سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۱۸ /جمعه/۲ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 18:25 /شنبه/16 مرداد 1400

علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

ثبت بهترین عملکرد حمل مواد اولیه در یک دهه اخیر

یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده محصول، حمل ایمن مواد اولیه با حجم بالا است. از این رو، تولیدکنندگان فولاد به دنبال حمل مواد اولیه در مقیاس انبوه و ایمن هستند که مسلما حمل ریلی گزینه نخست آن‌ خواهد بود. با اینکه میزان حمل و نقل مواد اولیه طی سال‌های اخیر از مبادی معادن به تولیدکنندگان فولاد افزایش چشمگیری یافته است، اما همچنان مشکلاتی هم در زمینه ریلی و هم در زمینه جاده‌ای وجود دارد و سرعت حمل به ویژه در بخش ریلی نتوانسته آن‌گونه که باید و شاید افزایش یابد و رضایت صنعتگران را جلب کند. به طوری که حمل و نقل ریلی هم با افزایش قیمت و هم با فرسودگی مواجه شده است. در این رابطه خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک به گفت‌وگو نشسته است که مشروح آن در ادامه آمده است:

توضیحاتی را در خصوص فعالیت‌های شرکت چند وجهی فولاد لجستیک بفرمایید.

شرکت فولاد لجستیک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه حمل و نقل ریلی در کشور محسوب می‌شود. فعالیت اصلی این شرکت نیز حمل مواد اولیه از مبادی تامین به مقصد شرکت فولاد خوزستان و چند شرکت دیگر است که عمده بار این شرکت به مقصد فولاد خوزستان حمل می‌شود. شرکت ما دو هزار واگن ملکی در اختیار دارد که از طریق خط راه‌‌آهن مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان را از معادن مختلف حمل می‌کنیم. البته بخشی از فعالیت حمل و نقلی شرکت نیز در حوزه جاده‌ای است. لازم به ذکر بوده که تمرکز اصلی شرکت فولاد لجستیک بر حمل و نقل سنگ‌آهن قرار دارد.

از زمان تغییر مدیریت شرکت و استقرار تیم جدید مدیریتی، تمرکز شرکت بر حوزه ریلی قرار داده شده است. چراکه حمل و نقل ریلی به مراتب نسبت به حمل جاده‌ای امن‌تر بوده و سلامت و شفافیت آن بیشتر است. ضمن اینکه حمل ریلی باعث کاهش ترافیک جاده‌ای و مصرف سوخت کمتر می‌شود. البته بخش ریلی به مراتب عملکرد شفاف‌تری دارد.

با توجه به اینکه در بخشی از لوکوموتیوهای دیزلی خرابی ایجاد شد، در فعالیت حمل و نقل، مشکلاتی با شرکت راه‌‌آهن به وجود آمد. از این رو به همراه مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان جلسه مشترکی را با مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم. خوشبختانه با توجه به برگزاری این جلسه بسیار خوب، توانستیم تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کنیم که طی آن یک قطار همراه با برنامه مشخص به فولاد خوزستان اختصاص یافت. بر اساس این برنامه روزانه ۲۰۰ واگن وارد مجتمع فولاد خوزستان می‌شود.

در کنار حمل ریلی و کمی هم حمل جاده‌ای، شرکت فولاد لجستیک نیم‌نگاهی نیز به حمل دریایی دارد. بنابراین با توجه به رویکرد مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و اعمال مشوق‌هایی برای شرکت ما، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم به حوزه دریایی و حمل ترکیبی نیز وارد شویم. به طوری که حداقل آمادگی آن را داشته باشیم که اگر قرار شد در سال‌های آتی مجبور به واردات سنگ‌آهن شویم، این مهم میسر شود. هر چند که به نظر می‌رسد ذخایر کنونی سنگ‌آهن کفاف نیاز شرکت‌های فولادی را در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده خواهد داد.

شرکت فولاد خوزستان در بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان، اسکله اختصاصی دارد و تمام زیرساخت‌های واردات مواد اولیه برای این شرکت مهیا است. شرکت فولاد لجستیک اقدامات اولیه را برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها جهت واردات سنگ‌آهن انجام خواهد داد تا پس از اتمام احتمالی ذخایر سنگ‌آهن و نیاز به واردات، این مهم با سهولت هر چه بیشتر انجام شود.

