• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

تغییر چشم‌انداز عرضه مس

  • کد خبر : 36602
  • 29 آذر 1402 - 12:04
تغییر چشم‌انداز عرضه مس
سرمایه‌گذاران در صندوق‌های پوشش ریسک، تمرکز خود را بر روی بازار مس به دلیل افت قیمت‌های آن در بازار کاهش داده‌اند. بر همین اساس با کاهش عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در سطح کلان نیاز خواهد بود ارزیابی مجدد در پیش‌بینی قبلی مبنی بر پویایی این بازار در آینده صورت پذیرد.

سرمایه‌گذاران در صندوق‌های پوشش ریسک، تمرکز خود را بر روی بازار مس به دلیل افت قیمت‌های آن در بازار کاهش داده‌اند. بر همین اساس با کاهش عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در سطح کلان نیاز خواهد بود ارزیابی مجدد در پیش‌بینی قبلی مبنی بر پویایی این بازار در آینده صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید مس در هر دو بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای شیکاگو (CME) با ثبت تعداد قراردادهای موقعیت‌های فروش در بخش بازار مس در صندوق‌های پوشش ریسک، تقریبا به یک میزان رسیده است.

تغییر در وضعیت موقعیت‌های خرید و فروش از اواخر اکتبر سال ۲۰۲۳، زمانی که قیمت سه‌ماهه مس بورس فلزات لندن به پایین‌ترین میزان خود یعنی هفت هزار و ۸۶۷ تا هفت هزار و ۸۷۱ دلار در هر تن کاهش یافت، ایجاد شده است.

با روند کاهشی که قیمت سه‌ ماهه مس بورس فلزات لندن در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۳ در پیش گرفت، پیش‌بینی می‌شد که این روند نزولی ادامه داشته باشد اما بعد از گذشت مدتی، قیمت آن به حدود هشت هزار و ۵۳۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

این افزایش نسبی قیمت مس، باعث تغییر مواضع سرمایه‌گذاران در صندوق‌های پوشش ریسک در کوتاه‌مدت شده است. با در نظر گرفتن اتخاذ سیاست‌گذاری مالی انقباضی نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا و فاصله گرفته از میزان اوج خود در کنار نشانه‌هایی همچون مطابق نبودن روند عرضه مس با پیش‌بینی‌ صعودی، این تغییر مواضع با سرعت بیشتری به انجام خواهد رسید.

قیمت مس بورس کالای شیکاگو و موقعیت‌های خرید و فروش مدیران صندوق‌های پوشش ریسک

عقب‌نشینی تحلیلگران روند نزولی بازار از مواضع خود

برخی از مدیران صندوق‌های پوشش ریسک اعلام کردند که در مجموع تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های فروش مس در بورس کالای شیکاگو، حدود ۲۱ هزار و ۵۵۳ قرارداد در پایان ماه اکتبر ۲۰۲۳ بود. با این حال، زمانی که پیش‌بینی ‌می‌شد قیمت مس احتمالا از محدوده میانگین قیمتی خود در سال ۲۰۲۳ خارج شود و روند نزولی به خود بگیرد، این تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های فروش مس گزارش شد.

بر اساس گزارش تعهد معامله‌گران، از آن زمان به بعد و با تغییر چشم‌انداز عرضه مس در بازار، در مجموع تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید حدود ۶ هزار و ۸۶۶ قرارداد اعلام شد.

این تغییر چشم‌انداز، حکایت از کاهش شدید تعداد ثبت موقعیت‌های فروش قطعی از ۷۶ هزار و ۷۱۷ قرارداد به ۴۶ هزار و ۵۵۸ قرارداد دارد؛ این در حالی است که تعداد ثبت موقعیت‌های خرید قطعی تغییرات اندکی را تجربه کرده است.

وضعیت تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید و فروش در بورس‌های کالایی در اروپا و آمریکا شمالی، شرایطی مشابه با بورس فلزات لندن در بخش مس دارند.

تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های فروش در صندوق‌های پوشش ریسک در ماه نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۵ هزار و ۱۱۶ قرارداد و تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید، حدود ۱۵ هزار و ۴۶ قرارداد گزارش شد؛ این در حالی است که تحلیلگران روند نزولی بازار پیش‌بینی‌کرده بودند تعداد ثبت قراردادهای موقعیت‌های فروش در این ماه در بورس فلزات لندن از ۴۷ هزار و ۷۱۴ قرارداد، به ۲۵ هزار و ۶۷۴ کاهش می‌یابد.

در رابطه با بورس کالای شیکاگو نیز شرایطی مشابه به وجود آمده است. با این حال، تمایل محض به ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید وجود ندارد. مسئله تمایل به ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید در میان صندوق‌های پوشش ریسک که در بورس فلزات لندن هم حضور دارند پر رنگ‌تر است.

وضعیت ثبت موقعیت‌های خرید و فروش صندوق‌های پوشش ریسک در بخش مس بورس فلزات لندن

ارزیابی مجدد در پیش‌بینی روند عرضه فلز مس

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در نیمه دوم ماه دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا احتمالا نرخ بهره بانکی را دیگر افزایش نخواهد داد. این خبر موجب کاهش فشار چندین ماهه بر بازار مس شده است. این تغییر در وضعیت کلان بازار مس با روند پویایی نسبی در سطح خرد بازار این فلز هم‌زمان شده است. بر همین اساس، بازار فلز مس نسبت به آنچه که از قبل در رابطه با آن تصور می‌شد، انعطاف‌پذیری کمتری از خود نشان داده است.

