• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
مدیر متالورژی و روش‌های تولید عنوان کرد:

تولید حدود ۵۵۰ گرید تجاری در شرکت فولاد مبارکه

  • کد خبر : 37589
  • 13 دی 1402 - 8:47
تولید حدود ۵۵۰ گرید تجاری در شرکت فولاد مبارکه
مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه ضمن تشریح دستاوردها و عملکرد این بخش، از تولید حدود ۵۵۰ گرید تجاری توسط بزرگ‌ترین فولادساز کشور خبر داد.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه ضمن تشریح دستاوردها و عملکرد این بخش، از تولید حدود ۵۵۰ گرید تجاری توسط بزرگ‌ترین فولادساز کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، علیرضا مولوی‌زاده در خصوص فعالیت‌های واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه، بیان کرد: در واحد متالورژی و روش‌های تولید، تمامی امور متالورژیکی و روش‌های تولید، طراحی و توسعه محصولات جدید متناسب با نیازهای بازار و سفارش‌های مشتریان انجام می‌شود. این واحد شامل دو زیرمجموعه است؛ واحد تروپروسس که مسئولیت طراحی محصولات جدید با توجه به نیازهای مشتریان را بر عهده دارد و بخش (TSC) که یکی از فعالیت‌های آن هزینه‌یابی استاندارد است.

وی تصریح کرد: واحد تروپروسس به نحوی ترجمان نیازهای مشتری برای خطوط تولید است؛ یعنی مشتری نیازهای خود را بر اساس استانداردهای بین‌المللی مطرح می‌کند و خطوط تولید ما برای تولید محصول موردنیاز مشتری باید طبق پارامترهای اعلام‌شده توسط (MPT) در برنامه کاری هر خط اقدام کند. بدین منظور واحد تروپروسس پارامترهای موردنیاز تولید محصولات فولادی را به زبان عملیاتی برای واحدهای تولیدی ترجمه می‌کند. این بخش در حقیقت واسطه واحد فروش و نواحی تولیدی است که با آگاهی از نیازهای مشتری و همچنین خطوط تولید، سعی بر متناسب‌سازی توان تولید و نیاز بازار دارد.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در همین راستا ادامه داد: این واحد در قالب پیرایش سفارش، روش‌های تولید را در سیستم‌های اتوماسیونی تعریف می‌کند. بخش دیگر آن، واحد استاندارد و کنترل فنی است که در زمینه‌های تعیین ظرفیت خطوط تولیدی برای برنامه اقتصادی مشغول به کار است. علاوه‌‎براین، هزینه‌یابی استاندارد را انجام می‌دهد، مدارک را از لحاظ محتوایی و ساختار دستورالعمل‌های عملیاتی کنترل می‌کند و محاسبه پاداش را صورت می‌دهد. واحد استاندارد و کنترل فنی در کنار مقرون‌به‌صرفه بودن فرایند تولید، ارزیابی قیمت تمام‌شده را نیز بر عهده دارد.

مولوی‌زاده با تاکید بر اینکه رسالت اصلی فولاد مبارکه تامین نیازهای مشتریان است، مطرح کرد: با توجه به شرایط چند سال گذشته کشور، سیاست اصلی این بوده که حداکثر توان فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه و غیر زیرمجموعه به کار گرفته شود تا با هم‌افزایی با این شرکت‌ها، بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم. ما سعی می‌کنیم محصولاتی را که قبلا از خارج از کشور تامین می‌شد، داخلی‌سازی کنیم و خوشبختانه در این مسیر موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم بسیاری از گریدهای مختلفی را که تا چند سال قبل از خارج از کشور تامین می‌شد، در کشور تولید و حتی زمینه صادرات آن را هم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه در زمینه‌های مختلف محصولات متنوعی دارد، اظهار داشت: ما تختال را که محصول نیمه‌تمام محسوب می‌شود و لازم است فرایندهای تکمیلی بر آن صورت گیرد، با ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی‌متر و تا عرض حداکثر دو متر تولید می‌کنیم و این محصول به کشورهای مختلف صادر می‌شود. همچنین در بازارهای داخلی و صادراتی، کلاف و ورق گرم را تولید می‌کنیم؛ ورقی که در بازار به «ورق سیاه» معروف است و از ضخامت ۱٫۵ تا ۱۶ میلی‌متر و عرض تا یک هزار و ۸۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود. همچنین کلاف و ورق سرد را تولید می‌کنیم که در بازار به «ورق روغنی» معروف است و از ضخامت ۰٫۳ تا سه میلی‌متر و عرض تا یک هزار و ۶۲۰ میلی‌متر تولید می‌شود. محصولات اسیدشویی از ضخامت ۱٫۵ تا ۵٫۳ میلی‌متر و عرض تا یک هزار و ۶۳۰ میلی‌متر تولید می‌شود و نیز محصولات پوشش‌دار شامل گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود را به مشتریان عرضه می‌کنیم. محصولات گالوانیزه از ضخامت ۰٫۲۵ تا دو میلی‌متر و عرض تا یک هزار و ۳۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود. محصول رنگی از ۰٫۳ تا ۱٫۵ میلی‌متر و عرض تا یک هزار و ۳۰۰ میلی‌متر و محصولات قلع‌اندود از ضخامت ۰٫۱۶ تا ۰٫۴ و عرض تا یک هزار و ۵۰ میلی‌متر به بازار عرضه می‌شود.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه فرایند تولید، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و پارامترهای فنی باید در سیستم برای خطوط تعریف ‌شده باشد، خاطرنشان کرد: به این منظور در واحد متالورژی و روش‌های تولید، بخش پذیرش سفارش و پیرایش سفارش را داریم. در بخش اول، قابلیت‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در کتابچه‌های فنی آمده و واحد فروش بر اساس همین کتابچه‌های فنی و پارامترهای درخواستی مشتری، اقدام به ثبت سفارش می‌کند. در بخش پیرایش سفارش‌ها، تبدیل و تکمیل اطلاعات درخواستی مشتری به زبان قابل‌درک خطوط تولید انجام می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، مشتری ضخامت و استاندارد مربوطه را مشخص می‌کند و بقیه پارامترهای فنی در بخش پیرایش سفارش مشخص می‌شود و بر اساس آن عملیات تولید انجام می‌شود. در بخش تروپروسس، پیگیری مسائل مرتبط با کیفیت نیز انجام می‌شود.

