) در سال ۲۰۲۳ به ۳۱ واحد رسید. گفتنی است که شاخص قیمت جهانی باتری نسبت به سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۴.۹ واحد کاهش یافت. بهطور کلی، شاخص قیمت جهانی باتری در ۹ سال گذشته روند نزولی داشته است. در چهار سال گذشته، روند قیمت باتریهای تولید شده در مناطقی همانند اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی نسبت به چین کاهش یافته اما همچنان قیمت عرضه باتری در چین پایینتر از این مناطق بودهاست. علت قیمت پایین باتریهای چینی، میتواند تولید انبوه و همچنین کاهش هزینه تمام شده باتری در این کشور باشد. در سال ۲۰۲۳، فاصله میان قیمت عرضه باتری چین با مناطق مذکور، کمتر از سالهای دیگر شد. در سال ۲۰۲۰، قیمت باتری در اروپا بالغ بر ۷۰ واحد بیشتر از قیمت چین بود اما در سال گذشته این فاصله ۲۰ واحد کاهش یافت.
چین هماکنون بزرگترین تولیدکننده خودرو در دنیا است که در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد. در میان خودروهای تولید شده، نزدیک به ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه الکتریکی باتریدار و هیبریدی قابلشارژ بودند. بنابراین با اعمال سیاستهای دولت چین برای افزایش تقاضا و افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی، چین به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروی الکتریکی در دنیا تبدیل شده است.
انتهای پیام//