• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
یک فعال صنعت مس در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

تولید در تندباد مشکلات

  • کد خبر : 42707
  • 21 فروردین 1403 - 7:14
تولید در تندباد مشکلات
یک تولیدکننده ورق و گرده مسی گفت: با توجه به اهمیت بالای حوزه تولید و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور، در چند سال اخیر شاهد انتخاب شعار سال بر محورهای رشد تولید و حمایت از آن هستیم اما با این وجود، دولت و مسئولان به وعده‌های خود عمل نکرده و تولیدکنندگان از حمایت‌های لازم بهره‌مند نیستند.

یک تولیدکننده ورق و گرده مسی گفت: با توجه به اهمیت بالای حوزه تولید و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور، در چند سال اخیر شاهد انتخاب شعار سال بر محورهای رشد تولید و حمایت از آن هستیم اما با این وجود، دولت و مسئولان به وعده‌های خود عمل نکرده و تولیدکنندگان از حمایت‌های لازم بهره‌مند نیستند. به همین دلیل میزان فعالیت‌های تولیدی در داخل کاهش یافته و اکثر صنعتگران به ناچار کارگاه‌های خود را  تعطیل کردند.

سعید شعبانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، با اشاره به بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان ورق مسی در کشور، بیان کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی، نوسان قیمت‌ها و تامین مواد اولیه، مهم‌ترین مشکلاتی هستند که تولیدکنندگان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. به طوری که در چند روز اخیر نوسان قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است و تولیدکنندگان پس از فروش محصولات، امکان خرید مجدد مواد اولیه را ندارند. البته با توجه به اینکه تعطیلات سال جدید به تازگی به اتمام رسیده، قیمت‌های مشخص و دقیقی در بازار وجود ندارد و تامین‌کنندگان تمایلی برای فروش مواد اولیه از خود نشان نمی‌دهند؛ اما باید اذعان کنم که طی یک روز شاهد نوسان ۳۵ هزار تومانی قیمت قراضه مس در بازار بودیم.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه با توجه به قیمت بالای قراضه مسی، نقدینگی زیادی که واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه نیاز دارند و سایر هزینه‌های ثابت و متغیر تولید، باید گفت که ادامه فعالیت در این حوزه دیگر توجیه اقتصادی ندارد. به طوری که اگر تولیدکنندگان سرمایه خود را به جای خرید تجهیزات و احداث واحدهای تولیدی در بانک قرار می‌دادند، بدون مواجهه با مشکلات و چالش‌های متعدد سود بیشتری را نصیب خود می‌کردند. علاوه بر چالش‌های مطرح شده، تولیدکنندگان با کمبود قراضه مسی نیز مواجه بوده و امکان تامین آن به مقدار مورد نیاز را ندارند. شایان ذکر است که این مجموعه در استان یزد فعال بوده و مقدار قراضه ایجاد شده در این استان مناسب است اما تامین‌کنندگان مواد اولیه با ارائه پیشنهادهای بالاتر از سوی تولیدکنندگان سایر استان‌ها، قراضه مسی را برای آن‌ها ارسال می‌کنند؛ در نتیجه با این کار واحدهای تولیدی استان یزد برای تامین خوراک مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

این تولیدکننده ورق مسی در خصوص چالش کمبود نقدینگی، عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از چالش‌های اصلی ما در مسیر تولید کمبود نقدینگی است، اقدامات متعددی برای رفع آن انجام دادیم اما در نهایت موفق به اخذ وام و تسهیلات نشدیم. ضمن اینکه مبالغ تسهیلاتی که برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود، پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست. در نتیجه به دلیل قیمت بالای مواد اولیه، طی کردن مراحل طولانی اداری برای اخذ وام‌هایی با مبالغ پایین توجیه‌پذیر نیست.

در آستانه افول

شعبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری قراضه مس در بازارهای داخلی بر چه اساسی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر بازار قراضه متولی خاصی ندارد و تولیدکنندگان، قراضه مس را با قیمتی بیشتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند. گفتنی است که پس از اعلام قیمت کاتد مس، قیمت قراضه نیز توسط فروشندگان در بازار تعیین شده و به فروش می‌رسد. البته بازار قراضه به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها، همواره دچار تنش بوده و آرامشی در آن برقرار نیست؛ ضمن اینکه قیمت‌ها دائما در مسیر صعودی حرکت می‌کنند و تولیدکنندگان امکان پیش‌بینی شرایط را ندارند زیرا با تغییرات ناگهانی قیمت‌ها، جایگزینی مواد اولیه برای واحدهای تولیدی بسیار دشوار است. از سوی دیگر این موضوع باعث شده تا قیمت تمام شده محصولات نیز افزایش یابد و صادرات ظروف مسی روند کاهشی به خود بگیرد.

