• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان:

تولید خود را افزایش دهید، جریمه خواهید شد!

  • کد خبر : 21662
  • 01 تیر 1402 - 10:44
تولید خود را افزایش دهید، جریمه خواهید شد!
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: هم‌زمان با فرا رسیدن روزهای گرم سال، موظف به خاموش کردن کوره‌های ذوب و عملیات حرارتی و همچنین دستگاه‌های خود در یک روز کامل کاری شده‌ایم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: هم‌زمان با فرا رسیدن روزهای گرم سال، موظف به خاموش کردن کوره‌های ذوب و عملیات حرارتی و همچنین دستگاه‌های خود در یک روز کامل کاری شده‌ایم. تا پیش از این، شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان در سه شیفت کاری در حال فعالیت بوده و اکنون تنها درخواست ما از مسئولان و بخش‌های مربوطه این است که به نشانه احترام و حمایت از تولید، هزینه برق یک شیفت کاری مجموعه را لحاظ نکنند. در واقع مفهوم و معنای واقعی حمایت از تولید همین است اما متاسفانه متوجه شده‌ایم که اگر تولید خود را در چنین شرایطی افزایش دهیم، نه تنها تشویق نخواهیم شد بلکه جریمه نیز خواهیم شد!

مسعود صبا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در ارتباط با چالش‌های بخش تولید، بیان کرد: تولید به یک مقوله دشوار و پیچیده در داخل کشور تبدیل شده و علی‌رغم تاکید مقامات و مسئولان مختلف در ابتدای هر سال مبنی بر حمایت از تولید، روزبه‌روز بر سختی‌های آن افزوده می‌شود. تعداد بسیار کمی از مسئولان در حوزه صنعت و معدن به دنبال گره‌گشایی از مشکلات و چالش‌های تولیدکنندگان بوده و ، متاسفانه باید اذعان کرد برخی از مسئولان، خواسته و یا ناخواسته به دنبال مانع‌تراشی در مسیر تولید هستند. یکی از این موانع، عدم اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان به بهانه کنترل تورم است؛ تولیدکنندگان واقعی در حالی از اخذ تسهیلات محروم شده‌اند که برنامه‌ مشخص و هدفمند در این زمینه توسط بانک‌ها و موسسات مالی تعریف نشده است. وام‌های کلان به نام تولید و به کام برخی افراد سودجو که هیچ فعالیتی در این عرصه نداشته و به دنبال سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها مانند ساخت‌وساز هستند، اعطا می‌شود که مشخصا این مسئله منجر به افزایش تورم در جامعه خواهد شد؛ در حالی که اگر این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار بگیرد، هم‌زمان با توسعه و رشد تولید، تورم هم کنترل می‌شود اما متاسفانه در نبود یک برنامه مشخص و نظام‌مند بانکی، خشک و تر با هم می‌سوزند!

وی با اشاره به اینکه فعالان بخش خصوصی به خوبی توانسته‌اند مسیر توسعه و پیشرفت را علی‌رغم شرایط سخت تحریم طی سال‌های اخیر طی کنند، عنوان کرد: حدود ۳۰ سال است که در عرصه تولید فعالیت می‌کنیم و خدمات ارزنده‌ای به صنعت کشور طی این سال‌ها ارائه کرده‌ایم. ما بزرگ‌ترین تولیدکننده مجموعه قطعات کوپلینگ SA3 در داخل کشور هستیم که کاربرد ویژه‌ای در صنعت حمل‌ونقل ریلی دارد. با توجه به هدف‌گذاری توسعه این صنعت طی پنج سال آینده، بدون شک افزایش تولید این محصول در مجموعه صنایع ریخته‌گری اصفهان می‌تواند شرکت‌های تولیدکننده واگن باری همچون واگن پارس و فولاد درخشان را بی‌نیاز از واردات آن کند. در همین راستا، نیازمند یک قطعه پلیمری به نام الاستومر هستیم که در داخل تولید نمی‌شود و ناچار به واردات آن از کشور آلمان هستیم. متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای در راستای واردات این قطعه مواجهیم که از جمله آن‌ها می‌توان به صدور بخشنامه‌های متعدد وارداتی، نحوه انتقال ارز، ثبت نام در سامانه نیما، ترخیص از گمرگ و … اشاره کرد. گاهی اوقات شرایط به قدری بغرنج و حاد می‌شود که تصمیم می‌گیریم عطای تولید را به لقای آن ببخشیم اما باز هم به سبب عشق و علاقه‌ای که پس از سال‌ها فعالیت در عرصه تولید در وجود ما نهادینه شده است، به تلاش خود در مسیر پرچالش تولید ادامه می‌دهیم.

