• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

  • کد خبر : 44202
  • 17 اردیبهشت 1403 - 11:46
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز گفت: در حال حاضر پروژه احداث کارخانه فولادسازی مراحل مرتبط با تست و راه‌اندازی خود را سپری می‌کند و ما آماده تولید مستمر شمش باکیفیت فولادی و عرضه آن در بازارهای داخلی و صادراتی هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز گفت: در حال حاضر پروژه احداث کارخانه فولادسازی مراحل مرتبط با تست و راه‌اندازی خود را سپری می‌کند و ما آماده تولید مستمر شمش باکیفیت فولادی و عرضه آن در بازارهای داخلی و صادراتی هستیم. علاوه‌براین، پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال را در دست اقدام داریم که هم‌اکنون از پیشرفت قابل‌توجه ۳۰ تا ۳۵ درصدی برخوردار است و امیدواریم بتوانیم طی ۲۰ ماه آینده این کارخانه را راه‌اندازی کنیم. بهره‌برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به مجتمع و احداث نیروگاه برق با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات، از دیگر پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که به دنبال اجرای آن‌ها در سال جاری هستیم و تمام تلاش خود را در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» با هم‌دلی مشترک میان ارکان مختلف مجتمع و سهام‌داران محترم به کار گرفته‌ایم.

محسن مصطفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص عملکرد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در زمینه تولید و سودآوری این مجموعه در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: علی‌رغم تمامی چالش‌ها و محدودیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف اعم از تامین انرژی‌ (برق و گاز)، تامین برخی از تجهیزات مورد نیاز و تامین مالی در سال گذشته با آن مواجه بودیم، توانستیم میزان تولید را مطابق با آنچه در برنامه و بودجه مجتمع تعریف کرده بودیم، محقق سازیم و حتی موفق به تولید اندکی بیش از میزان برنامه‌ریزی خود شدیم. در حوزه سودآوری نیز با توجه به استفاده از روش‌های متنوعی که در راستای افزایش بهره‌وری تولید به کار گرفتیم، مطابق با برنامه و بیشتر از آنچه پیش‌بینی کرده و به سهام‌داران محترم مجتمع وعده داده بودیم، موفق به تحقق آن شدیم.

ثبت رکورد تولید آهن اسفنجی در فروردین ماه ۱۴۰۳

وی در ادامه خرید مواد اولیه با قیمت مناسب و فروش محصول نهایی بر پایه قیمت مصوب بورس را از جمله عوامل موثر در افزایش سودآوری مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال پیش برشمرد و افزود: در اولین ماه از سال جدید که توسط مقام معظم رهبری به «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، برای دومین بار در تاریخ مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۸۳ هزار و ۵۸ تن شدیم. نکته قابل‌توجه اینکه این میزان تولید با متالیزاسیون ۹۳٫۱ درصد، به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین آهن اسفنجی‌های موجود در سطح بازار به ثبت رسید. علاوه‌براین، از آنجایی که رویکرد «تولید بهینه» با تاکید بر «بهره‌وری حداکثری» همواره از اصلی‌ترین برنامه‌های مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز طی سالیان اخیر بوده است، در فرودین ماه امسال موفق به ثبت رکورد مصرف بهینه آب به میزان ۷۲ مترمکعب، مصرف برق به میزان ۸۳٫۹۹ کیلووات ساعت و مصرف گاز به میزان ۸۴٫۲۶۹ مترمکعب به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم شدیم. در ادامه امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌هایی که برای سال جدید انجام داده‌ایم، میزان توقفات خود را به حداقل برسانیم و همگام با تولید مستمر، رکوردهای جدیدی را در تاریخ مجتمع به ثبت برسانیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به وضعیت کنونی پروژه‌های توسعه‌ای این مجموعه عظیم فولادی، مطرح کرد: با توجه به حضور ۱۷ سوپروایزر خارجی از شرکت دانیلی ایتالیا در پروژه احداث کارخانه فولادسازی (با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در فاز اول و یک میلیون تن در فاز دوم) و دقت نظر بالا و ممیزی‌ها و سختگیری‌های فراوان آن‌ها، در حال حاضر این پروژه آخرین مراحل مرتبط با تست و راه‌اندازی خود را سپری می‌کند و ما آماده تولید مستمر محصول نهایی کارخانه هستیم. بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان اردیبهشت ماه و نهایتا ابتدای خرداد ماه سال جاری، وارد تولید مستمر شمش فولادی شویم و این محصول را با کیفیت عالی در اختیار مشتریان داخلی و همچنین صادراتی خود قرار دهیم. علاوه‌براین، پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی مجتمع با ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال را در دست اقدام داریم که هم‌اکنون از پیشرفت قابل‌توجه ۳۰ تا ۳۵ درصدی برخوردار است و امیدواریم بتوانیم طی ۲۰ ماه آینده این کارخانه را راه‌اندازی کنیم.