مولوی‌زاده عنوان کرد: در صنایع صرفا بازرسی وجود داشت و سپس مباحث کنترل کیفیت و حذف عدم تطابق‌ها مطرح شد. در مرحله بعدی، بحث تضمین کیفیت و رضایت مشتری بوده و در بالاترین سطح، مدیریت کیفیت مطرح است. در مورد محصولات جدید این امکان فراهم شده است که وقتی مشتری برای بار اول محصولی را خریداری می‌کند، در فرایندهای تولید ما حضور داشته باشد و اطمینان یابد محصول مطابق با فرایند موردنظر خودش تولید می‌شود. این کار باعث بیشترین سطح رضایت در میان مشتریان را به دنبال دارد. از فعالیت‌های دیگر این واحد، شرکت در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی است زیرا محصولی که تولید می‌شود، مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد و کلیه خواص مکانیکی و پارامترهای درخواستی در آزمایشگاه با استاندارد تطابق یابد. بر همین اساس، در کمیته‌های متناظر و جلسات استاندارد نیز حضور داریم و در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کنیم. استانداردسازی باعث شفافیت برای تولیدکنندگان و نیز مصرف‌کنندگان می‌شود.

وی در خصوص الزامات زیست‌محیطی در این عرصه، خاطرنشان کرد: مباحث زیست‌محیطی طیفی گسترده، از طراحی و تولید گرفته تا مباحث پس از تولید و حتی در کارخانه مشتری و نیز بازیابی محصولات و استفاده از قراضه‌ها را شامل می‌شود. در طراحی‌ها سعی بر تولید گریدهایی است که وزن کمتر و استحکام بیشتری داشته باشد زیرا وقتی چنین محصولی تولید شود، باعث کاهش وزن فولاد می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، در خودروسازی تولید خودروهایی با وزن کمتر بر کاهش مصرف سوخت موثر است و به مسائل زیست‌محیطی کمک می‌کند. علاوه‌براین، در خطوط رنگی هدف حذف خط رنگ در کارخانه مشتری است و ورق‌های پیش‌رنگ با کمترین آلایندگی در فولاد مبارکه تولید می‌شود. از طرفی، در طراحی‌ها سعی می‌شود محصول را به‌ گونه‌ای تولید کنیم که مصرف انرژی کمتری داشته باشد. به این ترتیب می‌توانیم در مصارف آب و برق و گاز صرفه‌جویی و به حفاظت از محیط‌زیست کمک کنیم.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در خصوص تولید محصولات جدید در این شرکت، عنوان کرد: عزم شرکت برای تولید ۲۰ محصول جدید در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، منجر به تولید هشت نمونه جدید در ۹ ماه اول شده است. در حال حاضر فولاد مبارکه حدود ۵۵۰ گرید تجاری را تولید می‌کند و با اضافه شدن این ۲۰ گرید سبد محصول ما متنوع‌تر خواهد شد.

مولوی‌زاده در ادامه به هزینه‌یابی و استانداردسازی فرایندها اشاره کرد و گفت: علاوه‌ بر اثربخشی و تحقق اهداف خود که همان تولید محصولات جدید است، بحث‌های کارایی و هزینه‌ها نیز مهم تلقی می‌شود. مهم است که ما بتوانیم با حداقل هزینه و استفاده حداکثری از امکاناتی که داریم محصولی را به‌صورت اقتصادی تولید کنیم. پارامترهای زیادی در هزینه‌یابی مؤثر است، مثل مواد اولیه و مواد مصرفی، هزینه‌های عمومی و تجهیزات و انرژی. ما همه این‌ها را رصد می‌کنیم تا بتوانیم با کمترین هزینه محصول خود را تولید کنیم. به‌ عنوان‌ مثال، یک محصول خاص است و باید سیکل‌های بیشتری به سیکل تولید اضافه شود اما یک محصول تجاری است و می‌توانیم برخی از سیکل‌های تولید را حذف کنیم. ما این موارد را در نظر داریم تا محصولی که تولید می‌کنیم درنهایت ازنظر هزینه‌ مقرون‌به‌صرفه باشد و بهای تمام‌شده آن استاندارد باشد.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه مثل نورد گرم ۲ و توسعه نورد سرد فولاد مبارکه، خط رنگی شماره ۲ و خطوط گالوانیزه و آنیلینگ که از طرح‌های توسعه آتی ماست، بتوانیم در تولید محصولات جدید بیش‌ از پیش موفق باشیم و کشور را از واردات محصولات فولادی بی‌نیاز کنیم.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37589

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.