• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیر پروژه مس جانجا مطرح کرد:

جانجا؛ تحول‌آفرین در استان سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 41663
  • 19 اسفند 1402 - 14:21
جانجا؛ تحول‌آفرین در استان سیستان و بلوچستان
مدیر پروژه مس جانجا گفت: همکاری شرکت معدن‌کار باختر در پروژه مس جانجا به صورت قراردادی و به مدت سه سال است. طی این مدت، قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب معادل حدودا ۵۰ میلیون تن عملیات استخراج انجام شود که در سال اول پنج میلیون، سال دوم هفت میلیون و سال سوم هشت میلیون متر مکعب خواهد بود.

مدیر پروژه مس جانجا گفت: همکاری شرکت معدن‌کار باختر در پروژه مس جانجا به صورت قراردادی و به مدت سه سال است. طی این مدت، قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب معادل حدودا ۵۰ میلیون تن عملیات استخراج انجام شود که در سال اول پنج میلیون، سال دوم هفت میلیون و سال سوم هشت میلیون متر مکعب خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، حمیدرضا خلیلی بیان کرد: تحویل زمین به شرکت معدن‌کار باختر از روز سوم آبان ماه امسال انجام شده است. طی عملیات استخراج که با هدف باطله‌برداری انجام می‌شود، هر زمان که با رسوب‌های اکسید یا سولفید مس برخورد کردیم، در محل جداگانه‌ای آن را دپو می‌کنیم.

وی ادامه داد: در قرارداد، سه ماه ابتدایی برای تجهیز اولیه و سه ماه بعدی برای تجهیز ثانویه در نظر گرفته شده است. بنا بر این بود که پس از تجهیز اولیه، عملیات استخراج شروع شود اما منتظر نماندیم و هم‌زمان با تجهیز اولیه این عملیات را شروع کردیم. ۱۵ دامپ‌تراک با ظرفیت حمل بار ۱۰۰ تن و پنج بیل مکانیکی ۶۰۰ از خارج از کشور خریداری شد که در حال حاضر بیل‌ها وارد معدن شده‌ است و دامپ‌تراک‌ها نیز در هفته پیش رو وارد معدن خواهند شد.

مدیر پروژه مس جانجا عنوان کرد: در حال حاضر برای اینکه پروژه متوقف نشود، از امکانات موجود با ۱۰۰ درصد ظرفیت استفاده کرده‌ایم که شامل ۱۲ دامپ‌تراک ۴۸ تنی، دو بیل مکانیکی ۵۳۰ و تعدادی خودروی سبک مانند آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی بوده است. فعالیت غیررسمی ما در این معدن در واقع از اوایل تابستان شروع شد. به عنوان مثال، راه‌سازی برای تردد به معدن صورت گرفت و بخشی از خاک‌برداری‌ها، انجام و محل پیت و محل خاک‌ریزی شناسایی شد. امسال با وجود اینکه هنوز ماشین‌آلات اصلی که خریداری کرده‌ایم، وارد معدن نشده است اما با امکانات موجود، ۲۶ درصد از میزان استخراجی که برای سال اول در قرارداد قید شده بود را به انجام رساندیم.

خلیلی در ارتباط با اشتغال‌زایی فعلی پروژه، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۴۵ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و تعداد نیروهای شاغل در زمان اوج کار که پس از وارد شدن ماشین‌آلات خریداری‌ شده به معدن خواهد بود، ۱۶۵ نفر پیش‌بینی شده است؛ همچنین مجموع اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این پروژه در این مرحله حدود ۲۵۰ نفر است.

وی ابراز کرد: بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌های انسانی در این پروژه از افراد بومی منطقه هستند. با توجه به اینکه سیاست کارفرما بر این است که حتما در تمام مراحل پروژه بومیان منطقه مشغول به کار باشند، جای نگرانی از حیث اشتغال‌زایی موقت وجود ندارد؛ چراکه تعداد نیروهای مورد نیاز در گذر زمان بیشتر خواهد شد و عملیات استخراج نیز پس از بهره‌برداری از کارخانه، حدود سه یا چهار برابر می‌شود.

مدیر پروژه مس جانجا اظهار داشت: در واقع ۱۰ درصد باقیمانده مختص مشاغلی است که نتوانستیم در تخصص مورد نیاز خود از میان بومیان منطقه فردی را پیدا کنیم و امیدواریم با آموزش و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه، ۱۰۰ درصد اشتغال‌زایی این پروژه برای افراد بومی استان باشد.