در همین راستا اگرچه اکثر تحلیلگران به دلیل نقش اصلی فلز مس در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، چشم‌اندازی افزایشی را در میان‌مدت برای این فلز پیش‌بینی می‌کنند اما چشم‌انداز کوتاه‌مدت این فلز به‌ دلیل افزایش پیش‌بینی‌شده در حجم عرضه مس از معادن در سال جاری و سال ۲۰۲۴ به‌ طور قابل‌توجهی متفاوت‌تر از انتظارات قبلی بوده است. با این تفاسیر، چشم‌انداز مازاد عرضه مس در کوتاه‌مدت دیگر بی‌معنا خواهد بود.

یکی از عوامل دیگری که در تغییر این چشم‌انداز تاثیر‌گذار بود، توافق بر سر تعرفه ذوب مس میان واحدهای ذوب چین و شرکت‌های فعال در حوزه استخراج و تولید مس از معادن برای ثبت قراردادهای مس با موعد تحویل سال ۲۰۲۴ است.

واحدهای ذوب چین امیدوار بودند که از همان تعرفه‌های ذوب ۸۸ دلار در هر تن و تعرفه‌های پالایش ۸٫۸ سنت در هر پوند برای تبدیل کنسانتره به فلز تصفیه شده در سال ۲۰۲۴ استفاده کنند اما در پایان به پذیرش تعرفه ذوب ۸۰ دلار و تعرفه پالایش هشت سنت در هر تن برای سال ۲۰۲۴ رضایت دادند.

این اولین کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش در سه سال گذشته به شمار می‌رود که با رضایت طرفین مذاکره پذیرفته شده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار مس احتمالا در سال ۲۰۲۴ با کاهش در حجم عرضه به دلیل کمبود مواد اولیه مواجه خواهد بود.

کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی فعالیت برخی از معادن مس

این مسئله منجر به توافق واحدهای ذوب چین و شرکت‌های فعال در حوزه استخراج و تولید در معادن برای تعیین تعرفه‌های مبنای ذوب و پالایش شده است. با گذشت چندین روز پس از توافق میان واحدهای ذوب چین و شرکت‌های فعال در حوزه استخراج و تولید در معادن در رابطه با تعیین تعرفه‌های مبنای ذوب و پالایش، فعالیت یک معدن بزرگ مس متوقف شد و دو تولیدکننده بزرگ مس ظرفیت تولید این فلز در دستورالعمل‌های خود را کاهش دادند.

همچنین دولت پاناما در ماه نوامبر ۲۰۲۳، دستور تعطیلی موقت معدن «Cobre Panama» که تحت مدیریت شرکت «First Quantum» قرار داشت را صادر کرد؛ چراکه دادگاه عالی این کشور اعلام کرده بود صدور مجوز فعالیت در این معدن خلاف قانون اساسی پاناما است.

لازم به ذکر است که شرکت «First Quantum»، فعالیت استخراج و تولید خود را بر اساس توفق صورت گرفته با دولت پاناما در این معدن از سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. گفتنی است در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۵۰ هزار تن مس در این معدن به تولید رسید. با توجه به این مسئله، توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama» می‌تواند ضربه مهلکی به روند عرضه مس در سراسر دنیا وارد کند.

در همین راستا هر دو شرکت «Anglo American» و شرکت «Vale» برزیل، ظرفیت تولید مس در دستورالعمل‌های خود را برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کاهش دادند.

شرکت «Anglo American» با اشاره به مشکلات به وجود آمده در معدن «Quellaveco» تحت مدیریت خود در پرو و تعطیلی موقت یک واحد فرآوری این شرکت یعنی معدن «Los Bronces» در شیلی، ظرفیت تولید خود برای سال ۲۰۲۳ را به ۱۸۰ هزار تا ۲۱۰ هزار و ظرفیت تولید برای سال ۲۰۲۵ را به ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار تن کاهش داده است.

کاهش ظرفیت تولید مس شرکت «Vale» برزیل به حدی بود که تحلیلگران شرکت «Macquarie» حدود ۱۰۰ هزار تن رقم پیش‌بینی خود ‌در رابطه با عرضه مس از معادن را تا سال ۲۰۲۶ کاهش دادند.

علاوه‌براین، پیش‌بینی صورت گرفته قبلی درباره ورود مس به یک دوره مازاد عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، نیازمند بازبینی مجدد خواهد بود.

بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده، بازار کنسانتره مس در بهترین حالت وضعیت ثبات خواهد داشت و احتمالا در سال ۲۰۲۴ با کسری در عرضه همراه خواهد شد که این اتفاق تاثیر منفی بر بازار مس تصفیه شده خواهد گذاشت.

با این وجود هنوز سرمایه‌گذاران در صندوق‌های پوشش ریسک تمایل به افزایش تمرکز بر روی ثبت قراردادهای موقعیت‌های خرید پیدا نکرده‌اند. در عین حال، اختلاف قیمت‌های مس بورس فلزات لندن در حالت کانتنگو قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد در حال حاضر کمبودی در بازار مس وجود ندارد.

با این حساب تغییر چشم‌انداز آماری وضعیت روند عرضه مس، بسیاری از سرمایه‌گذاران صندوق‌های پوشش ریسک مالی را متقاعد کرده است که کاهش قیمت مس به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36602

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.