• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌کند:

تولید بر پایه دانش و تکنولوژی‌‌های نوین در شرکت فولاد ناب تبریز

  • کد خبر : 37891
  • 18 دی 1402 - 10:27
تولید بر پایه دانش و تکنولوژی‌‌های نوین در شرکت فولاد ناب تبریز
انواع تیرآهن و نبشی و ناودانی اعم از ناودانی لبه‌گرد شیب‌دار سنگین، ناودانی بال‌ شیب‌دار سبک، نبشی بال مساوی، تیرآهن سنگین اروپایی و تیرآهن نیمه‌سبک بر پایه استاندارد و فناوری‌های روز در شرکت فولاد ناب تبریز تولید می‌شود.

انواع تیرآهن و نبشی و ناودانی اعم از ناودانی لبه‌گرد شیب‌دار سنگین، ناودانی بال‌ شیب‌دار سبک، نبشی بال مساوی، تیرآهن سنگین اروپایی و تیرآهن نیمه‌سبک در حالی بر پایه استاندارد و فناوری‌های روز در شرکت فولاد ناب تبریز تولید می‌شود که این مجتمع عظیم صنعتی ضمن ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای یک هزار و ۶۰۰ نفر، سهم ۲٫۳ درصدی از میزان کل تولید تیرآهن و سهم ۶ درصدی از میزان کل عرضه نبشی و ناودانی در بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، تحولات زنجیره ارزش در صنعت و اقتصاد جهانی طی سالیان اخیر، منجر به پیشروی و حرکت صنایع مختلف به ویژه فولاد به سمت هوشمندسازی و به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در خطوط تولید انواع محصولات جدید و ارزش‌افزای فولادی در راستای افزایش عرضه و رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی شده است. با توجه به ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (CO2) از یک سو و استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید فولاد همچون هیدروژن سبز، فلش و هیبریت «Hybrit» تا سال ۲۰۵۰ از سوی دیگر، تولیدکنندگان فولاد چاره‌ای جز هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز تولید ندارند. اگرچه این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در بلندمدت است اما هم‌اکنون شاهد به‌کارگیری فناوری‌های نوین و تولید محصولات خاص و با ارزش افزوده بالا در برخی شرکت‌های بزرگ فولادی جهان هستیم. طبق آمار انجمن جهانی فولاد (WSA)، ایران در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۳ با تولید ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام، در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت؛ این در حالی است که برخی کشورهای مطرح اروپایی مانند ایتالیا، به شدت در انتظار لغزش ایران و خروج از جمع ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان هستند و همین مسئله اهمیت به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز و جدید تولید در کارخانجات فولادی کشور را دوچندان کرده و بیش از پیش افزایش می‌دهد.

افزایش ۳۴٫۱ حجم صادرات تیرآهن در هشت ماهه ۱۴۰۲

تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی همچون تیرآهن و نبشی و ناودانی، از جمله واحدهای فولادی در کشور به شمار می‌آیند که گام‌های بلندی در راستای تولید انواع محصولات استاندارد و باکیفیت با استفاده از فناوری‌های روز برداشته‌اند و علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز صنایع مختلف به ویژه ساختمان‌سازی، نقش بسزایی در ارزآوری و روق اقتصاد در شرایط سخت و دشوار تحریم ایفا کرده‌اند. طبق آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در مجموع هشت میلیون و ۶۱۹ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و سایر مقاطع در هشت ماهه ۱۴۰۲ توسط نوردکاران کشور تولید شده است. در هشت ماهه امسال، ۹۳۱ هزار تن تیرآهن توسط فعالان این بخش تولید شده که این میزان با افزایش ۱۳٫۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۸۲۲ هزار تن) همراه بوده است. میزان تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در هشت ماهه سال جاری، ۶۱۶ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (۵۸۱ هزار تن)، با رشد ۶ درصدی همراه شده است؛ ضمن اینکه تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در هشت ماهه ۱۴۰۲، موفق به تولید هفت میلیون و ۷۲ هزار تن میلگرد در کارخانجات نورد شده‌اند.

علاوه‌براین، مجموع صادرات مقاطع طویل فولادی در هشت ماهه امسال برابر با یک میلیون و ۸۵۵ هزار تن بوده است. در این مدت، ۱۲۲ هزار تن تیرآهن توسط واحدهای نوردی کشور به بازارهای خارجی صادر شده که این میزان با افزایش ۳۴٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۹۱ هزار تن)  همراه بوده است. ارزش صادرات این محصول در هشت ماهه امسال، ۶۷ میلیون دلار برآورد شده که حاکی از رشد ۱۷٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۵۷ میلیون دلار) است. میزان صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در هشت ماهه امسال، ۱۴۲ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۱۲ هزار تن)، با رشد ۲۶٫۸ درصدی همراه شده است. ارزش صادرات این محصول در هشت ماهه سال جاری، ۷۸ میلیون دلار برآورد شده که این میزان با افزایش ۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۶۸ میلیون دلار) همراه بوده است؛ همچنین تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در هشت ماهه ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۹۱ هزار تن میلگرد با ارزش ۸۰۸ میلیون دلار در بازارهای صادراتی عرضه کردند.