عملکرد شرکت فولاد لجستیک را در سال جاری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به افزایش کارایی و اتفاقات مثبتی که در واحد خرید شرکت فولاد خوزستان رخ داد، توانستیم با معادن ارتباط بسیار خوبی برقرار کنیم و از این طریق در چهار ماه نخست سال جاری، بالاترین حجم مواد اولیه را طی ۱۱ سال گذشته به مجتمع فولاد خوزستان وارد کنیم. البته در راه رسیدن به این رکورد مشکلاتی همچون قطعی برق وجود داشت؛ چراکه این موضوع بسیاری از صنایع فولادی کشور را به تعطیلی کشانده است. به این مشکل باید شیوع ویروس کرونا را نیز اضافه کرد که کل کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. خوشبختانه شرکت فولاد لجستیک در سال جاری با برنامه‌ریزی دقیق چهار ماهه و تعیین چارچوب‌های فعالیت، توانست در راستای برنامه‌ریزی صورت گرفته رکوردهای ویژه‌ای از خود بر جای بگذارد. رسیدن به رکوردهای حمل و نقل در سایه حمایت‌های مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، شناخت ایشان از حوزه فولاد و همدلی و همراهی شرکت فولاد لجستیک و فولاد خوزستان رقم خورد که این مهم باعث شد بهترین عملکرد یک دهه اخیر را در حمل و نقل ثبت کنیم.

فرایند حمل و نقل مواد اولیه چگونه شکل می‌گیرد و انجام می‌شود؟

وظیفه ذاتی شرکت فولاد لجستیک، حمل مواد اولیه به شرکت‌های فولادی به ویژه فولاد خوزستان است. در این رابطه معاونت خرید شرکت فولاد خوزستان با معادن و مبادی تامین مواد اولیه ارتباط برقرار می‌کند و سهمیه‌هایی که به شرکت فولاد خوزستان اختصاص می‌دهند را به اطلاع شرکت فولاد لجستیک می‌رساند. سپس شرکت ما نیز از دو طریق جاده‌ای و ریلی، اقدام به حمل مواد اولیه به فولاد خوزستان می‌کند.

 مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل را چه مواردی می‌دانید؟

حمل و نقل در فولاد لجستیک به دو شیوه جاده‌ای و ریلی انجام می‌شود. مهم‌ترین چالش حمل ریلی، سرعت پایین سیر واگن‌های راه‌‌آهن است. دلیل این موضوع به فرسودگی ناوگان راه‌‌آهن بازمی‌گردد. این یعنی کشنده‌هایی که راه‌‌آهن در اختیار دارد، فرسوده شده‌اند و نمی‌توانند آن‌گونه که باید و شاید، سرعت داشته باشند. به طور مثال، اگر یک واگن شرکت فولاد لجستیک از معدن سنگ‌آهن سنگان به سمت فولاد خوزستان شروع به حرکت کند، حدود ۱۰ تا ۱۲ روز در مسیر خواهد بود. البته در حوزه ریلی طی یکی دو سال اخیر اقدامات مثبتی انجام شده اما امیدوار هستیم در این حوزه، شرکت راه‌‌آهن بتواند سرعت حرکت قطار را بالاتر ببرد و فاصله زمانی که از معادن به سمت شرکت‌های فولادی وجود دارد، به مراتب کمتر شود.

چالش دیگر حوزه ریلی، افزایش هزینه‌های آن است. قبلا حمل ریلی بیش از حمل جاده‌ای صرفه اقتصادی داشت اما اکنون تعرفه‌های راه‌‌آهن افزایش چشمگیری یافته و قیمت حمل ریلی با حمل جاده‌ای تقریبا برابر شده است و چندان معقول نیست. در حالی که سرعت حمل جاده‌ای از حمل ریلی بیشتر است. البته شرکت فولاد لجستیک بنا به دلایل گوناگونی همچون امنیت بالا و شفافیت بیشتر حمل ریلی، تمایل دارد فعالیت خود را در حوزه حمل ریلی گسترش دهد. بنابراین امیدوار هستیم قیمت حمل ریلی معقول شود و شرکت راه‌‌آهن بتواند هم سرعت سیر را افزایش دهد و هم اینکه تعرفه‌های حمل نیز حداقل نسبت به حمل جاده‌ای کاهش یابد.