وی با اشاره به شرایط بازار مصرف ورق مسی و تقاضای مشتریان در سال ۱۴۰۲، ابراز کرد: بازار مصرف در سال گذشته شرایط مطلوبی نداشت و میزان تقاضای مصرف‌کنندگان به شدت افت پیدا کرده بود. به طوری که فروش محصولات برای تولیدکنندگان ورق مسی که در این زمینه با چالشی مواجه نبودند، به معضلی اساسی تبدیل شده بود. متاسفانه اکثر واحدهای تولیدی با این موضوع دست به گریبان بودند و این مجموعه حدود ۶ ماه در حالت نیمه‌فعال قرار داشت. در حالی که تا قبل از سال ۱۴۰۱ میزان فروش مجموعه مناسب بود و چالشی در این خصوص وجود نداشت اما در دو سال اخیر به خصوص سال گذشته، شاهد تغییر مسیر حرکت بازار و افزایش تعداد چک‌های برگشتی بودیم. باید اذعان کنم که در پی این اتفاقات، برخی از همکاران ما مجبور به غیر‌فعال کردن مجموعه خود شدند و اکنون تعداد تولیدکنندگان ورق مسی در استان یزد بسیار محدود است. البته این مسئله در سایر استان‌های کشور همانند اصفهان نیز وجود دارد و سرنوشت واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری به تعطیلی ختم می‌شود. لازم به ذکر است که عمده مصرف‌کنندگان محصولات ما، تولیدکنندگان ظروف مسی هستند که آن‌ها هم با افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش فعالیت‌های صنعت گردشگری در کشور، با روند نزولی تقاضای مشتریان مواجه شده‌اند.

رغبتی برای توسعه نیست!

این تولیدکننده ورق مسی در خصوص بازارهای هدف مجموعه، اذعان کرد: در حال حاضر بخش اعظمی از محصولات ما در استان یزد عرضه می‌شود و در برخی موارد ورق مسی را به سایر استان‌های کشور ارسال می‌کنیم زیرا با رکود بازار مصرف در دو سال اخیر، میزان تولید مجموعه به طور چشمگیری کاهش یافته است. در حال حاضر به دلیل وجود چالش‌هایی مانند کمبود مواد اولیه، مسائل بیمه و مالیاتی، کمبود نقدینگی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان بسیار دشوار شده است و تمایلی برای توسعه بازارهای هدف و متنوع‌سازی سبد محصولات نیست. باید اضافه کنم که ما در گذشته در زمینه تولید ظروف مسی نیز فعالیت داشتیم اما اکنون حدود دو سال است که کارگاه ظروف‌سازی غیرفعال شده است. متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس قیمت نهایی محصول محاسبه کرده و به تولیدکنندگان اعلام می‌کند. این در حالی است که ما تقاضا داریم تا مالیات مذکور بر اساس میزان دستمزد تولیدکنندگان محاسبه شود زیرا قیمت نهایی محصول بسیار بالا بوده و با توجه به حاشیه سود پایین این صنعت، پرداخت مالیات‌های سنگین برای واحدهای تولیدی امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال قیمت محصول حدود ۴۰۰ هزار تومان و دستمزد ما ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که با مقایسه این ارقام و قیمت بالای مواد اولیه، پرداخت مالیات بر اساس بهای محصول توجیه‌ اقتصادی ندارد.

شعبانی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون تمرکز تولیدکنندگان به جای فرایندهای تولید و انجام اقداماتی در زمینه بازاریابی، بر رفع موانع مسیر تولید معطوف شده است. از سوی دیگر فعالیت واحدهای غیرمجاز نیز به یکی از چالش‌های اساسی تولیدکنندگان تبدیل شده است و علاوه بر واحدهای ریخته‌گری، نوردکاران نیز با این مسئله دست به گریبان هستند. متاسفانه تولیدکنندگان غیرمجاز با خریداری دستگاه‌‌های نورد در سال‌های گذشته و یا اجاره آن‌ها، نسبت به تولید ورق مسی اقدام کرده‌اند و به دلیل عدم پرداخت مالیات، حق بیمه و سایر هزینه‌های تولید، سبب شکست قیمت‌ها در بازار شده‌اند. در این صورت رقابت با این افراد برای تولیدکنندگان مجاز که ملزم به پرداخت هزینه‌های مذکور هستند، دشوار است؛ در حال حاضر ما حدود سه سال است که برای ادامه فعالیت مجموعه و حفظ کارکنان، میزان دستمزد خود را تغییر نداده‌ایم زیرا با افزایش قیمت‌ها، مشتریان تمایلی به خرید نداشته و برای رفع نیاز خود به واحدهای غیرمجاز مراجعه می‌کنند. شایان ذکر است که واحدهای غیرمجاز در اکثر نقاط کشور وجود دارند اما در استان‌هایی که در زمینه تولید صنایع‌دستی و ظروف مسی فعالیت زیادی دارند، تعداد آن‌‌ها بیشتر است.

وی در پایان در خصوص افزایش میزان تولید کاتد مس در کشور، اظهار داشت: با توجه به صادرات کاتد مس به سایر کشورها و فرایند دشوار خرید آن از بورس کالای ایران، اگر میزان تولید صنایع‌ بالادستی‌ مس در داخل افزایش یابد، شرایط واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس که سهمیه خرید مواد اولیه ندارند، تغییری نخواهد کرد. باید گفت که این موضوع بر فعالیت واحدهای تولیدی بزرگ که از توان مالی بالاتری برخوردار هستند، موثر است و آن‌ها امکان خرید کاتد مس از تالار صنعتی نامبرده را دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42707

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین افزایش یافت
پس از بازیابی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور،

صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین افزایش یافت

12اردیبهشت
قیمت روی ۱٫۵ درصد افزایش یافت
در آخرین روز آوریل 2024،

قیمت روی ۱٫۵ درصد افزایش یافت

12اردیبهشت
مسیر قیمت سرب تغییر پیدا کرد
در دومین روز معاملاتی هفته،

مسیر قیمت سرب تغییر پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.