گزارش منتشر شده توسط شرکت ارنست اند یانگ که به درخواست شرکت «Electric Mobility Canada» انجام شده است، نشان میدهد در صورتی که دولت کانادا همچنان به حمایت خود از بخش خودروهای الکتریکی و باتری داخلی ادامه دهد، درآمد این کشور تا سال ۲۰۴۰ سالانه حدود ۱۰۴ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. همچنین، امکان اشتغال برای ۸۰۰ هزار کانادایی تا سال ۲۰۴۰ با توسعه بخش خودروهای الکتریکی و باتری داخلی فراهم خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روزنامه «The Globe and Mail»، شرکت ارنست اند یانگ پیشبینی میکند که سهم بخش خودروهای الکتریکی در شاخص تولید ناخالص داخلی و نرخ اشتغال در کانادا از ۲۴ میلیارد دلار و ۱۸۶ هزار شغل در سال ۲۰۲۶، هر یک حدود چهار برابر افزایش را تا سال ۲۰۴۰ تجربه خواهند کرد.
دانیل برتون، مدیر اجرایی شرکت «Electric Mobility Canada» بیان کرد: پیشبینیهای اعلام شده که شامل استخراج مواد معدنی حیاتی، تولید باتری و خودرو الکتریکی و استقرار زیرساختهای شارژ مرتبط با این خودروها میشود، براساس یک سناریوی خوشبینانه متوسط ارائه شده است که در آن دولت کانادا باید به حمایت خود از بخش خودروهای الکتریکی ادامه دهد. به علاوه، در پیشبینیهای مذکور تمامی شرایط نامشخص اقتصادی از جمله تعرفههای آمریکا لحاظ شده است.
وی در خصوص شرایط بلاتکلیف اقتصادی، اظهار داشت: هیچکس مدعی نیست که چنین وضعیتی تا ابد ادامه خواهد داشت و این شرایط چالشی در نهایت روزی برطرف خواهد شد.
برتون با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط اقتصاد جهانی با توجه به آمارهایی که در این خصوص منتشر میشود، در حال بهبود یافتن است، به عنوان مثال به دهها میلیارد دلار سرمایهگذاری اختصاص یافته به صنعت جهانی خودروهای الکتریکی اشاره کرد.
وی معتقد است برای تحقق رشد در نظر گرفته شده در بخش خودروهای الکتریکی کانادا، حجم فروش خودروهای الکتریکی تولیدی این کشور باید تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۰۰ درصد با افزایش همراه شود.
مدیر اجرایی شرکت «Electric Mobility Canada» خاطرنشان کرد: البته با توجه به نوسانات اقتصاد جهانی در آینده ممکن است در ارقام پیشبینی شده سالانه تغییراتی مشاهده شود. با این حال آنچه مسلم است، اینکه کانادا باید حجم فروش خودروهای الکتریکی خود را تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۰۰ درصد افزایش دهد.
برتون در ادامه تصریح کرد: دستیابی به نرخ اشتغال مورد انتظار و رشد اقتصادی در کانادا، به طور کامل به افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی تولیدی در این کشور بستگی نخواهد داشت؛ این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد خودروهای تولید شده در کانادا در بازار داخلی این کشور عرضه نمیشود.
ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی در کانادا به طور موقت کاهش یافت
طبق آمارهای منتشر شده، حجم فروش خودروهای الکتریکی تولیدی کانادا از ابتدای سال ۲۰۲۵ تا پایان ماه آوریل در مقایسه با اعداد به ثبت رسیده برای آن طی سالهای گذشته به دلیل توقف ناگهانی پرداخت اعتبار پنج هزار دلاری مالیاتی فدرال در این کشور، در ماه ژانویه سال جاری روندی نزولی را به ثبت رساند.
براساس دادههای ارائه شده توسط موسسه «J.D. Power» در خصوص تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در کانادا، حجم فروش این خودروها در بازار داخلی در ماه مارس ۲۰۲۵ سهم حدود ۳ درصدی را به خود اختصاص داد که در مقایسه با سهم بیش از ۱۱ درصدی گزارش شده در مدت مشابه سال گذشته روندی نزولی را نشان میدهد.
وی امیدوار است حجم فروش خودروهای الکتریکی در بازاری که انتظار میرود با گذر زمان افزایش را به ثبت برساند در اواخر سال ۲۰۲۵ روندی صعودی را تجربه کند.
مدیر اجرایی شرکت «Electric Mobility Canada» به نتایج نظرسنجیهای انجام شده در خصوص پیشبینی کاهش حجم فروش خودروهای الکتریکی در بازار داخلی اشاره و ابراز امیدواری کرد که بر خلاف پیشبینیها، حجم فروش این خودروها در بازار کانادا بر مدار صعودی قرار بگیرد.
برتون خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه فناوریها و افزایش رقابتی شدن بازار جهانی خودروهای الکتریکی طی ۱۰ سال آینده، انتظار میرود بخشی از خریداران که در حال حاضر تمایلی به خرید این خودروها ندارند، دیدگاه خود را در این خصوص تغییر دهند.
وی یادآور شد: حتی اگر ایالات متحده آمریکا اجرای استانداردهای سختگیرانه تعیین شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای خود را لغو و دولت کانادا نیز حمایت خود از بخش خودروهای الکتریکی داخلی را متوقف کند، نه تنها روند گذار به خودروهای الکتریکی متوقف نخواهد شد بلکه تنها سرعت آن روندی نزولی را به ثبت خواهد رساند.
انتهای پیام//