در حوزه حمل جاده‌ای، همان‌طور که قبلا بیان شد، امنیت، افزایش مصرف سوخت و حجم پایین حمل مهم‌ترین چالش‌ها هستند. در این رابطه اگر بتوانیم از نرم‌افزارهای حمل و نقلی استفاده کنیم، می‌توانیم سرعت سیر را افزایش داده و به نقطه مطلوبی برسانیم. خوشبختانه شرکت فولاد لجستیک به این دلیل که از یکی از نرم‌افزارهای حمل و نقلی استفاده کرد، توانست رکورد حمل مواد اولیه را در یک دهه گذشته جابه‌جا کند. به طوری که توانستیم راننده‌ها را بطبق برنامه‌ریزی از مبادی تامین مواد اولیه به سمت کارخانه‌های فولادسازی روانه کنیم. این یعنی راننده‌ای که مسیر حرکت خود را از مبدا به سمت مقصد آغاز می‌کند، خواهد توانست از مقصد به مکان دیگری بار حمل کند که این امر باعث شد راننده دیگر چندین روز معطل دریافت بار نباشد.

برنامه‌های استراتژیک این شرکت برای آینده چیست؟

شرکت فولاد لجستیک به دنبال آن است که ناوگان ریلی خود را با توجه به حمایت‌های شرکت فولاد خوزستان، ارتقا دهد و به تعداد واگن‌های خود اضافه کند. در حوزه جاده‌ای نیز یک پایانه راه‌اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم فعالیت‌های حمل جاده‌ای اهواز و استان خوزستان را انجام دهیم. در بندر امام خمینی(ره) با توجه به اسکله اختصاصی به دنبال آن هستیم که حمل ترکیبی ریلی ـ دریایی ـ جاده‌ای را راه‌اندازی کنیم و در این رابطه در حالی ایجاد بسترهای مناسب هستیم.

در همین حال در حوزه ناوگان جاده‌ای نیز قصد افزایش تعداد کامیون‌ها را داریم و به دنبال خرید ماشین‌آلات هستیم تا بتوانیم علاوه بر اینکه با مجموعه فولاد خوزستان همکاری کنیم، با سایر مجموعه‌های فولادی و معدنی نیز همکاری داشته باشیم.

مدیر «HSE» شرکت فولاد هرمزگان:

12:26 /پنجشنبه/1 آذر 1403

در مجمع عمومی فوق‌العاده «کچاد» مطرح شد؛

7:59 /پنجشنبه/1 آذر 1403

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

15:59 /سه شنبه/29 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:06 /شنبه/26 آبان 1403

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

14:30 /شنبه/12 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

آرمین مرادی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد شادگان طی یادداشتی نوشت:

5:55 /شنبه/29 مهر 1402

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

15:28 /یکشنبه/6 آبان 1403

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد؛

15:11 /شنبه/5 آبان 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

5:56 /شنبه/26 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

5:42 /شنبه/26 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت فولاد جهان آرا اروند؛

6:35 /شنبه/19 آبان 1403

اینفوگرافیک تحقیق و توسعه شرکت فولاد سنگان؛

6:25 /شنبه/12 آبان 1403

اینفوگرافیک پروژه‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

6:16 /شنبه/12 آبان 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/1

206000

فلزات آنلاین

1403/09/1

573182

فلزات آنلاین

1403/09/1

769238

فلزات آنلاین

1403/09/1

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/1

24005

فلزات آنلاین

1403/09/1

12905

فلزات آنلاین

1403/09/1

40091

فلزات آنلاین

1403/09/1

49911

فلزات آنلاین

1403/09/1

42663

فلزات آنلاین

1403/09/1

41480

فلزات آنلاین

1403/09/1

27568

فلزات آنلاین

1403/09/1

29449

فلزات آنلاین

1403/09/1

28043

فلزات آنلاین

1403/09/1

37245

فلزات آنلاین

1403/09/1

34808

فلزات آنلاین

1403/09/1

50294

فلزات آنلاین

1403/09/1

27264

فلزات آنلاین

1403/09/1

39497

فلزات آنلاین

1403/09/1

43987

فلزات آنلاین

1403/09/1

4495000