خلیلی در خصوص چالش‌های این پروژه، مطرح کرد: در حال حاضر امکاناتی که برای معدن‌کاری در این استان وجود دارد، تکافوی نیاز ما نیست؛ همچنین محدودیت تعداد پروازها نیز مشکلاتی را برای رفع مسائل فوری ایجاد کرده که با توجه به اینکه تردد به این استان در حال افزایش است، انتظار می‌رود تعداد پروازهای بیشتری را به این منطقه در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های اصلی ما این است که هنوز مجوز انبار مواد منفجره برای معدن از سوی مراجع ذی‌ربط صادر نشده است. ما ناچاریم هر بار حدود ۱۰ تن مواد ناریه را از تهران به جانجا انتقال دهیم و مجوز نیروی انتظامی را برای حمل این بار اخذ کنیم. این فرایند مشکلاتی نظیر مسائل امنیتی، هزینه زیاد و اتلاف وقت را به همراه دارد. مسئله دیگری که با آن مواجهیم، تامین سوخت بنزین است؛ به طوری که برای رفع این مشکل رو به استفاده از خودروهای گازوئیلی که نسبت به بنزین راحت‌تر قابل تهیه است، آورده‌ایم.

مدیر پروژه مس جانجا اظهار داشت: از دیگر چالش‌هایی که در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درست عملیات آن را مدیریت کنیم، وزش بادهای موسمی شدیدی بوده که گاهی حتی ممکن است باعث واژگونی کامیون‌ها و تراک‌ها حین تخلیه شود.

خلیلی تاکید کرد: هرچند در این منطقه با چالش تامین نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم اما اقداماتی را با هماهنگی سازمان‌های مربوطه و موثر مانند فنی‌ و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. طبیعی است هنگامی که پروژه‌ جدیدی در منطقه‌ای آغاز به‌ کار می‌کند، همواره در ابتدای راه چالش‌هایی وجود دارد و تغییر زمان‌بر است. پیش‌بینی ما این است که با روند معدنی‌ شدن استان، افراد زیادی مشتاق تحصیل در این رشته و نیز یادگیری مهارت‌های مورد نیاز شوند و به مرور زمان چالش تامین نیروی متخصص برطرف شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر افرادی که در ابتدای کار به پروژه پیوستند، همراهی خوبی داشته‌اند و کاملا همسو با نیاز پروژه در حال توسعه مهارت‌های خود هستند. با توجه به سختی‌های تردد در مسیر، برای حل مسئله اسکان شبانه‌روزی نیروها در کارگاه در حال برنامه‌ریزی هستیم.

مدیر پروژه مس جانجا عنوان کرد: اجرای پروژه‌هایی مانند پروژه مس جانجا، باعث ایجاد توسعه‌های متعددی در منطقه می‌شود. به عنوان مثال با آموزش‌های نظری و عملی، متخصص‌های موجود در این منطقه به مرور افزایش پیدا می‌کنند و به عنوان بخشی از سرمایه استان می‌توانند توسعه مناطق را رقم بزنند و نیروهای مختصص بیشتری تربیت کنند. بهره‌برداری از معدن مس جانجا و سایر پروژه‌های مشابه زیرساخت‌هایی نیاز دارد که با فراهم‌ کردن آن‌ها نه‌ تنها نیاز پروژه‌ها رفع می‌شود بلکه مردم استان هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند؛ مانند انتقال آب به واحدهای صنعتی و لوله‌کشی گاز که بهره آن به مردمی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته استان ساکن هستند نیز می‌رسد.

خلیلی در پایان یادآور شد: شرکت معدن‌کار باختر با سهام‌داری ۶۰ درصدی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و ۴۰ درصدی تجلی توسعه معادن و فلزات و با توجه به اینکه عمده سهام این دو شرکت متعلق به شرکت توسعه معادن و فلزات است، به نوعی زیرمجموعه «ومعادن» محسوب می‌شود. این شرکت در ابتدا با این هدف تاسیس شد که در معادن سنگ‌آهن غرب کشور که تحت تملک شرکت معدنی و صنعتی صبانور است، عملیات استخراج انجام دهد. در حال حاضر این شرکت عملیات استخراج و فرآوری تا مرحله خردایش سنگ را در چهار معدن صاحب‌سقز، شهرک بیجار در استان کردستان، گلالی و باباعلی در استان همدان را به عهده دارد. شرکت معدن‌کار باختر در حال حاضر بیش از ۲۰۰ ماشین‌آلات سبک و سنگین در اختیار دارد که تقریبا سرمایه‌ای معادل دو هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این شرکت ۵۶۰ نفر سرمایه انسانی دارد که تمام آن‌ها در معادن مشغول به کار هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41663

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی
مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.