با توجه به آمار و ارقام ارائه شده، تولید تیرآهن و نبشی و ناودانی، با رشد قابل‌توجهی از ابتدای فرروردین ماه تا پایان آبان ماه سال جاری همراه بوده که این مسئله حاکی از عملکرد قابل‌قبول تولیدکنندگان این محصولات فولادی است. شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از معتبرترین و برترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در کشور شناخته می‌شود که هم‌زمان از آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۸۴، نقش بسزایی در توسعه تولید و صادرات انواع تیرآهن و نبشی و ناودانی در منطقه شمال‌غرب کشور ایفا کرده است. این شرکت با مجموع ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل ناودانی لبه‌گرد شیب‌دار سنگین (UPN)، ناودانی بال‌ شیب‌دار سبک (UE)، نبشی بال مساوی (L)، تیرآهن سنگین اروپایی (IPE) و تیرآهن نیمه‌سبک (IPE) و همچنین صادرات این محصولات به کشورهای همسایه و حوزه (CIS)، اشتغال‌زایی مستقیم ۴۰۰ نفر و غیرمستقیم یک هزار و ۲۰۰ نفر (در مجموع یک هزار و ۶۰۰ نفر) را رقم زده است.

تولید بر اساس استانداردهای روز در شرکت فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز پس از ۱۸ سال فعالیت مستمر و تولید انواع تیرآهن و نبشی و ناودانی باکیفیت بر پایه استانداردهای روز دنیا، با افتخار در کنار برترین شرکت‌های فعال در این عرصه همچون ذوب آهن اصفهان ایستاده است؛ به نحوی که در سال گذشته، این شرکت سهم ۲٫۳ درصدی از میزان کل تولید تیرآهن و سهم ۶ درصدی از میزان کل عرضه نبشی و ناودانی در بورس کالای ایران را به خود اختصاص داد. لازم به ذکر است که انواع تیرآهن از سایز ۱۲۰ تا ۱۸۰ بر اساس استانداردهای GOST 8510:1986، DIN EN 15556-1:1998، ISIRI 1791 و ISIRI 1634،  نبشی از سایز ۲۰ تا ۱۰۰ و ناودانی از سایز ۸۰ تا ۱۸۰ بر اساس استانداردهای ۴۴۷۷-۱، DIN EN 1026-1:2009 و GOST 8240:1997 در شرکت فولاد ناب تبریز تولید شده و در اختیار مشتریان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

شرکت فولاد ناب تبریز در مجموعه خود، از جدیدترین و به‌روزترین تکنولوژی‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات شامل کوره‌های پیشگرم، بسترهای خنک‌کننده، استندهای نورد، ماشین‌های تاب‌گیری و بسته‌بندی اتوماتیک استفاده می‌کند. در واقع همین مسئله وجه تمایز این شرکت نسبت به سایر تولیدکنندگان تیرآهن، نبشی و ناودانی در کشور محسوب می‌شود. کوره‌های پیشگرم خطوط نورد این شرکت از نوع فشاری بوده که شمش‌های فولادی با ابعاد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر (به طول چهار تا ۶ متر) در آن‌ شارژ می‌شود؛ ضمن اینکه کنترل دما و فشار این کوره‌ها توسط سیستم اتوماسیون مجموعه صورت می‌پذیرد تا از اتلاف انرژی و همچنین اکسیداسیون شمش جلوگیری شود. شرکت فولاد ناب تبریز با به‌کارگیری کارشناسان خبره و نیروی انسانی جوان و متخصص در واحد تعمیرات و نگهداری در دو گروه برق و مکانیک، از توقفات ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده خط تولید جلوگیری کرده و این مهم افزایش بهره‌وری تولید در مجموعه را به همراه داشته است. از طرفی، واحد ابزارسازی شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از واحدهای مجهز و پیشرفته ابزارسازی کشور به شمار می‌‌آید که انواع قطعات فولادی و چدنی همچون فولی‌های فولادی و دنده حلزونی جعبه گیربکس با استفاده از تجهیزات جدید و ماشین‌آلات مدرن در این واحد تولید می‌شود.

تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در کشور به ویژه شرکت فولاد ناب تبریز، تمام تلاش خود را در راستای تولید انواع محصولات باکیفیت و استاندارد بر پایه تکنولوژی و فناوری‌های روز به کار گرفته‌اند. با این وجود، فعالان این بخش مانند سایر فولادسازان با چالش‌های مختلفی اعم از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و محدودیت تامین برق و گاز در روزهای گرم و سرد سال، عدم توسعه متوازن و تقسیم عادلانه حاشیه سود در زنجیره فولاد، رفع تعهد ارزی و… مواجهند. با توجه به اینکه بخش عمده نیاز کشور به مقاطع طویل فولادی از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، بنابراین دولت و وزارت‌خانه‌های مرتبط باید علاوه بر در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی و صادراتی، زمینه توسعه صادرات مازاد نیاز این محصولات را فراهم کنند. همچنین با توجه به سهم ناچیز صنعت فولاد از میزان مصرف کل برق و گاز در کشور، تمهیدات لازم جهت تامین پایدار برق و گاز واحدهای نوردی باید اندیشده شود؛ ضمن اینکه برقرای توازن در زنجیره فولاد با اعمال سیاست‌های درست و کارشناسانه و جلوگیری از ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، زمینه‌ساز کاهش چالش‌های موجود در کارخانجات نوردی خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37891

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.