• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
رئیس هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد:

تولید دو هزار مگاوات برق در صنایع تا شهریور ۱۴۰۳

  • کد خبر : 27204
  • 06 شهریور 1402 - 9:47
تولید دو هزار مگاوات برق در صنایع تا شهریور ۱۴۰۳
رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: تا شهریور ماه سال آینده، تولید برق در صنایع مجموعا به دو هزار مگاوات خواهد رسید.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: تا شهریور ماه سال آینده، تولید برق در صنایع مجموعا به دو هزار مگاوات خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی مهر، روز دوشنبه ۶ شهریور ماه، محمدرضا موثقی‌نیا در مراسم بازدید از غرفه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نمایشگاه روایت خدمت که به مناسبت هفته دولت برپا شده است، بیان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی و به خصوص تامین برق در کشور وجود دارد، طی دو تا سه سال گذشته برخی صنایع ما با مشکل تامین برق مواجه بودند.

وی افزود: به دنبال این معضل، تولیدات کشور به طور محسوسی کاهش یافت که در صنایع بزرگ، کاهش تولید در واقع به معنای کاهش بخشی از درآمد ارزی کشور است. بنابراین ما به ناچار در وزارت صمت دولت جدید به این موضوع فکر کردیم که صنایع بزرگ را تا حد امکان از شبکه برق سراسری مستقل کنیم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد: بنابراین بر اساس اقدامات انجام شده، بالغ بر ۶۰۰ مگاوات برای صنایع نیروگاه افتتاح کردیم و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده، یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ مگاوات برق دیگر وارد مدار تولید شود.

موثقی‌نیا ادامه داد: همچنین یک توافقنامه ۱۰ هزار مگاواتی با وزارت نیرو داریم که طی یک برنامه زمان‌دار، این برق در صنایع بزرگ افتتاح خواهد شد و در مجموع فکر می‌کنیم تا سال آینده حوالی همین ایام، مجموعا به تولید دو هزار مگاواتی برق در صنایع دست پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه آب نیز مشکلات عدیده‌ای در صنایع وجود دارد و چند پروژه بزرگ را برای تامین آب در سطح کشور آغاز کرده‌ایم؛ به طوری که از خلیج‌فارس آب را به مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر رسانده‌ایم و به زودی تا پایان امسال، آب از دریای عمان به زاهدان و زابل نیز می‌رسد که البته نقش ما در این موضوع بیشتر ملی است زیرا درصد عمده آبی که به زاهدان و زابل انتقال می‌یابد، صرف شرب منطقه خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مطرح کرد: همچنین خط دیگر انتقال آب را در نظر داریم تا بدین وسیله طی ۱۰ ماه آینده، آب به پالایشگاه اصفهان و همچنین شرکت‌های ذوب‌ آهن و فولاد مبارکه برسد و این طرح نیز جزو طرح‌های ملی است که بیشتر مصرف مردمی خواهد داشت.

موثقی‌نیا در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی، تصریح کرد: این موضوع، یکی از بحث‌های مورد توجه ما در ایمیدرو است؛ بنابراین در تلاش هستیم تا تمام نیازهای صنایع و معادن بزرگ را تجمیع کنیم و با شرکت راه‌آهن نیز رایزنی و زمان‌بندی برای رفع این مشکل داشته‌ایم.

وی در ادامه در خصوص تامین ماشین‌آلات معدنی، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در زمینه ساخت ماشین‌آلات معدنی سنگین فعالیت قابل‌‎توجهی در کشور صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه واردات ماشین‌آلات سنگین به دلیل مسائل بین‌المللی و سیاسی با مشکلات خاصی مواجه بوده است. بنابراین این موضوع را به طور جدی در دستور کار بخش‌های مربوطه در ایمیدرو قرار داده‌ایم تا ماشین‌آلات سنگین که تاکنون ساخته نشده و امکان واردات آن را نیز نداریم، وارد مرحله بومی‌سازی شود و بر اساس اقدامات انجام شده نتایج خوبی حاصل شده است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در خصوص تامین ماده اولیه آلومینیوم از کشور گینه، ابراز کرد: برای تامین این ماده از کشور گینه اقداماتی از قبل انجام شده و همان طور که قبلا مطرح شده بود، توافقنامه‌ای بین دولت ایران و دولت گینه منعقد شده و یک پهنه بزرگ از معادن بوکسیت گینه در اختیار ایران است  که سابقه بیش از ۲۵ سال دارد.

موثقی‌نیا تاکید کرد: در مدت یادشده، اقداماتی برای بهره‌برداری از این صحنه معدنی توسط ایران انجام شده اما زمان زیادی تا رسیدن به بهره‌برداری از آن گذشته است و یکی از دلایل این امر، مکان این معدن و فاصله ۳۵۰ کیلومتری معدن مذکور تا بندر است. بنابراین به نظر می‌رسد که مکان‌یابی این معدن باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: همچنین می‌توان برای تامین بوکسیت از کشور مذکور، قراردادهای بلندمدت منعقد کرد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در پایان در ارتباط با تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان، یادآور شد: جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده و گزارشات اولیه ظرف دو ماه آینده نهایی و به مجلس ارائه می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27204

نوشته‌های مشابه

22اردیبهشت
به دنبال تسریع در اجرای طرح‌های پیشران فولاد کردستان هستیم
22اردیبهشت
اجرای پروژه‌های جدید در سه حوزه تولید، توسعه و زیرساخت
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

اجرای پروژه‌های جدید در سه حوزه تولید، توسعه و زیرساخت

22اردیبهشت
جهش ۷۷ درصدی تولید تختال در فرودین ماه ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

جهش ۷۷ درصدی تولید تختال در فرودین ماه ۱۴۰۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.