مصطفی‌پور در همین راستا ادامه داد: از طرفی، با توجه به اهمیت تامین پایدار خوراک (سنگ‌آهن) مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی که همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز نیز بوده است، اقدام به تملک یک محدوده قابل‌توجه و قابل‌اتکای معدنی کرده‌ایم؛ هم‌اکنون اجرای کلیه امور مرتبط با اکتشافات در این محدوده معدنی رو به اتمام بوده و در حال ورود به مرحله حفاری هستیم. لازم به ذکر است به محض اجرای عملیات استخراج در این محدوده معدنی، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی را آغاز خواهیم کرد و پیش‌بینی ما بر این است که عملیات اجرایی این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ آغاز شود.

انتقال آب به دل کویر به همت فولاد غدیر نی‌ریز

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای پروژه‌های زیرساختی در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، اظهار داشت: تامین پایدار آب، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای احداث یک کارخانه فولادسازی است و بر همین اساس ما علی‌رغم تمامی محدودیت‌های که در این زمینه با آن مواجه بودیم، عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به مجتمع را با هدف انتقال ۶ میلیون مترمکعب آب در آذر ماه سال پیش آغاز کردیم. لازم به ذکر است که اجرای چنین پروژه بزرگی با ۱۱۰ متر لوله‌گذاری، دو ایستگاه پمپاژ و یک مخزن تعادلی در ۶ ماه، اقدام کم‌نظیری بود که به همت مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز صورت پذیرفت و به محض اینکه کارخانه فولادسازی به طور مستمر وارد مدار تولید شود، عملیات تامین آب از این پروژه نیز به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان پهناور فارس توسط این مجتمع، مطرح کرد: هم‌دلی در میان تمامی ارکان مجموعه اعم از کارگران زحمتکش خط تولید تا همکاران واحدهای تحقیق و توسعه، بهره‌برداری، مالی، اداری و بازرگانی، اسم رمز این دستاورد عظیم توسط مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز بوده است؛ ضمن اینکه در این میان نمی‌توان از حمایت‌های بی‌دریغ سهام‌داران محترم مجتمع به عنوان بخش دیگری از این رکن هم‌دلانه در مجتمع غافل شد و امیدواریم با تلاش و هم‌دلی هرچه بیشتر میان ارکان مختلف تولید در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، با سرعت بیشتری در مسیر توسعه گام برداریم.

مصطفی‌پور همچنین به تامین پایدار گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم اشاره کرد و یادآور شد: دولت و وزارت نفت، متولی اصلی تامین گاز مورد نیاز واحدهای صنعتی محسوب می‌شوند و بر همین اساس ما نقش چندانی در این زمینه نداریم؛ البته مذاکراتی پیرامون ذخیره‌سازی گاز و حضور در کنسرسیوم‌های بهره‌بردار از میادین گازی مطرح شده است که چندان مرتبط با حوزه کاری ما نیست و امیدواریم با تعاملات و پیش‌بینی‌های دقیقی که در حال انجام است، با معضلات کمتری در این زمینه طی سال جاری روبه‌رو شویم.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ با پیش‌بینی رفع نواقص و محدودیت‌هایی که منجر به تعلل در مسیر رشد تولید مجتمع شده است، در مسیر تامین برق پایدار کارخانه احیا مستقیم گام برداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه برق با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که به دنبال اجرای آن در سال جاری هستیم؛ هم‌اکنون قرارداد احداث این کارخانه تنظیم شده و اقدامات اولیه مرتبط با آن انجام شده است. از طرفی امیدواریم با راه‌اندازی کارخانه فولادسازی، به سودآوری مد نظر ظرف کمتر از ۶ ماه دست پیدا کنیم و سرعت اجرا و تکمیل پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی مجتمع را نیز افزایش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44202

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
فولاد سبز، یک گام رو به جلو در راستای رشد بهره‌وری
مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان مطرح کرد:

فولاد سبز، یک گام رو به جلو در راستای رشد بهره‌وری

30اردیبهشت
سخنگوی دولت عملکرد شرکت فولاد اکسین خوزستان را تحسین کرد
30اردیبهشت
بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.