• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

توقف ساخت واحد جدید تولید باتری در شرکت «Ford»

  • کد خبر : 30739
  • 17 مهر 1402 - 14:52
توقف ساخت واحد جدید تولید باتری در شرکت «Ford»
برخی منابع در روز سه‌شنبه 26 سپتامبر 2023 به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که روند توقف ساخت واحد جدید تولید باتری خودروهای الکتریکی شرکت فورد به ارزش 3.5 میلیارد دلار در ایالت میشیگان، تاثیر چندانی بر حجم مصرف یا تقاضای جهانی لیتیوم ندارد.

برخی منابع در روز سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که روند توقف ساخت واحد جدید تولید باتری خودروهای الکتریکی شرکت فورد به ارزش ۳٫۵ میلیارد دلار در ایالت میشیگان، تاثیر چندانی بر حجم مصرف یا تقاضای جهانی لیتیوم ندارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت فورد در بیانیه‌ای که در روز سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ ارائه شد، توقف ساخت این واحد جدید را تایید کرد.

شرکت فورد با اشاره به محدود کردن هزینه‌های ساخت در پروژه مارشال، اظهار داشت: تا زمانی که از توانایی خود برای رقابت در این عرصه اطمینان حاصل نکند، بهره‌برداری از این واحد تولیدی را آغاز نخواهد کرد.

این خودروساز، عوامل موثر در روند توقف ساخت این واحد جدید را چندین مورد برشمرد اما جزئیات بیشتری از آن‌ها ارائه نکرد. شرکت فورد هنوز تصمیم نهایی در مورد سرمایه‌گذاری در این واحد جدید اتخاذ نکرده است.

برخی مدیران شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم مستقر در ایالات متحده آمریکا معتقدند که در حال حاضر، این تصمیم شرکت فورد مشکلی برای بازار لیتیوم ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه این واحد تولیدی طی چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

آستین دوانی، مدیر بازرگانی شرکت «Piedmont Lithium» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این اتفاق تاثیر بسیار کمی بر حجم تقاضای جهانی لیتیوم خواهد داشت؛ چراکه فعالیت این واحد تولید باتری احتمالا تا سال ۲۰۲۷ آغاز نخواهد شد.

سیمون کلارک، مدیرعامل شرکت «American Lithium» مطرح کرد: نگران تاثیر احتمالی این تصمیم شرکت فورد بر بخش لیتیوم نیستیم.

وی افزود: این اقدام شرکت فورد، صرفا یک تصمیم تجاری در بحبوحه وضعیت رکود اقتصادی کنونی جهانی است.

مدیرعامل شرکت «American Lithium» در ادامه عنوان کرد: وضعیت اقتصادی فعلی جهانی قطعا در این تصمیم‌گیری نقش داشته است. وضعیت اقتصاد چین هنوز بعد از اتمام محدودیت‌های وضع شده در زمان شیوع ویروس کرونا به طور کامل بازیابی نشده است و موجودی انبار لیتیوم در این کشور بسیار بالاست.

کلارک تاکید کرد: وضعیت بازیابی اقتصادی در کشور آمریکا به مراتب بهتر است اما سرعت بازیابی آن به کندی رشد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت فورد، تصمیم محتاطانه‌ای در این خصوص گرفته است؛ این شرکت در زمینه تولید خودروهای الکتریکی و حفاظت از مواد معدنی حیاتی، اقدامات زیادی انجام داده و به خوبی توانسته است جایگاه خود را تثبیت کند.

جردن رابرتز، تحلیلگر مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری و فعال در موسسه «Fastmarkets» تصریح کرد: بازار لیتیوم از این تصمیم دچار تغییرات بزرگی نخواهد شد.

وی عنوان کرد: این تصمیم به هیچ وجه بر صنعت باتری ایالات متحده آمریکا تاثیر چندانی نخواهد داشت؛ چراکه قرار است بیش از یک هزار گیگاوات ساعت ظرفیت تولید باتری به ظرفیت فعلی واحدهای تولید باتری در این کشور افزوده شود.

