• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
در معاملات و قیمت‌گذاری نیکل،

جایگاه بورس فلزات لندن «LME» تثبیت شد

  • کد خبر : 41902
  • 23 اسفند 1402 - 6:02
جایگاه بورس فلزات لندن «LME» تثبیت شد
بورس فلزات لندن طی اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه پنجم مارس 2024 منتشر شد، اعلام کرد که جایگاه خود را در زمینه ارائه مکانیزم‌های تعیین پریمیوم و سیستم‌های قیمت‌گذاری نیکل کم‌کربن مستحکم کرده است. در این اطلاعیه، به چالش‌های مربوط به مقیاس و تعریف جزئیات در محدوده بازار نیکل اشاره ‌شده است.

بورس فلزات لندن طی اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه پنجم مارس ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد که جایگاه خود را در زمینه ارائه مکانیزم‌های تعیین پریمیوم و سیستم‌های قیمت‌گذاری نیکل کم‌کربن مستحکم کرده است. در این اطلاعیه، به چالش‌های مربوط به مقیاس و تعریف جزئیات در محدوده بازار نیکل اشاره ‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، تعداد درخواست‌ها برای ایجاد اصلاحات در سیستم ثبت قرارداد نیکل بورس فلزات لندن «LME» و ارائه مکانیزم‌های قیمت‌گذاری جداگانه برای نیکل سبز یا کم‌کربن طی ماه‌های اخیر به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. در همین راستا، شرکت «BHP» از بورس فلزات لندن در خواست کرده است تا تعریف خود از خط مشی یافتن مسئولانه منابع را اصلاح کند.

این درخواست‌ها درست در زمانی مطرح شده است که برخی از تولیدکنندگان نیکل به دلیل افت قیمت این فلز، ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند. لازم به ذکر است که قیمت‌های نیکل عمدتا به دلیل افزایش میزان تولید آن در اندونزی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

علاوه‌براین، حجم زیادی از محموله‌های جدید نیکل با برندهای مختلف در صف تحویل به انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن قرار دارند و تعداد بیشتری در انتظار دریافت تاییدیه جهت تحویل به انبارهای مذکور هستند.

گفتنی است بورس فلزات لندن، فهرستی از برندهای جدید پرمتقاضی نیکل را در ماه مارس ۲۰۲۳ به منظور افزایش نقدینگی در سیستم ثبت قراردادهای فلز مذکور ارائه کرد. لازم به ذکر است که سیستم ثبت قرارداد نیکل بورس فلزات لندن پس از افزایش بی‌سابقه قیمت این فلز با چالش مواجه شد و به همین دلیل بورس مذکور تصمیم به تعلیق سیستم نامبرده در ماه مارس ۲۰۲۲ گرفت.

در همین راستا، بورس فلزات لندن ظرفیت حجم ذخایر انبار نیکل خود را سالانه ۹۱ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و افزود که ۸۰ هزار تن فلز نیکل در انتظار دریافت تاییدیه جهت تحویل به انبارهای این بورس قرار دارند. بر همین مبنا، حجم کل ذخایر نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن در سراسر جهان در روز پنجم مارس سال ۲۰۲۴، حدود ۷۳ هزار و ۹۴۴ تن اعلام شد.

بورس مذکور در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرد که معرفی فهرست برندهای جدید پرمتقاضی نیکل نه تنها موجب افزایش حجم ذخایر نیکل انبار بورس فلزات لندن شده بلکه در ایجاد همگرایی قیمت‌ها در بازار نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر ( نیکل کلاس یک) و نیکل با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد (نیکل کلاس ۲) نقشی اساسی داشته است.

فهرست برندهای جدید به طور کامل با الزامات ارائه شده از سوی بورس فلزات لندن در رابطه با کیفیت متالورژیکی و سیاست‌گذاری یافتن مسئولانه منابع مطابقت دارد. رشد تعداد برندهای واجد شرایط تحویل به انبارهای بورس فلزات لندن، منجر به افزایش اعتماد و حجم نقدینگی در سیستم ثبت قرارداد نیکل بورس مذکور شده است.

در همین رابطه، اگرچه حجم نقدینگی و تعداد ثبت قراردادهای نیکل بورس فلزات لندن افزایش یافته است اما شرکت «BHP» نگرانی‌های خود را در خصوص ارتباط بسیاری از برندهای جدید به مواد اولیه تولید شده در اندونزی ابراز کرده است. گفتنی است در حال حاضر طیف وسیعی از چالش‌های مشخص شده از جمله عدم به‌کارگیری از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و خط مشی یافتن مسئولانه منابع در رابطه با فرایند تولید نیکل در اندونزی وجود دارد.

یکی از تولیدکنندگان نیکل در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: تفاوت‌های قابل‌توجه و معناداری در بازار بین تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با دریافت تاییدیه و الزامات ارائه شده از سوی بورس فلزات لندن وجود دارد.

به گفته وی، تعداد مصرف‌کنندگانی که متقاضی مصرف نیکل تولید شده مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) هستند، در حال افزایش بوده و این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه تولید نیکل‌ با برندهای مختلف و ویژگی و ظاهر یکسان در حال کاهش است.

با این حال، برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که اکنون تقاضای معنا‌دار و گسترده‌ای برای ارائه سیستم قیمت‌گذاری جدید نیکل کم‌کربن یا سبز وجود ندارد. یکی دیگر از تولیدکنندگان نیکل به موسسه «Fastmarkets» گفت: قیمت‌گذاری نیکل بیش از هر عامل دیگری بر تصمیم مصرف‌کنندگان تاثیرگذار است؛ تا جایی که می‌توان عامل قیمت‌گذاری را مهم‌ترین رکن در روند عرضه و تقاضای نیکل در بازار دانست.