جایگاه شرکت‌ها را بر اساس عملکرد آن‌ها بسنجیم

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان با تاکید بر اینکه نیازمند رتبه‌بندی صنایع بر اساس عملکرد آن‌ها هستیم، تصریح کرد: در این زمینه دولت و سازمان‌های مربوطه می‌توانند امتیازها و اعتبارهایی برای واحدهای تولیدی و صنعتی که بیش از دو تا سه دهه از زمان آغاز فعالیت آن‌ها می‌گذرد و به تجربه کافی برای تولید انواع محصولات باکیفیت و استاندارد دست یافته‌اند، در نظر بگیرد. ضمن اینکه برخی از عملکردهای مثبت شرکت‌ها همچون پرداخت به موقع حق بیمه، مالیات، اقساط وام و تسهیلات بانکی، کسب جوایز و تقدیرنامه‌های مختلف در حوزه تولید و… باید مد نظر قرار بگیرد و اگر یک مجموعه عملکرد قابل قبولی از خود به ثبت رسانده بود، نه تنها تسهیلات حمایتی بلکه باید مشوق‌هایی نیر به آن واحد تولیدی اختصاص پیدا کند اما متاسفانه در کشور ما، به هیچ یک از موارد فوق جامه عمل پوشانده نمی‌شود و برای مثال، اگر یک تولیدکننده موفق به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی خود نشود، بانک نسبت به مصادره ملک شخصی وی اقدام می‌کند. نکته عجیب و تامل‌برانگیز اینکه بانک، سند شرکت و کارخانه را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کند و کارفرما باید حتما سند ملکی شهری معتبر را به عنوان ضمانتنامه ارائه دهد. متاسفانه گویا اعتبار و ارزش یک ملک از سابقه چندین و چند ساله یک تولیدکننده که پس از رنج و مشقت‌های فراوان حاصل شده، بیشتر است و این همان دردیست که تولید و صنعت ما طی سالیان اخیر به آن دچار شده است.

صبا در ادامه به تولید قطعات فولادی و چدن‌های آلیاژی در شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در سه شیفت کاری در شرکت مشغول فعالیت‌اند و خوشبختانه حقوق آن‌ها به موقع پرداخت می‌شود. ما تمام تلاش خود جهت حفظ نیروی انسانی شاغل در مجموعه را به‌کار گرفته‌ایم زیرا معتقدیم معضل بیکاری، خسارات جبران‌ناپذیری چه از لحاظ روحی و چه روانی به افراد وارد می‌کند. در بخش کارگری شرکت، کارگران ماهر و فنی، نیمه‌ماهر و معمولی در حال فعالیت‌اند. ما همواره توجه ویژه‌ای به پژوهش و تحقیق و توسعه در مجموعه داشته‌ایم و تیم چهار نفره تحقیق و توسعه شرکت، به عنوان واحد تحقیق و توسعه برتر استان اصفهان و کشور برگزیده شده‌ است. تیم فنی ما متشکل از هشت مهندس متالورژ و مکانیک بوده و سعی کرده‌ایم در سایر بخش‌هامانند کنترل کیفیت، خرید، فروش و… از فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاهی کشور استفاده کنیم. جالب است بدانید تعدادی از کارگرهای ماهر و فنی مجموعه ما که به منظور ادامه فعالیت خود به کشورهای اروپایی مانند آلمان سفر کرده‌اند، به خوبی توانسته‌اند آموخته‌های خود طی سال‌های فعالیت در شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان را در آنجا هم عملی کنند و به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند. البته باید گفت که نباید به سادگی از کنار معضلی به نام مهاجرت عبور کنیم و افزایش چند برابری مهاجرت نیروهای انسانی جوان و خبره، زنگ خطری است که نه تنها در بخش معدن و صنایع معدنی بلکه سایر حوزه‌ها مانند پزشکی و… به صدا در آمده است.

مرغ همسایه غاز است!

وی با اشاره به اینکه اگر تولیدکنندگان داخلی نسبت به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها اقدام کنند، حمایت بیشتری از آن‌ها خواهد شد، اظهار داشت: زمانی که ما در نمایشگاه‌های مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در کشورهای همسایه مانند ترکیه شرکت می‌کنیم، به وضوح متوجه این مسئله می‌شویم که دولت این کشور، تمام قد از شرکت‌های فعال در این بخش حمایت می‌کند و تسهیلات و مشوق‌های بسیاری نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با توجه به اینکه توانسته‌ایم در چنین شرایط دشوار اقتصادی همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم و سد بزرگی به نام تحریم نیز مانع توسعه و پیشرفت ما نشده است، با پیشنهاد سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید در ترکیه مواجه می‌شویم؛ در حالی که این کشور پیشرفت چندانی در بخش معدن و صنایع معدنی نداشته است و تولید در کشور ما از مزایای بیشتری همچون انرژی و نیروی انسانی ارزان‌قیمت نسبت به ترکیه برخوردار است اما به دنبال تحریم و محدود شدن ارتباط تجاری با سایر کشورهای جهان و همچنین عدم واردات و به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز تولید، تولیدکنندگان ترکیه‌ای گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده‌اند و در حال توسعه روابط خود با کشورهای توسعه‌یافته جهان هستند.