تحلیلگر مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری بر این باور است که این اقدام شرکت فورد، به طور غیرمستقیم بر بازار لیتیوم تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته رابرتز، این تصمیم مستقیما بر مصرف لیتیوم در ایالات متحده آمریکا تاثیر نمی‌گذارد؛ چراکه ممکن است واردات ماده فعال کاتدی (CAM) که در تولید سلول‌های باتری استفاده می‌شود، به این کشور انجام شود. همچنین از آنجایی که ظرفیت تولید برنامه‌ریزی‌شده این واحد جدید تولید باتری ۳۵ گیگاوات ساعت و حدود ۱۸ هزار تن تقاضای لیتیوم کربنات معادل (LCE) است، پس می‌تواند به طور غیرمستقیم بر بازار لیتیوم تاثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت فورد برنامه‌هایی برای راه‌اندازی واحد تولید باتری نیکل کبالت منگنز با ظرفیت ۱۲۳ گیگاوات ساعت با همکاری شرکت «SK Innovation» در دست بررسی دارد. این طرح شرکت فورد ممکن است بر راه‌اندازی واحدهای تولید باتری لیتیم آهن فسفات این شرکت تاثیر بگذارد اما شکاف به وجود آمده با واردات سلول‌های لیتیم آهن فسفات پر خواهد شد.

اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو در آمریکا

طبق بیانیه شان فاین، رئیس اتحادیه کارگران خودرو در آمریکا در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت فورد از میان سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا، کمترین آسیب را از اعتصاب کارگران این سه شرکت به دلیل پیشرفت قابل‌توجه در آخرین دور مذاکرات خود داشته است.

وی عنوان کرد: این اتحادیه طی دو ماه گذشته، درخواست‌های اعضای خود را به سه شرکت فورد، جنرال موتورز و استلانتیس ارائه داد اما این سه شرکت تا یک ماه پاسخی به پیشنهادات مطرح شده ندادند؛ هرچند که این شرکت‌ها یک‌سری عکس‌العمل‌ها در این رابطه از خود نشان دادند.

رئیس اتحادیه کارگران خودرو در آمریکا ضمن اشاره به پیشرفت مذاکرات انجام شده میان این اتحادیه و شرکت فورد، افزود: خوشبختانه این گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار دارد.

همچنین پیشرفت مذاکرات در خصوص موضوعاتی چون افزایش میزان تقسیم سود و افزایش میزان پرداخت حقوق پلکانی قابل ملموس است.

اخیرا این اتحادیه اعلام کرد که حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های جنرال موتورز یا استلانتیس، در ۳۸ مکان تعیین شده به این اعتصابات پیوستند.

برخی منابع اعلام کردند که کارگران شرکت فورد در اعتصابات اخیر حضور ندارند اما دیگر کارگران واحد مونتاژ این شرکت واقع در شهر واین در ایالت میشیگان همچنان در اعتصاب هستند.

لازم به ذکر است که قیمت کویل نورد گرم آمریکا مدت‌ها قبل از آغاز روند اعتصاب کارگران این سه شرکت بزرگ خودروسازی در آمریکا روند نزولی به خود گرفته بود. برخی از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که هنوز وضعیت ادامه روند نزولی قیمت نورد گرم آمریکا و یا احتمال افزایش قیمت آن در آینده مشخص نیست.

موسسه «Fastmarkets» در روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳، شاخص روزانه فولاد کویل نورد گرم با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا را حدود ۳۲٫۷۵ دلار بر cwt (650 دلار در هر تن کوچک) ارزیابی کرد که حدود ۲٫۸۸ درصد نسبت به ارزیابی قبلی در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ و حدود ۲٫۱۲ درصد نسبت به ارزیابی انجام شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

این رقم پایین‌ترین قیمت سالانه ثبت شده در سال جاری محسوب می‌شود؛ در حالی که آخرین بار قیمت فولاد کویل نورد گرم در روز ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲، به ۳۲٫۲۸ دلار بر cwt رسید.

کاهش شاخص روزانه قیمت فولاد کویل نورد گرم با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30739

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
درآمد «فخاس» با رشد چشمگیر ۲۲۲ درصدی همراه شد
30اردیبهشت
بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم

30اردیبهشت
جهش تولید و صادرات قطعات چدنی را هدف‌گذاری کرده‌ایم
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران:

جهش تولید و صادرات قطعات چدنی را هدف‌گذاری کرده‌ایم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.