مقیاس محدود بازار و فقدان تعریف جزئیات؛ منشا ایجاد برخی چالش‌ها

یکی از چالش‌های کلیدی که بورس فلزات لندن برای ارائه سیستم قیمت‌گذاری در روند عرضه جداگانه محصولات نیکل کم‌کربن شناسایی کرده، محدوده و مقیاس بازار است.

بورس فلزات لندن در اطلاعیه‌ منتشر شده خود اعلام کرد که بازار نیکل سبز هنوز به اندازه کافی گسترده نیست که بتوان برای آن و در راستای پویایی در ثبت قراردادها، یک مکانیزم قیمت‌گذاری اختصاصی ارائه داد.

در ادامه اطلاعیه مذکور، به ابراز نگرانی برخی از مشارکت‌کنندگان در رابطه با وجود اختلافات قابل‌توجه در بازار در خصوص چگونگی تعریف نیکل سبز اشاره شده است. علاوه‌براین، وجود چنین سیستم ثبت قراردادی در بورس فلزات لندن با توجه به حجم و تعداد پایین محموله‌ها و ذخایر انبار نیکل سبز، تنها محدوده‌ای کوچک از بازار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بر همین اساس می‌توان بیان کرد که فقدان تعریف جزئیات، مسلما مهم‌ترین چالش پیش روی ارائه مکانیزم‌های قیمت‌گذاری جدید برای نیکل سبز از سوی بورس فلزات لندن است.

موسسه «Fastmarkets» در دیگر بازارها همچون فولاد و آلومینیوم توانسته است سطوح مبنایی از میزان انتشار کربن را در محصولات تولید شده در این دو صنعت تعیین کند که بر اساس آن‌ها ارزش‌گذاری‌ و قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌شود. یکی از چالش‌های فعلی، تعیین سطوح مبنای مشابه در قالب محصولات و ابعاد آن‌ها در صنعت نیکل است که هرکدام روند عرضه و تقاضای مختص به خود را دارند.

بورس فلزات لندن اعلام کرد که در حال حاضر اجماعی کلی در صنعت جهانی نیکل در خصوص تعریف جزئیات و تعریف یک معیار مرتبط با نیکل سبز وجود ندارد. بر اساس گفته سخنگوی بورس فلزات لندن، ارائه چنین معیار و استانداردی باید شامل میزان کربن تولیدی و سایر معیارهای مرتبط با پایداری و فرایند تولید زیست‌پایشی نیز باشد. از جمله معیار‌های مذکور می‌توان به شیوه‌های مدیریت زیست‌محیطی، اهمیت به حقوق کارگران، مدیریت آب و شفافیت در ارزیابی‌‌ها و اصول اخلاقی کسب‌وکار اشاره کرد.

اگرچه تعدادی زیادی از معیارها و استانداردهای مستقل در صنعت مربوط به شیوه‌های تولید پایدار وجود دارد اما پذیرش تمام دستورالعمل‌های جدید و ارائه حق انتخاب گسترده در صنعت مذکور این‌گونه تفسیر می‌شود که تعیین یک معیار جامع در مقیاس محدود بازار و تعریف جزئیات آن دشوار خواهد بود.

موسسه «Fastmarkets» معتقد است که برخی توافقات صورت گرفته در راستای تعریف استانداردها و معیارها در بازار مبتنی بر شیوه‌های معاملات شرکت‌ها، امکان قابلیت رصد محموله‎های عرضه شده و شفافیت در سیستم قیمت‌گذاری‌ و همچنین تعیین سقف میزان کربن تولیدی در حال انجام است.

گفتنی است برخی از مکانیزم‌های قیمت‌گذاری محصولات کم‌کربن در صنعت آلومینیوم و فولاد در برخی بازارها از سوی بورس فلزات لندن از قبل ارائه شده است.

در همین راستا، بورس فلزات لندن اعلام کرد که در حال حاضر قصد ندارد در فهرست برندهای واجد شرایط تحویل به انبارهای خود تغییری ایجاد کند و حتی لیست موازی با فهرست کنونی ارائه دهد.

به گفته سخنگوی بورس فلزات لندن، با همکاری شرکت «Metalshub» و با استفاده از نرم‌افزار این شرکت، گزارش ماهانه این بورس از داده‌های مربوط به تعداد معاملات و ارزش بازار نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر ( نیکل کلاس یک) معامله شده از روز ۳۱ مارس ۲۰۲۴ به بعد منتشر خواهد شد. به علاوه در گزارش مذکور به میزان کربن منتشر شده کمتر از ۲۰ تن دی‌اکسید کربن معادل در محصولات تولید شده اشاره شده است.

سخنگوی بورس فلزات لندن در ادامه تصریح کرد: امکان اینکه شاخص در نظر گرفته شده فعلی در بورس مذکور به مرور زمان با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی چون پایداری در تولید به یک شاخص مبنا برای نیکل سبز در آینده تبدیل شود، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به اجماع بیشتری در صنعت نیکل به منظور تعریف معیارها و استانداردهای مورد توافق در راستای ارائه داده‌های لازم به مصرف‌کنندگان و به‌کارگیری مکانیزم‌های تعیین پریمیوم و قیمت‌گذاری جدید محصولات نیکل سبز نیاز خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41902

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.