این فعال صنعت ریخته‌گری در ارتباط با کوره‌ها و تجهیزات مورد استفاده در خط تولید شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان، مطرح کرد: علی‌رغم مشکلات مذکور، خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های ریخته‌گری انجام شده است. کوره‌های القایی مورد استفاده در خط تولید شرکت، همگی ساخت داخل‌ بوده که البته برخی قطعات برقی آن‌ها همچنان وارداتی است. کوره‌های عملیات حرارتی مجموعه نیز همگی ساخت داخل بوده و تجهیزات مورد استفاده مانند غبارگیرها نیز در داخل کشور تولید می‌شوند. البته با توجه به آلایندگی صنعت ریخته‌گری، نیاز است که غبارگیرهای جدید با به‌کارگیری دانش روز تولید شوند تا میزان آلایندگی حاصل از عملیات ذوب به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند. با توجه به اهمیت بالای قالب‌گیری در کارخانجات ریخته‌گری، ما ترجیح می‌دهیم از دستگاه‌های خارجی استفاده کنیم که از کیفیت بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی برخوردار است.

زمان قطعی برق فرا رسید!

صبا در ادامه با اشاره به اینکه در صورت تامین زیرساخت‌های لازم مانند انرژی برق و گاز، تولید در داخل کشور با رونق خوبی همراه خواهد شد، خاطرنشان کرد: حدود یک هفته از آغاز سهمیه‌بندی برق واحدهای صنعتی می‌گذرد و طبق زمان‌بندی اعلام شده، برق مجموعه ما یک روز کامل کاری در هغته قطع خواهد شد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا رشد تولید در سالی که به همین نام مزین شده است، با قطعی برق امکان‌پذیر خواهد بود؟ به فرض اینکه برق صنایع با هدف مدیریت مصرف برق در روزهای گرم سال قطع می‌شود، آیا در کشوری که غنی از ذخایر نفت و گاز بوده و به راحتی می‌توان از گاز هم برق تولید کرد، باید شاهد سهمیه‌بندی برق در تابستان و گاز در زمستان باشیم؟ حمایت از تولید یعنی اگر یک واحد تولیدی در سه شیفت کاری در حال فعالیت است، باید هزینه برق یک شیفت کاری آن لحاظ نشود تا انگیزه و میل به رشد تولید در این واحد افزایش پیدا کند؛ در حالی که در کمال تعجب به همین واحد تولیدی اعلام می‌شود که در صورت افزایش شیفت کاری، هزینه برق بیشتری از آن اخذ خواهد شد! جریمه در برابر تشویق؛ این است نتیجه توسعه و افزایش تولید در یک کارخانه ریخته‌گری!

وی در خصوص چشم‌انداز و آینده صنعت ریخته‌گری در ایران، تاکید کرد: آینده این صنعت در کشور، به عملکرد و رفتار خود ما بستگی دارد. منابع غنی سنگ‌آهن، مس، طلا و … در سراسر کشور ما وجود دارد که جدای از ذخایز نفت و گاز، ایران را جزو برترین کشورهای معدنی جهان قرار داده است. بنابراین اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به توسعه هرچه بیشتر اکتشافات همت گمارد و مسئولان ذی‌ربط توجهات بیشتری به فرآوری مواد معدنی و تولید محصولات با ارزش افزوده داشته باشند و همچنین روابط تجاری ما با سایر کشورهای جهان هم‌زمان با رفع مشکلات سیاسی از سرگرفته شود، می‌توانیم نسبت به آینده تولید به ویژه در صنعت مادر ریخته‌گری امیدوار باشیم.

اهمیت سرمایه در گردش در راه‌اندازی خط تولید

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان با اشاره به اینکه خوشبختانه با ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی تولید شرکت در حال فعالیت هستیم و توانایی افزایش هرچه بیشتر تولید را داریم، یادآور شد: شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان فعالیت خود را در سال ۱۳۶۲ در قالب یک کارگاه ریخته‌گری کوچک آغاز کرد و پس از اجرای طرح‌های مختلف توسعه‌ای، توانستیم ظرفیت تولید و تعداد کوره‌ها و دستگاه‌های خود را افزایش دهیم. در حال حاضر اگر پارامتر زمین به همراه سرمایه در گردش مورد نیاز جهت راه‌اندازی یک خط تولیدی مشابه با صنایع ریخته‌گری اصفهان را فاکتور بگیریم، حداقل سرمایه مورد نیاز جهت تامین کوره‌ها، دستگاه‌ها، ماشین‌آلات، مخازن گاز C02، کمپرسورهای هوا و… در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ ضمن اینکه حداقل سرمایه در گردش جهت راه‌اندازی یک خط تولیدی قطعات فولادی، در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و بر همین اساس باید تمامی این فاکتورها پیش از هرگونه اقدامی مورد توجه قرار بگیرد و سپس نسبت به راه‌اندازی یک خط جدید تولید اقدام شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21662

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.